Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012

GoPro livefeed till dator

Jag håller på med ett ubåtsprojekt som gymnasiearbete och vill ha en videostream live så att man kan se vad ubåten ser

Planen var att använda en GoPro HD Hero2( 2an syns knappt på bilden ) som via en kompositkabel sänder filmen till ett USB capture card så att man sedan kan kolla på filmen live i datorn.

Jag köpte en LogiLink USB 2.0 Video Grabber (Identisk med EasyCap så vitt jag kan se) och fixade en 2.5mm 4-pols plugg så att den kan sända bild och ljud i RCA format men sedan tar det stopp.

Den gula kabeln är kopplad till kameran och den lösa blå kabeln (Vit på RCA, vänster ljudkanal) lödde jag på för att testa om det skulle fungera om jag kopplade in ljud. Det gjorde det inte.
Jag misstar väl mig inte om att man kan skippa ljudsignalerna och bara köra på den bildsignalen?

Så hur ska jag göra för att få video live från kameran till datorn? När jag installerade CaptureFlux säger den att jag inte har någon videosignal från capture kortet men det upptäcker själva capture kortet bra. Jag har hört något om att man ska aktivera livefeed på HD Hero1 men det kan jag inte hitta på den här. Tror det är aktiverat från fabrik.

Så några idéer på hur jag ska få det att fungera?

Jag har även en nyköpt Hero3 men vill göra slippa köpa mer grejer så endast som ett sista alternativ att använda den om möjligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Hero3 tar antingen USB Adapter för USB->RCA eller HDMI ut. För HDMI ut så måste du ha ett capture card som tar HDMI. Jag vet inte om USB->RCA är unik eller om andra billigare alternativ funkar.

Här är hur man gör det på GoPro 1.

Det lättaste alterantivet verkar helt klart HDMI lösning men de är långt ifrån gratis.

Ja du behöver inte använda alla RCA kontakter, det räcker med bild om du inte behöver ljud/inte får det att fungera.
Enligt den här produkten så används bara 3 utav 4 kontakter. Nu stämmer inte färgerna med dina men du ser ju vad de gör:

Brown: Ground
Red: Not Used
Orange: Video
Yellow or White: Audio

Om du tar en multimeter så kan du ju mäta och se om du får någon ström från alla eller 3 av kablarna.

Har ingen erfarenhet utav LogiLink eller CaptureFlux så hur du skulle kunna lösa det där har jag ingen aning om.

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN