Fläktkontroll Arctic eftermarknadskylare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jan 2005

Fläktkontroll Arctic eftermarknadskylare?

Tänkte köpa "ARCTIC COOLING Accelero Xtreme Plus II" då den finns i lager till mitt HD6970!

Men kontakten verkar vara 4-pin till molex men ändå "pvm", hur funkar det?
Jag vänder det säkert fel i skallen, men var får PVM värmesignalen ifrån då?
Finns det nån svensk butik med adapter till grafikkortets x-pinskontakt?
Om jag kopplar i molex, kan jag styra fläkten med mjukvara då? (catalyst o.s.v?)

Aja, bara dessa frågor jag vill lösa innan jag köper, vet ju att den är tyst nog även på full effekt.
Men vore skönt att veta hur jag kan ställa den på nån procentsats själv efter tycke och smak.
Ska ej klocka, enbart för ljudnivå.

//Tack på förhand

i7 4790k stock, delid, <68c AIDA64 stress - Asus z97 - Asus GTX680 - 16gb Ram - Adata 240gb + Samsung 840 120gb + samsung HDD - CM Hyper 412 - FD Core 2500 chassi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Dylanator:

Tänkte köpa "ARCTIC COOLING Accelero Xtreme Plus II" då den finns i lager till mitt HD6970!

Men kontakten verkar vara 4-pin till molex men ändå "pvm", hur funkar det?
Jag vänder det säkert fel i skallen, men var får PVM värmesignalen ifrån då?
Finns det nån svensk butik med adapter till grafikkortets x-pinskontakt?
Om jag kopplar i molex, kan jag styra fläkten med mjukvara då? (catalyst o.s.v?)

Aja, bara dessa frågor jag vill lösa innan jag köper, vet ju att den är tyst nog även på full effekt.
Men vore skönt att veta hur jag kan ställa den på nån procentsats själv efter tycke och smak.
Ska ej klocka, enbart för ljudnivå.

//Tack på förhand

Jag tror att den adapter du avser är för direkt inkoppling av fläktarna till ditt PSU, d v s det är ingen styrning. Normalt kopplar du in dig på grafikkortet direkt (utan den medföljande adaptern).

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009

http://www.arctic.ac/media/catalog/product/a/c/accelero_xtrem... Är det så här adaptern ser ut?
I så fall kan du ha fläktarna på 7V (tyst och fint) eller 12V (full fräs på kylningen vid OC)

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Surgubben:

Jag tror att den adapter du avser är för direkt inkoppling av fläktarna till ditt PSU, d v s det är ingen styrning. Normalt kopplar du in dig på grafikkortet direkt (utan den medföljande adaptern).

Nej, den adaptern följer ju med så den behöver jag ju inte leta efter! Utan finns det en adapter så jag kan koppla in fläktarna i grafikkortet?
Så det går att koppla till grafikkortet menar du? (utan ovan adapter som finns med i förpackningen?)
Jag har inte sett någon sådan kabel, så då skulle jag vilja ha en sån ADAPTER....
Hur många fler beskrivningar ska jag använda?
Jag vill att fläktarna använder >PVM helst.

Skrivet av Surgubben:

http://www.arctic.ac/media/catalog/product/a/c/accelero_xtrem... Är det så här adaptern ser ut?
I så fall kan du ha fläktarna på 7V (tyst och fint) eller 12V (full fräs på kylningen vid OC)

Nej inte den jag söker!

i7 4790k stock, delid, <68c AIDA64 stress - Asus z97 - Asus GTX680 - 16gb Ram - Adata 240gb + Samsung 840 120gb + samsung HDD - CM Hyper 412 - FD Core 2500 chassi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jan 2005

http://www.frozencpu.com/products/image/13314/cab-454.jpg%20/...

DÄR, är adaptern jag pratar om!
Ger den pvm-styrning?

Edit: hittade den hos coolerkit.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jan 2005

Och som grädde på det hela så monterade jag nyss, tro på faen att den levereras ju med både 3 och 4-pins kontakt!
Så jag använder väl 4-pins så får jag min efterlängtade PWM-styrning.
3-pins ger väl fullvarv (max för överklockare antar jag)

3/4-pins till molex är ju bara ett tillbehör som möjliggör 7,5 eller 5-voltsmod konstant.

Veckans ris får gå till den säljare på INET Sergels Torg som skrämde upp mig att jag inte får PWM tilldessa fläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Dylanator:

Och som grädde på det hela så monterade jag nyss, tro på faen att den levereras ju med både 3 och 4-pins kontakt!
Så jag använder väl 4-pins så får jag min efterlängtade PWM-styrning.
3-pins ger väl fullvarv (max för överklockare antar jag)

3/4-pins till molex är ju bara ett tillbehör som möjliggör 7,5 eller 5-voltsmod konstant.

Veckans ris får gå till den säljare på INET Sergels Torg som skrämde upp mig att jag inte får PWM tilldessa fläktar

Får väl säga grattis på punkt 1, som jag sa på punkt 2 och himla otur på punkt 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
K-stad
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Surgubben:

Tror inte det är att rekommendera på ett 6970 om man tänker belasta det hårt, VRM blir väldigt varma, behöver förmodligen 12V.

Edit: Kommentar orelevant insåg jag nu.

^_^