Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012

Jobba som truckförare?

Funderar på att jobba som truckförare, får man välja vilken truck man ska köra om man har A+B truckkort?, har hört en del historier att man lyfter ett par ton per dag eller något liknande? Kanske inte ett par ton men ni förstår principen, man bär saker helt enkelt... Kan man undvika sådant jobb då man vill jobba som truckförare? Vill inte vara en slav som bär flera ton per dag.

EDIT: Glömde & nämna att jag hade tänkt dra till Norge med detta^ Så ni som har erfarenheter om Norge får gärna skriva av er lite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Det skiljer nog extremt mycket beroende på vilket företag du hamnar på.

Men att det kan förekomma fysiska moment när man kör truck får du nog räkna med... (om du inte enbart flyttar containers med ett stort as i ett hamnområde eller liknande )

Men det är väl inte farligt att jobba lite med kroppen ?

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Jobbar man i lager så får man vara beredd att lyfta lite. Hur mycket det blir varierar förstås.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

När jag jobbade på ett cementgjuteri när jag var ung så flyttade jag upp till 30 ton med kroppen varje dag. Har svårt att tro det blir så värst mycket som truckförare.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av fantomsmurfen:

När jag jobbade på ett cementgjuteri när jag var ung så flyttade jag upp till 30 ton med kroppen varje dag. Har svårt att tro det blir så värst mycket som truckförare.

1200 säckar cement om dagen ? !

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av fantomsmurfen:

När jag jobbade på ett cementgjuteri när jag var ung så flyttade jag upp till 30 ton med kroppen varje dag. Har svårt att tro det blir så värst mycket som truckförare.

Vi får 24 ton råkaffe som måste slitas fram och sprättas upp, eller 400 säckar om man vill räkna om.
Det är bra jobbigt men det klaras på 3 pers och som minst 1:10

Annars plockar vi allt mellan 1 och 70 pallx482Kg, truckarna får jobba iaf:P

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Karaff:

Det skiljer nog extremt mycket beroende på vilket företag du hamnar på.

Men att det kan förekomma fysiska moment när man kör truck får du nog räkna med... (om du inte enbart flyttar containers med ett stort as i ett hamnområde eller liknande )

Men det är väl inte farligt att jobba lite med kroppen ?

Nej det är inte jobbigt att jobba med kroppen, men har du själv varit i en situation där du måste lyfta 100 ton per dag? Troligen inte. Annars skulle du inte skriva ngt sådant

Jag kan själv tycka det är överdrivet om allt man gör är att lyfta lyfta lyfta 24/7 för en skit lön, ungefär samma lön som att jobba i butiker. Bör nog vara 50% bättre lön inte sant? (Utgår ifrån vad jag vet & fått veta ifrån denna tråd).

Då man väl är i Norge vill man jobba så mkt som möjligt på så kort tid som möjligt, 12h per dag kanske? Då orkar man ju inte lyfta 100 ton per dag i flera månader om det är det jobbet man får i Norge som truckförare? Hade varit bättre om man kan undvika alla överdrivna fysiska jobb och istället göra ngt på rullande band som är psykiskt jobbigt & inte så fysiskt som det ni nämner verkar vara. (Kanske inte rullande band men ni fattar principen psykiskt jobbigt, eller hur?)

Säg man orkar 8h fysiskt arbete som det ni har nämnt och istället ersätter det med ngt som är psykiskt jobbigt och jobba 12h per dag, tjänar man mer pengar i slutändan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av 733215:

Nej det är inte jobbigt att jobba med kroppen, men har du själv varit i en situation där du måste lyfta 100 ton per dag? Troligen inte. Annars skulle du inte skriva ngt sådant

Jo, jag har testat på fysiskt arbete också, om det räknas att lasta ur containers för hand och arbete vid liner inom industri med tunga lyft..

Mitt arbete nu som maskinställare är inte heller helt befriat från fysiska inslag även om jag kanske bara lyfter några ton per dag.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Karaff:

1200 säckar cement om dagen ? !

Ungefär 1000 cementblock per dag som jag bar och staplade upp för torkning. Den tyngsta modellen väge ungefär 30 kg. Men det var bara ett kort sommarjobb. Gick ner 10 kg på 4 veckor.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012

Blir ni inte utbrända efter några månaders arbete medtanke på hur mkt man måste bära varje dag? Extra jobbigt om man jobbar mer än vanligt, alla dessa ton.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/root
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av 733215:

Blir ni inte utbrända efter några månaders arbete medtanke på hur mkt man måste bära varje dag? Extra jobbigt om man jobbar mer än vanligt, alla dessa ton.

Jag skulle gissa på att det är lättare att bli utbränd av ett psykiskt påfrestande jobb än ett fysiskt påfrestande jobb. Att lyfta och bära saker med god ergonomi behöver inte vara direkt farligt. Då är det värre att stå vid ett löpande band i en statisk ställning eller sitta i en truck./på kontor. Finns nog en hel del truckförare som har dåliga ryggar/axlar/nackar efter att ha suttit i en dålig ställning och rattat truck hela dagarna.

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"
Blogg / Browser/OS-sniffer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av 733215:

Blir ni inte utbrända efter några månaders arbete medtanke på hur mkt man måste bära varje dag? Extra jobbigt om man jobbar mer än vanligt, alla dessa ton.

Det viktiga om man har ett fysiskt ansträngande jobb är att träna.

Jobbet i sig brukar ha en utslitande effekt på kroppen, och träningen bygger upp kroppen så att den orkar med det tunga jobbet.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av 733215:

Blir ni inte utbrända efter några månaders arbete medtanke på hur mkt man måste bära varje dag? Extra jobbigt om man jobbar mer än vanligt, alla dessa ton.

Folk blir utbrända av psykiskt påfrestande jobb, stress etc.

Har själv känt lite på väggen när jag hade ett stressigt arbete och mycket övertid etc..

Av fysiska jobb blir man istället utsliten i kroppen, kan kompensera med träning och motion, bra kost etc, dock hjälper det inte hur mycket som helst.
(sen kan man få ont och ha bekymmer i början, det kallas träningsvärk och går över när kroppen blivit starkare )

Särskilt monotona rörelsemönster brukar ge skador och bekymmer ganska snart..

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av 733215:

Nej det är inte jobbigt att jobba med kroppen, men har du själv varit i en situation där du måste lyfta 100 ton per dag? Troligen inte. Annars skulle du inte skriva ngt sådant

Jag kan själv tycka det är överdrivet om allt man gör är att lyfta lyfta lyfta 24/7 för en skit lön, ungefär samma lön som att jobba i butiker. Bör nog vara 50% bättre lön inte sant? (Utgår ifrån vad jag vet & fått veta ifrån denna tråd).

Då man väl är i Norge vill man jobba så mkt som möjligt på så kort tid som möjligt, 12h per dag kanske? Då orkar man ju inte lyfta 100 ton per dag i flera månader om det är det jobbet man får i Norge som truckförare? Hade varit bättre om man kan undvika alla överdrivna fysiska jobb och istället göra ngt på rullande band som är psykiskt jobbigt & inte så fysiskt som det ni nämner verkar vara. (Kanske inte rullande band men ni fattar principen psykiskt jobbigt, eller hur?)

Säg man orkar 8h fysiskt arbete som det ni har nämnt och istället ersätter det med ngt som är psykiskt jobbigt och jobba 12h per dag, tjänar man mer pengar i slutändan.

Säger bara en sak alla lagerjobb kräver att man även kan lyfta tyngre saker utan truck. Du kommer inte undan tynga lyft så länge du inte väljer ett annat yrke.

Allt är idag egentligen så kallade omlastningsterminaler där gods består av pallar med mindre kollin så det är inte alltid man behöver en truck förrän man skall lyfta en tung pall eller tunga burar till utlämningsplatsen där lastbil hämtar varorna. Eller om du jobbar på ett plocklager så innebär det ibland att du plockar mindre kollin enligt en order som sedan staplas samman på en pall med hjälp av en truck. Enligt din beskrivning så kanske du skulle jobba som containerlossare fast då måste du ha C behörighet.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012

Är det mer lyft i A behörighet än B? Eller är det 50/50 oavsett? Vad kan kännas lättare?

Också före man kommer till en arbetsplats & skriver på kontrakt för jobbet, får man veta exakt vad det är man kommer jobba med? Vilka truckar det kommer vara?

Vet inte hur det funkar i Norge, därför jag frågar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av 733215:

Är det mer lyft i A behörighet än B? Eller är det 50/50 oavsett? Vad kan kännas lättare?

Också före man kommer till en arbetsplats & skriver på kontrakt för jobbet, får man veta exakt vad det är man kommer jobba med? Vilka truckar det kommer vara?

Vet inte hur det funkar i Norge, därför jag frågar

Om du ska dit och skriva på anställningskontraktet så kanske du kan se till att ordna en liten rundvisning innan du skriver på?
Då kanske du får en liten buffert på en 30-60 minuter med betänketid innan du sätter en kråka på pappret.
Det är nog kanske inte helt poppis hos arbetsgivaren om du drar dig ur i sista stund men det är ju inget som de kan göra något åt.

Å andra sidan kanske du stortrivs även om du faktiskt måste använda kroppen en hel del, svårt att svara på innan.

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Som andra redan skrivit så kommer de flesta lagerjobb eller liknande att innefatta en del "manuella" lyft. Hur mycket varierar såklart beroende på arbetsplats. Man ska dock tänka på att det oftast är ensidiga och monotona arbetsuppgifter och inte tynga lyft i sig som ger problem med belastnings- och förslitningsskador. Jobbar man som truckförare är det framför allt nacke och hals som man får problem med, men även axlar och höfter är problemområden.
Att då och då kliva av trucken för att exempelvis lyfta något för hand eller dra band runt en pall eller vad det nu kan vara är således att se som en bra grej, eftersom att detta bryter monotonin och den ofta ganska statiska ställning man har när man sitter i en truck.
Viktigt att tänka på när man kliver ur trucken är dock att man inte hoppar ur, då detta kan ge problem med belastningsskador på knä och höft, framför allt på vänster sida (man kliver oftast ut på vänster sida).

Att lyfta ett par ton på en dag är i regel inte särskilt slitigt heller, för den delen. Lyfter man ett kolli på 30kg var 5:e minut i snitt så är man ju uppe i nästan 3 ton på en arbetsdag. Med rätt lyftteknik är det inte några konstigheter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av buddaz:

Säger bara en sak alla lagerjobb kräver att man även kan lyfta tyngre saker utan truck. Du kommer inte undan tynga lyft så länge du inte väljer ett annat yrke.

Inte vårat:)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012

Tror jag har fått det mesta svarat genom den här tråden, tack så mkt alla som har tagit till energi och skrivit i tråden!

Bara en sak kvar, hur mkt skatt är det i Norge om man ligger på en årsinkomst på ca 500k brutto?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av 733215:

Tror jag har fått det mesta svarat genom den här tråden, tack så mkt alla som har tagit till energi och skrivit i tråden!

Bara en sak kvar, hur mkt skatt är det i Norge om man ligger på en årsinkomst på ca 500k brutto?

Nu var det ett tag sen jag var i Norge men jag har för mig att den ligger runt 27-28%
Skattetaten hjälper dig så fint med detta när du ansöker om ett skattekort.

Tror även det finns en regel som säger att om du är gift så får du ännu lägre skatt. Om du skulle vara sugen på att verkligen nå en lägre skattesats.

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av buddaz:

Allt är idag egentligen så kallade omlastningsterminaler där gods består av pallar med mindre kollin så det är inte alltid man behöver en truck förrän man skall lyfta en tung pall eller tunga burar till utlämningsplatsen där lastbil hämtar varorna. Eller om du jobbar på ett plocklager så innebär det ibland att du plockar mindre kollin enligt en order som sedan staplas samman på en pall med hjälp av en truck. Enligt din beskrivning så kanske du skulle jobba som containerlossare fast då måste du ha C behörighet.

Finns ju andra arbetsområden, man kan ju köra blålådor på Volvo Personvagnar.

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

Erfarenhetsmässigt så är det värre att sitta på en truck hela dagarna och bara köra fram och tillbaka än att hoppa av/på en hel del och dessutom få använda andra muskler än de man sitter på. Största med lagerjobb är att det kan vara väldigt enformigt och upprepande rörelser, men får man gör annat än köra truck så försvinner väldigt mycket av enformigheten.

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012

Vet inte riktigt hur ni gör då ni jobbar i Norge, har ni svensk bil och dessutom kommer igenom tullarna? Mkt snack om att man kan vara där i max 180~ dagar. Hur kommer ni från jobb > lägenheten? Är det bil som gäller? (Kanske lite halvdum fråga men skadar inte att fråga).

Säg jag är där 6 månader sen drar jag hem till Sverige igen efter 6 månaders arbete och sedan kommer tillbaka efter ytterligare 6 månader för att arbeta i Norge, tillbaks till Sverige osv, kan man göra så i slutändan?

Och ja, start kapital för att dra dit? Tror själv att 30k bör räcka

EDIT: Såg på en hemsida att man behöver visa sitt anställningskontrakt ifall man skulle bli tagen i tullen eller av polisen i Norge, hur gör jag då om jag har tänkt gå till ett bemanningsföretag då jag är i Norge för ett jobb?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karleby
Registrerad
Jun 2012

Kör truck fastän jag är blott 15. Svinkul är det. Är lite alltiallo vid jobbet och flyttas runt en del, men oftast produktionsmontör på dörravdelningen (slipar och målar lastbilsskåpdörrarna som kommer från fabriken) och jag måste nog lyfta allt själv med trucken. Ibland får jag köra runt med palllar med saker på om jag råkar städa den dagen osv. Och allt utan truckkort De riktiga chaufförerna här har nog även de ett omväclande jobb. De får lasta av å på lrveranser till firman, dra runt släpvagnar för måleri och slutmontering, flytta saker som hamnat fel (ganska utspritt då en hall liger 900meter ifrån resten och de 8-9 resterande avdelningarna är utspridda i 5 byggnader) Tror du kommer ha väldigt kul så länge du hamnar på ett bra företag

Skickades från m.sweclockers.com

Feministers ideologi bottnar i att män är svin och kvinnor ska vara lika bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av TheFlyingFin:

Kör truck fastän jag är blott 15. [...] Och allt utan truckkort [...] Tror du kommer ha väldigt kul så länge du hamnar på ett bra företag

Nu vill jag inte vara den gnälliga gubben, men det är uppenbart att du inte hamnat på ett bra företag iaf, eftersom de varken verkar sig om sina anställdas säkerhet eller att följa arbetsmiljölagen. Om du nu ändå är mån om att få jobba där bör du nog hålla för sig själv att det råder dylika föhållanden för annars lär det inte ta lång tid innan AMV kommer och "sätter ett hänglås på dörren".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karleby
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av dumbo:

Nu vill jag inte vara den gnälliga gubben, men det är uppenbart att du inte hamnat på ett bra företag iaf, eftersom de varken verkar sig om sina anställdas säkerhet eller att följa arbetsmiljölagen. Om du nu ändå är mån om att få jobba där bör du nog hålla för sig själv att det råder dylika föhållanden för annars lär det inte ta lång tid innan AMV kommer och "sätter ett hänglås på dörren".

Det rör sig om ett ganska stort familjeföretag inte så väldigt noggrant alla dagar.

Feministers ideologi bottnar i att män är svin och kvinnor ska vara lika bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Kan man köra truck (bevisligen) så tycker jag det är OK men visst blir det problem om nåt händer och det inte finns papper..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Du kan nog glömma att du kan få anställning som truckförare, jag tror inte ens att den arbetsbeskrivningen existerar i dagens samhälle.

Däremot så kan du mycket väl få anställning på ett lager, där truckkörning bara är en av de många olika arbetsuppgifterna som man utför på en vanlig arbetsdag. Truckkörning är inte ett yrke i sig, utan bara ett i raden av de olika hjälpmedlen som finns på ett lager.

Och ja, lagerarbeten är ofta fysiskt ansträngande. Ibland så har man en truck som hjälper till men ofta så lyfter man saker för hand. Det beror också på vad lagret som man arbetar hos lagerhåller för produkter. Är det små lätta och saker, eller är det stora och tunga så att man måste ha hjälpmedel för att ens kunna flytta sakerna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av TheFlyingFin:

Kör truck fastän jag är blott 15. Svinkul är det. Är lite alltiallo vid jobbet och flyttas runt en del, men oftast produktionsmontör på dörravdelningen (slipar och målar lastbilsskåpdörrarna som kommer från fabriken) och jag måste nog lyfta allt själv med trucken. Ibland får jag köra runt med palllar med saker på om jag råkar städa den dagen osv. Och allt utan truckkort De riktiga chaufförerna här har nog även de ett omväclande jobb. De får lasta av å på lrveranser till firman, dra runt släpvagnar för måleri och slutmontering, flytta saker som hamnat fel (ganska utspritt då en hall liger 900meter ifrån resten och de 8-9 resterande avdelningarna är utspridda i 5 byggnader) Tror du kommer ha väldigt kul så länge du hamnar på ett bra företag

Skickades från m.sweclockers.com

Det är roligt till den dagen ett tillbud inträffar och din chef eller företagets ägare står ansvarig för ditt misstag och riskerar att hamna i fängelse.

Truck är ett av de absolut farligaste hjälpmedlen på våra industrier.

Det är inte ens tillräckligt att man innehar godkänt truckkort, det måste även finnas papper på att man är godkänd som truckförare på den aktuella arbetsplatsen, utfärdat av högsta ansvarige.

(har själv kört utan truckkort när man var grön, men har också gått div utbildningar som "skyddsombud" även om det inte kallades så när det inte var genom facket)

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Morsan jobbade som truckförare på tibnor, sjukpensionär idag.
Farsan jobbade som truckförare på Volvo, Getrag och powertrain (allt inom samma stängsel) och idag sjukpensionär..
Ljus framtid?

Blev erbjuden liknande jobb efter min truckutbildning men inte en chans att jag tar det.
Finns inte ens en chans att jag sätter mig i en truck som jag inte har utbildning i, jag kan vägra truckar som jag inte känner mig bekväm med, har ju ett helvetes ansvar med plastbiten men mitt namn och behörighet på.

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB