Söker böcker om datakommunikation på svenska

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2008

Söker böcker om datakommunikation på svenska

Hej

Letar efter bra böcker som behandlar ämnet datakommunikation och nätverk på svenska. Helst ska de även innehålla praktiska övningar att genomföra. Inser dock att det troligtvis är dåligt med bra böcker som behandlar ämnet tillräckligt djupt på svenska och som är hyfsat aktuella.

Har läst kurser (7st) i ämnet(ish) på högskola men då uteslutande med material på engelska. Problemet som jag har är att jag känner att det inte riktigt fastnar. Jag läser och förstår det engelska materialet men tar inte med mig så mycket av innehållet. Som jag känner nu är jag inte riktigt hundra på även de mest grundläggande begrepp och funktioner. Även om jag kan mycket om ämnet skulle jag behöva en ordentlig genomgång för att friska upp minnet.

Kikade runt lite och stötte på denna, som verkar lovande: https://www.studentlitteratur.se/#produkt/364/46722/

Nån som har nått förslag på böcker eller var man kan hitta bra information på svenska om ämnet?

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Nu vet jag inte exakt på vilken nivå du läser, men om du läst 7 kurser så verkar den där boken lite väl basic. Har inga tips på svensk litteratur som behandlar ämnet. Vad pluggar du? Nätverk överlag? Cisco? Ett tips är att istället (läs också) trycka mängder av praktiska övningar som behandlar det du läser, brukar gå upp ett ljus eller två under tiden.

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av simonw:

Nu vet jag inte exakt på vilken nivå du läser, men om du läst 7 kurser så verkar den där boken lite väl basic. Har inga tips på svensk litteratur som behandlar ämnet. Vad pluggar du? Nätverk överlag? Cisco? Ett tips är att istället (läs också) trycka mängder av praktiska övningar som behandlar det du läser, brukar gå upp ett ljus eller två under tiden.

Pluggar nätverk överlag. Kan väl slänga in kurserna jag läst:
Nätverk och kommunikation
Serveradministration i lokala nätverk
Internetworking
Avancerad internetteknik
Dimensionering av kommunikationssystem
Avancerad Internetteknik II
Säkerhet och datasekretess på internet

Det jag känner så här i efterhand är väl att jag skulle behöva en ordentlig genomgång för att friska upp minnet. Precis som du säger så tror även jag på praktiska övningar, främst då jag har lättast att lära mig saker genom praktisering av det man läst.

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Evilmonkey:

Pluggar nätverk överlag. Kan väl slänga in kurserna jag läst:
Nätverk och kommunikation
Serveradministration i lokala nätverk
Internetworking
Avancerad internetteknik
Dimensionering av kommunikationssystem
Avancerad Internetteknik II
Säkerhet och datasekretess på internet

Det jag känner så här i efterhand är väl att jag skulle behöva en ordentlig genomgång för att friska upp minnet. Precis som du säger så tror även jag på praktiska övningar, främst då jag har lättast att lära mig saker genom praktisering av det man läst.

Hm, låter lite flummigt, vart pluggar du? Går ni igenom något praktiskt? Typ labbar routingprotokoll som OSPF? har lite svårt att greppa vilken nivå vi pratar om.

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av simonw:

Hm, låter lite flummigt, vart pluggar du? Går ni igenom något praktiskt? Typ labbar routingprotokoll som OSPF? har lite svårt att greppa vilken nivå vi pratar om.

Högskoleingenjör datateknik inriktning nätverk på KTH. Jodå vart en del labbande inom RIP,OSPF,BGP,STP,MPLS,VPN,brandväggar,ARP,trådlösa nätverk, Juniper och Cisco, Multicast, streama multimedia med olika protokoll, IPv6,AD, SMTP, Utskick av program m.m

Så är väl hyfsat hög nivå. Känns som man kan lite om mycket nu Men skulle som sagt vilja gå igenom grunderna igen och friska upp minnet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Evilmonkey:

Högskoleingenjör datateknik inriktning nätverk på KTH. Jodå vart en del labbande inom RIP,OSPF,BGP,STP,MPLS,VPN,brandväggar,ARP,trådlösa nätverk, Juniper och Cisco, Multicast, streama multimedia med olika protokoll, IPv6,AD, SMTP, Utskick av program m.m

Så är väl hyfsat hög nivå. Känns som man kan lite om mycket nu Men skulle som sagt vilja gå igenom grunderna igen och friska upp minnet!

Då är jag med, mindre luddigt Rekommenderar att köra igång lite med GNS3 och välja labbar inom ämnet du önskar; http://gns3vault.com/Labs/all/

Tyvärr så har jag inget bra svar på förslag till böcker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av simonw:

Då är jag med, mindre luddigt Rekommenderar att köra igång lite med GNS3 och välja labbar inom ämnet du önskar; http://gns3vault.com/Labs/all/

Tyvärr så har jag inget bra svar på förslag till böcker.

Tack för tipset! Ska kika lite på dessa