Kräver lagen företag att specifiera maxköp av vara per kund i annons?

Permalänk
Medlem

Kräver lagen företag att specifiera maxköp av vara per kund i annons?

Eliganten annonserade om Crazy Morning i DN den 6:e december.

Där fanns en dumphone för 29 kr, om man köpte den mellan 8-9. Ingenstans står det max X per kund. Inget finstilt heller, har annonsen framför mig nu.

Däremot har de på två andra ställen i annonsen skrivit "pris avser 1st" - på philips-hörlurar och Logik soundbar.

Detta är vilseledande, då förväntar man sig ju att de är konsekventa.

Visst att man inte kan förvänta sig att köpa 20 st, men två som jag tänkt tycker jag inte är orimligt. Gick upp 06:30 på en lördag, stod utomhus i kö i 20-30 min, inomhus i 10 min. För att mötas av två personer ur personalen som säger "max 1 per kund!" och vaktar varorna. Hade jag vetat det hade jag förmodligen inte dykit upp övh.

Så nu undrar jag om jag det finns lagstöd jag kan påtala, och kunna köpa en till.

Permalänk
Föredetting

Företag får sälja saker till vem de vill och till vilket pris de vill. Du har ingen rätt att få köpa saker över huvud taget.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Det är inget olagligt med det, det är dåligt och möjligen vilseledande men inget i lagen preciserar något om max antal varor per kund.

Permalänk
Medlem

kan bara tänka mig att de gjort sig skyldiga till Vilseledande marknadsföring, dock inget jag skulle orka driva för 89 kr + att de säkert reserverat sig för feltryck etc.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Rekordmedlem

Nej finns inget direkt krav, men marknadsföring får inte vara vilseledande så de flesta som annonserar brukar ju ha nån notis om man inte får handla så länge lagret räcker. Det regleras av marknadsföringslagen

Krav på näringsidkarens marknadsföring
Marknadsföringen är otillåten om den är vilseledande, inte följer god marknadsföringssed och om den dessutom bedöms ha en negativ påverkan på din förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut. Med vilseledande marknadsföringen menas att den innehåller oklar eller oriktig information eller att näringsidkaren har utelämnat väsentlig information.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/marknadsfor...

Men det är en bedömningsfråga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är rätt säker på att annonsbladet friskriver sig från tryckfel. Så om de sedan står i butiken och upplyser om detta innan du handlar så ska det vara helt i sin ordning. Det får nog ses som en mindre avvikelse. Frågan är dock om man hade tagit en av dem åt sidan och sagt lite diskret att man ville köpa en var till sina två barn eller liknande och att man inte hade bemödat sig att komma om de skrivit rätt i annonsbladet så hade de säkert löst det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauricio_69:

Det är inget olagligt med det, det är dåligt och möjligen vilseledande men inget i lagen preciserar något om max antal varor per kund.

Okej, tack för era svar. Hade för mig att jag läst att svaret på rubriken var ja.

Men om vi ändrar frågan till detta då: bröt Elgiganten mot marknadsföringslagens paragraf om vilseledande marknadsföring i det här fallet? Det är väl en bedömningsfråga som mrqaffesa. Målet med tråden är att få en hävstång skulle jag bestämma mig att gå dit och de skulle tjafsa.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/marknadsfor...
Vilseledande reklam
En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande. Till exempel när det handlar om varans kvalitet eller pris. Säljaren får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller tvetydig jämställs det med att information utelämnats.

Skrivet av giplet:

Jag är rätt säker på att annonsbladet friskriver sig från tryckfel. Så om de sedan står i butiken och upplyser om detta innan du handlar så ska det vara helt i sin ordning. Det får nog ses som en mindre avvikelse. Frågan är dock om man hade tagit en av dem åt sidan och sagt lite diskret att man ville köpa en var till sina två barn eller liknande och att man inte hade bemödat sig att komma om de skrivit rätt i annonsbladet så hade de säkert löst det.

Jag skrev ju att det står inget. Vill du ha foto också?

Det enda som står är: Kampanjen gäller endast Elgigantens varuhus den 7/12-2013 kl 08.00 - 11.00 så långt lagret räcker. Läs mer på www.elgiganten.se vilka varuhus som har morgonöppet.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan kanske kontakta kommunens konsumentvägledare och fråga om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan kanske kontakta kommunens konsumentvägledare och fråga om det.

mailade tidigare.

Permalänk
Medlem

Där fanns en dumphone för 29 kr, om man köpte den mellan 8-9. Ingenstans står det max X per kund. Inget finstilt heller, har annonsen framför mig nu.

Då blir det svårt att påvisa vilseledd marknadsföring om de har inte har marknadsfört att det är max X per kund eller obegränsat antal per kund. Står det inget om antal varor man får köpa i annonsen så är det butikens anvisningar som gäller. Det är inte heller olagligt att neka en kund att köpa en vara, såvida det inte handlar om diskriminering eller liknade.

Permalänk
Medlem

Finns alltid reserveringar för tryckfel etc.

Att gå till längden att maila konsumentvägledare osv för 89kr är inget annat än komiskt ;>

Men lycka till, slöseri med tid i min mening men vissa har kanske gott om det hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Finns alltid reserveringar för tryckfel etc.

Att gå till längden att maila konsumentvägledare osv för 89kr är inget annat än komiskt ;>

Men lycka till, slöseri med tid i min mening men vissa har kanske gott om det hehe.

Din post hjälper ingenting, är direkt oförskämd, och haltar logiskt.

Visa mig var jag kan köpa denna mobil för 29kr. Om en bil som normalt sätt kostar 10 000 kr säljs för 1000 kr är värdet på den knappast 1000 kr.

Men visst, låt oss använda din logik för att bestämma värdet.

Priserna på vad jag skulle köpa är följande

29 kr x2 + *45 kr x2 + = 148 kr

+ 390 kr om man räknar med 2x 195 kr 1 månasd fast pris som också ingick

*(startpaket med SIM-kort)

På prisjakt är lägsta pris 150 kr inkl frakt. För en enhet. Utan SIM-kort

Här är annonsen. Visa mig var tryckfelet är, mr smartie pants.
http://i.imgur.com/0J6RZMG.jpg?1
http://i.imgur.com/qeJQSuu.jpg?1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotary:

Din post hjälper ingenting, är direkt oförskämd, och haltar logiskt.

Visa mig var jag kan köpa denna mobil för 29kr. Om en bil som normalt sätt kostar 10 000 kr säljs för 1000 kr är värdet på den knappast 1000 kr.

Men visst, låt oss använda din logik för att bestämma värdet.

Priserna på vad jag skulle köpa är följande

29 kr x2 + *45 kr x2 + = 148 kr

+ 390 kr om man räknar med 2x 195 kr 1 månasd fast pris som också ingick

*(startpaket med SIM-kort)

På prisjakt är lägsta pris 150 kr inkl frakt. För en enhet. Utan SIM-kort

Här är annonsen. Visa mig var tryckfelet är, mr smartie pants.
http://i.imgur.com/0J6RZMG.jpg?1
http://i.imgur.com/qeJQSuu.jpg?1

Om du tittar på första sidan på annonsbladet nere till vänster skrivet med vit text nedifrån och uppåt; Max en av varje annonsvara per kund...

Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Om du tittar på första sidan på annonsbladet nere till vänster skrivet med vit text nedifrån och uppåt; Max en av varje annonsvara per kund...

Vad är problemet?

Att texten du snackar om ej finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotary:

Att texten du snackar om ej finns.

Den texten finns på alla annonsblad från Elgiganten, titta längst ner till vänster, någon millimeter från själva vikningen , liten finstilt textrad.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Företag får sälja saker till vem de vill och till vilket pris de vill. Du har ingen rätt att få köpa saker över huvud taget.

Nu är detta inte helt sant. Du får ju liksom inte diskriminera folk.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Om du tittar på första sidan på annonsbladet nere till vänster skrivet med vit text nedifrån och uppåt; Max en av varje annonsvara per kund...

Vad är problemet?

Jag ser det iallafall inte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Den texten finns på alla annonsblad från Elgiganten, titta längst ner till vänster, någon millimeter från själva vikningen , liten finstilt textrad.

Ladda ned bilden jag laddade upp. Rödmarkera texten du talar om i paint. Ladda upp den och visa oss. Finns det en text där skickar jag 40 kr motsvarande i bitcoin till av dig valfri adress.

Permalänk
Medlem

Bilden du la upp är inte första sidan i annonsbladet, Elgigantens annonser brukar ju vara fristående annonsblad eller är annonsen du hänvisar till en del av en sida i DN? Hur många sidor består annonsen från Elgiganten utav?

Jag är inte intresserad av några pengar eller någon annan typ av ersättning, mitt intresse är endast av ackademisk natur

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara vilseledande marknadsföring. Detta eftersom det är en vara som man typiskt sett inte förväntas köpa fler än en eller något enstaka exemplar av. Eventuellt skulle det ha kunnat ha varit vilseledande marknadsföring om det hade rört sig om något man typiskt sett köper i större kvantiteter. Tänk lösviktsgodis och det skulle vara en inte utskriven begränsning på 1hg/kund.

Ett reklamutskick är inte bindande och säljaren kan vägra att sälja varan. Dock riskerar det falla under bestämmelser för vilseledande marknadsföring och diskriminering. Att en marknadsföring visar sig vara vilseledande leder dock inte till en rätt för kunden att få köpa varan för det priset.

Om det är något mer ni undrar så kan ni citera så att jag hittar tillbaka till tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Bilden du la upp är inte första sidan i annonsbladet, Elgigantens annonser brukar ju vara fristående annonsblad eller är annonsen du hänvisar till en del av en sida i DN? Hur många sidor består annonsen från Elgiganten utav?

Jag är inte intresserad av några pengar eller någon annan typ av ersättning, mitt intresse är endast av ackademisk natur

Ja det är klart det är från fucking DN. Jag har inte sett något annonsblad, jag har agerat på annons jag sett i DN

Kanske är dig man ska stämma för vilseledande information?

När jag gick in i butiken var det flera som visade sin förvåning och besvikelse när de sa "max 1 per kund!". På facebook läste jag kommentarer från en annan snubbe som klagat på Elgiganten för att inte ha skrivit ut max 1 i annonsen, samt att personal i butik sagt till honom "sorry, vi fick reda på det [max 1/kund] i morse". Detta kan ha varit personalen som bara sa så för att ta bort pressen på dem såklart, men det pekar ändå på att Elgiganten kanske klantade sig på något sätt eller annonsnissarna medvetet utelämnade denna info, som normalt sätt brukar finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotary:

Ja det är klart det är från fucking DN. Jag har inte sett något annonsblad, jag har agerat på annons jag sett i DN

Kanske är dig man ska stämma för vilseledande information?

Lycka till! Jag har inte vilselett någon allra minst dig, om du hade bemödat dig att ta reda på fakta från Elgiganten ifråga så hade du ju sluppit kliva upp i ottan och ta dig till butiken i onödan.

Permalänk
Skrivet av Rotary:

Däremot har de på två andra ställen i annonsen skrivit "pris avser 1st" - på philips-hörlurar och Logik soundbar.

Detta är vilseledande, då förväntar man sig ju att de är konsekventa.

Men vafan.. De har ju skrivit att priset avser 1 st dvs att du endast får en av varorna på bilden för den specifika varan. På bilderna det står "priset avser 1st" är det flera av samma vara i exempelvis olika färger och texten ska tydliggöra att du inte får en av varje färg för det priset. Kika på bilderna så inser du det rätt snabbt...

God Jul

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Men vafan.. De har ju skrivit att priset avser 1 st dvs att du endast får en av varorna på bilden för den specifika varan. På bilderna det står "priset avser 1st" är det flera av samma vara i exempelvis olika färger och texten ska tydliggöra att du inte får en av varje färg för det priset. Kika på bilderna så inser du det rätt snabbt...

1) Ta av dysshatten.
2) Det står på två ställen, som jag redan förklarat i post #1, och dessa är inte i närheten av mobilen, och syftar helt klart på endast de två varorna de står under, och inte ens mellan kl 8-9.

edit: jaha, nu förstår jag vad du menar, efter att ha läst 3-4 gånger. Jo, det har du rätt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotary:

1) Ta av dysshatten.
2) Det står på två ställen, som jag redan förklarat i post #1, och dessa är inte i närheten av mobilen, och syftar helt klart på endast de två varorna de står under, och inte ens mellan kl 8-9.

Bästa taktiken för att få hjälp är solklart att vara otrevlig

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Skrivet av Rotary:

1) Ta av dysshatten.
2) Det står på två ställen, som jag redan förklarat i post #1, och dessa är inte i närheten av mobilen, och syftar helt klart på endast de två varorna de står under, och inte ens mellan kl 8-9.

Precis! Det är två Logik soundbars i svart och vitt och tre hörlurar i rosa, svart och vitt. De vill tydliggöra att du inte får en av varje färg för det priset utan endast en av färgerna. Case closed!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotary:

Visst att man inte kan förvänta sig att köpa 20 st, men två som jag tänkt tycker jag inte är orimligt. Gick upp 06:30 på en lördag, stod utomhus i kö i 20-30 min, inomhus i 10 min. För att mötas av två personer ur personalen som säger "max 1 per kund!" och vaktar varorna. Hade jag vetat det hade jag förmodligen inte dykit upp övh.

Dom som stod längre bak i kön och som skulle ha blivit utan skulle definitivt tycka att det var orättvist (orimligt) om du och andra fick ta tex 2 st. Att du tycker att du var snäll som inte ville köpa jätte många fler än så skulle inte ha gjort dom mindre sura. Bara att ställa sig i kön igen om man vill ha en till och hoppas att man hinner.

Permalänk
Medlem

Som Evilmonkey påpekat har de skrivit pris avser 1st för att de presenterat olika färger, och hade jag kollat mer nogrannt hade jag sett det.

Så nu återstår alltså endast argumentet att de inte skrivit ut det finstilta.

Skrivet av sebastian383:

Det borde inte vara vilseledande marknadsföring. Detta eftersom det är en vara som man typiskt sett inte förväntas köpa fler än en eller något enstaka exemplar av. Eventuellt skulle det ha kunnat ha varit vilseledande marknadsföring om det hade rört sig om något man typiskt sett köper i större kvantiteter. Tänk lösviktsgodis och det skulle vara en inte utskriven begränsning på 1hg/kund.

Ett reklamutskick är inte bindande och säljaren kan vägra att sälja varan. Dock riskerar det falla under bestämmelser för vilseledande marknadsföring och diskriminering. Att en marknadsföring visar sig vara vilseledande leder dock inte till en rätt för kunden att få köpa varan för det priset.

Om det är något mer ni undrar så kan ni citera så att jag hittar tillbaka till tråden.

Om ett företag annonser i DN kräver lagen att de specificerar max antal av mobilen, i det här fallet?

edit: Syftar på det faktum att de inte har något finstilt (varför har de inte det när de har det i annonsbladet?). Så frågan till dig borde lyda mer såhär: Gör det faktum att de inte finstilt att det kan anses som vilseledande marknadsföring? (du kanske har läst från tidigare desinformatörer i tråden att de hade finstilt, därav frågan)

Permalänk
Medlem

Läs avtalslagen om skillnaden på anbud och utbud så förstår du att du tyvärr inte har något alls att komma med, oavsett om Elgiganten hade glömt att skriva att man förbehålls sig för tryckfel eller glömt skriva "Endast en vara per person".
Sen att det är ett snuskigt sätt att marknadsföra/sälja på och bara försöka dra in folk med lockpriser på produkter man har minimum i lager av är en annan sak.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotary:

Som Evilmonkey påpekat har de skrivit pris avser 1st för att de presenterat olika färger, och hade jag kollat mer nogrannt hade jag sett det.

Så nu återstår alltså endast argumentet att de inte skrivit ut det finstilta.

Om ett företag annonser i DN kräver lagen att de specificerar max antal av mobilen, i det här fallet?

Jag tycker du ska gå och lägga dig och det första du gör imorgon är att fundera över ditt beslut. Känns det fortfarande aktuellt så kan du kontakta en konsumentvägledare i din kommun så kan ni komma överens om man ska ta det vidare eller inte!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~