Nackdelar med för mycket watt till din dator?

Permalänk
Medlem

Nackdelar med för mycket watt till din dator?

Sitter här vid datorn och kollar runt lite i trådarna där folk hjälper andra med att välja "rätt" antal watt till datorn. Vissa rekommendera hundratals watt över ava systemet egentligen drar och vissa rekommenderar ungefär vad systemet drar plus en liten buffert. Finns det egentligen några nackdelar med att välja t.ex. ett 1000W aggregat till en standardburk som drar mellan 400-500 i full load (förutom själva startkostnaden för aggregatet). Jag vet att vid en viss procent så är aggregaten som mest effektiva men nu är vi ju uppe i en såpass bra standard på aggregaten att det inte märks så mycket på räkningen i slutändan? (Är i tankarna till att uppgradera till SLI och vill ju då satsa på ett aggregat som är mer "framtidssäkert" än det jag har nu. Har ingen lust att byta inom de 5 närmaste åren.)

Så finns det några fler nackdelar än de jag nämnde?

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av frizzy10:

Sitter här vid datorn och kollar runt lite i trådarna där folk hjälper andra med att välja "rätt" antal watt till datorn. Vissa rekommendera hundratals watt över ava systemet egentligen drar och vissa rekommenderar ungefär vad systemet drar plus en liten buffert. Finns det egentligen några nackdelar med att välja t.ex. ett 1000W aggregat till en standardburk som drar mellan 400-500 i full load (förutom själva startkostnaden för aggregatet). Jag vet att vid en viss procent så är aggregaten som mest effektiva men nu är vi ju uppe i en såpass bra standard på aggregaten att det inte märks så mycket på räkningen i slutändan? (Är i tankarna till att uppgradera till SLI och vill ju då satsa på ett aggregat som är mer "framtidssäkert" än det jag har nu. Har ingen lust att byta inom de 5 närmaste åren.)

Så finns det några fler nackdelar än de jag nämnde?

En lägre effekt kostar värme, Värmen ska bort så både fläkten låter mer, slits mer och värmer resterande dator.

Effekten är som bäst mellan 40-80%.
En dator med i5:a och en R9 290 drar under 300W från väggen (MED FULL BELASTNING PÅ GPU). Detta innebär runt 240W i datorn vilket i sin tur skulle vara under 25% på ett 1000W agg....

Min i5:a med GTX670 drar under 300W med fullbelastning på GPU och CPU. Många som lätt överdriver effektanvändningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kort och gott: nej.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Dyrare, tar (ibland) mer plats och effektiviteten vid låg belastning brukar vara förhållandevis dålig.

Om inget av detta spelar någon roll, så är det bara att köra i vind.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

bra investering för framtida uppgraderingar

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En lägre effekt kostar värme, Värmen ska bort så både fläkten låter mer, slits mer och värmer resterande dator.

Effekten är som bäst mellan 40-80%.
En dator med i5:a och en R9 290 drar under 300W från väggen (MED FULL BELASTNING PÅ GPU). Detta innebär runt 240W i datorn vilket i sin tur skulle vara under 25% på ett 1000W agg....

Min i5:a med GTX670 drar under 300W med fullbelastning på GPU och CPU. Många som lätt överdriver effektanvändningen.

Har du källa på att de är som effektivast vid 40-80%? Har gogglat men hittar inget om det(är la en kass googlare).

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Har du ett modernt system(läs Haswell) och ett nytt grafikkort klockar det ner sig väldigt bra i idle. En modern speldator kanske drar max 100W när du inte spelar. Många nätagg har usel verkningsgrad vid låg last och ett 1000W nätagg är då både onödigt dyrt i inköp och vid drift(om du ofta har datorn i idle). Skulle inte rekommendera 1000W eller högre om man inte har 3 grafikkort eller håller på med någon exotisk överklockning.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se några problem med det. Agget drar ju bara så mycket effekt som det behövs, verkningsgraden kan ju kanske förändras lite med temperatur och så, men det man egentligen ska se upp med är att överbelasta nolledaren.

Lätt hänt med en massa förbrukare som t.ex. telefonladdare, dator o.s.v. på samma uttag.
Och det värsta är att säkringen lär inte gå heller, eftersom inte du utvecklar någon effekt.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Har du ett modernt system(läs Haswell) och ett nytt grafikkort klockar det ner sig väldigt bra i idle. En modern speldator kanske drar max 100W när du inte spelar. Många nätagg har usel verkningsgrad vid låg last och ett 1000W nätagg är då både onödigt dyrt i inköp och vid drift(om du ofta har datorn i idle). Skulle inte rekommendera 1000W eller högre om man inte har 3 grafikkort eller håller på med någon exotisk överklockning.

Min rigg ligger på 140-145W i idle. När jag benchar så drar det iväg till 560-570 däremot
Svar på eventuella frågor om varför jag har 1200W nätagg, hade två Titan och ville vara på säkra sidan

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av frizzy10:

Har du källa på att de är som effektivast vid 40-80%? Har gogglat men hittar inget om det(är la en kass googlare).

Inte som jag kan hitta på direkten utan en halvtimmes letande eller så.
Lättast är att kolla graferna som finns för nätagg. Uppmätta grafer då, inte det som kommer från fabrikanterna

Skrivet av Stealthbomb:

Har du ett modernt system(läs Haswell) och ett nytt grafikkort klockar det ner sig väldigt bra i idle. En modern speldator kanske drar max 100W när du inte spelar. Många nätagg har usel verkningsgrad vid låg last och ett 1000W nätagg är då både onödigt dyrt i inköp och vid drift(om du ofta har datorn i idle). Skulle inte rekommendera 1000W eller högre om man inte har 3 grafikkort eller håller på med någon exotisk överklockning.

Min dator drar precis under 100W och det är dessutom en Ivy Bridge som inte är lika effektiv som Haswell i idle.
(Detta är uppmätt från väggen med ±5% felmarginal + en effektförlust på ca 18-15% i nätagget).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frizzy10:

Så finns det några fler nackdelar än de jag nämnde?

Du tog nog upp de största nackdelarna, men jag tänker ändå citera mig själv från en annan tråd (eftersom jag är lat) om hur jag försöker tänka vid nätaggregatsköp, plus lite uträkningar kring effektivitet.

Skrivet av Casgar:

Personligen så försökte jag välja ett nätaggregat som skulle ligga runt 70-80% belastning när jag pressade alla komponenter till max. Jag hade även tanke på att komponenter blir mer och mer effektiva, och eftersom ett nätaggregat oftast är en komponent som rätt så ofta flyttar över till nya datorer när man uppgraderar så försökte jag vara framtidssäker, men ändå kostnadseffektiv. Till alla ni som säger att "ett nätaggregat är effektivare på 50% last än på 80%, därför är det bättre att överdimensionera" tycker jag vi kan räkna på det hela lite.

Säg att vi har ett 500W nätaggregat och ett 1000W nätaggregat, det mindre nätaggregatet kostar i grova drag 775kr mindre än det stora. En ungefärlig uppskattning av verkningsgraden på ett 80+ Gold aggregat vid 50% och 100% belastning bör då vara ungefär 90% respektive 87%.

Om vi har en dator som drar 500W vid absolut maxbelastning kommer då det lilla aggregatet dra 500/0,87=575W från väggen. Det stora kommer dra 500/0,9=556W. Det är en skillnad på 19W vid maxbelastning.
Om vi säger att 1kWh kostar 1kr (förmodligen väldigt högt räknat) så måste du ha igång datorn på maxbelastning i 40789h, eller 4 år och 240 dagar för att du ska tjäna in mellanskillnaden mellan det stora och lilla nätaggregatet. 775kr/(0,019kW/1kWh*1kr)=40789h
Om man inte har datorn på maxbelastning hela tiden (vilket väldigt få personer har), om mellanskillnaden är större eller om elpriset är lägre blir tiden det tar att tjäna in mellanskillnaden ännu länge.

"Men ett nätaggregats uteffekt försämras ju med tiden, det måste man också tänka på!" Visst, med innan dagen kommer då ett 1000W nätaggregat bara klarar av att mata ut 500W så slår jag vad på min egen dator att nätaggregatet sedan länge har dött av andra orsaker.

Mitt tips när man köper nätaggregat är alltså följande; köp ett aggregat baserat på din effekt vid maxbelastning och lägg på 20-25%. Skillnaden i inmatad effekt mellan ett stort och ett litet nätaggregat kan du istället tjäna in genom att t.ex. stänga av datorn när du inte använder den.

Skrivet av Casgar:

Jag hänvisar till mitt exempel på föregående sida. Dessa drygt 3% som det skiljer teoretiskt i inmatad effekt mellan ett 1000W aggregat och ett 500W aggregat som båda belastas med 500W är försumbart. 19W kommer med stor sannolikhet inte göra någon skillnad på vare sig nätaggregatets fläkthastighet eller temperaturen i och runt omkring datorn.

Argument för att köpa ett aggregat som är ~2x större än man behöver som jag inte tycker är hållbara är:
- Nätaggregat är effektivast vid 50% belastning
- Nätaggregatens uteffekt försämras med tiden
- Jag vill vara framtidssäker

Dessa argument bygger enligt mig på okunskap och grundar sig förmodligen i att man har läst någonting, och sedan dragit felaktiga slutsatser utan att egentligen ha räknat på det. Jag vill inte på något sätt tracka ner på de som har köpt ett överdimensionerat aggregat, men jag hoppas däremot att jag får folk att tänka efter lite mer innan de gör onödiga impulsköp. Nätaggregatet är självklart den viktigaste delen i en dator, men för den delen kan man ändå vara kostnadseffektiv vid ett datorköp.

.....

Skrivet av frizzy10:

Har du källa på att de är som effektivast vid 40-80%? Har gogglat men hittar inget om det(är la en kass googlare).

Beror på aggregatet. Corsair AX1200i har helt klart bättre siffror än 40-80%, närmare 10-100%. Se valfritt av Sweclockers senaste hårdvarutest, förslagsvis detta och scrolla ner till effektmätningen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frizzy10:

Har du källa på att de är som effektivast vid 40-80%? Har gogglat men hittar inget om det(är la en kass googlare).

Nätagg innehåller kondensatorer som arbetar bäst vid en belastning på ungefär 67%, vilket är rätt nära 40-80%. Dessutom så bygger man nätaggen så de skall fungerar så bra som möjligt vid förväntad belastning vilket brukar vara ungefär ish i det spannet. Vissa har bättre effektivitet över ett högre spann men vissa har mindre, beroende på kvalisort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Har du ett modernt system(läs Haswell) och ett nytt grafikkort klockar det ner sig väldigt bra i idle. En modern speldator kanske drar max 100W när du inte spelar. Många nätagg har usel verkningsgrad vid låg last och ett 1000W nätagg är då både onödigt dyrt i inköp och vid drift(om du ofta har datorn i idle). Skulle inte rekommendera 1000W eller högre om man inte har 3 grafikkort eller håller på med någon exotisk överklockning.

Har ett hyfsat mordernt: 3570K samt ett gtx 670. Jo, jag överdrev med 1000W för att höra om det var en markant skillnad, tänkte mig runt 800 borde räcka (med överklockning på CPU samt ev. båda GPUs.) När jag köpte mitt första nätagg så hade jag inga planer på SLI (därav bara 580) men med mer intresse för datorns underbara värld så blev man bra allt sugen på att köra SLI och det blir lite för tajt med det aggregatet för SLI plus överklock:/

Skrivet av DavidtheDoom:

Inte som jag kan hitta på direkten utan en halvtimmes letande eller så.
Lättast är att kolla graferna som finns för nätagg. Uppmätta grafer då, inte det som kommer från fabrikanterna

Min dator drar precis under 100W och det är dessutom en Ivy Bridge som inte är lika effektiv som Haswell i idle.
(Detta är uppmätt från väggen med ±5% felmarginal + en effektförlust på ca 18-15% i nätagget).

Okej, inga problem. Jo, tänkte kika runt lite mer vad det finns för utbud bland guld och paltinum certifierade från Seasonic(eller dem som har seasonic som OEM)

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Du tog nog upp de största nackdelarna, men jag tänker ändå citera mig själv från en annan tråd (eftersom jag är lat) om hur jag försöker tänka vid nätaggregatsköp, plus lite uträkningar kring effektivitet.

Beror på aggregatet. Corsair AX1200i har helt klart bättre siffror än 40-80%, närmare 10-100%. Se valfritt av Sweclockers senaste hårdvarutest, förslagsvis detta och scrolla ner till effektmätningen.

Tack för en intressant läsning. Ska läsa igenom den mer noggrant innan mitt inköp. Vill ha, som du skriver, ett nätaggregat som kan hänga med ett par byggen till och som ska klara av en del samtidigt som man inte vill överdimensionera. Får väl ta och införskaffa ett graffekort till först, mäta hur mycket hela burken drar i full load och slänga på en ca 25% så borde jag ha lite marginal efter klockning

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stealthbomb:

Har du ett modernt system(läs Haswell) och ett nytt grafikkort klockar det ner sig väldigt bra i idle. En modern speldator kanske drar max 100W när du inte spelar. Många nätagg har usel verkningsgrad vid låg last och ett 1000W nätagg är då både onödigt dyrt i inköp och vid drift(om du ofta har datorn i idle). Skulle inte rekommendera 1000W eller högre om man inte har 3 grafikkort eller håller på med någon exotisk överklockning.

Effektiviteten är oftast sämre på väldigt låga laster ja, men eftersom effekten är låg så blir förlusterna ändå inte särskilt stora. Om du kollar på länken i sista delen i min förra post så ser du att Corsair AX1200i har på 1% last 50% verkningsgrad, vilket ger en effektförlust på 12W. På 10% last är verkningsgraden 87% och effektförlusten 18W, och på 20% last är verkningsgraden 90% och effektförlusten 27W.

Så vad betyder det i praktiken att ett nätaggregat har sämre verkningsgrad på låga laster? ABSOLUT INGENTING eftersom förlusterna på så pass låga laster är försumbara. Detta gäller såklart huvudsakligen om du har ett relativt effektivt aggregat (80+), för jag är absolut inte emot att man köper ett bra aggregat, tvärtom. Men man bör inte stirra sig blind på siffror utan att veta vad de egentligen betyder.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Har ett hyfsat mordernt: 3570K samt ett gtx 670. Jo, jag överdrev med 1000W för att höra om det var en markant skillnad, tänkte mig runt 800 borde räcka (med överklockning på CPU samt ev. båda GPUs.) När jag köpte mitt första nätagg så hade jag inga planer på SLI (därav bara 580) men med mer intresse för datorns underbara värld så blev man bra allt sugen på att köra SLI och det blir lite för tajt med det aggregatet för SLI plus överklock:/

Okej, inga problem. Jo, tänkte kika runt lite mer vad det finns för utbud bland guld och paltinum certifierade från Seasonic(eller dem som har seasonic som OEM)

GTX 670 är ett väldigt strömsnålt grafikkort, du behöver inte köpa nytt nätagg för SLI. Sweclockers test med 4960X @ 4.4GHz och dubbla GTX 760 (dessa drar 15W styck mer än 670) drog som mest 485W från väggen. Förresten vad har du för nätagg idag?

http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort...

Permalänk
Medlem

100watt hit eller dit när det gäller min dator, försumbart i sammanhanget.(Villa på 240 kvm plus garage på 80kvm)

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Med datorn i signaturen har jag en maxlast från väggen på strax över 600W. Tycker därför att 850W som jag kör är ganska perfekt. I idle ligger förbrukningen på runt 150W. Har svårt att se några speciellt negativa effekter av att ha mer effekt än man behöver (bortsett från inköpskostnaden då givetvis).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frizzy10:

Tack för en intressant läsning. Ska läsa igenom den mer noggrant innan mitt inköp. Vill ha, som du skriver, ett nätaggregat som kan hänga med ett par byggen till och som ska klara av en del samtidigt som man inte vill överdimensionera. Får väl ta och införskaffa ett graffekort till först, mäta hur mycket hela burken drar i full load och slänga på en ca 25% så borde jag ha lite marginal efter klockning

I Sweclockers test drog 670 SLI 500W som mest, så runt 650-700W är nog ganska passande för din nuvarande rigg skulle jag tro.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Effektiviteten är oftast sämre på väldigt låga laster ja, men eftersom effekten är låg så blir förlusterna ändå inte särskilt stora. Om du kollar på länken i sista delen i min förra post så ser du att Corsair AX1200i har på 1% last 50% verkningsgrad, vilket ger en effektförlust på 12W. På 10% last är verkningsgraden 87% och effektförlusten 18W, och på 20% last är verkningsgraden 90% och effektförlusten 27W.

Så vad betyder det i praktiken att ett nätaggregat har sämre verkningsgrad på låga laster? ABSOLUT INGENTING eftersom förlusterna på så pass låga laster är försumbara. Detta gäller såklart huvudsakligen om du har ett relativt effektivt aggregat (80+), för jag är absolut inte emot att man köper ett bra aggregat, tvärtom. Men man bör inte stirra sig blind på siffror utan att veta vad de egentligen betyder.

AX1200i är dock tyvärr ett undantag med digital strömförsörjning och inställningar som gör det effektivt i ett mycket större spann jämfört med andra "vanliga" nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

GTX 670 är ett väldigt strömsnålt grafikkort, du behöver inte köpa nytt nätagg för SLI. Sweclockers test med 4960X @ 4.4GHz och dubbla GTX 760 (dessa drar 15W styck mer än 670) drog som mest 485W från väggen. Förresten vad har du för nätagg idag?

http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort...

Sitter på ett beQuiet straight power 580W. Sedan med överklockning på CPU samt båda botten så tror jag det blir lite väl tajt med det. Då landar nog förbrukning på över 80% av aggregatets effekt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Casgar:

Du tog nog upp de största nackdelarna, men jag tänker ändå citera mig själv från en annan tråd (eftersom jag är lat) om hur jag försöker tänka vid nätaggregatsköp, plus lite uträkningar kring effektivitet.

Beror på aggregatet. Corsair AX1200i har helt klart bättre siffror än 40-80%, närmare 10-100%. Se valfritt av Sweclockers senaste hårdvarutest, förslagsvis detta och scrolla ner till effektmätningen.

Det är ju absolut främst på väldigt låga belastningar som effektiviteten på ett nätagg blir problematiskt.

Skrivet av frizzy10:

Har ett hyfsat mordernt: 3570K samt ett gtx 670. Jo, jag överdrev med 1000W för att höra om det var en markant skillnad, tänkte mig runt 800 borde räcka (med överklockning på CPU samt ev. båda GPUs.) När jag köpte mitt första nätagg så hade jag inga planer på SLI (därav bara 580) men med mer intresse för datorns underbara värld så blev man bra allt sugen på att köra SLI och det blir lite för tajt med det aggregatet för SLI plus överklock:/

Okej, inga problem. Jo, tänkte kika runt lite mer vad det finns för utbud bland guld och paltinum certifierade från Seasonic(eller dem som har seasonic som OEM)

Skrivet av frizzy10:

Sitter på ett beQuiet straight power 580W. Sedan med överklockning på CPU samt båda botten så tror jag det blir lite väl tajt med det. Då landar nog förbrukning på över 80% av aggregatets effekt

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska inte oroa dig. Min GTX670 + i5 3570k drog precis under 300W i LOAD från väggen med ett 80+ Brons agg.
Detta innebär ungefär 240-250W effektiv energiförbrukning. När jag klockar upp min processor i 4.7GHz så snackar vi om ca 30W till internt och dryga 40W på primär-kretsen.

Du ligger alltså runt 50% på sin höjd med dit nätagg idag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Sitter på ett beQuiet straight power 580W. Sedan med överklockning på CPU samt båda botten så tror jag det blir lite väl tajt med det. Då landar nog förbrukning på över 80% av aggregatets effekt

Skickades från m.sweclockers.com

Glöm inte att Sweclockers testar med en överklockad 2011 rigg som drar mer ström än din, och den drog max 500W i SLI. 500W från väggen vid 90% effektivitet ger oss 450W, vilket är långt från dina 580W som sagt.

Permalänk
Medlem

Jämför så här: Om din dator har ett nätagg på 650w i stället för 1000w så kommer du att spara några öre på ett år pga bättre verkningsgrad om din dator står på i idle (100w) dygnet runt i ett år. Jämför det med vad enbart kylskåpet kostar på ett år. Med andra ord räcker det med att du går och skiter eller svarar i telefon utan att stänga av datorn så har du förbrukat besparingen flera gånger om.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stealthbomb:

AX1200i är dock tyvärr ett undantag med digital strömförsörjning och inställningar som gör det effektivt i ett mycket större spann jämfört med andra "vanliga" nätagg.

Därav min kommentar "Detta gäller såklart huvudsakligen om du har ett relativt effektivt aggregat (80+)". Den är det såklart att AX1200i är i en helt egen liga, och utklassar de flesta andra aggregat. Men det är ändå väldigt sällan ett aggregat behöver arbeta i mindre än 10% belastning, där jag antar effektiviteten är som sämst. Skulle effektiviteten på 1% belastning vara 25% blir effektförlusten 48W, mindre om man har ett mindre aggregat. Fortfarande mycket lägre än de flesta datorers idle-effekt. Jag TROR inte att 80+ aggregat har en sådan pass dålig effektivitet vid de lasterna, men eftersom hög effektivitet vid låga laster är mest intressant för de som försätter sina datorer i vilolägen under längre perioder så TROR jag det är ganska irrelevant för majoriteten. Att hög effektivitet på låga laster betyder ABSOLUT INGENTING var kanske lite felformulerat i så fall.

Angående den digitala strömförsörjningen i AX1200i: "Digital Signal Processor (DSP) for delivering extremely clean, efficient power with real-time adjustments". Vad betyder det där i praktiken?

Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ju absolut främst på väldigt låga belastningar som effektiviteten på ett nätagg blir problematiskt.

På vilket sätt blir det problematiskt? Och jag frågar inte för att vara dryg, jag är genuint intresserad.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Glöm inte att Sweclockers testar med en överklockad 2011 rigg som drar mer ström än din, och den drog max 500W i SLI. 500W från väggen vid 90% effektivitet ger oss 450W, vilket är långt från dina 580W som sagt.

Härligt, då kan jag ta o köpa ett till WF3 kort utan att behöva tänka på om aggregatet klarar det eller inte

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Casgar:

På vilket sätt blir det problematiskt? Och jag frågar inte för att vara dryg, jag är genuint intresserad.

Det är oftast det som är svårast att åstakomma. Hög effektivitet vid låg last. Ett vanligt pissigt nätagg i en vanlig HP dator kan ha ner mot 60% effektivitet eller sämre när vi pratar om under 10% belastning. (Tänk strömsparläge). De flesta Svenssondatorer står ju på utan speciellt tunga aktiviteter igång.

Skrivet av frizzy10:

Härligt, då kan jag ta o köpa ett till WF3 kort utan att behöva tänka på om aggregatet klarar det eller inte

Absolut kan du det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är oftast det som är svårast att åstakomma. Hög effektivitet vid låg last. Ett vanligt pissigt nätagg i en vanlig HP dator kan ha ner mot 60% effektivitet eller sämre när vi pratar om under 10% belastning. (Tänk strömsparläge). De flesta Svenssondatorer står ju på utan speciellt tunga aktiviteter igång.

Problemet borde även bli större om man har ett överdimensionerat aggregat. Eftersom den procentuella lasten är lägre på ett stort aggregat än på ett mindre aggregat vid samma effektuttag så blir även verkningsgraden lägre, förutsatt att effektiviteten i förhållande till lasten ser likadan ut för båda aggregat.

Datorer ligger sällan på mindre än 10% av nätaggregates maxeffekt, inte ens i idle, vilket gör att diskussioner kring effektiviteten i de nedre regionerna mer eller mindre irrelevanta för medelsvenssons och majoriteten av datoranvändarna. Skulle lasten däremot ligga på <10% så är de verkliga förlusterna ändå så små att de i princip är försumbara.

Så det är sant som du säger. I teorin är det problematiskt, men rent praktiskt så tycker jag att nackdelarna är för små för att man ska behöva bry sig.

Vad en komponent kan prestera rent teoretiskt bör på sin höjd ge dig fingervisning, men jag tycker inte det är någonting man enbart ska basera sina köp på. Det är ändå prestandan i praktiken som du har användning av.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Kan säga att mitt XFX 550W nätagg är lite overkill för min dator.

333W enligt energimätaren har mitt agg dragit från väggan som mest, ca 283W och nästan 50% last av datorn.

Dock vid surf ligger jag på 70W från väggen och ca 60W från datorn, med en last på 11%.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Avstängd

Det finns däremot en bra grej med överdimensionerat nättag med om det har semipassiv fläkt så går fläkten aldrig igång på låg belastning under 50% och innebär automatiskt ett tystare system i helhet:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift