Acer-v5-573g, diverse frågor

Permalänk
Medlem

kan någon ge mig länk till de nyaste broadcom wifi drivrutinerna till aspire v5-573g? råkade ta bort dom av misstag och hittar ej de nya... >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av heylol:

kan någon ge mig länk till de nyaste broadcom wifi drivrutinerna till aspire v5-573g? råkade ta bort dom av misstag och hittar ej de nya... >.<

http://global-download.acer.com/GDFiles/Driver/Wireless%20LAN...

Permalänk
Medlem

tack! lite noobig fråga kanske men hur installerar man den? finns en hel del "setups" att välja mellan

Permalänk
Medlem

Recovery?

Ville göra en Recovery-sticka för att installera Windows på ssd,
Men win 8.1 kräver 16 GB och min 16 Gb usbsticka har bara 14.9 GiBi ledigt...

Någon lösning? Verkligt dum storlek då man antar att 16 GB skulle vara nog...

Permalänk
Medlem

enda lösiningen är en större sticka. hade samma problem så använde mig av en 1tb extern hårddisk.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

enda lösiningen är en större sticka. hade samma problem så använde mig av en 1tb extern hårddisk.

Jag har alltid undrat hur man gör det med en extern hårddisk och hur det funkar. Jag har en extern HD som jag har andra skolarbete i, är det riskabelt att använda den eller måste extern HD vara helt tom när man gör detta? Kan ens data gå i förlorad om man använder extern HD?

Permalänk
Medlem

Jo, din data riskerar nog att gå förlorad netropa - är du desperat kan du ju alltid kopiera över datan till hårddisken som ändå ska bytas ut så har du backup.

Fast vill du leva farligt så är det nog bara att köra på.

Allvarligt.

Eller.

Det stod ju inte att windows skulle formatera hela enheten när du valde den, fast det var precis vad som hände.
Med FAT32 dessutom så att du får nytta av precis 32 GB av din terabyte-disk...

Det finns ju positiva saker med windows 8 också.
Trycker man på högerknappen där startmenyn dyker upp så finns "installerade program" längst upp
så man kommer direkt till en lista på alla program man har och trycker man på dom så avinstalleras dom
Precis rätt funktion på rätt ställe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Fått hem min idag! Snabba puckar kan man säga, beställde igår vid 15, fick den idag vid 13!

Surt sa räven!
Jag fick inte med någon adapter i min låda! Läggs de i via ett lottosystem eller?

Har du någon länk till vilken du köpte!
Jag har just nu problem med mitt WiFi så RJ 45 hade varit önskvärt!

Hej
Har också lite problem med mitt wifi det tappar kontakten lite då och då. Har du lyckats lösa ditt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heylol:

tack! lite noobig fråga kanske men hur installerar man den? finns en hel del "setups" att välja mellan

Hej
Kör setupen som ligger i WLAN mappen
den länken Suffer1 länka till är för win 8

här är för win 8.1
http://global-download.acer.com/GDFiles/Driver/Wireless%20LAN...

här finns de senaste
http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/drivers/

Permalänk
Medlem

Hej, jag har nyligen köpt en Acer Aspire V5-573G via cdon.com. Men jag har ett stort problem... det verkar som att datorn inte har vanliga USB-uttag då jag försöker sätta in tillexempel min datormus eller mitt headset med USB? Vet nån vad problemet är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttow:

Hej, jag har nyligen köpt en Acer Aspire V5-573G via cdon.com. Men jag har ett stort problem... det verkar som att datorn inte har vanliga USB-uttag då jag försöker sätta in tillexempel min datormus eller mitt headset med USB? Vet nån vad problemet är?

USB-kontakterna är lite trånga. Man får försiktigt men bestämt lirka in den. Klart segaste USB-kontakter jag haft på en dator.

Permalänk
Medlem

Prisvärd SSD för denna? Några förslag? Kommer man under tusingen är det ju ett riktigt kap, men modeller under 1500:- funkar också. Beställer gärna utomlands om det blir billigare.

Permalänk
Medlem

köpte en cruizer M500 256gb för 850:- som jag la in i denna. Bra mellanval. (köpte den på kampanj, kostar runt 1000:- nu)

Annars bra val:

Samsung evo 840
Intel 530
A-data

Dock är detta vanliga ssder i 2,5" format.

skulle köra cruizer eller samsung evo om du vill ha msata format.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

köpte en idag och musplattan är helt död i alla operativsystem...någon som har råd hur man kan fixa de ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

reklamera....

annars blir det att öppnaupp och kolla kopplingarna/sensorerna, men då bryter du även garantin.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk

Är lite sugen på den här datorn måste jag erkänna. Priset lockar. Är den fortfarande prisvärd tycker ni? Var inne på Inet och prövade deras demo-ex (ej FHD-IPS), och det jag störde mig på var väl musplattan.

Sen är det väl en storleksfråga antar jag. Kändes rätt stor.

Permalänk
Medlem

Haft min v5 nu i två veckor och är nöjd förutom två saker; win8 och hur musplattan fungerar. Ibland så zoomar den in/ut helt plötsligt vid beröring och den uppfattar "klick" alldeles för lätt. Någon annan som har stört sig på detta? Och kanske vet om det går att justera?

Permalänk
Medlem

jag är faktiskt nöjd med musplattan, kanske jag som är annorlunda eller jag som har fått ett bra exemplar.

win8 gillar jag inte heller men jag kör med classic shell så jag får skrivbordet så det stör mig inte alls.

vad som stör mig är på min 240gb ssd disk så kan jag bara använda 180gb p.g.a alla skräpprogram somm ligger på datorn

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag tror att problemet med trackpaden är att man gärna vilar med fingrarna på musknappen, men då de nu är en del av toucharean blir det lätt zoom och andra effekter. Tar det som en hint att inte vila handlederna på datorn...

Uppdaterade BIOS och fläkten startar nu vid ett högre varvtal,
hade den fortsatt att börja gnissla utan verkan på lägsta effekt hade datorn åkt tillbaka...

Permalänk
Medlem

Justerade inställningarna för musplattan och nu gick det mycket bättre. Däremot är det odräglig segt när man surfar. Kan stå o tugga Facebook/sweclockers utan ens ladda klart sidan. Någon mer som märkt av såna problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av harriet:

Justerade inställningarna för musplattan och nu gick det mycket bättre. Däremot är det odräglig segt när man surfar. Kan stå o tugga Facebook/sweclockers utan ens ladda klart sidan. Någon mer som märkt av såna problem?

Kör du med wifi eller kabel till internet?
Tycker min wifi är ostabil kan ha bra hastighet ibland och ibland knapp användbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har, av egen erfarenhet och andras, sedan många år en ganska negativ bild av Acer när det gäller kvalitet och hållbarhet. Högtalare som får distat ljud efter kort tid, musplatta som snabbt blir dålig osv. Jag vet dock att detta sakta men säkert har ändrats något och att kvaliteten på datorerna är bättre idag, men läser man i den här tråden verkar ganska många ha problem med t.ex backlight bleeding vilket är något som jag inte gillar.

Då jag är på jakt efter en bärbar (ej släpbar) dator till ett vettigt pris med hyffsad prestanda så verkar denna modell helt klart vara ett alternativ, men det som oroar mig är att jag kommer få spendera mer tid på reklamationer och irritation än att använda den. Ni som haft datorn ett tag; är ni fortfarande nöjda? Om man jämför med t.ex. http://www.inet.se/produkt/1971794/asus-k551ln-i5-8gb-500gb-s... så ser de på pappret väldigt lika ut, så vad talar för Acer?

Visa signatur

Fåglarna flyger i gryningen!

Permalänk
Skrivet av Bulbin:

Jag har, av egen erfarenhet och andras, sedan många år en ganska negativ bild av Acer när det gäller kvalitet och hållbarhet. Högtalare som får distat ljud efter kort tid, musplatta som snabbt blir dålig osv. Jag vet dock att detta sakta men säkert har ändrats något och att kvaliteten på datorerna är bättre idag, men läser man i den här tråden verkar ganska många ha problem med t.ex backlight bleeding vilket är något som jag inte gillar.

Då jag är på jakt efter en bärbar (ej släpbar) dator till ett vettigt pris med hyffsad prestanda så verkar denna modell helt klart vara ett alternativ, men det som oroar mig är att jag kommer få spendera mer tid på reklamationer och irritation än att använda den. Ni som haft datorn ett tag; är ni fortfarande nöjda? Om man jämför med t.ex. http://www.inet.se/produkt/1971794/asus-k551ln-i5-8gb-500gb-s... så ser de på pappret väldigt lika ut, så vad talar för Acer?

IPS-panel. Ledig mSATA-plats (men ej DVD-läsare) . Billigare. Lättare. Max 12GB RAM (8 max på ASUSen). Bakgrundsbelyst tangentbord.

Men den där ASUS-datorn verkar rätt sjysst.

Permalänk
Medlem

samt acern kommer ofta ner under 6000 på kampanjer.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Går det att bygga ut ramminnet? alltså stoppa i ett kort till med 4Gb?

Ska införskaffa en mSata ssd så smånging om, väntar på att priset ska falla ytterliggare. Samsung har släppt en Evo mSata på 1Tb...Dock kostar den nästan 5000kr hahaha

Hur upplever ni fläktsystemet? Känns som att det inte jobbar tillräckligt, något man kan göra åt? (vet, jobbar på en extern fläktplatta).

Permalänk
Medlem

eftersom den är såpas tunn så jobbar fläktarna rätt mycket eftersom de är såpas lite rotationsflöde. Har ej testad riktigt krävande spel än men LoL, L4D och liknande ligger tempen på min runt 60C. Vilket jag inte tycker är dåligt.

Du kan max ha 12gb ram. det finns bara 1 plats för ramminne och 4gb är inbyggt d.v.s om du ska ha 12gb så behöver du en 8gb ramsticka.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

eftersom den är såpas tunn så jobbar fläktarna rätt mycket eftersom de är såpas lite rotationsflöde. Har ej testad riktigt krävande spel än men LoL, L4D och liknande ligger tempen på min runt 60C. Vilket jag inte tycker är dåligt.

Du kan max ha 12gb ram. det finns bara 1 plats för ramminne och 4gb är inbyggt d.v.s om du ska ha 12gb så behöver du en 8gb ramsticka.

Jaha, tack så mycket för svar!, precis vad jag behövde veta Uppskattas!

Men om jag köper mig en valfri 8Gb ramsticka, finns det olika för desktop/laptop? Kan man köpa vilken som helst, eller måste spec:sen matcha på något sätt?

Kör typ endast Lol och CS, i början gick fläktarna inte ens igång för lol, blev knappt ljummet. På senare tid har dom fått börja jobba hårdare.

Efter 1 timme CS kokar nästan datorn...

Permalänk
Avstängd

Det finns olika ram stickor för desktop/laptop, för laptop så ska du ha SO DIMM 204-pin 1600MHz DDR3 stickor (för denna V5-573G iaf, samt de flesta andra som är nya)

Tänkte göra en snabb koll här, haft ett öga på den här laptopen nu ett tag.

Det enda som skiljer emellan dessa:

Acer Aspire V5-573G-54201250akk (NX.MCEED.036) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2454875
Acer Aspire V5-573G-54208G50akk (NX.MCEED.045) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2595263

Är såvitt jag kan se endast skillnaden på RAM, 8GB vs 12GB? med 1000:- skillnad...?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulbin:

Jag har, av egen erfarenhet och andras, sedan många år en ganska negativ bild av Acer när det gäller kvalitet och hållbarhet. Högtalare som får distat ljud efter kort tid, musplatta som snabbt blir dålig osv. Jag vet dock att detta sakta men säkert har ändrats något och att kvaliteten på datorerna är bättre idag, men läser man i den här tråden verkar ganska många ha problem med t.ex backlight bleeding vilket är något som jag inte gillar.

Då jag är på jakt efter en bärbar (ej släpbar) dator till ett vettigt pris med hyffsad prestanda så verkar denna modell helt klart vara ett alternativ, men det som oroar mig är att jag kommer få spendera mer tid på reklamationer och irritation än att använda den. Ni som haft datorn ett tag; är ni fortfarande nöjda? Om man jämför med t.ex. http://www.inet.se/produkt/1971794/asus-k551ln-i5-8gb-500gb-s... så ser de på pappret väldigt lika ut, så vad talar för Acer?

Har haft den här Acern i snart ett halvt år och det är absolut den bästa laptop jag nånsin haft!

Jag har verkligen ingenting att klaga på - mer än att det var lite svårt att anpassa mig efter den här mouse-touch-pad i början men man vänjer sig rätt snabbt så det är inga problem alls!

Jag ångrar verkligen INGENTING att jag köpte detta. Lirar League of Legends, CS:GO, Battlefield 3 och ibland 4 men BF3 klarar datorn galant!

Det finns 2 saker som är OBLIGATORISK enligt mig som man ska ha när man köper den här datorn:

1) Msata SSD - Du får en 3 gånger snabbare dator, värt varenda öre!
2) Extern kylplatta till laptopen - om du ska lira gaming.

Skulle aldrig ens tänka mig tanken att lira gaming utan extern kylplatta då det är så hemskt logiskt att en så här tunn laptop kommer att bli extremt varm. Till och med en 12-åring skulle förstå detta så varför ska man utsätta sin dator för onödig hetta när det går att undvika med nånting som bara kostar 4 dollar på ebay?

Med kylplatta på är det inga problem. Datorn blir inte så varm alls och du märker också att det blir laggfritt när man lirar gaming.

Andra kanske har problem med backlight bleeding men jag har själv inte haft några hittills så jag är riktigt nöjd. Fick datorn för bara 5800 kr så vad finns det mer att klaga på? Hade jag velat ha en superdator hade jag behövt gå upp i pris till minst 8000 men vill man få mycket dator för lite peng så är den här datorn perfekt från den synpunkten.

Tro det eller ej men jag säger det igen: Acer har haft 2 riktigt framgångsrika modeller och det var: TimelineX och V5!

Andra modeller däremot vågar jag inte kommentera men just dessa 2 modeller, det har de lyckats med iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Har haft den här Acern i snart ett halvt år och det är absolut den bästa laptop jag nånsin haft!

Jag har verkligen ingenting att klaga på - mer än att det var lite svårt att anpassa mig efter den här mouse-touch-pad i början men man vänjer sig rätt snabbt så det är inga problem alls!

Jag ångrar verkligen INGENTING att jag köpte detta. Lirar League of Legends, CS:GO, Battlefield 3 och ibland 4 men BF3 klarar datorn galant!

Det finns 2 saker som är OBLIGATORISK enligt mig som man ska ha när man köper den här datorn:

1) Msata SSD - Du får en 3 gånger snabbare dator, värt varenda öre!
2) Extern kylplatta till laptopen - om du ska lira gaming.

Skulle aldrig ens tänka mig tanken att lira gaming utan extern kylplatta då det är så hemskt logiskt att en så här tunn laptop kommer att bli extremt varm. Till och med en 12-åring skulle förstå detta så varför ska man utsätta sin dator för onödig hetta när det går att undvika med nånting som bara kostar 4 dollar på ebay?

Med kylplatta på är det inga problem. Datorn blir inte så varm alls och du märker också att det blir laggfritt när man lirar gaming.

Andra kanske har problem med backlight bleeding men jag har själv inte haft några hittills så jag är riktigt nöjd. Fick datorn för bara 5800 kr så vad finns det mer att klaga på? Hade jag velat ha en superdator hade jag behövt gå upp i pris till minst 8000 men vill man få mycket dator för lite peng så är den här datorn perfekt från den synpunkten.

Tro det eller ej men jag säger det igen: Acer har haft 2 riktigt framgångsrika modeller och det var: TimelineX och V5!

Andra modeller däremot vågar jag inte kommentera men just dessa 2 modeller, det har de lyckats med iaf!

Hej! Har precis inhandlat denna dator för 5900 på CDON. Har bara en fråga, vilken kylplatta ska man använda till denna laptopen? Finns det någon som liksom "klickar" med den, om du förstår hur jag menar? Vilken använder du?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-4690K@3,5ghz
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC
PSU: Silver Power SP-SS620M 620W
Moderkort: MSI Z97 Gaming 3 | Ram: 8gb Crucial DDR3 1333MHz
Chassi: Corsair Carbide 500R