Permalänk
Medlem

Feministisk snöplogning

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/jamstal...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmiers...
http://vimeo.com/53928212

Jag saknar ord för att beskriva hur dumt detta är......

Jag vill gärna veta vad andra tycker om denna saken.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Avstängd

Det är bara titeln som är dum. Resten är ju faktiskt riktigt vettigt. Nutida snöplogning går ut på att trycka upp snön från vägarna på trottoarer, parkeringsplatser och övergångsställen vilket helt enkelt gör vägar ofarbara för fotgängare.

Detta är vidare något som givetvis ska evidensbaseras. Om resultaten från Karlskoga är bra, varför skulle man inte implementera detta annorstädes? Sedan är det ju givetvis märkligt att det ska klassas som "feministiskt" även om det givetvis kan vara så att de som planerat snöröjningen histriskt har varit män och fokuserat på "manliga" transportmedel.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det är bara titeln som är dum. Resten är ju faktiskt riktigt vettigt. Nutida snöplogning går ut på att trycka upp snön från vägarna på trottoarer, parkeringsplatser och övergångsställen vilket helt enkelt gör vägar ofarbara för fotgängare.

Detta är vidare något som givetvis ska evidensbaseras. Om resultaten från Karlskoga är bra, varför skulle man inte implementera detta annorstädes? Sedan är det ju givetvis märkligt att det ska klassas som "feministiskt" även om det givetvis kan vara så att de som planerat snöröjningen histriskt har varit män och fokuserat på "manliga" transportmedel.

Man har inte fokuserat på manliga transportmedel, men är tamejfan viktigare för ambulanser, polisbilar, brandbilar, bussar, långtradare och en jävla stor del av befolkning att komma fram än att ett par innerstadsfeminister ska kunna cykla till jobbet.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Föredetting

Det hela är väldigt enkelt sammanfattat i en motfråga: vem är det som betalar vägskatten?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinforel:

Man har inte fokuserat på manliga transportmedel, men är tamejfan viktigare för ambulanser, polisbilar, brandbilar, bussar, långtradare och en jävla stor del av befolkning att komma fram än att ett par innerstadsfeminister ska kunna cykla till jobbet.

Har någon sagt att inte bilvägar ska plogas?

Som sagt, detta är en fråga som ska avgöras av evidensbasering, inte ideologi. Om framkomligheten ökar totalt sett genom att man först och främst plogar trottoarerna så är det så det ska göras. Din infallsvinkel till problemet är tramsig. Utanför en stad finns det i allmänhet inga trottoarer att ploga så där kommer av nödvändighet just bilvägen plogas först. Och ska man ploga idel gångvägar handlar det om annorlunda maskiner, så inte heller där går det på något sett "ut över bilarna".

Genom att påstå att det bara är innerstadsfeminister som ska kunna cykla till jobbet så hamnar du paradoxalt i den slutsatsen att det verkligen finns problem, det är nämligen just då som du gör det en könsfråga. Det du säger implicerar att det bara är kvinnor som promenerar eller cyklar (cykla gör man f.ö. på landsväg på lansort) och vips så har du själv erkänt att det är en könsfråga. Fail, alltså.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Det hela är väldigt enkelt sammanfattat i en motfråga: vem är det som betalar vägskatten?

Inte per automatik de som betalar för snöröjning...

Snöröjningsansvaret är uppdelat på fastighetsägare, kommun och trafikverket (f.d. vägverket). Fordonsskatt betalas till transportstyrelsen. I en stad faller den stora kostnaden på kommunen, speciellt om denna äger många fastigheter. Vägskatt finns det ingenting som heter numera. Du menar antingen fordonsskatt eller "trängselavgift".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Har någon sagt att inte bilvägar ska plogas?

Som sagt, detta är en fråga som ska avgöras av evidensbasering, inte ideologi. Om framkomligheten ökar totalt sett genom att man först och främst plogar trottoarerna så är det så det ska göras. Din infallsvinkel till problemet är tramsig. Utanför en stad finns det i allmänhet inga trottoarer att ploga så där kommer av nödvändighet just bilvägen plogas först. Och ska man ploga idel gångvägar handlar det om annorlunda maskiner, så inte heller där går det på något sett "ut över bilarna".

Genom att påstå att det bara är innerstadsfeminister som ska kunna cykla till jobbet så hamnar du paradoxalt i den slutsatsen att det verkligen finns problem, det är nämligen just då som du gör det en könsfråga. Det du säger implicerar att det bara är kvinnor som promenerar eller cyklar (cykla gör man f.ö. på landsväg på lansort) och vips så har du själv erkänt att det är en könsfråga. Fail, alltså.

Skojar du? Anledningen till att det ska plogas på ett nytt sätt är att de gynnar kvinnor mer, inte för att de ha tänkt på vad som är bäst för samhället och befolkningen. De har pratar om några problem som kanske kommer att fixas men skiter i de problem som kommer att skapas. Hör bara vad de säger "Det är ojämställt eftersom vägarna de plogar oftast leder till mansdominerade arbetsplatser" när i verkligheten plogar de ställen där det behövs mest, på stora vägar och ringlederna.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinforel:

Skojar du? Anledningen till att det ska plogas på ett nytt sätt är att de gynnar kvinnor mer, inte för att de ha tänkt på vad som är bäst för samhället och befolkningen. De har pratar om några problem som kanske kommer att fixas men skiter i de problem som kommer att skapas. Hör bara vad de säger "Det är ojämställt eftersom vägarna de plogar oftast leder till mansdominerade arbetsplatser" när i verkligheten plogar de ställen där det behövs mest, på stora vägar och ringlederna.

Det är väl snarare du som behagar skoja. Eller har inte läst om förslagen på allvar. Det här har ju ingenting med stora vägar och ringleder att göra! Det handlar om att man använder en annan metod för att ploga på stadsgator!

Fokus är alltså vad som faktiskt är bäst för samhället och befolkningen! Den typiska olyckan utomhus vintertid är en fallskada eller "singelolycka" med en fotgängare, inte med bil. Det mest kostsamma är stillastående kollektivtrafik, inte privatbilism. Kostnaderna för olyckor här är mycket större än vad kostnaden är för snöröjning. Enkel logik säger att det alltså är vettigt att satsa mer på snöröjning. För det är precis vad det handlar om - mer snöröjning. Dvs, jag tror knappast att man kommer minska på snöröjningen av vägar om detta implementeras i större orter än Karlskoga. Dina stora ringleder kommer alltså fortsättningsvis att snöröjas, bara inte som högsta prioritet eftersom det uppenbarligen inte behövs.

Kollektivtrafik innebär att människor till fots måste ta sig till eller från hållplatser och bytespunkter. Det visar sig alltså att trottoarer är viktiga.

Edit: Vad har du för belägg för "i verkligheten plogar de ställen där det behövs mest, på stora vägar och ringlederna"? Hur vet du att det är där som det behöver plogas mest?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Att satsa mer på snöröjningen kan nog behövas.

Att prioritera trottoarer och annat lite högre kan nog vara vettigt.

Att kalla det genusplogning och göra kopplingen bil = män och buss/gå = kvinnor, och fördela resurserna efter det, är förlegat och efterblivet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

#miljöpartiet

Utryckningsfordon
Kollektivtrafiksfordon
Varuleveranser

Samtliga ovan kräver plogade vägbanor. Visst vore det trevligt om alla gångbanor också kunde vara plogade från det att första snön föll tills det att all snö är borta, men det går sällan att ploga gångbanorna med samma maskiner, speciellt i innerstaden. Får vi mycket snö så får fotgängare lida, så är det bara. Detta för att vi inte är beredda att lägga hur mycket resurser som helst på snöröjningen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Edit: Vad har du för belägg för "i verkligheten plogar de ställen där det behövs mest, på stora vägar och ringlederna"? Hur vet du att det är där som det behöver plogas mest?

Jag tror TS tänker något sådant här:

Konsekvenserna av genusplogning:

Konsekvenserna av fötryckarplogning:

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Hehe, ja så måste det ju vara! Återstår för TS att jämka sin bild med verkligheten efter att först visat att olyckor i första hand beror på snö, inte mer svårröjd is eller halka.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Skiter seriöst fullständigt i om de e en gubbe eller kärring som plöjer bara de blir gjort...

och ska som sedvanligen ringa och klaga pga dålig snöplogning. lämna bladet 10 cm över backen för att spara på plogskäret... och lämna massa gropig packad snö kvar på vägarna att fördärva stötdämparna i....

nej även om de e en kärring som plöjjer ner me skärhelvetet i asfalten så de slår gnistor om det och vi får bra väglag och inte en 10cm tjock gropig isskorpa på hela vägen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skiter seriöst fullständigt i om de e en gubbe eller kärring som plöjer bara de blir gjort...

och ska som sedvanligen ringa och klaga pga dålig snöplogning. lämna bladet 10 cm över backen för att spara på plogskäret... och lämna massa gropig packad snö kvar på vägarna att fördärva stötdämparna i....

nej även om de e en kärring som plöjjer ner me skärhelvetet i asfalten så de slår gnistor om det och vi får bra väglag och inte en 10cm tjock gropig isskorpa på hela vägen.

Det var inte ens nästan det som det handlade om ^^.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är väl oerhört mycket lättare för fotgängarna att ta sig fram i snön än vad det är för bilisterna så självklart ska de vanliga vägarna prioriteras.

Det är just så det inte förefaller vara. Bilar tar sig fram lättare än fotgängare vid givet snödjup. Återigen, detta bör evidensbaseras och jag vill se riktig forskning gjord här, inte bara massa förutfattade meningar. Men som det verkar är det tydligen lättare för fordon att ta sig fram.

Skrivet av GaMeR2K5:

Trafikintensiteten ska ju dessutom vara den avgörande faktorn när man avgör vilka vägar som ska tas om hand först... därav sämst framkomlighet i villaområdena t.ex.

Så är det säkert också, men glöm inte att en hög trafikintensitet också medför "självplogning". Det är väl vägar som få kör på, men som kan bli väldigt viktiga vid en akutsituation som är viktigast.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Man har inte fokuserat på manliga transportmedel, men är tamejfan viktigare för ambulanser, polisbilar, brandbilar, bussar, långtradare och en jävla stor del av befolkning att komma fram än att ett par innerstadsfeminister ska kunna cykla till jobbet.

Så din bil klarar inte av ett par dm snö?
En brandbil har definitivt inga problem med det iaf...
Jag kommer från en liten ort där plogningen alltid kom senare än till tex motorvägarna och det var inga större problem med långtradarna, bussarna eller bilarna heller. Visst, några finns det alltid som hamnar i diket, men de kommer hamna där oavsett eftersom de är för dumma för att anpassa körningen till vinterväglag.

Säg mig, hur tror du det funkar att ambulanshelvetet kommer till porthelvetet men sen måste ta sig över en vallhelvete på 75 cm med en bårhelvete med patienthelvete och var sin akutväskhelvete på rygghelvetet?
Tagga ner, fattar inte varför ordet feminist eller kvinna får dig att se rött.

Man ska inte sluta ploga vissa saker, man byter bara ordningen på hur man plogar.

Jag har jobbat 13 månader (två vintrar) på ett av Sveriges största ortopedakuter och jag vill säga att förhållandet sökande patienter pga vinterväglag bilister vs gångare/de som åker kommunalt är ca 1:15-20, antal skadade vill jag påstå ligger på ca 1:40.

Ingen får en fotledsfraktur eller handledsfraktur (vanligast) i en bil i hastigheterna som man åker i i en normal stad, man får lite ont i nacken oftast och inget mer. Däremot dåligt plogade gångbanor och hala trappor, oboy, där har du riktiga boven.
Ovanstående är enbart anekdotisk bevisföring, men efter att ha varit den ortoped som träffade absolut flest patienter på akuten under året jag jobbade så vill jag påstå att jag är säker på min sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinforel:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/jamstal...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmiers...
http://vimeo.com/53928212

Jag saknar ord för att beskriva hur dumt detta är......

Jag vill gärna veta vad andra tycker om denna saken.

Det framkommer ganska tydligt i Svt-artikeln, att hela begreppet är påhittat av ett par journalister.

"Det här är ett logiskt sätt att hantera snöröjningen som råkar vara jämställt också,..."

Det syns tydligt hur artikelförfattaren hela tiden försöker blanda bort korten. Citat från politiker blandas med resultat av rationellt tänkade.

Det framgår tydligt nog, att det handlar om ett fullkomligt normalt, rationellt projekt där man analyserat bättre statistik över riktiga vinterolyckor, trafikmätningar. Mer och bättre information leder till bättre resultat.

Politruken på SKL får uttala sig, men hon med all säkerhet inte bidragit med en enda sammanhängade tanke till det rationella arbete som SKL bidragit med.

Att sedan det man kallar "det nya sättet" även råkar uppfylla några rent politiska kriterier omformuleras sedan så att det just var uppfyllandet av jämställdhetskriterierna som var orsaken till framgången.

Arbetet gjordes av analytiker som samlade relevant, konkret information, och av driftingenjörer som förstod den och utvecklade sina egna metoder därefter.

Nu vill politrukerna ta äran av dem, och påstå att det är deras egna flummiga, irrationella teoretiserande som lett till en förbättring. Man vill skapa en illusion av att det inte är rationellt, konstruktivt arbete av hänsyn som leder till riktiga resultat i samhället, utan att det är produktionen av åsikter ur metafysiska fantasivärldar som leder till resultat.

Man försöker formulera artikeln så att det till och med ser ut som om ingenjörerna själv "tänkt om" och "insett" att det var det politiska, metafysiska tankesättet som ledde dem rätt istället för det rationella.

Människor som inte bidrar ett vitten - en programchef för politiska floskler - kräver högre lön och mer inflytande än de som gjort hela jobbet.

Parallellerna till högmedeltiden är slående. Tiden då förnuftet ansågs härstamma från Djävulen, och den enda som fick räknas var kyrkan och tron. När ingen fick läsas eller höras som inte härledde vartenda ord till bibeln och kyrkan. Inte en tanke fick tillskrivas förnuftet och Djälvulen.

Ett ganska löjlig diskussion om ett egentligen ganska litet problem, som tydligt visar på ett mycket mörkt moln över hela samhället.

Jag hade nog lika gärna kunnat posta i tråden om PISA-studien. Om det finns en enda orsak till det katastrofala resultatet så är det just det omfattande arbetet att nedvärdera rationellt tänkande till förmån för det irrationella. Förnekandet av det rationella tänkandet som vägen till konstruktiva lösningar på riktiga problem, till förmån för metafysiskt svammel.

Högmedeltidens RENA tro har idag ersätts av den RÄTTA åsikten.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Det hela är väldigt enkelt sammanfattat i en motfråga: vem är det som betalar vägskatten?

Vägskatt finns det inget som heter men om du menar vem som betalar för vägar så är svaret:
- kommunala vägar betalas genom den kommunalskatten, som alla skattebetalare betalar
- statliga vägar (typ motorvägar mm.) betalas genom statlig skatt, dvs av dem som tjänar över ca 35k/mån

Så om du försökte påvisa att vägar betalas av bilägare och därmed bör anpassas efter bilägare så är det ytterst tveksamt att det stämmer. Extra tveksamt blir det när det finns undersökningar som visar att den genomsnittlige cykelpendlaren i storstadsområden tjänar mer än den genomsnittlige bilpendlaren - cyklisten betalar alltså mer för vägarna än bilisten.

Personligen tycker jag att alla ska kunna använda vår infrastruktur, oavsett hur mycket man bidrar med. Samhällsekonomiskt är det dock tveklöst effektivare att folk transporterar sig till fots eller med cykel, därför bör underhållet av denna infrastruktur vara åtminstone lika bra som för bilars dito - så att så många som möjligt väljer dessa transportmedel.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

- Det är helt enkelt så att det är lättare att åka bil i tio centimeter snö än att gå och cykla, säger Bosse Björk till P1.

Där har ni essensen. Kan ni inte se förbi, eller igenom, den något märkliga och onödiga politiseringen så är ni på precis samma låga nivå som de extremfeminister ni avskyr.

Permalänk
Medlem

Så någon har kommit på något skitsmart som överlag kommer minska antalet negativa effekter i samhället? Fan vad bra

Kan vi inte bara vara glada över att en förbättring har gjorts? Jag är man men mitt primära sätt att röra mig i samhället är att gå/åka kollektivtrafik så bevisligen är det ju inte bara kvinnor/barn/äldre som kommer bli glada över detta.

BTW en liten tanke... är äldre att likställa med kvinnor/barn i sådana här frågor om vi nu tvunget ska göra en könsuppdelning? Eller är det bara äldre kvinnor som avses för det hänvisas ju på aftonbladet till "gubbplogning" så gubbarna kör alltså bil medan gummorna åker buss/går? Lite förvirrande sådär, men det var sannerligen en passus.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Tycker det låter extremt vettigt även om rubriken inte var den bästa. Som det ser ut nu på många ställen i alla fall där jag bor. Där plogas vägarna snabbt och direkt vilken oftast innebär att all snö från en bred väg föses upp på betydligt smalare trottoarer vilket gör det omöjligt att gå där även för mig som är ung. I slutändan går folk på vägen istället och det känns som en extremt dålig lösning för alla inblandade. Det dom borde belysa är att bilen av någon anledning ses slm det huvudsakliga transportmedlet och ska prioriteras först när det från samhällets sida finns väldigt få fördelar med att folk kör istället för att gå, cykla eller ta tåg/buss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det hela känns som en storm i ett vattenglas från någon som är väldigt känslig för ordet jämställdhet. Läser man artikeln utan en förutfattad mening så tyckte jag att förklaringarna kändes vettiga. Och som någon poängterade. Jämställdhetsaspekten var bara något som kom på köpet. Och för övrigt så tror jag de flesta av er skulle välja att köra i snö framför att cykla i snö.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Där har ni essensen. Kan ni inte se förbi, eller igenom, den något märkliga och onödiga politiseringen så är ni på precis samma låga nivå som de extremfeminister ni avskyr.

Skit ska skit ha, å att göra snöplogning till en genusfråga är riktigt kokt i skit.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Skit ska skit ha, å att göra snöplogning till en genusfråga är riktigt kokt i skit.

Äh, om det nu är så att fler kvinnor skadas av halkolyckor på dåligt eller ej plogande gångbanor än män som glider av vägen i sin bil så är det ju inte så långsökt, och även relevant ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Ett ex till mig cyklade omkull så illa på en snöig gångväg att hon blev sjukskriven från jobbet i sex månader samt behövde opereras, ingen liten kostnad för samhället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Äh, om det nu är så att fler kvinnor skadas av halkolyckor på dåligt eller ej plogande gångbanor än män som glider av vägen i sin bil så är det ju inte så långsökt, och även relevant ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Ett ex till mig cyklade omkull så illa på en snöig gångväg att hon blev sjukskriven från jobbet i sex månader samt behövde opereras, ingen liten kostnad för samhället.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast varför dra upp kön i det hela överhuvudtaget ?
Män kan ju liksom kvinnor gå och halka och det finns ju kvinnor som kör bil. Det finns ju inget objektivt manligt i att köra bil eller feminint i att gå (iallafall är det vad genusdebattörer och feminister och liknande skulle säga i andra sammanhang, så det borde ju inte vara någon skillnad här).
Att förhindra halkolyckor är givetvis av stort värde, men personernas kön har knappast med det hela att göra.

Att ständigt påpeka hur viktigt det är vilket kön personer har i olika frågor som inte alls rör könet så främjar man sexism.
Det är precis samma sak som om man ständigt skulle ta upp personers hudfärg i allehanda frågor.
Ungefär som att man skulle ta upp speciella olycksfall i trafiken där svarta är något överrepresenterade och göra detta till en rasfråga.
Det skulle gynna ett rasistiskt tänkande precis som nämnda feminister och genusdebattörer gynnar ett sexistiskt tänkande.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Fast varför dra upp kön i det hela överhuvudtaget ?
Män kan ju liksom kvinnor gå och halka och det finns ju kvinnor som kör bil. Det finns ju inget objektivt manligt i att köra bil eller feminint i att gå (iallafall är det vad genusdebattörer och feminister och liknande skulle säga i andra sammanhang, så det borde ju inte vara någon skillnad här).
Att förhindra halkolyckor är givetvis av stort värde, men personernas kön har knappast med det hela att göra.

Att ständigt påpeka hur viktigt det är vilket kön personer har i olika frågor som inte alls rör könet så främjar man sexism.
Det är precis samma sak som om man ständigt skulle ta upp personers hudfärg i allehanda frågor.
Ungefär som att man skulle ta upp speciella olycksfall i trafiken där svarta är något överrepresenterade och göra detta till en rasfråga.
Det skulle gynna ett rasistiskt tänkande precis som nämnda feminister och genusdebattörer gynnar ett sexistiskt tänkande.

Huruvida Individens kön har något med halkolyckan att göra beror på om beteendet som leder fram till halkolyckan har något med kön att göra. Alla kan halka men att vissa grupper löper större risk att drabbas är sannolikt inte rimligt att förklara på individualistisk grund.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Äh, om det nu är så att fler kvinnor skadas av halkolyckor på dåligt eller ej plogande gångbanor än män som glider av vägen i sin bil så är det ju inte så långsökt, och även relevant ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Ett ex till mig cyklade omkull så illa på en snöig gångväg att hon blev sjukskriven från jobbet i sex månader samt behövde opereras, ingen liten kostnad för samhället.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är något jag stör mig på är det när man inte är konsekvent. Här har man uppenbarligen dragit sambandet män = bil och kvinnor = buss/gå, när verkligheten innehåller huuuur många undantag som helst.

