RMA Crucial SSD, posta iväg den till Storbritannien(?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

RMA Crucial SSD, posta iväg den till Storbritannien(?)

Hej alla glada!

Idag så fick jag grönt ljus på min RMA-request på min M4 256GB mSATA. Den har alltså gett upp och vägrar identifieras och efter en vecka fram och tillbaka med Crucials support så bestämde dom sig för att byta ut den. Då inget kvitto eller liknande finns kvar så var jag tvungen att gå igenom Crucial direkt och inte återförsäljaren.
I emailet säger dom att jag ska skicka paketet till deras adress i Storbritannien i ett försäkrat paket;
"Please write your RMA number on the outside of your package and return it to us in secure packaging within 10 business days. Please return by Post using an insured shipping method (in the UK this is Royal Mail Special Delivery) to ensure contents and credit, as proof of posting is not acceptable."
Vilket paket skulle detta då spegla här i Sverige? SSD'n är ju som sagt ett mSATA och väger alltså cirka 10 gram med dimensionerna 3/5/0.3 cm, väldigt liten alltså, men jag tror inte att dom skulle acceptera att jag skickade den till dom i ett vanligt brev, men t.ex EMS international kostar 400-600 spänn...

Jag har knappt använt mig av posten tidigare och är alltså inte speciellt bekant med hur jag skulle gå tillväga, någon som har något tips på en användbar posttjänst? Är det acceptabelt att skicka den genom vanlig brevtjänst eller är deras "please use an insured shipping method" mer än en vädjan och alltså ett krav? Skulle uppskatta tips

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Utrikes Rek brev skulle jag tro blir billigast. Rek-försändelser är försäkrade upp till 10kkr kan spåras och måste hämtas ut av mottagaren.

http://skicka.posten.se/Skicka/Pages/serviceSettings.aspx?Ser...

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2002

Fast Rek. måste väl hämtas av en namngiven fysisk person, det passar väl inte så bra när man skickar till ett företag? Royal mail är motsvarigheten till svenska posten och att skicka det som paket vore väl det bästa, då kan du ju ta i med stötdämpningen med.

Vituð ér enn, eða hvað?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uddevalla
Registrerad
Sep 2007

Kan du inte fråga snällt efter en fraktsedel?
Sen paketerar du väl och lämnar in den hos posten

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Jag har skickat REK till företag. Det funkar fint.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002

Skicka som vanligt paket. De vill inte ha rek, tror mig de skiter i ditt paket då. Paketera enligt deras instruktioner på sidan. Ta gärna i med dämpning. Glöm inte ESD påse om detta nämns. Risken är annars att de bara kastar disken när den kommer fram.

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Hej igen. Jag kollade runt lite och hittade en gammal plastslida för RAM-stickor. Eftersom att dessa mSATA SSD redan kommer i liknande förpackningar( http://www.techwarelabs.com/wp-content/gallery/crucial-m4-256... ) så improviserade jag med lite bubblewrap och fick till det här; http://imgur.com/hTkavVT,ipatbBF . Det är alltså dämpning på båda sidorna och hela paketet väger knappa 18 gram med dimensionerna 15/5/1cm. Någon ESD påse nämndes inte och jag vet inte om jag vågar vara tjatig och be om fraktsedal då dom redan verkat schysta och erbjuder en 240gb M500 som ersättning istället för min gamla M4. Postpaket verkar onekligen bäst men kostar fortfarande +300, tråkigt att det inte verkar finnas några billigare alternativ hos posten. Får väl gå ner dit någon gång med SSD'n och se vad som föreslår.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Paket blir alltid dyrare än brev. Eftersom den är så liten så vill du skicka den som brev. Du ska bara se till att få en variant av brev som är försäkrad och kan spåras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Kan säga att det är inget krav att du ska skicka SSD som paket/försäkrat, det är standard svar.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire: