Acer-v5-573g, diverse frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkwater:

Verkar vara combo, hörlurar ut/mic in. Gjorde en snabbgoogling dock.

Tack för informationen! Då känns det säkrare nu å beställa datorn! sjyst!

Permalänk
Medlem

Även jag beställde en nu, försökt skynda mig ville inte missa rabatten
Den är väll fortfarande en av dom mest prisvärda?

Ska i vår också som flera andra installera en ssd. Ska man gå för 128Gb eller 256Gb? Ska endast köra OS och LoL (+ ev. andra spel).

Permalänk
Medlem

OBS! En rätt viktig fråga (för mig iaf) men som kanske berör fler. Batteriet, datorns batteri är inbyggt. Sliter man inte väldigt väldigt hårt på den om man har väggkontakten i för jämnan och låter den högprestera?
Eller har den någon omkopplingsfunktion så att den går runt batteriet när väggkontakten är i? Vill inte ha ett slött o trött batteri redan första året.

Mycket frågor men frågar helldre en dum fråga för mycket än att vara osäker

Permalänk
Skrivet av SamsungLover:

Även jag beställde en nu, försökt skynda mig ville inte missa rabatten
Den är väll fortfarande en av dom mest prisvärda?

Ska i vår också som flera andra installera en ssd. Ska man gå för 128Gb eller 256Gb? Ska endast köra OS och LoL (+ ev. andra spel).

Installerade en Kingston 120GB SSD (V300) åt en polares farsa och ominstallerade hans dator med recoveryskivor, tog bort "bloatware" och uppdaterade Windows 7 fullständigt och installerade Office 2013 (Word,Excel,Powerpoint) och några småprogram (VLC,WinRAR,Spotify och något mer).
Efter det hade jag runt 70GB ledigt av totalt runt 111GiB (då 120GB i Windows 7 räknas om till runt 111GiB om jag inte missminner mig).

Osäker hur mycket Windows 8 tar men troligtvis rör det sig om samma sak.

Att tänka på att samma modell och märke (ex. Samsung EVO) i olika storlekar har olika skriv/läshastigheter.
120GB mSATA Samsung EVO SSD verkar komma att få 540/410 medans 250GB-varianten verkar komma att få 540/520.
Källa

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Funderar på att köpa en ny dator, undrar om denna http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d... är exakt samma som Acer-v5-573g förutom grafikkortet.
Jag spelar inte så mycket, så den borde passa mig bättre. Vad tycker ni,
är den prisvärd?

Visa signatur

chrille77

Permalänk
Skrivet av chrilleee:

Funderar på att köpa en ny dator, undrar om denna http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d... är exakt samma som Acer-v5-573g förutom grafikkortet.
Jag spelar inte så mycket, så den borde passa mig bättre. Vad tycker ni,
är den prisvärd?

Inget extra grafikkort, ej belyst tangentbord, slöare minne men dubbelt så stor hdd.

Permalänk

Tack så mycket. Känns att det kan va värt att lägga 1000 extra på acer-v5-573g 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

chrille77

Permalänk
Skrivet av chrilleee:

Tack så mycket. Känns att det kan va värt att lägga 1000 extra på acer-v5-573g 😎

Det kan bara du själv svara på men för mig är bakgrundsbelyst tangentbord en deal breaker

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkwater:

Det kan bara du själv svara på men för mig är bakgrundsbelyst tangentbord en deal breaker

Är det inte bättre att ha bakgrundsbelyst tangentbord? Bra att ha i mörkret ju?

Jag undrar om modellen: Acer Aspire V5-573G-54208G50akk också har bakgrundsbelyst tangentbord eller ej, nån som vet?

http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-V5-573G-54208G50akk....

Det är liksom den svarta versionen för den här laptop ( till skillnad från silvriga Acern som ni länkar)

Permalänk
Medlem

CS:GO

Är det någon som har provat spela CS:GO med denna datorn? Jag är riktigt sugen på att köpa den, men vill först få lite åsikter om den.

Har för närvarande en laptop med i5 2450M och enligt denna CPUboss-jämförelse ska min nuvarande processor vara likvärdig eller om än bättre. Sitter även ett Radeon HD 7670M som enligt denna Notebookcheck-jämförelse så ska 750 vara rätt så mycket bättre.
Frågan är rätt och slätt om jag kommer kunna få ett bra flyt i CS:GO med V5-573g, för med min nuvarande laptop har jag mellan 30-40 i fps.
Vad jag har förstått är CS:GO mer CPU-krävande än GPU.
Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Asterion:

Jag undrar om modellen: Acer Aspire V5-573G-54208G50akk också har bakgrundsbelyst tangentbord eller ej, nån som vet?

Det är liksom den svarta versionen för den här laptop ( till skillnad från silvriga Acern som ni länkar)

Menade givetvis saknad av belysning, måste ju se vad man gör även i mörker.

Vidare från din länk kan man gå in på andra reviews: http://translate.google.com/translate?tl=EN&sl=DE&hl=EN&js=y&...

Där står det att den har bakgrundsbelyst tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

http://cdon.se/hemelektronik/15inch-acer-v5-573g-54201250akk-... har backlit tbord och det är samma modell du länkat, fast med 12GB ram istället för 8GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suffer1:

http://cdon.se/hemelektronik/15inch-acer-v5-573g-54201250akk-... har backlit tbord och det är samma modell du länkat, fast med 12GB ram istället för 8GB.

oj, är det verkligen 12 GB på den svarta? Jag har för mig nån frågade CD-ON.com och supporten svarade först 12 GB men sen ändrade de på själva annonsen till 8 GB senare: Citat från första sidan av den här tråden

Skrivet av The Pretender:

Samt dom har även uppdaterat spec:en till att säga "Minne: 8GB". :/

hmm, jag är ganska förvirrad för enligt Acer.de-hemsida så är det bara 8GB på den svarta versionen

http://www.acer.de/ac/de/DE/content/model-datasheet/NX.MCEEG....

Den MAXIMALA ram man kan ha är dock 12 GB, det är kanske det som förvirrade CD-on.com?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

oj, är det verkligen 12 GB på den svarta? Jag har för mig nån frågade CD-ON.com och supporten svarade först 12 GB men sen ändrade de på själva annonsen till 8 GB senare: Citat från första sidan av den här tråden

hmm, jag är ganska förvirrad för enligt Acer.de-hemsida så är det bara 8GB på den svara versionen

http://www.acer.de/ac/de/DE/content/model-datasheet/NX.MCEEG....

Den MAXIMALA ram man kan ha är dock 12 GB, det är kanske det som förvirrade CD-on.com?

CDON har två modeller. Den silvriga med 8GB och svarta med 12GB. Simple as that

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Riktigt snällt av er där! Ska nog beställa den idag isf!

Permalänk

Hej alla hjälpsamma människor!
Har nu beställt datorn och en schysst mSata ssd.
Funderade lite över den här skruven man behöver för att sätta in SSDn.
Var får jag tag på en sådan?
God fortsättning!!

Permalänk
Skrivet av Pirrimango:

Hej alla hjälpsamma människor!
Har nu beställt datorn och en schysst mSata ssd.
Funderade lite över den här skruven man behöver för att sätta in SSDn.
Var får jag tag på en sådan?
God fortsättning!!

Vad beställde du för mSATA SSD?
Kingston ms200 120GB verkar prisvärd men Samsung kommer lansera sina EVO SSD:er i mSATA format i början av den här månaden så inväntar och kollar pris.

Ang. skruvarna verkar det vara M2x3mm eller M2x2.5mm, troligtvis M2x3mm.
Källa 1
Källa 2

Edit: Verkar dessvärre vara svårt att hitta, Ebay har runt 25-50st för runt 15-25kr inkl. frakt sen kan du säkert sälja de resterande skruvarna styckvis här på marknaden. Kolla marknaden här på SweC eller Blocket innan, någon har kanske gjort samma sak och säljer resterande.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Vad beställde du för mSATA SSD?
Kingston ms200 120GB verkar prisvärd men Samsung kommer lansera sina EVO SSD:er i mSATA format i början av den här månaden så inväntar och kollar pris.

Ang. skruvarna verkar det vara M2x3mm eller M2x2.5mm, troligtvis M2x3mm.
Källa 1
Källa 2

Edit: Verkar dessvärre vara svårt att hitta, Ebay har runt 25-50st för runt 15-25kr inkl. frakt sen kan du säkert sälja de resterande skruvarna styckvis här på marknaden. Kolla marknaden här på SweC eller Blocket innan, någon har kanske gjort samma sak och säljer resterande.

Tack för det hjälpsamma svaret!!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1769976 blev ssdn jag valde. Beställningen läggs imorgon. Borde jag också vänta? Eller är det mest priset på samsungs nya EVO-serie som skiljer?

Permalänk
Skrivet av Pirrimango:

Tack för det hjälpsamma svaret!!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1769976 blev ssdn jag valde. Beställningen läggs imorgon. Borde jag också vänta? Eller är det mest priset på samsungs nya EVO-serie som skiljer?

Eh, enligt spec:en från Dustin så:
Överföringshastighet (läsa) 500 MB/s
Överföringshastighet (skriva) 250 MB/s

250 MB/s?
Skulle oavsett vänta tills du ser vad Samsung EVO mSATA lanserats, deras 250GB / 500GB har fått väldigt bra recensioner (googla och läs)
Kanske medföljer skruvar till dem, osäker. Borde stå i recensionerna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Eh, enligt spec:en från Dustin så:
Överföringshastighet (läsa) 500 MB/s
Överföringshastighet (skriva) 250 MB/s

250 MB/s?
Skulle oavsett vänta tills du ser vad Samsung EVO mSATA lanserats, deras 250 / 500 har fått väldigt bra recensioner (googla och läs)
Kanske medföljer skruvar till dem, osäker. Borde stå i recensionerna.

Tack så jättemycket tipset! Då väntar jag lite till. Jag borde väl kunna börja använda datorn med den vanliga HDDn och installera chrome och lite sånt? Överförs inte allt från Asus Recovery Image när jag lägger över det på SSDn sen?

Permalänk
Skrivet av Pirrimango:

Tack så jättemycket tipset! Då väntar jag lite till. Jag borde väl kunna börja använda datorn med den vanliga HDDn och installera chrome och lite sånt? Överförs inte allt från Asus Recovery Image när jag lägger över det på SSDn sen?

Nu vill jag inte vara dryg men det är en Acer, inte ASUS
Om du menar vad som överförs när du installerar om datorn via återställningsmediet (USB eller DVD) så är det enbart det som följde med datorn när den kom från fabrik dvs. inget av dina egna inställningar / program / dokument etc. som du skapat eller installerat.

Nu kanske det finns någon form av egen backup man kan bränna ut men det bästa är att bara ominstallera det och sen att överföra de filerna du har från din vanliga disk till SSD:n när du väl installerat OS:et på SSD:n (då din andra disk blir som en sekundär disk).

Vet inte om det kan bli konflikter att ha två OS på två olika diskar då båda är Windows 8 (dvs. att Windows inte ger dig ett alternativ utan att den godtyckligt väljer, borde gå att ställa in i BIOS vilken enhet som den bootar från först iofs.). Frågan är om licensen kan strula även om man inte bootar in på den vanliga disken... Hmm..

Jag kommer iaf. göra följande (troligtvis kan man ha gamla HDD:n kvar i och göra som jag beskrev med drag and drop av filer och sen formatera om den gamla HDD:n i Windows men vafan):
1) Ordna återställningsmedia (via USB eller extern DVD-läsare)
2) Montera ur HDD
3) Montera SSD
4) Installera OS via återställningsmedia på SSD
5) Installera HDD i ett externt 2.5" chassi eller motsv. och överföra ev. filer
6) Formatera HDD
7) Installera HDD i datorn igen
(Edit: Ja nu kommer jag iofs. ordna återställningsmediet, ser att det fungerar dvs. går att boota från och sen slänga in en ren Windows 8 licens om det går för att undvika all "bloatware" dvs. förinstallerade skräpprogram och att återställningsmediet skapar en recoverypartition på SSD:n. Sen direkt uppdatera alla uppdateringar på Windows Update och sen installera Windows 8.1 och SEN installera drivrutiner för allting så jag får rätt drivrutiner etc. för Win 8.1)

Frågan är om återställningsmediet automatiskt skapar en återställningspartition på SSD:n när man använder sig av den för att installera OS, isf. bör man ju ta bort den då man har USB eller skivor (då partitionen ändå lär ta runt 10-15GB kanske). Man kan sen smälta ihop partitionerna (OS och den raderade recoverypartitionen) med t.ex. Gparted som finns som LiveCD eller som ingår i Ubuntu. Vet inte om Windows 8 har ett smart sätt att göra detta på numera (Windows 7 hade enl. mig inte det).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Nu vill jag inte vara dryg men det är en Acer, inte ASUS
Om du menar vad som överförs när du installerar om datorn via återställningsmediet (USB eller DVD) så är det enbart det som följde med datorn när den kom från fabrik dvs. inget av dina egna inställningar / program / dokument etc. som du skapat eller installerat.

Nu kanske det finns någon form av egen backup man kan bränna ut men det bästa är att bara ominstallera det och sen att överföra de filerna du har från din vanliga disk till SSD:n när du väl installerat OS:et på SSD:n (då din andra disk blir som en sekundär disk).

Vet inte om det kan bli konflikter att ha två OS på två olika diskar då båda är Windows 8 (dvs. att Windows inte ger dig ett alternativ utan att den godtyckligt väljer, borde gå att ställa in i BIOS vilken enhet som den bootar från först iofs.). Frågan är om licensen kan strula även om man inte bootar in på den vanliga disken... Hmm..

Jag kommer iaf. göra följande (troligtvis kan man ha gamla HDD:n kvar i och göra som jag beskrev med drag and drop av filer och sen formatera om den gamla HDD:n i Windows men vafan):
1) Ordna återställningsmedia (via USB eller extern DVD-läsare)
2) Montera ur HDD
3) Montera SSD
4) Installera OS via återställningsmedia på SSD
5) Installera HDD i ett externt 2.5" chassi eller motsv. och överföra ev. filer
6) Formatera HDD
7) Installera HDD i datorn igen
(Edit: Ja nu kommer jag iofs. ordna återställningsmediet, ser att det fungerar dvs. går att boota från och sen slänga in en ren Windows 8 licens om det går för att undvika all "bloatware" dvs. förinstallerade skräpprogram och att återställningsmediet skapar en recoverypartition på SSD:n. Sen direkt uppdatera alla uppdateringar på Windows Update och sen installera Windows 8.1 och SEN installera drivrutiner för allting så jag får rätt drivrutiner etc. för Win 8.1)

Frågan är om återställningsmediet automatiskt skapar en återställningspartition på SSD:n när man använder sig av den för att installera OS, isf. bör man ju ta bort den då man har USB eller skivor (då partitionen ändå lär ta runt 10-15GB kanske). Man kan sen smälta ihop partitionerna (OS och den raderade recoverypartitionen) med t.ex. Gparted som finns som LiveCD eller som ingår i Ubuntu. Vet inte om Windows 8 har ett smart sätt att göra detta på numera (Windows 7 hade enl. mig inte det).

Det ska så klart stå Acer.
Jag har en fräsch kopia av w8 liggandes här hemma, men känns ovärt att använda den när man enligt både acers hemsida och många andra som testat kan flytta sitt os på det sättet både du och Rickard förklarar här på forumet.

Permalänk
Skrivet av Pirrimango:

Det ska så klart stå Acer.
Jag har en fräsch kopia av w8 liggandes här hemma, men känns ovärt att använda den när man enligt både acers hemsida och många andra som testat kan flytta sitt os på det sättet både du och Rickard förklarar här på forumet.

Du behöver inte slösa en licens utan du installerar helt enkelt Windows 8 från en giltig avbildning ex. MSDNAA / Dreamspark / Digitalriver och så länge det är rätt version (ex. x64, Svenskt osv.) så tror jag att Windows 8 automatiskt detekterar licensnyckeln som är integrerat i BIOS eller något liknande.
Dvs. samma licensnyckel som används om man installerar från återställningsmediet.

