Är 600 W tillräckligt för att driva R9 290?

Permalänk

Är 600 W tillräckligt för att driva R9 290?

Hej!

Innan jag köpte ett Sapphire R9 290 läste jag att det rekommenderade PSU var 500 W. Jag sitter med ett Corsair CX600M och tänkte väl att jag hade mitt på det torra.

Vi en närmare titt på kartongen till grafikkortet så är den rekommenderade PSU:n ursprungligen angiven till 500W men detta är överklistrat med en ny rekommendation som säger att 750W är det rekommenderade.

Vad säger ni är det riskabelt att köra med 600W? Är det någon som har erfarenhet av att driva ett R9 290 med 600W eller mindre?

Tacksam för svar.

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wildcattin:

Hej!

Innan jag köpte ett Sapphire R9 290 läste jag att det rekommenderade PSU var 500 W. Jag sitter med ett Corsair CX600M och tänkte väl att jag hade mitt på det torra.

Vi en närmare titt på kartongen till grafikkortet så är den rekommenderade PSU:n ursprungligen angiven till 500W men detta är överklistrat med en ny rekommendation som säger att 750W är det rekommenderade.

Vad säger ni är det riskabelt att köra med 600W? Är det någon som har erfarenhet av att driva ett R9 290 med 600W eller mindre?

Tacksam för svar.

https://drive.google.com/file/d/0BytFLjF6JPsxQ0l1cUh5MFd5bU0/...

Uppmätt på en normaldator med Haswell i5:a med 8GB ram, 3-4hårdiskar så ligger Belastning på GPU 100% på ca 300W från väggen. CPU är ca 30-40W till om den belastas på max och detta från väggen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sitter själv med 600 eller 650W (minns ej) och det fungerar fint!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du har i burken i övrigt så jag reserverar mig för det.
Men ska du inte överklocka så klarar du dig...men INTE med god marginal.

Jag körde själv ett CX650W tidigare och jag blev tvungen att byta...men då ska det tilläggas att jag förutom mitt 290X kör med en i7 2600K, 16GB ram och överklockar allt i datorn som går att överklocka.

Visa signatur
Permalänk

Tack! Lustigt, jag satt precis och läste http://www.techsweden.org/forum/topic/24821-radeon-r9-290xint... och så svarar du här. I övrig har jag FX 6300, 16GB Ballistix tactical, 212 EVO, 250 GB Samsung EVO och M5 A97 2.0. Allt i ett Fractal Design R4. Tänkte börja sätta ihop delarna i morgon så det blev lite jobbigt att läsa 750W-rekommendationen. Har även spanat på kylaren som du kör med men tänkte höra med egna öron innan jag skaffar den.

Visa signatur

------------

Permalänk

Tack för alla snabba svar! Då är det jag som sätter igång och bygger ihop denna bastard imorgon.

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

620w här, och det går finfint.
Har en effektmätare inpluggad. Och har överklockat både cpu och gpu. Kommer inte över 550w någon gång.

Mvh

Stefan

Permalänk
Medlem

Jag hade 500w inga problem!