Färghantering i virtuella maskiner

Permalänk
Medlem

Färghantering i virtuella maskiner

Hej!

Jag har en dator med Windows 7, men vill egentligen köra Linux (för det tycker jag är trevligare och bättre. Debatter kan vi ta i PM om någon vill). Det som hindrar mig från att gå över är Adobes ovilja att ge Linux fina foto-/videoredigeringsprogram (äger och använder mig av hela Master Collection CS6 samt Lightroom 4).

När jag får tillfälle ska jag göra en djupdykning i virtuella maskiner för att se om jag kan snickra ihop en lösning där Windows körs som gäst-OS (eller någon form av delokaliserad maskin kanske? ), men det går (vad jag vet) inte att köra någon enkel lösning med VirtualBox eller liknande utan att slösa mängder med prestanda.

Men ett steg på vägen skulle vara att köra lättare program (tänker främst på Lightroom) i en VM i VirtualBox. Det enda jag oroar mig för på den fronten är om VirtualBox ger motsvarande färghantering som en reell Windows-maskin skulle ha (snackar alltså utsignalen till skärm, inte skrivare eller något).

Finns det någon som känner till hur det ligger till? Är signalen mellan en VM och den fysiska skärmen "samma" som signalen från en fysisk maskin till skrämen?

MVH

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Jag provade just win i win i VMware workstation och det använder värdens kalibrering som det verkar, jag har ingen win i linux maskin igång inte heller virtualbox.
Men CS 6 verkar klara sig bra i Wine, det kanske är nått att prova om du vill köra det direkt i linux?
http://appdb.winehq.org/appview.php?appId=17

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tänker så här: Färgkalibrering = justerar grafikkortets / skärmens visning av färger som programmen output:ar för att stämma överens med verkligheten, så om programmets output kräver färg X på maskin A eller B ska det bli samma.

Så det borde räcka att färgkalibrera värden ?

OBS bara en teori, jag han ha helt fel !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag provade just win i win i VMware workstation och det använder värdens kalibrering som det verkar, jag har ingen win i linux maskin igång inte heller virtualbox.
Men CS 6 verkar klara sig bra i Wine, det kanske är nått att prova om du vill köra det direkt i linux?
http://appdb.winehq.org/appview.php?appId=17

Det var trevligt att höra. Då gissar jag att VMware kör via värd på linux också. Någon som kan bekräfta/dementera?

Nja. Photoshop CS6 verkar klara sig bra (viliket för all del är glädjande). Premiere, AE och andra program i Master Collection har jag inte hört något om, och gissar därför att de inte funkar så bra, kanske inte alls.

Skrivet av Karaff:

Jag tänker så här: Färgkalibrering = justerar grafikkortets / skärmens visning av färger som programmen output:ar för att stämma överens med verkligheten, så om programmets output kräver färg X på maskin A eller B ska det bli samma.

Så det borde räcka att färgkalibrera värden ?

OBS bara en teori, jag han ha helt fel !

Det är möjligt. Framförallt tror jag att det finns VMs som kör på värdens hårdvara, istället för virtuell hårdvara så som VirtualBox gör. Men för tex. VirtualBox tror jag inte att det MÅSTE vara så, även om det kanske kan vara det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Ja virtualiserar man direkt via en hypervisor kör man mot hårdvaran utan att ha nått normalt värdoperativsystem i botten så då borde väl respektive os uppföra sig som det gör utan hypervisorn, har inte provat med avseende på färghantering men nån kanske har gjort det ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervisor

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mitt svar, for what it's worth: Jag kör Linux men kör Windows 7 som guest i VirtualBox för att kunna använda en del Windows-program. Jag kör en VM med 8GB RAM och som har tillgång till fyra processorer (dvs den virtuella maskinen har i praktiken fyra fysiska kärnor). Jag kör Photoshop CC och Lightroom 5.2 och har inga prestandaproblem. Jag gjorde en jämförelse med en fysisk maskin och kanske att den fysiska är aaaaningen snabbare men jag kan leva med det.

Färghanteringen.. tja, jag har inte kalibrerat men färgerna som jag sköter inuti VM ser likadana ut som när jag tittar på dem utanför. Jag petade in min monitorprofil i VM'en men det är allt. Jag har inte lagt ner jättemycket tid på att fundera över det då resultatet inuti såväl som utanför VM ser i mina ögon helt okej ut. Ett större problem är väl min förbannade TN-panel men hey, man kan inte få allt här i världen. Efter jularna kanske att jag köper en IPS-baserad skärm.

Det är mina upplevelser. Jag ser ingenting negativt med att köra allt detta inuti en VM förutsatt att man inte stryper VM'en till löjliga specifikationer men ändå förväntar sig underverk. Eventuell prestandabrist tror jag är väldigt subjektiv, och jag har inte kört några som helst benchmarks eller dylikt då prestandan för mig är mer än tillräckligt bra.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.