Permalänk
Medlem

Trasigt nätagg?

Tjenare! En kompis kom precis till mig och kopplade in sin dator som vi upptäckte att den
inte startade. Testade att bygla mellan grön o svart men datorn startade inte ändå.
Det gick en gång i en halv sekund, men inte mer.

Kollade lite här o den enda tråd jag hittade var " Felsökning: Starta nätaggregat utan ikopplad dator av Andreas D."
men det var de jag testade.

Så måste jag utgå från att nätagget är trasigt eller kan man testa på något annat sett?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Datorn ska inte starta om du byglar nätagget däremot så får enheter som är kopplade till nätagget ström och varvar upp t.ex. fläktar och hårddiskar.

OBS ej fläktar som får ström från moderkortet.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ee

Skrivet av mr_sQuinty:

Datorn ska inte starta om du byglar nätagget däremot så får enheter som är kopplade till nätagget ström och varvar upp t.ex. fläktar och hårddiskar.

OBS ej fläktar som får ström från moderkortet.

testade att koppla ut allt som gick till nätagget och sen startade den efter det. Då gick den igång.
Sen testade jag att sätta i ström till grafikkortet o sen satte igång nätagget igen men då började grafikkortet ta eld på en liten komponent... xd

Permalänk
Skrivet av Miiwvo:

testade att koppla ut allt som gick till nätagget och sen startade den efter det. Då gick den igång.
Sen testade jag att sätta i ström till grafikkortet o sen satte igång nätagget igen men då började grafikkortet ta eld på en liten komponent... xd

om du nu misstänkte nätagget för att vara defekt varför kopplar du in den i grafiken ?
du kan ju bygla och mäta dig fram till om den ger rätt värde med en multimeter.
nu har du ju skadat grafiken också.

det man inte har i huvudet får man ha i plånboken.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

om du nu misstänkte nätagget för att vara defekt varför kopplar du in den i grafiken ?
du kan ju bygla och mäta dig fram till om den ger rätt värde med en multimeter.
nu har du ju skadat grafiken också.

det man inte har i huvudet får man ha i plånboken.

trodde inte det var något fel med nätagget efter det funkade då jag kopplade ut allt.
Men ska iaf mäta mig fram nu ^^

Permalänk
Medlem

Ännu har vi inte fått veta vad det är för nätagg, eller andra komponenter.

Kortslutning är en vanlig felorsak, även om det också kan vara nätagget.
Användning av annat än originalkablar i modulära nätagg likaså.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Miiwvo:

Tjenare! En kompis kom precis till mig och kopplade in sin dator som vi upptäckte att den
inte startade. Testade att bygla mellan grön o svart men datorn startade inte ändå.
Det gick en gång i en halv sekund, men inte mer.

Kollade lite här o den enda tråd jag hittade var " Felsökning: Starta nätaggregat utan ikopplad dator av Andreas D."
men det var de jag testade.

Så måste jag utgå från att nätagget är trasigt eller kan man testa på något annat sett?

Tack i förhand!

Vad för agg var det? kan du lägga upp en bild på etiketten på agget?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ännu har vi inte fått veta vad det är för nätagg, eller andra komponenter.

Kortslutning är en vanlig felorsak, även om det också kan vara nätagget.
Användning av annat än originalkablar i modulära nätagg likaså.

Fo3

Moderkort: Asus M3A78
Grafikkort: Radeon HD 5750
Nätagg: Corsair VX 450W

En fråga jag har är: Hur kommer det sig att inget började brinna första gången jag testade starta datorn? utan bara när jag hade grafikkortet inkopplat?

Permalänk
Skrivet av Miiwvo:

Moderkort: Asus M3A78
Grafikkort: Radeon HD 5750
Nätagg: Corsair VX 450W

http://s30.postimg.org/p69ehswel/20131211_165545.jpg

En fråga jag har är: Hur kommer det sig att inget började brinna första gången jag testade starta datorn? utan bara när jag hade grafikkortet inkopplat?

enligt vad du skrev så var bara sladden för grafiken inkopplad & att du byglat grön+svart på 24-pinnars kontakten. detta är ju inget normalt utan nånting du gjort själv. bygla ska man bara göra om man ska mäta volt. inte om man ska koppla in den till grafiken och trycka på on/off

vad hade du tänkt hända när du bara har grafiken igång? du har ju ingen ström till moderkortet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

enligt vad du skrev så var bara sladden för grafiken inkopplad & att du byglat grön+svart på 24-pinnars kontakten. detta är ju inget normalt utan nånting du gjort själv. bygla ska man bara göra om man ska mäta volt. inte om man ska koppla in den till grafiken och trycka på on/off

vad hade du tänkt hända när du bara har grafiken igång? du har ju ingen ström till moderkortet.

sant!
Nu när du säger det så var det jävligt slarvigt.

Permalänk
Skrivet av Miiwvo:

Moderkort: Asus M3A78
Grafikkort: Radeon HD 5750
Nätagg: Corsair VX 450W

http://s30.postimg.org/p69ehswel/20131211_165545.jpg

En fråga jag har är: Hur kommer det sig att inget började brinna första gången jag testade starta datorn? utan bara när jag hade grafikkortet inkopplat?

Okej, inget dåligt agg i alla fall. Men är ju inte nytt längre Ser ut att vara en del damm i lådan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det var grafikkortet som gjorde att det inte gick att starta så bytte till ett annat så nu funkar det!