Fördelen är då att du slipper all "bloatware" och ev. att det skapas en återställningspartition på hårddisken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det verkligen sant att man inte kan få USB 3.0 porten att funka som den ska - om man installerar Windows 7 på den här burken?

Jag hatar verkligen Windows 8 så jag funderar starkt på att installera Windows 7 istället men innebär det då att nånting kommer inte att fungera som det ska om jag kör Win 7 istället för Win 8 ?

Kan jag fortfarande få allting att funka som det ska även med Win 7 på den här laptop? Nån som testat eller nån som vet? Jag skulle bli enormt tacksam att få reda på detta utan jag bootar den med 7:an istället

Och en annan fråga:

Jag köpte datorn på ett ställe och där står det att de bara säljer själva hårdvaran: dvs datorn och att datorn kommer inte att ha nån OS installerat.

Betyder det då att jag kan lika gärna lägga in en SSD (behöver inte ta ut HDD) och bara installera Win 7 direkt på SSD och defragmentera både SSD och HDD på samma gång?

Isf, skulle hela processen ta mycket kortare tid och bli smidigare än att behöva ta ut HDD och koppla in den igen...

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Du behöver inte slösa en licens utan du installerar helt enkelt Windows 8 från en giltig avbildning ex. MSDNAA / Dreamspark / Digitalriver och så länge det är rätt version (ex. x64, Svenskt osv.) så tror jag att Windows 8 automatiskt detekterar licensnyckeln som är integrerat i BIOS eller något liknande.
Dvs. samma licensnyckel som används om man installerar från återställningsmediet.

Fördelen är då att du slipper all "bloatware" och ev. att det skapas en återställningspartition på hårddisken.

Vad är det för giltiga avbildningar? Aldrig hört talas om programmen du nämner!

Permalänk
Skrivet av Pirrimango:

Vad är det för giltiga avbildningar? Aldrig hört talas om programmen du nämner!

Rickard har skrivit en fin post kring byte till SSD och hur han gjorde här.

MSDNAA står för MSDN Academic Alliance som är/var en hemsida från Microsoft där studenter som hade tillgång till den sida (via skolan eller via "Pellesoft", sök på detta på forumet) kunde gratis och lagligt ladda ner licenser. Detta har numera bytt namn (mig veterligen) till "Dreamspark" men är fortf. samma sak.

Digitalriver är de som "hostar" Microsofts programvaror (ex. Office/Windows), iaf. det jag fått ut när jag googlade namnet, aldrig reflekterat över Digitalriver tidigare bara att de är associerade med Microsoft och att tidigare trådar har länkat till "officiella" avbildningar därifrån.

Med giltig avbildning så menar jag att du t.ex. inte kan installera Windows 8 Pro eller Windows 8.1 på maskinen då den enbart borde acceptera Windows 8 (x64) dvs. samma operativsystem som medföljer datorn från fabrik. Då kan du installera om datorn med hjälp av en "giltig avbildning" och med det menar jag då ovan, alltså en "ren" officiell image av Windows 8 och slippa bloatware och dylikt.

Hoppas det förklarade lite.

---

Edit:

Ja, jag kan ju utveckla kring Dreamspark:
Licensen som tidigare står i tråden (se Acer:s inlägg) verkar vara digitaliserad numera, dvs. att jag laddar ner Windows 8 x64 Svenska från Dreamspark, får en nyckel på hemsidan men använder inte denna nyckel till Acer-datorn utan sparar denna till något annat, däremot använder jag själva image:n jag får ladda ner och installerar den och nyckeln som finns integrerad i datorn ska då förhoppningsvis funka och aktivera sig själv.

Edit 2:

Jahapp, Digitalriver verkar finnas kvar i den formen att länkarna för Win 7 på Digitalriver fortf. funkar men Microsoft hostar numera sina egna filer så inga länkar likt DR finns för Windows 8. Dreamspark (f.d. MSDNAA) verkar bara erbjuda Win 8 Pro som alltså inte kommer fungera, de erbjuder inte enbart Win 8.

