Permalänk
Medlem

Få LED-slinga att fungera?

Behöver råd. Har köpt en fem meter lång LED-slinga gjord för bilar och liknande.
(kollat volt och allt och de ska fungera med datorn)
Men hur ska jag koppla den i datorn? Har tomma 4-pin MOLEX-kontakter jag tänkte använda.
Men måste kablarna ligga i speciell ordning? Det är två kablar. En röd och en rödsvart.
Min tanke var att koppla den i 4-pins Molex, sedan koppla direkt i nätaggregatet, sedan dra runt i chassit som den ska vara. Fördelar? Nackdelar?
Hur går jag till väga? Nåt annat alternativ?

Och ja, dom två meter långa slingorna som finns färdiga enskilt för datorer räcker inte.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Ja kablarna måste vara i ordning då det är likström. Till röd kopplar du +12V eller vad det nu är du skall ha, till svart/röd kopplar du jorden. Om inget annat anges med i förpakningen för LED-Slingan. Om du ger en länk till den kanske det blir lättare. Men ser inte varför det skall vara krångligare än så.

EDIT: I en molex så är gul +12V och röd +5V, två svarta är jord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Ja kablarna måste vara i ordning då det är likström. Till röd kopplar du +12V eller vad det nu är du skall ha, till svart/röd kopplar du jorden. Om inget annat anges med i förpakningen för LED-Slingan. Om du ger en länk till den kanske det blir lättare. Men ser inte varför det skall vara krångligare än så.

EDIT: I en molex så är gul +12V och röd +5V, två svarta är jord.

Är i stort sätt en sån här. 12V. Ena sladden röd, andra rödsvart.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Som första svaret sa; Röd på slingan till gul i molex. Svartröd/svart på slingan (ser helsvart ut på bilden) till svart på molex.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Då ska du koppla den gula i molex till den röda på LED-tejpen och en svart på molex till den svarta på led-tejpen. Det brukar stå brevid dioderna vad som är + och -.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum