Bygge av hushbox för projje. Gissa ung hur många CFM som behövs

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Bygge av hushbox för projje. Gissa ung hur många CFM som behövs

Hej,
Har idag en optoma hd200x
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=462128
som jag tänkte sätta en ventilarad låda runt.
Funderar på genomströmning. Hur mycket luft behöver jag flytta?
Funderar också på vad som är vettigast, 2 fläktar som surger ur luft och bara hål i andra sidan lådan eller en som suger och en som puttar luft?
Samt hur ska jag tänka på vad det gäller storlek? Har idag två fractal 140mm som följde med r4 lådan., De är bra och låter lite. Men de är ganska stora och ljudet från projektorn kan leta sig igenom det hålet enklare än det lila hålet jag behöver såga ut för en tex 80mm fläkt, Vill ju helst undvika hål
Projjen ligger på runt 30db enligt spec. R4 fläkten på 15db vid lägst volt.

Tänkte för den som är intresserad bygga något liknande denna
http://www.avsforum.com/t/459149/my-hushbox
Fast kompakatre, och kanske med fler innerväggar/luftbarriärer och annan dämpning. Tänkte även försöka lista ut vilken projektor jag vill ha nästa gång och se till att förbereda så mycket det går för att jag ska kunna använda samma låda.
Använder en IR-Bender, för att slippa ha plexi under ir-sensorn. Kommer sticka ut en kontakt på ett lite dolt ställe

Förstår att det inte rä så vanligt att man bygger dessa lådor. Och jag har fått väldigt dåligt med svar innan (både här och på andra forum).
Så orkar ni inte / kan inte svara på alla frågor, kan ni i alla fall gissa på antal CFM jag bör sikta på, samt om jag ska göra en sug/putt lösing. Eller sug på båda med hål i andra ändan?

Mods,
flytta gärna till lämpligare avdelning om detta kommer fel.

Mvh

Stefan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

Blir ju lite svårt utan nån fancy utbildning i vvs då alla dom där dämpkanalerna självklart kommer påverka luftflödet...

Du kan inte öppna projjen och kolla vad det sitter för fläktar i å sen kolla vad liknande rpm/storlek brukar prestera å sen matcha?