Vad är detta och hur sparkar jag liv i det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stokholm
Registrerad
Nov 2008

Vad är detta och hur sparkar jag liv i det?

tjenare. Jag kom över nedan billigt via en auktion. Kan ni hjälpa mig med vad det är samt om det går att få i ett vanligt nätverkskort så jag kan sparka liv i den? Vad är det för kontakt idag?

Här är en sida jag hittade när jag sökte på modellbeteckningen, http://www.pilotech.com.tr/sd044ssm-u.html Jag är bara väldigt kass på turkiska..

Hdd som sitter i är 4st barracuda diskar på 1TB vardera.

Mvh
Entré

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Google Translate:

SD044SSM - GENERAL FEATURES

Aluminum enclosure, cooling and continuous suitability for use with an anodized surface
Small , compact and lightweight
4 hot-swappable ( hot-swap ) SATA drive trays
2 units providing air circulation quiet hot-swappable fans
Hard disk drive is separate locks providing security of
Each sled for power and HDD activity LED indicators showing
Fan / Heat LED indicators for monitoring of environmental factors
When prompted audible buzzer alarm can be disabled

TECHNICAL SPECIFICATIONS

Item Description
Host Interface SATA II
HDD Interface SATA I / II
Data Transfer Rate
3 Gbps

Hot-Swap and both from the server out of the box
LED Indicator
White -> Power on
Blue -> Busy ( HDD access )

Environmental factors LED Indicator
Power On -> White
Fan Normal - > Green
Fan Fail -> Red ( very low speeds or in stop status )
Heat Normal - > Green
Heat High - > Red ( 55 ° C or more)

dimensions
( B): 45.3 cm ( E) : 48.2 cm (H ) : 4.4 cm

material
Anodized aluminum
Plastic Sled Face

Power Supply
Single 150W PSU
* AC Input : 90 -230V 50-60Hz
* DC Output : +5 V and +12 V

Cooling 2 x 7.5 x 7.5 x 2.8 cm Cooling Fan
Operating System Support Independent
With box arrivals
1 of 1 HDD Case
HDD Tray 4
1 multilane cable (Option)
1 x Power cable
1 CD ( User manual )
16 HDD mounting screws
2 HDDs lock switch

EDIT:
Vad jag kan läsa mig till verkar ej nätverksuttag finnas :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stokholm
Registrerad
Nov 2008

Tack, sitter på en iPad och det fanns inget enkelt sätt att översätta hela sidan på. Google translate uppför sig inte riktigt som vanligt i IOS.

Men tack för hjälpen med detta!

Har lagt upp bilder, vad är det för kontakt? Är det bara en värdelös dum låda som behöver en server för att kunna nås?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det ser ut som en lagringsenhet som är tänkt att anslutas med SFF-8470

Det är alltså ett diskchassi av nån sort, jämför det med en extern hårddisk fast till en server.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stokholm
Registrerad
Nov 2008

Ok, rätt så usels om man inte har servern vilket jag inte har.

det är någon 60 polig kontakt som jag lokaliserade hit: http://www.erni.com/ermet-zd-high-speed

Kan man göra något för att använda denna på annat sätt? skulle det gå att koppla in något litet moderkort eller liknande? typ nano itx eller liknande och får det att lira?

Mvh

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Vet du att det är sata och inte sas diskar i den ?
Vad vill du modda lådan till då ? Det går väl att bygga det mesta så länge det ryms i den.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stokholm
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av mrqaffe:

Vet du att det är sata och inte sas diskar i den ?
Vad vill du modda lådan till då ? Det går väl att bygga det mesta så länge det ryms i den.

Jo jag är säker på att det är SATA diskar som sitter i. Har kollat

Jag skulle vilja använda den som NAS, Helst av allt med ex. freeNAS på , men annars som en vanlig dum nätverksdisk som jag kan lagra filer på.

Just släd-lösningen för "SFF-kortet" är ju lite speciell. Kortet dockar via ovan nämnda 60poliga kontakt rakt in i vad jag antar är ett raidkort? Iaf kontrollerkortet för diskarna..

Jag lyckas inte hitta om lådan är byggd efter någon sorts standard så jag greppar inte riktigt ålder, gränssnitt etc..

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Man kan säkert använda olika interface mot servern, det är därför interfacet är utbytbart och inget hindrar dig från att skaffa ett passande kort i datoränden, ta reda på vad det är fär kontollerkrets och sök vad den klarar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stokholm
Registrerad
Nov 2008

Sant, men jag kör ingen server. Jag har en MacMini i serverskåpet som transcodear filmer till Plex. Skulle nog hellre bygga om denna så att den fungerar oberoende av server..

Mvh

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Ente:

Sant, men jag kör ingen server. Jag har en MacMini i serverskåpet som transcodear filmer till Plex. Skulle nog hellre bygga om denna så att den fungerar oberoende av server..

Mvh

Svårt att avgöra hur stor den är men får det plats ett m-ITX-kort i den? Det finns ju rätt smidiga färdiga plattformar med Atom att köpa. Eller Jaguar om man vill ha AMD. Då kan du ju helt skita i all elektronik i nu och bara använda den som chassi. Lär kräva lite våld. Om det är riktigt trångt kanske det går att använda en enkortsdator av något slag? Fast då behöver du adaptrar så du kör hårddiskarna över USB. Lär inte bli mycket till prestanda men borde fungera i alla fall.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det finns enkortsdatorer som kör x86 med cpuer från Atom via AMD upp till Core så det borde ju gå att ploppa in en sån och tex köra freenas eller kanske nån liten linux om man vill förvandla det till en nas/liten server.
Annars finns det ARM också och det kanske räcker det också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2010

Vet inte om det är intressant, men hittade denna

http://www.yaphon.com/product_view/id/3366798.htm