R9 290, AC Accelero Xtreme III eller Xtreme +II?

Permalänk
Medlem

R9 290, AC Accelero Xtreme III eller Xtreme +II?

Ska flasha mitt 290 från Sapphire och överklocka med en eftermarknadskylare. Problemet är bara att Accelero Xtreme III kommer in på lager nästa år medans +II och Hybrid finns på lager just nu. Är det någon skillnad mellan +II och III? De har samma pris på CDON. Eller ska jag satsa lite mer på att använda vatten istället med Hybrid? Är det något speciellt man bör veta innan man börjar med vattenkylning?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Ska flasha mitt 290 från Sapphire och överklocka med en eftermarknadskylare. Problemet är bara att Accelero Xtreme III kommer in på lager nästa år medans +II och Hybrid finns på lager just nu. Är det någon skillnad mellan +II och III? De har samma pris på CDON. Eller ska jag satsa lite mer på att använda vatten istället med Hybrid? Är det något speciellt man bör veta innan man börjar med vattenkylning?

Tack på förhand!

Är inte accelero hybrid ett slutet system?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Är inte accelero hybrid ett slutet system?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant. Är detta positivt eller negativt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Det är sant. Är detta positivt eller negativt?

Det är positivt i att det är enkelt att komma igång och underhållsfritt. Det är negativt i att det inte går bygga ut ifall du vill ha vattenkylning på processorn.
Sen är det ju alltid en risk att köra vatten i och med läckage. Kan inte uttala mig om prestandan dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

AC Accelero Xtreme III har väl problem med att VRM överhettas om man klockar korten? Vet dock inte hur det är med hybrid kylarna. Det är en av anledningarna till att jag själv väntar på eftermarknadskorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

AC Accelero Xtreme III har väl problem med att VRM överhettas om man klockar korten? Vet dock inte hur det är med hybrid kylarna. Det är en av anledningarna till att jag själv väntar på eftermarknadskorten.

Man får med en grupp av kylflänsar samt "lim" för att fästa dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ^fel:

Man får med en grupp av kylflänsar samt "lim" för att fästa dem.

Grejen var väl att flänsarna inte räckte till VRM enheterna`?

Permalänk
Medlem
Permalänk

flänsarna räcker och blir över... dock kan man göra som jag, kapa VRM1 delen från stock kylaren och montera tillsammans med AX3, blir bra VRM1 temps då. tog någon minut att fixa med dremeln

bild på hur det ser ut: http://img7.imageshack.us/img7/5299/d8gz.jpg

info om hur man gör: http://www.overclock.net/t/1436497/official-amd-r9-290x-290-o...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

flänsarna räcker och blir över... dock kan man göra som jag, kapa VRM1 delen från stock kylaren och montera tillsammans med AX3, blir bra VRM1 temps då. tog någon minut att fixa med dremeln

bild på hur det ser ut: http://img7.imageshack.us/img7/5299/d8gz.jpg

info om hur man gör: http://www.overclock.net/t/1436497/official-amd-r9-290x-290-o...

Intressant men jag förstår inte helt. Hur kan det bli svalare om man tar bort kylflänsarna? Det kanske sysn i din bild men imageshack vill inte fungera för mig. Dessutom har jag ingen stor lust att såga mitt nya kort :s

Permalänk
Skrivet av ^fel:

Intressant men jag förstår inte helt. Hur kan det bli svalare om man tar bort kylflänsarna? Det kanske sysn i din bild men imageshack vill inte fungera för mig. Dessutom har jag ingen stor lust att såga mitt nya kort :s

istället för att använda de klena flänsarna som medföljer (dock inte enbart flänsarnas fel) så låter man VRM1 delen (gjord i aluminium) från stockkylaren kyla ner VRM1, finns ingen risk med det, går fortfarande att montera tillbaka stock kylaren om man vill.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

istället för att använda de klena flänsarna som medföljer (dock inte enbart flänsarnas fel) så låter man VRM1 delen (gjord i aluminium) från stockkylaren kyla ner VRM1, finns ingen risk med det, går fortfarande att montera tillbaka stock kylaren om man vill.

Om det betyder att jag inte behöver hämta sågen så ska jag kolla upp det. Dock har jag hört att nyare 290s har problem med ASUS 290X BIOS. Är detta sant eller var det kanske en ostabil version?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av johnhan:

Varifrån?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

flänsarna räcker och blir över...

Måste väl ändå bero på luftflöde och temperatur i chassit?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av ^fel:

Om det betyder att jag inte behöver hämta sågen så ska jag kolla upp det. Dock har jag hört att nyare 290s har problem med ASUS 290X BIOS. Är detta sant eller var det kanske en ostabil version?

man måste kapa just den delen ifrån resten av aluminium delen som täcker kortet, sedan montera den med skruvarna, det går att montera dit allt som vanligt igen men man kommer ju se att man kapat, men det var lätt värt det.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av deadich:

Måste väl ändå bero på luftflöde och temperatur i chassit?

vad syftar du på?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

man måste kapa just den delen ifrån resten av aluminium delen som täcker kortet, sedan montera den med skruvarn, det går att montera dit allt som vanligt igen men man kommer ju se att man kapat, men det var lätt värt det.

Bilden du laddade upp, skulle du möjligen kunna spegla den på imgur eller liknande?

Permalänk
Skrivet av ^fel:

Bilden du laddade upp, skulle du möjligen kunna spegla den på imgur eller liknande?

http://imgur.com/vCktuda

den kanske inte säger så mycket , annars finns länken med instruktionerna där användaren hade lite fler bilder.

här finns en bild som visar vart det ska kapas

http://cdn.overclock.net/c/c9/c9e42812_99e.jpeg

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

vad syftar du på?

Huruvida en kylfläns klarar av att kyla en komponent beror på hur mycket och hur kall luft som kyler kylflänsen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av deadich:

Huruvida en kylfläns klarar av att kyla en komponent beror på hur mycket och hur kall luft som kyler kylflänsen.

Nja nu missar du lite och förenklar det så passa att det tom inte riktigt stämmer.

Du glömmer en av de viktigaste bitarna. Arean på kylflänsarna.
Total svartkroppsstrålning.
Delta-T är viktigare än hur "kall" luften är.
Mängden är mindre viktig än lufttrycket när man pratar om flänsar dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja nu missar du lite och förenklar det så passa att det tom inte riktigt stämmer.

Du glömmer en av de viktigaste bitarna. Arean på kylflänsarna.
Total svartkroppsstrålning.
Delta-T är viktigare än hur "kall" luften är.
Mängden är mindre viktig än lufttrycket när man pratar om flänsar dock.

Oavsett så är luften också viktig, såvida inte det är extremt lite värme som ska föras bort.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av deadich:

Oavsett så är luften också viktig, såvida inte det är extremt lite värme som ska föras bort.

Ja luften är väsentlig. Men vet inte på vilket sätt du menar. Du har nog missat ett ord eller så i meningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

On topic då. Är det skillnad mellan III och +II?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ^fel:

On topic då. Är det skillnad mellan III och +II?

Trean kyler väl mycket mer? Hade tagit en hybrid i så fall.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Varifrån?

Härifrån beställde jag
http://www.quietpc.com/gel-icy-vision.