Skrivet av Pirrimango:
Vad är det för giltiga avbildningar? Aldrig hört talas om programmen du nämner!
Rickard har skrivit en fin post kring byte till SSD och hur han gjorde här.
MSDNAA står för MSDN Academic Alliance som är/var en hemsida från Microsoft där studenter som hade tillgång till den sida (via skolan eller via "Pellesoft", sök på detta på forumet) kunde gratis och lagligt ladda ner licenser. Detta har numera bytt namn (mig veterligen) till "Dreamspark" men är fortf. samma sak.
Digitalriver är de som "hostar" Microsofts programvaror (ex. Office/Windows), iaf. det jag fått ut när jag googlade namnet, aldrig reflekterat över Digitalriver tidigare bara att de är associerade med Microsoft och att tidigare trådar har länkat till "officiella" avbildningar därifrån.
Med giltig avbildning så menar jag att du t.ex. inte kan installera Windows 8 Pro eller Windows 8.1 på maskinen då den enbart borde acceptera Windows 8 (x64) dvs. samma operativsystem som medföljer datorn från fabrik. Då kan du installera om datorn med hjälp av en "giltig avbildning" och med det menar jag då ovan, alltså en "ren" officiell image av Windows 8 och slippa bloatware och dylikt.
Hoppas det förklarade lite.
---
Edit:
Ja, jag kan ju utveckla kring Dreamspark:
Licensen som tidigare står i tråden (se Acer:s inlägg) verkar vara digitaliserad numera, dvs. att jag laddar ner Windows 8 x64 Svenska från Dreamspark, får en nyckel på hemsidan men använder inte denna nyckel till Acer-datorn utan sparar denna till något annat, däremot använder jag själva image:n jag får ladda ner och installerar den och nyckeln som finns integrerad i datorn ska då förhoppningsvis funka och aktivera sig själv.
Edit 2:
Jahapp, Digitalriver verkar finnas kvar i den formen att länkarna för Win 7 på Digitalriver fortf. funkar men Microsoft hostar numera sina egna filer så inga länkar likt DR finns för Windows 8. Dreamspark (f.d. MSDNAA) verkar bara erbjuda Win 8 Pro som alltså inte kommer fungera, de erbjuder inte enbart Win 8.
Skrivet av Asterion:
Är det verkligen sant att man inte kan få USB 3.0 porten att funka som den ska - om man installerar Windows 7 på den här burken?
Jag hatar verkligen Windows 8 så jag funderar starkt på att installera Windows 7 istället men innebär det då att nånting kommer inte att fungera som det ska om jag kör Win 7 istället för Win 8 ?
Kan jag fortfarande få allting att funka som det ska även med Win 7 på den här laptop? Nån som testat eller nån som vet? Jag skulle bli enormt tacksam att få reda på detta utan jag bootar den med 7:an istället
Och en annan fråga:
Jag köpte datorn på ett ställe och där står det att de bara säljer själva hårdvaran: dvs datorn och att datorn kommer inte att ha nån OS installerat.
Betyder det då att jag kan lika gärna lägga in en SSD (behöver inte ta ut HDD) och bara installera Win 7 direkt på SSD och defragmentera både SSD och HDD på samma gång?
Isf, skulle hela processen ta mycket kortare tid och bli smidigare än att behöva ta ut HDD och koppla in den igen...
Okej, länka till vart du köpt datorn ifrån.
Har mycket svårt att tro att de säljer datorn utan OS, isf. skulle jag def. "dra öronen åt mig".
Testa Windows 8.1 dvs. uppdatera via Windows Store (inne i datorn) till Windows 8.1 och installera sedan t.ex. Start Menu 8 som är gratis så får du en startmeny och kan ställa in att du ska skippa metrogränssnittet.
På Acer's hemsida finns det inget alternativ med drivrutiner för Windows 7 men heller inga specifika drivrutiner för USB 3.0 under Win 8 / Win 8.1.
Pröva? Om ingen annan här eller på något annat forum har testat så får du bita i det sura äpplet och testa helt enkelt men om datorn kommer med operativsystem (som jag def. tror den gör) så skapa återställningsmedia först!!!
Varför ska du defragmentera hårddiskarna?
Du ska _INTE_ defragmentera SSD-diskar.
Om du tänker på FORMATERA så är det en helt annan sak, formatera raderar (well, vi säger det för att förenkla det) information medans defragmentera lägger samman filer som ligger utspridda på hårddisken (rent logiskt) till att de ligger "brevid" varandra så att datorn går snabbare vid en traditionell hårddisk, SSD:er behöver inte detta.
Om du inte har något OS på din vanliga HDD så behöver du inte ta ut den men om du ändå ska installera en SSD är moment att ta ut den befintliga hårddisken kanske 1min extra.
Menar inte att låta dryg men vill kolla vad du verkligen menar.