köpa fotoskrivare, men vilken?

Permalänk
Medlem

köpa fotoskrivare, men vilken?

Hej är på jakt efter en Fotoskrivare till tjejen för hon älskar att fotografera.
Min budet är kanske runt 1000kr.

Jag läste lite recensioner om: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/skrivare-o...

Men när jag sen läste omdöme om den va dom inte så posetiva.

Har ni några förslag på Fotoskrivare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torna:

Hej är på jakt efter en Fotoskrivare till tjejen för hon älskar att fotografera.
Min budet är kanske runt 1000kr.

Jag läste lite recensioner om: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/skrivare-o...

Men när jag sen läste omdöme om den va dom inte så posetiva.

Har ni några förslag på Fotoskrivare?

Har hon inte bråttom så verkar den ju göra bra utskrifter.. och det är väl kvalitén som räknas i slutändan?

Vill du ha snabbare skrivare, får du nog gå upp i prisklass..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

En viktig sak man ska tänka på när man köper en bläckstråle skrivare är. Ju billigare skrivare du köper, desto dyrare kommer patronerna vara. Dessa två går nästan alltid hand i hand. Om du inte är inkörd på just Canon så vet jag att HP har en patronserie som heter 940 som jag tror (om jag inte missminner mig) blev utsedd till billigast utskrift/kr och som skrev ut riktigt bra bilder.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk

Jag har en Canon Pixma 6150. Visst det är en billig kontorsskrivare med skanner men säkert samma typ av skrivare du nämner. Visst kan den skriva ut fina bilder men den suger i sig bläck som en gammal V8:a.
Så här är mitt tips: det blir billigare och mycket bättre att lämna bort jobbet vare sig man lägger 1000kr eller 50000kr
Crimson och Procenter tex har printservice som är bra. Skicka dit bilderna och få blanka fina bilder på bra papper hos folk som vet hur man gör.

Permalänk
Medlem

Skriver man inte ut ofta eller har väldigt bråttom (dvs kan inte vänta en dag eller så) på utskriften så är det IMO bättre att skicka till labb. Detta av två huvudsakliga anledningar:

1. Munstyckena torkar lätt igen på bläckstråleskrivare. Minst ett par utskrifter i veckan skulle jag säga är att rekommendera för att slippa större problem med detta. Annars kommer det att gå åt mer bläck på rengöring av munstyckena än för utskrifter. I extremfall kan man tom behöva skicka in skrivaren för rengöring.

2. Om man skickar till labb så behöver man åtminstone bara bry sig om att kalibrera/proflera sin skärm. Blandar man in en skrivare så behöver man dyrare utrustning för att göra en profilering och dessutom så skiljer det mellan olika papper. Har du en kalibrerad skärm och softproofar innan du skickar till labbet kommer utskriften att se ut som den gjorde på skärmen, om det är ett någorlunda seriöst labb du skickar till.

Dock blir resultatet, med rätt kalibrering och profilering osv bättre än en fotokemisk process, om man har en bra skrivare. En annan fördel med bläck framför fotokemisk process är arkivbeständigheten. En fotokopia bleknar rätt fort jämfört med en bläckströleutskrift med pigmentbläck. Denna typ ab bläck används dock sällan i "kontorsskrivare", utan används främst i skrivare som är tänkta som just fotoskrivare. Hur det är just med iP7250 vet jag inte men det bör ju framgå på canons hemsida.

Nu vet jag inte hur "seriös" hon är, men är hon fotointresserad bör hon ju vara tillräckligt petig för att bilderna ska få de färger hon ser på skärmen och då ser jag två saker som kanske kan vara vettigare att lägga pengar på framför en skrivare, om nu inte detta redan finnes.

1. En bra skärm. En "lite mindre" skärm med IPS-panel kostar inte så jättemycket idag och är klart att föredra framför skärmar med TN-panel. Detta är klart vettigast om hon inte redan har en bra skärm.

2. En skärmkalibrator. Colormunki Display är vettig och kostar inte förtvivlat mycket. Man behöver dock ha en vettig skärm som faktigt går att kalibrera hyfsat för att det ska vara någon idé.

En annan tänkbar grej är ju en licens av någon redigerings- eller katalogiseringsmjukvara, om hon inte redan har det. Ligthroom, Capture One eller liknande.