Skrivet av Asterion:

Är det verkligen sant att man inte kan få USB 3.0 porten att funka som den ska - om man installerar Windows 7 på den här burken?

Jag hatar verkligen Windows 8 så jag funderar starkt på att installera Windows 7 istället men innebär det då att nånting kommer inte att fungera som det ska om jag kör Win 7 istället för Win 8 ?

Kan jag fortfarande få allting att funka som det ska även med Win 7 på den här laptop? Nån som testat eller nån som vet? Jag skulle bli enormt tacksam att få reda på detta utan jag bootar den med 7:an istället

Och en annan fråga:

Jag köpte datorn på ett ställe och där står det att de bara säljer själva hårdvaran: dvs datorn och att datorn kommer inte att ha nån OS installerat.

Betyder det då att jag kan lika gärna lägga in en SSD (behöver inte ta ut HDD) och bara installera Win 7 direkt på SSD och defragmentera både SSD och HDD på samma gång?

Isf, skulle hela processen ta mycket kortare tid och bli smidigare än att behöva ta ut HDD och koppla in den igen...

Okej, länka till vart du köpt datorn ifrån.
Har mycket svårt att tro att de säljer datorn utan OS, isf. skulle jag def. "dra öronen åt mig".

Testa Windows 8.1 dvs. uppdatera via Windows Store (inne i datorn) till Windows 8.1 och installera sedan t.ex. Start Menu 8 som är gratis så får du en startmeny och kan ställa in att du ska skippa metrogränssnittet.

På Acer's hemsida finns det inget alternativ med drivrutiner för Windows 7 men heller inga specifika drivrutiner för USB 3.0 under Win 8 / Win 8.1.
Pröva? Om ingen annan här eller på något annat forum har testat så får du bita i det sura äpplet och testa helt enkelt men om datorn kommer med operativsystem (som jag def. tror den gör) så skapa återställningsmedia först!!!

Varför ska du defragmentera hårddiskarna?
Du ska _INTE_ defragmentera SSD-diskar.
Om du tänker på FORMATERA så är det en helt annan sak, formatera raderar (well, vi säger det för att förenkla det) information medans defragmentera lägger samman filer som ligger utspridda på hårddisken (rent logiskt) till att de ligger "brevid" varandra så att datorn går snabbare vid en traditionell hårddisk, SSD:er behöver inte detta.

Om du inte har något OS på din vanliga HDD så behöver du inte ta ut den men om du ändå ska installera en SSD är moment att ta ut den befintliga hårddisken kanske 1min extra.

Menar inte att låta dryg men vill kolla vad du verkligen menar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köper det via en Tysk hemsida och datorn kommer UTAN operativ-system:
http://www.computeruniverse.net/products/90519992/acer-aspire...

Och det var just formatera jag menade , jag ber om ursäkt att råka skriva defrag, var verkligen inte defrag jag syftade på

Iaf: Vad händer nu om min dator kommer och den har ingen OS alls? Vilka steg ska jag ta?

Ska jag först sätta in en SSD och låta bli att ta ut min HDD eller ta ut HDD ändå och köra Win 7 på själva SSD och formatera BÅDE SSD och HDD på samma gång när man ändå ska installera win 7 ?

Permalänk
Medlem

Vilka har fått sin dator som beställt från cdon.com? Hur lång tid tog det?

Permalänk

Enligt lite undersökning på nätet så känns det inte som att Samsungs EVO serie kommer vara någon prispressare eller något som verkligen kommer förändra något för mig. Tror ni att den här kommer fungera bra?
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-msata...

Känns som en prisvärd ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrimango:

Enligt lite undersökning på nätet så känns det inte som att Samsungs EVO serie kommer vara någon prispressare eller något som verkligen kommer förändra något för mig. Tror ni att den här kommer fungera bra?
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-msata...

Känns som en prisvärd ssd.

Den är riktigt bra, Intel-serien har fått riktigt bra betyg utav många recensioner!