Sista gången jag använder Blocket :)

Permalänk
Medlem

Du lyckades ju bra. Gäller LINKÖPING inte LIDKÖPING. Några mils skillnad

Polisanmälan är väl det enda. Om det nu är en fifflare så borde väl namn och adress inte stämma heller?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Annonsen säger Linköping
Han ger uppgifter i mailet att han bor i LIDKÖPING

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Så du försöker köpa en vara för 3000kr som säljaren vill ha 5000kr för på blocket? är det inte du som strular...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

finns ingen annan att skylla på än mig själv

jag har försökt få tag på en xbox one via olika sidor på nätet men tyligen är mina kort på något sätt spärrade för utlandsköp.

så jag blev ganska glad när jag såg annonsen på blocket (som fortfarande finns kvar) där en xbox one såldes för 5000kr
jag kontaktade användaren via mail och fick ok att den skulle skickas morgonen efter, jag bestämmer mig för att slå till.

precis när jag sitter och gör överföringen så får jag en liten ond vibb så jag sätter över 3000kr och tar upp hans mailkonversation igen, och ser att hans gmail-adress har nu fått en ansiktsbild.

jag tog upp g+ profilen och maxade profilbilden och ser ju direkt att något är skumt, högerklickar på bilden och väljer "sök på google efter den här bilden"
och får träff på male models i usa!.

här inser jag att mina 3000kr är i princip förlorade

kontaktade sedan användaren igen och ifrågasatte bilden, fick till svar att det inte är hans bild utan hans pojkvän..........
sade också att han hade två alternativ,
1. skicka varan och få 2000 när jag verifierat.
2. skicka tillbaka pengarna

han säger att han skall skicka tillbaka pengarna, jag polisanmäler om jag inte fått pengarna senast idag (måndag)
är inte direkt förvånad att han inte svarar på mail och inga pengar har trillat in heller

han lämnade personuppgifter som uppenbarligen inte stämmer.

jag har handlat två gånger på blocket och båda gångerna har jag råkat ut för bluff
första gången va Windows 7 Ultimate som jag betalade och skillnaden här är att jag faktiskt fick en Windows XP-skiva på posten

men, vad skulle ni gjort i nuläget? inga pengar ingen xbox one.

polisanmälan?

inte för att vara taskig men varje gång jag säljer något dyrt eller köper något dyrt så kräver jag att det skickas med https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm ändå om det kostar en del för då har man 24 timmar på sig att inspektera varan och skicka tillbaka den om det inte stämmer och man betalar när man hämtar ut varan hos sitt ombud!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så du försöker köpa en vara för 3000kr som säljaren vill ha 5000kr för på blocket? är det inte du som strular...

Ja du får se det hur du vill, jag är rätt säker att jag förlorat 3000 istället för 5000.

Visst det kan anses som pajas från min sida att jag inte satt över hela summan, men säljaren har ju svarat att pengarna skall sättas tillbaka till mig eftersom vi kom överens om detta.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

en annan varning är ju att annonsen finns kvar medans andra "dyrare" annonser blivit sålda i princip direkt.

Det kan bero på andra saker också. Tex. struliga köpare som ändrar vilkoren efter att en deal är gjord. Även som säljare kan man bli blåst och bör vara försiktig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Om du nu var fundersam om säljaren.. Varför sätta över några pengar alls?

Ser inte logiken.. Antingen litar man på säljaren och för över hela beloppet, eller så tror man det är en bedragare och för inte över något.
Inte något mitt emellan..!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tur man har lite skillz på the internets (förutom blocket då)

har grävt fram massor av information om "säljaren" redan på flertalet sajter.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Skrivet av daevilb:

vi kom överens om att jag skulle ta skärmkopia på min överföring och han skulle skicka xboxen dagen efter, dock så började jag ana misstankar pg.a fake bild m.m så jag valde att skicka en del av summan, (ja, dumt.. jag skulle tagit säkert paket eller vad det nu heter via blocket)

han ifrågasatte detta självklart men vi kom överens om via mail att pengarna skulle sättas tillbaka, jag svarade att pengarna skulle finnas på mitt konto, senast idag måndag annars skulle jag polisanmäla, (denna konversation skedde den 5:e)

så om han nu inte lyckats sätta över pengarna på torsdagen fredagen eller under hela helgen, eller idag måndag så förväntar jag inte direkt något mirakel.

Den 5:e var i torsdag, dvs så hade han varit tvungen att föra över dom den dagen för att du ska kunna se dom idag. Vilket han kanske inte hade tid med eller liknande.
Om vi säger att han gjorde överföringen i fredags/helgen så kan det vara så att du inte ser dom förräns imorgon. Så jag säger avakta 1-2 dagar till.

Självklart kan han försöka lura dig osv, men har varit i kontakt både genom sälja/köpa med folk som krånglat, dålig kontakt pga någon anledning osv. Men i slutändan har jag alltid klarat mig från att bli lurad.
Så bli inte sur första dagen, ge det några dagar innan du blandar in polis osv...

Om du nu anade misstanke om bilden varför sa du inte det direkt istället för att välja att föra över en del av summan bara? Låter knäppt

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Du lyckades ju bra. Gäller LINKÖPING inte LIDKÖPING. Några mils skillnad

Polisanmälan är väl det enda. Om det nu är en fifflare så borde väl namn och adress inte stämma heller?

Det är så jag få tag på informationen via postnummer. Inte namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Den 5:e var i torsdag, dvs så hade han varit tvungen att föra över dom den dagen för att du ska kunna se dom idag. Vilket han kanske inte hade tid med eller liknande.
Om vi säger att han gjorde överföringen i fredags/helgen så kan det vara så att du inte ser dom förräns imorgon. Så jag säger avakta 1-2 dagar till.

Självklart kan han försöka lura dig osv, men har varit i kontakt både genom sälja/köpa med folk som krånglat, dålig kontakt pga någon anledning osv. Men i slutändan har jag alltid klarat mig från att bli lurad.
Så bli inte sur första dagen, ge det några dagar innan du blandar in polis osv...

Om du nu anade misstanke om bilden varför sa du inte det direkt istället för att välja att föra över en del av summan bara? Låter knäppt

"Om du signerar överföringsuppdraget en vardag innan klockan 13:35 så har mottagaren pengarna tillhanda redan samma kväll. Om signeringen sker efter det klockslaget så kommer pengarna på morgonen/förmiddagen vardagen därpå"

jag vet inte riktigt vad jag tänkte, jag förde över en delsumma, och började läsa igenom mailen igen för att se om det verkade helt ok, då upptäckte jag bilden.

nåja, jag har hittat "användaren" på ett flertal svenska forum osv och skall skicka en fråga den vägen (det är ju förmodligen inte ens han som gjort annonsen) kontonr går mest troligt till någon annan person.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Skrivet av daevilb:

"Om du signerar överföringsuppdraget en vardag innan klockan 13:35 så har mottagaren pengarna tillhanda redan samma kväll. Om signeringen sker efter det klockslaget så kommer pengarna på morgonen/förmiddagen vardagen därpå"

jag vet inte riktigt vad jag tänkte, jag förde över en delsumma, och började läsa igenom mailen igen för att se om det verkade helt ok, då upptäckte jag bilden.

nåja, jag har hittat "användaren" på ett flertal svenska forum osv och skall skicka en fråga den vägen (det är ju förmodligen inte ens han som gjort annonsen) kontonr går mest troligt till någon annan person.

Vart ser du den informationen om överföringen? Jag vet att om jag för över pengar till annan bank så syns dom dagen efter. Har även hänt 2 dagar efter.

Men varför just en delsumma? Om du funderade så skulle du inte fört över något alls, annars allt. Man gör ju inte en överföring när man köper något på nätet i 2 st. blir krångligt för både dig och säljaren.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

finns ingen annan att skylla på än mig själv

jag har försökt få tag på en xbox one via olika sidor på nätet men tyligen är mina kort på något sätt spärrade för utlandsköp.

så jag blev ganska glad när jag såg annonsen på blocket (som fortfarande finns kvar) där en xbox one såldes för 5000kr
jag kontaktade användaren via mail och fick ok att den skulle skickas morgonen efter, jag bestämmer mig för att slå till.

precis när jag sitter och gör överföringen så får jag en liten ond vibb så jag sätter över 3000kr och tar upp hans mailkonversation igen, och ser att hans gmail-adress har nu fått en ansiktsbild.

jag tog upp g+ profilen och maxade profilbilden och ser ju direkt att något är skumt, högerklickar på bilden och väljer "sök på google efter den här bilden"
och får träff på male models i usa!.

här inser jag att mina 3000kr är i princip förlorade

kontaktade sedan användaren igen och ifrågasatte bilden, fick till svar att det inte är hans bild utan hans pojkvän..........
sade också att han hade två alternativ,
1. skicka varan och få 2000 när jag verifierat.
2. skicka tillbaka pengarna

han säger att han skall skicka tillbaka pengarna, jag polisanmäler om jag inte fått pengarna senast idag (måndag)
är inte direkt förvånad att han inte svarar på mail och inga pengar har trillat in heller

han lämnade personuppgifter som uppenbarligen inte stämmer.

jag har handlat två gånger på blocket och båda gångerna har jag råkat ut för bluff
första gången va Windows 7 Ultimate som jag betalade och skillnaden här är att jag faktiskt fick en Windows XP-skiva på posten

men, vad skulle ni gjort i nuläget? inga pengar ingen xbox one.

polisanmälan?

Jag skulle tipsa att byta titel på tråden, då din rubrik är ganska missvisande. Det du har kommit fram till är att du inte tänker betala i förskott utan någon försäkring, vilket skulle passa mycket bättre som rubrik. Nu låter det mer som du trashtalkar blocket i allmänhet. Just sayin~

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Säger vad? Det är väl så 90% av alla köp på nätet görs.

Jasså? Det skulle jag inte vilja påstå. En personlig gissning så görs 80%+ av alla köp på blocket kontant. Trodde det var mer än självklart att man inte för över pengar till en person man inte känner om man inte är helt förberedd att förlora den summan. Märkligt, kanske är jag som har en skev uppfattning.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Jag har haft en ganska bra upplevelse på Blocket. Visst finns det lurendrejeri och scammers ''Uber hx0r dator med c2q, 8800gt klarar bf4 ultra 1440p wohoo''.
Men det har aldrig krånglat för mig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daevilb:

jag har handlat två gånger på blocket och båda gångerna har jag råkat ut för bluff
första gången va Windows 7 Ultimate som jag betalade och skillnaden här är att jag faktiskt fick en Windows XP-skiva på posten

Och du gick på det igen en tredje gång ? Lär du dig inget? Jisses!

Permalänk
Medlem

näe jag gick på det en andra gång

nu är annonsen bortplockad.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stöldmärkt:

Du kan inte göra en polisanmälan. Eran deal var att du skulle betala 5000kr upfront. Du ändrar utan att berätta för säljaren och skickar in 3000kr.. rätt korkat.

Bevis att han faktiskt krävde 5000:-? De kanske kom överens om 3000:- före och 2000:- efter? Vem ska säga emot honom? Personen som lurade honom?

"Förlåt men jag tänkte lura honom på 5000:- men fick bara 3000:-.. Detta är inte rätt"?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Vänta nu TS; jag har sett liknande fall av sånt här.

Som jag har förstått det så ska du snarast gå till din bank och säga att du har satt in pengar på fel konto. Banken måste då ge dig personuppgifter så du kan ta kontakt med personen och be att få tillbaka dina pengar. Banken kan inte "ta" några pengar men är faktiskt skyldig att hjälpa dig [källa behövs]
Om jag var du skulle jag gjort så.

Men det är bara vad en liten 14:åring tycker.
Sen kanske någon påläst kan rätta mig om det inte stämmer.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Polisanmäl, de kanske kan hitta skurken på numret som betalade för annonsen.
Sen ring alltid säljaren och prata med dem, tala inte bara via mail, särskilt inte i jul-tider.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För bra för att vara sant? jo det är ofta så, 5000:- är ju VETTIGT pris, men iom att andra sålt sina för bra mycket mer än 5000:- så borde en varnings klocka ringt sedan länge.

Skriv ut din mailkonverstation med honom, gå till polisen gör en anmälan, de kollar upp bankkontot och med lite tur är det inte en målvakt bakom bankkontot å de kan hitta honom och kalla honom in på förhör.

EDIT: Ta en printscreen på annonsen FORTARE ÄN KVICKT!! och skriv ut den också som du bifogar i din polisanmälan.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Bedragare nuförtiden skickar aldrig tegelstenar :/

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Om du har clearningnummer så kan du se var det hör hemma.

Permalänk
Medlem

Menlös tråd. Detta är ungefär som att nån skulle satt in 10.000 på en Nigerians konto och tror att en massa miljoner snart kommer att rulla in.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Menlös tråd. Detta är ungefär som att nån skulle satt in 10.000 på en Nigerians konto och tror att en massa miljoner snart kommer att rulla in.

tack för ditt totalt meningslöa inlägg?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bevis att han faktiskt krävde 5000:-? De kanske kom överens om 3000:- före och 2000:- efter? Vem ska säga emot honom? Personen som lurade honom?

"Förlåt men jag tänkte lura honom på 5000:- men fick bara 3000:-.. Detta är inte rätt"?

Enligt uppgifter från TS gjorde han ändringen innan han kontaktade säljaren. Då gäller inte längre deras muntliga-deal och kan därför ses som en.. gåva.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Enligt uppgifter från TS gjorde han ändringen innan han kontaktade säljaren. Då gäller inte längre deras muntliga-deal och kan därför ses som en.. gåva.

även fast han efter detta lovat att betala tillbaka pengarna?

det är lika bra att inse att jag blivit blåst på 3000:- och att annonsen från början är en ren bluff.
jag hoppas bara att ingen mer blivit lurad.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Själv hade jag aldrig nöjt mig med "aha jag blev lurad bättre lycka nästa gång" Jag skulle ta saken i egna händer och leta upp så mycket information om säljaren som möjligt och polisanmäla eller om inte det går vidare skulle jag ta saken i egna händer och hälsa på

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Själv hade jag aldrig nöjt mig med "aha jag blev lurad bättre lycka nästa gång" Jag skulle ta saken i egna händer och leta upp så mycket information om säljaren som möjligt och polisanmäla eller om inte det går vidare skulle jag ta saken i egna händer och hälsa på

Det är lite svårt i detta fall,

jag har fått namn / adress / personnr av en människa som kallar sig.. "kalle anka" samt att jag fått kontonr i te.x.. nordea
att personen som jag fått namn på överhuvud taget är inblandad i detta vet jag inte eftersom kontonr inte ger mig något namn

det jag antar polisen "kan" göra är att ta reda på vem som äger kontonr och gå därifrån.

personen jag fick namn på har jag grävt fram rätt mycket information om.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Inaktiv

Kollat facebook eller dyligt om den personen finns med då han kanske lagt ut någon säljes där också.