Problem med mitt 7990 hd radeon Powercooler

Permalänk
Medlem

Problem med mitt 7990 hd radeon Powercooler

Tjenare!

Har ett problem då när jag spelar med krävande spel med mitt nya grafikkort (se titel).

Problemet är att jag kärna nr 2 går upp till 99% useage och då börjar även gpu-fläktarna dåna som aldrig förr.
Har prövat att kolla runt i "MSI afterburner" och dragit ner fläktarna och då blir dom tysta en stund och temperaturen
inte går över 60 grader någon gång. Kan också tillägga att den andra kärnan då ligger runt 50% som den alltid brukar göra
även när jag inte spelar krävande spel.

Detta började hända idag. Och jag satt i kortet igår och hade inga som helst problem att spela mer krävande spel
så detta är något som hände under natten när datorn var avstängd.

Är väldigt tacksam för förslag på vad de kan vara. MVH Emil

Permalänk
Testpilot

Inte någon gammal/ny drivrutin som spökar?
Tänkte, vad hade du för grafikkort innan och så? Vilket OS?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Körde med ett gammalt Geforce kort vilket är Nvidia.

Men använde ett program som tog bort alla Nvidia drivrutiner innan jag installerade dom nya Radeon drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeimba:

Tjenare!

Har ett problem då när jag spelar med krävande spel med mitt nya grafikkort (se titel).

Problemet är att jag kärna nr 2 går upp till 99% useage och då börjar även gpu-fläktarna dåna som aldrig förr.
Har prövat att kolla runt i "MSI afterburner" och dragit ner fläktarna och då blir dom tysta en stund och temperaturen
inte går över 60 grader någon gång. Kan också tillägga att den andra kärnan då ligger runt 50% som den alltid brukar göra
även när jag inte spelar krävande spel.

Detta började hända idag. Och jag satt i kortet igår och hade inga som helst problem att spela mer krävande spel
så detta är något som hände under natten när datorn var avstängd.

Är väldigt tacksam för förslag på vad de kan vara. MVH Emil

Är inte helt säker, men jag tror det blev så när jag satte i min DVI kontakt i GPU 2. Dvs. den nedre av de 2 DVI-portarna. Det kan också hända att du får byta lägga på nya drivisar om du inte gjort det. Kör nu:

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalys...

Btw, var även tvungen att köra hdmi ut för att få nåt ljud. DVI har fungerat på Nvidia-korten men gick alltså inte på powercolors 7990.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Är inte helt säker, men jag tror det blev så när jag satte i min DVI kontakt i GPU 2. Dvs. den nedre av de 2 DVI-portarna. Det kan också hända att du får byta lägga på nya drivisar om du inte gjort det. Kör nu:

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalys...

Btw, var även tvungen att köra hdmi ut för att få nåt ljud. DVI har fungerat på Nvidia-korten men gick alltså inte på powercolors 7990.

Tänkte på de du skrev och kopplade ur min andra skärm direkt. Startade om datorn och lirade ett krävande spel igen dock med samma resultat
Fläktarna går igång skit mycket även om jag inte har dom på auto och kärna 2 går på 99% usage fortfarande.

La även på och prövade att tanka ner samma drivers igen dvs dom du linkade. Gav samma utslag ändå

Permalänk
Medlem

Såg nu när jag kollade på MSI Afterburner att GPU2 fan tachometer RPM ligger på 0 när 1:an ligger på ca 2.8k.
Men på GPU2 Fan speed står de 42%.

Om jag tolkar detta rätt så borde inte 2:an snurra något va?

Permalänk
Medlem

nvm öppnade å kollade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeimba:

nvm öppnade å kollade!

Nej det där vet jag faktiskt inte varför det blir så. Hur som helst så vet jag att Afterburner inte visar rätt dvs. gpu2 temp och speed osv syns inte om du inte startat ett spel som använder bägge gpu'erna först. Det jag försöker säga är att man alltså inte kan starta Afterburner innan man startat spelet (konstigt nog).

Jag har haft exakt det problem du beskriver med GPU2. Kommer inte ihåg exakt vad som löste det dock. Kan ha varit något program som körde i bakgrunden som av någon anledning tog upp GPU-kraft. Kontrollera detta.
Hur som helst, gör en egen fläktkurva i afterburner också, så du slipper får jetmotor soundet.

Kör du DVI eller HDMI? Har du testat med det andra bioset? - Röda knappen vid skärmutgångarna.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.