Har personligen cyklat och åkt kollektivtrafik dagligen sedan '06 å trots förtryckarplogningen i min kommun har det inte varit några större problem. Men jag har ju också en kük så kanske inte gäller för mig?

Förövrigt, har man så svårt att cykla när det är snö kan man alltid köpa en billigare ATB, kommer man fram vartsomhelst.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Att ständigt påpeka hur viktigt det är vilket kön personer har i olika frågor som inte alls rör könet så främjar man sexism.
Det är precis samma sak som om man ständigt skulle ta upp personers hudfärg i allehanda frågor.
Ungefär som att man skulle ta upp speciella olycksfall i trafiken där svarta är något överrepresenterade och göra detta till en rasfråga.
Det skulle gynna ett rasistiskt tänkande precis som nämnda feminister och genusdebattörer gynnar ett sexistiskt tänkande.

Åhh de finns nån som tänker som mig!!

Morgan Freeman uttrycker sig bra som kan tillämpas här också:

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Fast varför dra upp kön i det hela överhuvudtaget ?
Män kan ju liksom kvinnor gå och halka och det finns ju kvinnor som kör bil. Det finns ju inget objektivt manligt i att köra bil eller feminint i att gå (iallafall är det vad genusdebattörer och feminister och liknande skulle säga i andra sammanhang, så det borde ju inte vara någon skillnad här).
Att förhindra halkolyckor är givetvis av stort värde, men personernas kön har knappast med det hela att göra.

Att ständigt påpeka hur viktigt det är vilket kön personer har i olika frågor som inte alls rör könet så främjar man sexism.
Det är precis samma sak som om man ständigt skulle ta upp personers hudfärg i allehanda frågor.
Ungefär som att man skulle ta upp speciella olycksfall i trafiken där svarta är något överrepresenterade och göra detta till en rasfråga.
Det skulle gynna ett rasistiskt tänkande precis som nämnda feminister och genusdebattörer gynnar ett sexistiskt tänkande.

Det som är fastställt är att män kör bil i större utsträckning än kvinnor till sina aktiviteter och då blir det i första hand kvinnorna som får lida av den lägre prioriteringen när det gäller plogning av gång och cykelväg. Är det verkligen så långsökt att eventuellt klassa det som ett kvinnoproblem precis som man gör med tex vissa typer av arbetsskador? Och anledningen till varför kön togs upp står ju i artikeln men för att förtydliga så var det inte planerat eller framanalyserat utan frågeställningen uppstod av tillfälligheter.

Jag tyckte att det var en intressant artikel och jag har svårt att förstå varför en del reagerar så starkt på den. Med det sagt så kan även jag tycka att vissa saker blir lite löjliga ibland när det kommer till jämställdhetsivern, och när tex staten ska in och bestämma hur föräldrar ska dela på föräldraledigheten så blir min liberala tå trampad på. Men denna artikel ser jag som sagt inget problem med, men jag ska poängtera att jag enbart läste SVT's artikel så det är vad som står i den som jag utgår ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Att ständigt påpeka hur viktigt det är vilket kön personer har i olika frågor som inte alls rör könet så främjar man sexism.
Det är precis samma sak som om man ständigt skulle ta upp personers hudfärg i allehanda frågor.
Ungefär som att man skulle ta upp speciella olycksfall i trafiken där svarta är något överrepresenterade och göra detta till en rasfråga.
Det skulle gynna ett rasistiskt tänkande precis som nämnda feminister och genusdebattörer gynnar ett sexistiskt tänkande.

detta är också det stora hyckleriet med feministerna. När det passar dem så skall det delas upp i kön medan när det inte passar eller när någon annan gör detta då skall dom hånas och bli förlöjligade.

Att de satte en kjol på "fru gårman" är egentligen allt som behöver sägas... jag är 100% säker på att ifall fru gårman redan funnits hade vi fått höra att kjolen skulle av för att den cementerade könsrollerna. Allt skall problematiseras och det skall alltid varje gång göras på ett sätt att kvinnor blir offer för att i nästa vända säga att kvinnor inte alls är offer utan starka självständiga individer.

ang. snöskottningen så skall det skottas på det sätt som gynnar flest individer och samhällsfunktioner (samma sak, typ) och jag har absolut noll synpunkter på hur det görs bäst eftersom jag inte är insatt för fem öre.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss