Qualcomm avtäcker Snapdragon 410 med 64-bitars ARM-processor

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm avtäcker Snapdragon 410 med 64-bitars ARM-processor

När Qualcomm avtäcker sin första processor med 64-bitars minnesadressering blir det i form av instegsvarianten Snapdragon 410 med fyra kärnor ARM Cortex-A53.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul! Men det dröjer ett tag innan de faktiskt dyker upp i produkter på konsumentmarknaden så vi kan se hur bra de presterar..

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Skrivet av SummitSub:

Kul! Men det dröjer ett tag innan de faktiskt dyker upp i produkter på konsumentmarknaden så vi kan se hur bra de presterar..

ja det är ju tyvärr så!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Jag vill se hur dessa är i strömförbrukning jämfört med andra, det tycker jag är viktigaste grejen att förbättra på marknaden nu.. Min dualcore i galaxy s2 hänger med hur fint som helst, den behöver egentligen inte vara så sjukt snabb, men jag saknar batteritiden som telefoner hade innan de stora touchskärmarna kom.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Jag vill se hur dessa är i strömförbrukning jämfört med andra, det tycker jag är viktigaste grejen att förbättra på marknaden nu.. Min dualcore i galaxy s2 hänger med hur fint som helst, den behöver egentligen inte vara så sjukt snabb, men jag saknar batteritiden som telefoner hade innan de stora touchskärmarna kom.

Bytte mitt batteri på min S2 för en och en halv månad sedan. Är ju som natt och dag. Förut kunde man max gå en dag utan att ladda och det utan att den användes. Nu kan kan det gå nästan en vecka utan användning. En hel dag om man surfar tex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Kul! men prestandaräjset mellan telefoner börjar bli patetiskt viktigt. Satsa på batteritid för en gångs skull!

Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hannorden:

Kul! men prestandaräjset mellan telefoner börjar bli patetiskt viktigt. Satsa på batteritid för en gångs skull!

Med mer prestanda kommer effektivare processorer, konkuransen behövs, annars skulle vi stampa på stället...som på PC fronten! Intel äger allt och AMD försöker undvika konken.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Nu väntar jag på virtual void som kommer läxa upp oss när det gäller 64bitars

Permalänk
Medlem

Adreno 306? Lät ju som en kass model... Hade hoppats på nåt nytt i 400-serien

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Med mer prestanda kommer effektivare processorer, konkuransen behövs, annars skulle vi stampa på stället...som på PC fronten! Intel äger allt och AMD försöker undvika konken.

Jag säger inte att det är onödigt, utan bara att det är så överdrivet viktigt att man glömmer bort annat viktigt. Batteritiden är för mig det viktigaste

Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Nu väntar jag på virtual void som kommer läxa upp oss när det gäller 64bitars

Hans poster är ju läsvärda :).

Men kul att det går framåt. Hoppas dom fått ner strömförbrukningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Snart kommer telefonerna att bli mer användbara... TILL ATT SPELA!!!!!

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bytte mitt batteri på min S2 för en och en halv månad sedan. Är ju som natt och dag. Förut kunde man max gå en dag utan att ladda och det utan att den användes. Nu kan kan det gå nästan en vecka utan användning. En hel dag om man surfar tex.

Visst, har själv bytt till ett 3800mha-batteri (TJOCKT, jämför med att orginalet är på 1650), så har helt okej batteritid, men efter en dags spelande har man ändå dåligt batteri WANTS MORE!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hannorden:

Jag säger inte att det är onödigt, utan bara att det är så överdrivet viktigt att man glömmer bort annat viktigt. Batteritiden är för mig det viktigaste

Köp de billigare modellerna då, eller köp en phonebloks sen när den kommer ut!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Datavetare

Finns i princip inget negativ att säga om 64-bitars ARM, det är en extremt väldesignad ISA. Kanske lite förvånande att man inleder med Cortex A53 som är en "low-end" (även med hänsyn tagen till att det är telefoner vi pratar om) då det borde vara "high-end" där det överhuvudtaget är intressant med 64-bit.

Och frågan är bara om man verkligen har någon nytta av det på en telefon, Android kör normalt med Thumb 2, ett 32-bitars läge där instruktionerna bara är 16-bitar långa. Möjligen väljer en del spel att köra med "vanliga" 32-bitars ARM-instruktioner då de i viss fall kan bli snabbare.

Så övergången till 64-bitars betyder både något större datasegment (64-bitars pekare i stället för 32-bitars) och klart större kodsegment (32-bitars instruktioner i stället för 16-bitars). Däremot så kan redan dagens high-end 32-bitars ARM CPUer adressera lång mer än 4GB, så ur den aspekten tillför egentligen inte 64-bit någonting, svårt att se hur någon enskild app behöver >4GB...

64-bitars ARM ISA är som sagt extremt bra gjord, framförallt på delar som har med multicore-programmering att göra (32-bitars ARM är en katastrof här). Så nu blir det i alla fall blir teoretiskt möjligt att utnyttja de 4-8 CPU-kärnor man envisas med att trycka in i pekplattor/mobiler trots att ingen använder mer än 2 CPU-kärnor (ytterst få använder mer än en) i dagens mobil-appar. Tror ändå mer på Apples design här, deras A7 använder fler transistorer för sina 2 CPU-kärnor än Cortex A15 och Krait 400 använder för 4 kärnor. Fördelen Apple får är en IPC som total mosar de andra ARM CPUerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hannorden:

Jag säger inte att det är onödigt, utan bara att det är så överdrivet viktigt att man glömmer bort annat viktigt. Batteritiden är för mig det viktigaste

Med tanke på att Cortex A53 i princip är en Cortex A7 med 64-bitars stöd så är detta en CPU med väldigt låg strömförbrukning. Det är däremot också en rätt klen CPU, inte alls i nivå med den CPU-kärna du hittar i t.ex. Snapdragon 800.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Inget spännande alls. Vad ska man med en rätt långsam 64bit SOC till? Kommer ju inte vara snabbare än denna höstens flaggskepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gardin:

Adreno 306? Lät ju som en kass model... Hade hoppats på nåt nytt i 400-serien

Detta är ett billigt budget chip. Så bättre Adreno kommer garanterat

Permalänk
Medlem

Ja snart får vi se 4 gb raminne till mobila enheter

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske lite förvånande att man inleder med Cortex A53 som är en "low-end" (även med hänsyn tagen till att det är telefoner vi pratar om) då det borde vara "high-end" där det överhuvudtaget är intressant med 64-bit.

Det är väl för att man har hårdast konkurrens på budgetsidan (från främst Mediatek), så en hel del utveckling sker på den sidan nu.

Qualcomm kastar Snapdragon S4 Play och Snapdragon 200 efter kinesiska tillverkare, så det finns en del prisvärda modeller. Att Snapdragon 410 har stöd för "Beidou Navigation Satellite System" säger väl det mesta om vilken målgruppen är.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Intressant att det blir 28LP och inte 28HPM. Undrar varför de gör så?

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns i princip inget negativ att säga om 64-bitars ARM, det är en extremt väldesignad ISA.

Får man fråga vad ISA är?
Från det du skrivit så skulle jag gissa på att det är hur CPUerna hanterar "mödan", inklusive hur den fördelas mellan kärnorna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sears:

Får man fråga vad ISA är?
Från det du skrivit så skulle jag gissa på att det är hur CPUerna hanterar "mödan", inklusive hur den fördelas mellan kärnorna.

Oh, sorry: ISA = Instruction Set Architecture. Är i princip specifikationen för vilka operationer CPU förstår samt vilka argument dessa tar. ISA innefattar även saker som om CPU-kärna A gör två skrivningar mot RAM, vad gäller då för garantier kring hur CPU kärna B och C kan "se" resultatet. Är den senare punkten där 32-bitars ARM inte är speciellt bra designad medan man i 64-bitars ARM valde att specificera beteendet på relevanta instruktioner exakt så som C++11 och Java förväntar sig.

x86 är också väldigt bra på denna punkt (detta fungerar exakt lika i 32-bitars och 64-bitars), men sett ur C++11 och Java så ger x86 onödigt stringenta garantier (men det matchar C#/.Net väldigt väl då detta språk nästa helt förväntar sig x86 beteende).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer