Acer-v5-573g, diverse frågor

Permalänk
Skrivet av SamsungLover:

Vilka har fått sin dator som beställt från cdon.com? Hur lång tid tog det?

Beställde 29/12 och fick mail för några timmar sen att den skickats från deras lager. Antar eller snarare hoppas att den kommer fram imorgon.

Permalänk
Skrivet av Asterion:

Jag köper det via en Tysk hemsida och datorn kommer UTAN operativ-system:
http://www.computeruniverse.net/products/90519992/acer-aspire...

Och det var just formatera jag menade , jag ber om ursäkt att råka skriva defrag, var verkligen inte defrag jag syftade på

Iaf: Vad händer nu om min dator kommer och den har ingen OS alls? Vilka steg ska jag ta?

Ska jag först sätta in en SSD och låta bli att ta ut min HDD eller ta ut HDD ändå och köra Win 7 på själva SSD och formatera BÅDE SSD och HDD på samma gång när man ändå ska installera win 7 ?

Okej, finns det någon särskild anledning du valde bort CDON som har samma pris om inte billigare (6490kr) med operativsystem och som dessutom du kan enklare kontakt med vid garantiärenden eller liknande?
Länk

Verkar komma med (från sidan du länkade) Linux som operativsystem eller utan operativsystem alls.

Ursäkta mig nu men ett riktigt märkligt och dåligt val att köpa därifrån (tyska sidan) IMHO.
Avbryt/returnera köpet och köp från CDON. Om du inte har en riktigt bra anledning som jag är helt omedveten om.

Edit: Läste även detta på sidan när man valde svenska som land och fick engelska på språk på sidan:
"Please note that as long as it's not specified otherwise, this notebook will have German keyboard layout (QWERTZ), operating system and software. If available, an English version will be advertised separately."

Skrivet av LuddeK-:

Enligt lite undersökning på nätet så känns det inte som att Samsungs EVO serie kommer vara någon prispressare eller något som verkligen kommer förändra något för mig. Tror ni att den här kommer fungera bra?
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-msata...

Känns som en prisvärd ssd.

Känns som en bra SSD, håller mig från att köpa tills Samsung EVO släppts ändå och ser hur de ligger i pris och bestämmer mig då, tror dock inte att Intel SSD:n är ett dåligt val.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Känns som en bra SSD, håller mig från att köpa tills Samsung EVO släppts ändå och ser hur de ligger i pris och bestämmer mig då, tror dock inte att Intel SSD:n är ett dåligt val.

Fick precis chansen till att läsa ditt svar om de olika systemen för w8-återställningen. Tack för det informativa svaret kingen!!! Har fått mycket bättre insikt nu.

Är lite stressad över SSDn just för att jag behöver datorn till plugget. Är inte alls sugen på att lägga över alla saker jag börjat med i efterhand.

Permalänk
Skrivet av Pirrimango:

Fick precis chansen till att läsa ditt svar om de olika systemen för w8-återställningen. Tack för det informativa svaret kingen!!! Har fått mycket bättre insikt nu.

Är lite stressad över SSDn just för att jag behöver datorn till plugget. Är inte alls sugen på att lägga över alla saker jag börjat med i efterhand.

No worries
Som sagt, användaren "Rickard" har en bra guide med bilder som jag länkade till tidigare så credit till honom (såg det i efterhand, eller kom på det i efterhand snarare).

Ett tips till samtliga, datorn verkar komma med en "speciell" port som heter "Acer Converter Port" (se här i recensionen) och då datorn saknar t.ex. VGA och LAN kan dessa alternativ vara intressanta:

Acer Mini CP to VGA Converter
Acer Converter Cable (Mini CP to VGA/LAN/USB)

Nu vet jag inte om en Mini-Displayport till t.ex. HDMI fungerar, tror jag läste lite om det på nätet av folk som hade den men behöver man t.ex. VGA till skolan (för att koppla upp sig på projektorer) eller vill köra dubbla skärmar är alternativen intressanta. Även om man enkelt vill "docka" datorn när man är hemma.

Finns mig veterligen inte hos någon svensk butik men ett tips är att söka på Acer:s egna artikelnummer och om de inte finns fråga din favoritbutik om de kan köpa in.

Edit: Acer's representanter här kanske kan "hugga in" och se om datorn (produkten dvs. datorn är kopplad till tråden via Prisjakt) är kompatibla med ovanstående tillbehör då de verkar ju vara samma port "Acer Converter Port" (fast "mini") och om/när dessa kan tänkas komma till svenska Acer-butiken.
Dessutom om "Acer Converter Port" eg. är en maskerad Mini-Displayport så sådana tillbehör kan fungera med, antagligen kommer DEN frågan vara ganska svår för dem att besvara även om de kan det och beläggas med en stor disclaimer

Dessutom vad max upplösning är på båda tillbehören (VGA-adaptern samt VGA-delen av multi-adaptern).

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Har nu suttit i ett par timmar med burken och första intrycken är väl lite blandade.

Har nån pixel som är grå och verkar inte vilja visa andra färger än så.
Lite clouding här och där.
Under vissa tangenter ser man klart och tydligt LEDsen, tangenterna sticker upp en hel del.
Muspekaren har vägrat svara flera ggr, under som längst en minut.
HDD ligger på 100% load lite för enkelt.

På plussidan måste jag nämna det inbyggda ljudet, riktigt bra för att vara en bärbar dator tycker jag.
Skärmen är bra förutom dom två felen.
Datorn är rätt tyst vid normalt användande.

Hoppas på att pixeln ger med sig och så får det bli en ssd snart så man slipper 100% load.

Permalänk
Skrivet av sharkwater:

Har nu suttit i ett par timmar med burken och första intrycken är väl lite blandade.

Har nån pixel som är grå och verkar inte vilja visa andra färger än så.
Lite clouding här och där.
Under vissa tangenter ser man klart och tydligt LEDsen, tangenterna sticker upp en hel del.
Muspekaren har vägrat svara flera ggr, under som längst en minut.
HDD ligger på 100% load lite för enkelt.

På plussidan måste jag nämna det inbyggda ljudet, riktigt bra för att vara en bärbar dator tycker jag.
Skärmen är bra förutom dom två felen.
Datorn är rätt tyst vid normalt användande.

Hoppas på att pixeln ger med sig och så får det bli en ssd snart så man slipper 100% load.

Kör du Win 8 eller Win 8.1?
Testat att se om några nya drivrutiner finns för touchpaden för Win 8 på Acer's hemsida och om du installerat Win 8.1 har du kollat om nya drivrutiner finns för Win 8.1 för just touchpaden?
Avinstallerat bloatware för att minska load om det är massor av skitprogram som ligger och körs i bakgrunden?

Edit:

Pröva annars att uppdatera till Win 8.1 och installera nya drivrutiner efter det specifikt för Win 8.1 och se om problemen kvarstår om du inte gjort det.
Följ dock stegen Acer anger, tror det viktigaste var förutom att köra Windows Update till fullo att avinstallera Intel och Nvidia-drivrutinerna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Kör du Win 8 eller Win 8.1?
Testat att se om några nya drivrutiner finns för touchpaden för Win 8 på Acer's hemsida och om du installerat Win 8.1 har du kollat om nya drivrutiner finns för Win 8.1 för just touchpaden?
Avinstallerat bloatware för att minska load om det är massor av skitprogram som ligger och körs i bakgrunden?

Edit:

Pröva annars att uppdatera till Win 8.1 och installera nya drivrutiner efter det specifikt för Win 8.1 och se om problemen kvarstår om du inte gjort det.
Följ dock stegen Acer anger, tror det viktigaste var förutom att köra Windows Update till fullo att avinstallera Intel och Nvidia-drivrutinerna.

Håller på och ska uppdatera till 8.1 nu så får se om det blir bättre när jag fixar lite. Tack

Permalänk

Min dator går inte att uppdatera till 8.1 trots att jag följt acers instruktioner om att uppdatera bios och antivirus samt tagit bort grafikdrivrutinerna för både intel och nvidia.

Får bsod med felkod 1900101 40017 om jag minns rätt.

Börjar bli för gammal för att orka med krånglande teknik. Speciellt helt nya saker.

Permalänk

En snabb fråga, skulle denna dator klara av cs:go? spelar ingen roll om det är high eller low bara den har stabila 100+ fps

Permalänk
Skrivet av sharkwater:

Min dator går inte att uppdatera till 8.1 trots att jag följt acers instruktioner om att uppdatera bios och antivirus samt tagit bort grafikdrivrutinerna för både intel och nvidia.

Börjar bli för gammal för att orka med krånglande teknik. Speciellt helt nya saker.

Om nån annan har samma problem i framtiden så gå till nvidia.whatever och uppdatera till senaste grafikdrivrutinerna före uppdatering av os.

Permalänk
Medlem

Tänkte låna denna tråd med en snabb fråga då jag kan zip/noll/nada som laptops!

Skulle denna dator som det pratas om funka för att kolla på lite filmer, spela lite World of Warcraft. även expantionen (warlords of draenor).
frugan vinner figthen om att stationära ska bort.
Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av Antonheeh:

En snabb fråga, skulle denna dator klara av cs:go? spelar ingen roll om det är high eller low bara den har stabila 100+ fps

Sök här med CTRL-F efter GT750M (kontrollera att du inte tittar på GT750M SLI) så ser du FPS i olika grafikinställningar och upplösningar. Se även nedan kring resonemanget kring CPU.

Skrivet av sharkwater:

Om nån annan har samma problem i framtiden så gå till nvidia.whatever och uppdatera till senaste grafikdrivrutinerna före uppdatering av os.

Tack för du delar med dig. Ska ta upp datorn efter skolan imorgon och ha allt klart till Elder Scrolls Online betan så bra att veta.

Skrivet av Tontan86:

Tänkte låna denna tråd med en snabb fråga då jag kan zip/noll/nada som laptops!

Skulle denna dator som det pratas om funka för att kolla på lite filmer, spela lite World of Warcraft. även expantionen (warlords of draenor).
frugan vinner figthen om att stationära ska bort.
Väldigt tacksam för svar!

Svårt att veta systemkraven för Warlords då enligt Blizzard:
"Q: Will there be any updates to the graphics and changes to the minimum system requirements?
Yes—we’re planning a number of tweaks and improvements to the graphics engine in this expansion, including some updates related to the upgraded player characters and the introduction of the Garrison. We’re also looking into updating other existing systems with an eye toward improving graphical quality and performance. We’ll announce the exact system requirements closer to the expansion’s release."
Källa

I annat fall googla på "GT750M World of Warcraft", tänk på att CPU:n även kan påverka FPS så om kortet testats och visar X antal FPS gäller det att processorn som de testat samtidigt med grafikkortet är lik den som sitter i den här datorn. Är det en bättre processor (då denna processor i datorn trol. är sämre pga. att det är en energisnål processor mer än en renodlad kraftfull processor för "gaming" etc.) som testats så får du räkna med mindre FPS.

Edit:
Ja förutom CPU påverkar ju även RAM och HDD el. SSD FPS:en.
Men främst CPU/GPU.

Visa signatur

Permalänk

Har nu fått hem datorn!! Extremt fin skärm, bästa högtalarna jag någonsin upplevt ur en sån här tunn burk.

Har ännu inte fått hem min SSD men undrar om jag ändå kan uppdatera till 8.1? Kommer acer recovery då återställa till factory 8.0 eller min nya 8.1 när jag lägger in det på USB-minnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pirrimango:

Har nu fått hem datorn!! Extremt fin skärm, bästa högtalarna jag någonsin upplevt ur en sån här tunn burk.

Har ännu inte fått hem min SSD men undrar om jag ändå kan uppdatera till 8.1? Kommer acer recovery då återställa till factory 8.0 eller min nya 8.1 när jag lägger in det på USB-minnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du bränner ut eller lägger recoverydelen på en USB-sticka kommer den installera Windows 8.0 (som medföljer datorn) på SSD:n och du får sedan uppdatera manuellt till Windows 8.1, precis som du skulle göra om du använde recoverypartitionen eller recovery-dvd:er / USB på originalhårddisken. Eller för den delen som du får göra out-of-the-box då Windows 8.0 kommer förinstallerat.

Kul att du fått datorn, ska packa upp min när jag är klar med lite skolarbete imorgon och förbereda inför gaminghelg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick min igår, endast hunnit ta en snabb titt och i försök att uppdatera med Geforce experience men då krashar hela programmet så det inte ens längre vill starta...

Är fantastiskt nöjd med datorns hårdvara, men FY FAN VAD JAG AV HELA MITT HJÄRTA HATAR WINDOWS 8. Blir snart galen, får panik! Hur får jag in Windows 7? Tänker inte gynna Ms med att köpa det, får antagligen bli tpb tyvärr. Står inte ut, bara man startar datorn så ska den hålla på o ladda alla "appar", hittar inte ens till kontrollpanelen utan att behöva gå genom papperskorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkwater:

Följde även jag Acers instruktioner när jag skulle uppgradera till Windows 8.1 och datorn rullade tillbaka till Windows 8 några gånger innan jag provade men nyaste Intel Drivrutiner(Windows Update) samt senaste GT 750M drivrutiner från Nvidia.

När de var installerade gick den igenom upgraden till Windows 8.1 utan problem.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Fick min igår, endast hunnit ta en snabb titt och i försök att uppdatera med Geforce experience men då krashar hela programmet så det inte ens längre vill starta...

Är fantastiskt nöjd med datorns hårdvara, men FY FAN VAD JAG AV HELA MITT HJÄRTA HATAR WINDOWS 8. Blir snart galen, får panik! Hur får jag in Windows 7? Tänker inte gynna Ms med att köpa det, får antagligen bli tpb tyvärr. Står inte ut, bara man startar datorn så ska den hålla på o ladda alla "appar", hittar inte ens till kontrollpanelen utan att behöva gå genom papperskorgen.

Kan du vara riktigt riktigt sjyst och beskriva vilka kablar och sladdar följde med i paketet? Är mest nyfiken om VGA-sladden fanns med för annars måste jag beställa en direkt så fort som möjligt så jag slipper behöva vänta Beställer det från ebay så blir det 3 gånger billigare än svenska marknaden...

Och btw: Funderar själv på att installera Win 7 på den här som förmodligen blir hemskickade till mig nästa vecka Hoppas bara att USB 3.0 kommer att funka och att det mesta kommer att funka minst lika bra som på win 8.

Onödigt att ha Win 8 när det inte ens är nån touch screen. Win 8 är bara skräp imo.

Permalänk
Medlem

Japp det följde med en VGA adapter! Fick även 2 st exakt likadana kablar till nätverksadaptern, måste ha blivit en miss och packat 2 st i fabriken?? Inte mig emot haha

Tydligen ska win 8 va snabbar o bla bla, så ska försöka uppdatera till win 8.1 som just nu inte går så bra.

Permalänk
Medlem

Har dock en del klagomål/kritik...

Mitt tangentbord är segt att skriva på. Tangenterna är snea/skeva o lutar snett åt olika håll, väldigt irriterande!!

Touchplattan håller på o dummar sig hela tiden, när man drar 2 fingrar för att scrolla så kommer högerklick alltid upp och den håller på markerar hela skärmen...

Den låter en hel del, bara vid vanligt surfande eller att den står på bordet så låter den en hel del, långt ifrån helt tyst. Men gissar att det är hårddisken som låter, är van vid SSD från förra skoldatorn.

SJUKT MYCKET förinstallerade appar och spel, tog upp över 40Gb.

Annars är jag super nöjd med självaste datorn, ljudet är GRYMT BRA!!!! Och skärmen är gööör läcker.

Tyvärr saboterar win 8 användarupplevelsen så är rosenrasande förbannad för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Har dock en del klagomål/kritik...

Mitt tangentbord är segt att skriva på. Tangenterna är snea/skeva o lutar snett åt olika håll, väldigt irriterande!!

Touchplattan håller på o dummar sig hela tiden, när man drar 2 fingrar för att scrolla så kommer högerklick alltid upp och den håller på markerar hela skärmen...

Den låter en hel del, bara vid vanligt surfande eller att den står på bordet så låter den en hel del, långt ifrån helt tyst. Men gissar att det är hårddisken som låter, är van vid SSD från förra skoldatorn.

SJUKT MYCKET förinstallerade appar och spel, tog upp över 40Gb.

Annars är jag super nöjd med självaste datorn, ljudet är GRYMT BRA!!!! Och skärmen är gööör läcker.

Tyvärr saboterar win 8 användarupplevelsen så är rosenrasande förbannad för tillfället.

Funderar du fortfarande på att installera win 7 på den? Isf får du gärna återkomma med resultat sen om Win 7 stödjer allt som ingår i datorn: USB 3.0, touch plattan och diverse komponenter.

Permalänk

Hej!

Packat upp min dator och fixar den för fullt inför Elder Scrolls Online betan men har tråkiga nyheter.
Har extrem (iaf. enligt mig) BBL (backlight bleeding) vet någon policyn för den kring ett byte?
Ni som har tidigare erfarenheter av det, anser ni det som mycket eller lite?

Har ingen direkt erfarenhet av BBL så går det på samma som pixelpolicyn eller är pixelpolicyn enbart för stationära skärmar?
Möjlighet till direkt utbyte eller måste den på service?

Köpte datorn 30/12-13 och precis packat upp den nu, mailat Inet direkt med en kopia av bilden och beskrivning.

Bild

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Hej!

Packat upp min dator och fixar den för fullt inför Elder Scrolls Online betan men har tråkiga nyheter.
Har extrem (iaf. enligt mig) BBL (backlight bleeding) vet någon policyn för den kring ett byte?
Ni som har tidigare erfarenheter av det, anser ni det som mycket eller lite?

Har ingen direkt erfarenhet av BBL så går det på samma som pixelpolicyn eller är pixelpolicyn enbart för stationära skärmar?
Möjlighet till direkt utbyte eller måste den på service?

Köpte datorn 30/12-13 och precis packat upp den nu, mailat Inet direkt med en kopia av bilden och beskrivning.

Bild

Min läcker också lite, men inte alls lika mycket som din. Håller med om att din läcker oerhört mycket.

Permalänk
Medlem

Efter att äntligen ha fått 8.1 så finns inga drivrutiner kvar, vet ej vad jag ska göra.

Dock har jag en bra sak och komma med, och det är ljudet, dom 4 högtalarna är fantastiska!! stor + för det.

Permalänk

Storleken på ramminnet?

Det skiljer 1000: - mellan 6GB och 12GB modellerna imellan.
Om man ska köra lite videoredigering och samtidigt surfa (många flikar samtidigt) samtidigt som man lyssnar på musik via spotify, behöver man då 12gb ram eller vad rekommenderas? När blir det märkbar skillnad och värt att lägga extra pengar på mer ram?

Permalänk
Skrivet av SamsungLover:

Efter att äntligen ha fått 8.1 så finns inga drivrutiner kvar, vet ej vad jag ska göra.

Dock har jag en bra sak och komma med, och det är ljudet, dom 4 högtalarna är fantastiska!! stor + för det.

Märkligt, uppdaterade till Windows 8.1 och alla drivrutiner fanns kvar, dock var jag tvungen att installera om något men det fanns drivrutiner för datorn och Win 8.1 på Acer's supportsida för datorn.

Ang. min BBL, fick byta datorn hos Inet (cred till dem, väldigt snällt och bra service) MEN den nya datorn har likt förbannat också BBL + att det är som en "list" runt hela skärmen som är ljusare än resterande "innerparti".

Ska posta ett par bilder här snart, uppdaterar posten.

Ni som har datorn kan ni möjligtvis posta hur er dator ser ut med svart skärm eller liknande?
Undrar om jag åkt på två risiga ex eller om modellen överlag har problem?

Edit:
Bilder (flera bilder jag tagit, är ett album)

Jag tycker iaf. att det "även" denna gång är för mycket och skäl till retur å andra sidan vet jag inte om jag är överdrivet "kinkig" eller hur det ser med andra ex. Å andra sidan är BBL alltid BBL oavsett hur andra ex. ser ut.

Haft 4-5 skärmar och 4-5 laptops och aldrig stört mig eller returnerat något pga. det tidigare.
Vad anser ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har också samma problem som du, dock kanske inte fullt så kraftigt, ej kollat/tänkt på. Men märker att är ljusare i kanterna, dock inget jag lägger större fokus på.

Som tidigare sagt, mitt tangentbord är skevt, tangenterna lutar åt olika håll, och vissa är det ingen tryckkänsla i alls. T.ex shift som man använder mycket, ingen tryckkänsla alls.

Har fått ordning på operativet nu, funkar helt ok. Dock när jag lirar Lol (högsta grafik) så fps droppar jag rejält, enda ner till 40 :0 sänker jag grafiken till medel så klarar den inte en att hålla stadiga 60fps. Tycker detta är sjukt dåligt då grafikkortet ska klara ett enkelt spel som LoL. Har senaste drivarna på grafikkortet enligt geforce experince.

Kylsystemet har aldrig varvat rejält, inte hört något, men kan va för att det kanske inte finns något? Menar alltså rejält sug. Dock inga värmeproblem, blir endast varm högerfront (mot skärmen) där gpu:n är placerad.

Annars rätt schysst byggkvalité, förutom tangentbordet och en flexande skärm. Power supply kontakten är dock lite vek också, man får va försiktig så den inte går sönder.

Men otroligt smart placeringar av kontakter osv, passar mig perfekt.

Ett stort frågetecken för mig är det inbyggda batteriet. Om man nu som jag spelar till större delar av det totala användandet av datorn ska sitta med nätadaptern i hela tiden och maxa prestandan vill jag ju inte förstöra batteriet. När batteriet är i och man kör med nätadaptern slår den om och går direkt till datorn istället för genom batteriet? Det är ju inte bra om man drar ur det och den laddar fram o tillbaka hela tiden...

Hur tänker ni runt det?

Permalänk
Skrivet av SamsungLover:

Har också samma problem som du, dock kanske inte fullt så kraftigt, ej kollat/tänkt på. Men märker att är ljusare i kanterna, dock inget jag lägger större fokus på.

Som tidigare sagt, mitt tangentbord är skevt, tangenterna lutar åt olika håll, och vissa är det ingen tryckkänsla i alls. T.ex shift som man använder mycket, ingen tryckkänsla alls.

Har fått ordning på operativet nu, funkar helt ok. Dock när jag lirar Lol (högsta grafik) så fps droppar jag rejält, enda ner till 40 :0 sänker jag grafiken till medel så klarar den inte en att hålla stadiga 60fps. Tycker detta är sjukt dåligt då grafikkortet ska klara ett enkelt spel som LoL. Har senaste drivarna på grafikkortet enligt geforce experince.

Kylsystemet har aldrig varvat rejält, inte hört något, men kan va för att det kanske inte finns något? Menar alltså rejält sug. Dock inga värmeproblem, blir endast varm högerfront (mot skärmen) där gpu:n är placerad.

Annars rätt schysst byggkvalité, förutom tangentbordet och en flexande skärm. Power supply kontakten är dock lite vek också, man får va försiktig så den inte går sönder.

Men otroligt smart placeringar av kontakter osv, passar mig perfekt.

Ett stort frågetecken för mig är det inbyggda batteriet. Om man nu som jag spelar till större delar av det totala användandet av datorn ska sitta med nätadaptern i hela tiden och maxa prestandan vill jag ju inte förstöra batteriet. När batteriet är i och man kör med nätadaptern slår den om och går direkt till datorn istället för genom batteriet? Det är ju inte bra om man drar ur det och den laddar fram o tillbaka hela tiden...

Hur tänker ni runt det?

Har du kollat att datorn verkligen kör på Nvidia grafikkortet och inte enbart på Intel grafikkortet?
Om du tabbar ner medans du spelar och "hoovrar" över "Nvidia GPU-aktivitet" i "systray" (vid klockan längst till höger) bör den visa att xxx.exe körs eller liknande. Gör den det?

Okej, du har inte tänkt att returnera datorn då?
Kör med ext. tangentbord och mus iaf. i dagsläget så inte prövat det inbyggda men alla mina verkar raka och inte skeva iaf.

Med nya datorer ska det inte slita på det inbyggda batteriet om man har laddaren i konstant, är dock ingen expert kring det men ska vara så iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har redan klagat oss Cdon för att jag fick min dator 1 dag för sent, deras kundservice är dagar efter. Orkar inte hålla på att bråka, vet ju inte ens om det skulle bli bättre.

Det låter ju bra det där med batteriet o laddaren, någon som kan konfirmera? Kanske inte riktigt rätt del av forumet folk kan lösa sådana frågor...

Hmmmm gissar starkt att jag lirar på integrerad grafik!!! Förra skoldatorn hade ungefär liknande specs förutom lika starkt grafikkort och den lirade jag full upplösning och alltid super stabilt 60fps aldrig under. Då denna är skapligt kraftigare borde den kunna prestera ännu bättre.

Frågan då, hur slår man över till Nvidias kort? När jag kollar "boxen" när man trycker på pilen nere i högra hörnet så står det på Nvidiasymbolen "Nivida GPU aktivitet - inga".

Skulle behöva snabb hjälp med detta

Är du nöjd med datorn överlag?

Permalänk
Skrivet av SamsungLover:

Har redan klagat oss Cdon för att jag fick min dator 1 dag för sent, deras kundservice är dagar efter. Orkar inte hålla på att bråka, vet ju inte ens om det skulle bli bättre.

Det låter ju bra det där med batteriet o laddaren, någon som kan konfirmera? Kanske inte riktigt rätt del av forumet folk kan lösa sådana frågor...

Hmmmm gissar starkt att jag lirar på integrerad grafik!!! Förra skoldatorn hade ungefär liknande specs förutom lika starkt grafikkort och den lirade jag full upplösning och alltid super stabilt 60fps aldrig under. Då denna är skapligt kraftigare borde den kunna prestera ännu bättre.

Frågan då, hur slår man över till Nvidias kort? När jag kollar "boxen" när man trycker på pilen nere i högra hörnet så står det på Nvidiasymbolen "Nivida GPU aktivitet - inga".

Skulle behöva snabb hjälp med detta

Är du nöjd med datorn överlag?

Gå in i "Enhetshanteraren" på Kontrollpanelen och se om du saknar drivrutiner till något.
Isf. skriv vad du saknar i den nästa post.

Det verkar finnas nya grafikkortsdrivrutiner för Intel-kortet på Acer:s hemsida, de senaste från Intel:s egna hemsida fungerar inte att installera.
Pröva dem (från Acer)? Se även till att du har de senaste från Nvidia via deras hemsida.

Älskar datorn men trist kring skärmen, får höra vad Inet säger imorgon.
Vettefan om jag ska våga köra en 3:e dator och isf. packa upp den i butiken och kolla den eller köra MSI GE60 2OC-224NE för 7490kr.

1000kr "upp" (då jag köpte denna för 6490kr) men en kraftfullare processor. Dock verkar den sakna mSATA och är tyngre och har sämre batteritid.
Vettefan... behöver denna för skolan också så vikt och batteritid är en faktor.

Edit:

Fanns även MSI GE60 2OC-014NE för 7990kr med i7 processor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har följt denna tråd ett tag och slog till på varianten som CDON säljer för 6490 och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Tog mig 5 arbetsdagar att få datorn.

Jag började med att köpa ett Intel Dual Band Wireless-AC 7260 och en Toshiba mSata SSD på 128GB, två val jag inte ångrar.
Intel kortet presterar över förväntan i denna maskin och ligger på ca 400 Mbit (45mb/sec) vid filöverföring på ca 3 meters avstånd till router.

Upplevde det som något bökigt att få över fabriksåterställningen till SSDn, men det gick bra enligt instruktion tidigare i tråden. Hade ingen skruv för att fästa SSDn så jag använde mig av skruv "24" från moderkortet.

Prestandan i datorn upplever jag som riktigt rapp, men det är ju givetvis mycket tack vare SSD som primär hårddisk.

Fläktljudet är minimalt vid lätt användning (surfande, pillande på inställningar mm.) och jag upplever inget missljud från dessa.

Batteritiden tycker jag är godkänd, upplever inte att man oroar sig för att det ska ta slut på batteri. Jag får nog ut någonstans runt 5-6 timmar när jag surfar, lyssnar på spotify, bläddrar mellan bilder och ser lite på film.

Skärmen tycker jag är riktigt bra, även om den lider av samma problem som TheSwede86 med backlight bleed och en ram i ytterkanten av skämen som är något ljusare. Detta är dock inget som jag märker av vid normal användning utan ser det nästan enbart vid uppstart.
Svärtan och färgerna väger mer än väl upp ev. defekter som skärmen har.

Tangentbordet tycker jag har lite för dåligt motstånd och som någon annan skrev så läcker bakgrundsbelysningen en del (men det gör även ex. en Mac book Air)

Var rädd för att touchpaden skulle göra mig besviken, men med Win 8.1 och senaste drivrutinen så fungerar den över förväntan. Det enda negativa är att knapparna är integrerade och att man riskerar att missa det man ska klicka på. Men använder man slag för att klicka är det inget problem.

Största utmaningen hittills var uppgraderingen till 8.1 som gick först efter uppgradering av nvidia drivaren till senaste version, som beskrivs tidigare tråden.

Mängden bloatware var inte farlig för att komma från Acer, och gick smärtfritt att avinstallera.

Stort tack till er alla som bidragit i denna tråd!