Radeon R9 290X Crossfire - frågor (APU, brygga, kylare osv)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Radeon R9 290X Crossfire - frågor (APU, brygga, kylare osv)

Hej!

Kastar ut mina två nyköpta Nvidia GTX 780 (EVGA ACX) som ju är bra men de kan inte driva 2 skärmar (endast 3) i 2d/3d Surround. Kasst.

Så nu blir det två stycken 290X istället. Men jag tänkte vänta tills det kommer med anpassade fläktar, typ Windforce, ACX och liknande. Fråga: När kommer dessa ut på marknaden?

Klarar mitt 1000W av att driva 2 x 290X i Crossfire? Borde inte vara något problem. Inte mycket i övrigt i maskinen (1 SSD och 1 HDD, 1 Wifi)

Är det rätt uppfattat att 290X kör utan CF-brygga? Vad är vitsen/fördelen?

Är det rätt uppfattat att AMD Eyefinity klarar av 2x1 skärmar, dvs output på 2 x projektorer i Crossfire eller 2 x projektorer och 1 x bildskärm i fullscreen Eyefinity OCH Crossfire enabled?

Har kört AMD i alla år och det är fina grejjer, vill dock inte köpa "fel" kort igen...

Ska driva 2 st projektorer på vägg och 1 st monitor/skärm för typ instrument (FSX, Xplane, Prepar3d osv) och då helst i Crossfire/SLI och fullskärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av mattias.nordgren:

Hej!

Kastar ut mina två nyköpta Nvidia GTX 780 (EVGA ACX) som ju är bra men de kan inte driva 2 skärmar (endast 3) i 2d/3d Surround. Kasst.

Så nu blir det två stycken 290X istället. Men jag tänkte vänta tills det kommer med anpassade fläktar, typ Windforce, ACX och liknande. Fråga: När kommer dessa ut på marknaden?

1.Klarar mitt 1000W av att driva 2 x 290X i Crossfire? Borde inte vara något problem. Inte mycket i övrigt i maskinen (1 SSD och 1 HDD, 1 Wifi)

2.Är det rätt uppfattat att 290X kör utan CF-brygga? Vad är vitsen/fördelen?

3.Är det rätt uppfattat att AMD Eyefinity klarar av 2x1 skärmar, dvs output på 2 x projektorer i Crossfire eller 2 x projektorer och 1 x bildskärm i fullscreen Eyefinity OCH Crossfire enabled?

Har kört AMD i alla år och det är fina grejjer, vill dock inte köpa "fel" kort igen...

Ska driva 2 st projektorer på vägg och 1 st monitor/skärm för typ instrument (FSX, Xplane, Prepar3d osv) och då helst i Crossfire/SLI och fullskärm.

1. Ja, inga problem.

2. Ja, det behövs ingen CF-brygga då de kör CF genom PCI-e

3. Har ingen erfarenhet av Eyefinity så kan tyvärr inte svara på den

| MB: EVGA Z170 FTW | CPU: i7 6700k | GPU: EVGA GTX 1060 | RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 | PSU: Cooler Master V850 | Chassi: Fractal Design Define R4 | Lagring: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Det ska gå bra. Jag kör 3 + 1 hemma. Beror säkert på kortet också, jag har 4 displayports och 2 DVI. Om man köper en sån där splitter kan man köra 3 skärmar på varje Displayport så man kan ha en herrans massa skärmar.

Om du inte har displayport på projektorn behöver du en AKTIV displayport adapter.

Jag slog nyss på Eyefinity här på jobbdatorn med två skärmar och det fungerar, vet ej om det går i spel.

Citat:

.Är det rätt uppfattat att 290X kör utan CF-brygga? Vad är vitsen/fördelen?

SLI/Crossfire bryggor stöder bara upp till 2560x1440, sen skickas resten över PCI-e - Detta leder till massa dumheter som nvidia har hårdvaru-tweakat för, och AMD har en software-lösning i sina gamla kort. De nya korten skiter helt i bryggan och behöver således inte tweakas på samma sätt.

Intel 6700K | 2x Asus 980 Ti Strix SLI | Asus Maximus Hero VIII | Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX 1000w | Eyefinity 3x Dell u2312hm
Samsung Evo 850 500GB | 2x Intel 320 240GB SSD | 3 x Mekanisk HDD