LITEONIT LCM-256M3S SSD Drivers & BSOD

Permalänk
Medlem

LITEONIT LCM-256M3S SSD Drivers & BSOD

Tja!

Jag har suttit med en Asus G750JX sen några månader tillbaka och har samma BSOD sen dag ett (DPC_WATCHDOG_VIOLATION). Jag har alla drivers uppdaterade från Asus, Nvidia samt Realteks hemsida... förutom SSD och USB som jag kan tänka på atm.

Min Intel(R) USB 3.0 eXtensible Host Controller driver har jag slutat kolla efter. Verkar inte finnas någonting för Windows 8/8.1, Men kan någon snälla hjälpa mig att hitta en driver/firmware till min "LITEONIT LCM-256M3S" SSD. Kan bara hitta en driver från Dells hemsida som är gjord för just Dell, och har inte testat om den fungerar i rädsla över att förstöra någonting. Liteonits hemsida verkar relativt tom och snurrig.

Min BSOD kommer upp när jag unpluggar USB och jag TROR att det bara är efter att datorn har stått i sleepmode tidigare. Alltså, jag får inte BSOD alla gånger jag unpluggar en USB utan bara efter att datorn varit nedstängd i sleepmode tidigare sedan startup. Det spelar ingen roll om det gått 1 min efter wakeup eller 12 timmar.

Vill ni att jag bifogar någon fil eller liknande så är det inget problem, men är så dödstrött på att förlora arbete pga en jävla BSOD. PS. Har inte formaterat om datorn och undviker helst detta ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enceer:

Tja!

Jag har suttit med en Asus G750JX sen några månader tillbaka och har samma BSOD sen dag ett (DPC_WATCHDOG_VIOLATION). Jag har alla drivers uppdaterade från Asus, Nvidia samt Realteks hemsida... förutom SSD och USB som jag kan tänka på atm.

Min Intel(R) USB 3.0 eXtensible Host Controller driver har jag slutat kolla efter. Verkar inte finnas någonting för Windows 8/8.1, Men kan någon snälla hjälpa mig att hitta en driver/firmware till min "LITEONIT LCM-256M3S" SSD. Kan bara hitta en driver från Dells hemsida som är gjord för just Dell, och har inte testat om den fungerar i rädsla över att förstöra någonting. Liteonits hemsida verkar relativt tom och snurrig.

Min BSOD kommer upp när jag unpluggar USB och jag TROR att det bara är efter att datorn har stått i sleepmode tidigare. Alltså, jag får inte BSOD alla gånger jag unpluggar en USB utan bara efter att datorn varit nedstängd i sleepmode tidigare sedan startup. Det spelar ingen roll om det gått 1 min efter wakeup eller 12 timmar.

Vill ni att jag bifogar någon fil eller liknande så är det inget problem, men är så dödstrött på att förlora arbete pga en jävla BSOD. PS. Har inte formaterat om datorn och undviker helst detta ett tag till.

Det följer med USB3-drivrutiner i Windows från och med version 8 så det är nog förklaringen att det inte finns separata nedladdningar för de senaste versionerna.

Vad gäller SSD så verkar det ju vara en vanlig SATA-enhet så det lär inte finnas drivrutiner för den. Möjligen då drivrutiner för SATA-kontrollern men såvida du kör den i AHCI-läge (vilket du borde göra) så finns det ju standarddrivrutiner för detta.
Möjligen då firmwareuppdateringar för själva enheten.

Det låter väl inte riktigt som att det skulle vara SSD-relaterat om felet triggas av att ansluta USB-enheter.

Finns det uefi/bios-uppdateringar till datorn? Kan vara värt att se till att du har det senaste där...

Annars, kanske något i stil med https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Dwnld... möjligen skulle kunna hjälpa?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har senaste BIOS från Asus hemsida. USB3 drivers har du nog rätt om, hade en snubbe som sa samma sak tidigare. Vad gäller SSDn så har jag ingen aning, det kan nog stämma att jag har de senaste om det är som du säger. Frågan är då bara vad som orsakar BSODen.

Alla sökningar om just dpc_watchdog_violation påpekar just att det lär vara SSD eller allmän drivrutinsfel. Om inte USB/SSD/BIOS vad isf? Din länk kanske är någonting men har verkligen INGEN koll på vad det handlar om, kan ingenting om chipsets. Förövrigt så har jag en laptop om det är till någon hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enceer:

Jag har senaste BIOS från Asus hemsida. USB3 drivers har du nog rätt om, hade en snubbe som sa samma sak tidigare. Vad gäller SSDn så har jag ingen aning, det kan nog stämma att jag har de senaste om det är som du säger. Frågan är då bara vad som orsakar BSODen.

Alla sökningar om just dpc_watchdog_violation påpekar just att det lär vara SSD eller allmän drivrutinsfel. Om inte USB/SSD/BIOS vad isf? Din länk kanske är någonting men har verkligen INGEN koll på vad det handlar om, kan ingenting om chipsets. Förövrigt så har jag en laptop om det är till någon hjälp.

Jag tycker du kan testa att dra in Intels inf-paket ("Chipset Device Software")...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tankade och installerade:
https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdI...

Behöver jag göra någonting i programmet eller går det på automatik? Ledsen men är skitsnurrig när det kommer till det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enceer:

Jag tankade och installerade:
https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdI...

Behöver jag göra någonting i programmet eller går det på automatik? Ledsen men är skitsnurrig när det kommer till det här.

Det är väl bara att trycka next ett par gånger och sedan starta om datorn när det är klart, vad jag minns.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Var det http://www.dell.com/support/drivers/us/en/04/DriverDetails/Pr... som du syftade på när du pratade om någon nedladdning från Dell tidigare?

("- Fixed an issue where the OS freezes for 30s when waking from LPM." säger de iaf om vad som är nytt i den versionen)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det verkar om att den uppdaterade:

Intel(R) Xeon(R) processor E3-1200 v3/4th Gen Core processor DRAM Controller Intel(R) Xeon(R) processor E3-1200 v3/4th Gen Core processor PCI Express x16 Controller

Är det någonting du tror kan hjälpa? andra förslag? tack för hjälpen hittills förövrigt, uppskattas även om jag inte löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Var det http://www.dell.com/support/drivers/us/en/04/DriverDetails/Pr... som du syftade på när du pratade om någon nedladdning från Dell tidigare?

("- Fixed an issue where the OS freezes for 30s when waking from LPM." säger de iaf om vad som är nytt i den versionen)

Precis, vet inte om just "- Fixed an issue where the OS freezes for 30s when waking from LPM." är mitt problem men kanske?

Hur som helst så verkar det ju som att det enbart är för Dell? varför finns inte samma firmware för resterande märken isf?

Permalänk
Hedersmedlem

Har din SSD den senaste firmwaren?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av enceer:

Precis, vet inte om just "- Fixed an issue where the OS freezes for 30s when waking from LPM." är mitt problem men kanske?

Hur som helst så verkar det ju som att det enbart är för Dell? varför finns inte samma firmware för resterande märken isf?

Det verkar vara en OEM-modell, vilket generellt brukar innebära dels att den endast säljs till datortillverkare och att den därmed även supportas av dessa.

Om Dell är den enda tillverkaren som lagt ut en uppdatering så kan det ju antingen innebära att de andra haft en senare version från början eller att folk borde tjata på dem.

Jag tycker dock inte att Dells felbeskrivning matchar din felbeskrivning något vidare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

hhmmm ah jag vet inte, nej det gör den ju inte. Finns det någonting jag kan felsöka med efter en bluescreen? Har ju som sagt ingen aning om vad som orsakar problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enceer:

hhmmm ah jag vet inte, nej det gör den ju inte. Finns det någonting jag kan felsöka med efter en bluescreen? Har ju som sagt ingen aning om vad som orsakar problemet.

Om du fått en minidump sparad så kan du ju analysera den med t.ex. http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

yes, har två filer som är rödmarkerade i programet under två dumpfiler.

hal.dll
ntoskrnl.exe

Ska det vara problemet då eller? något som känns bekant?

Permalänk
Medlem

Hittade någonting:
http://support.microsoft.com/kb/2877237

Det påstår sig kunna lösa problemet om jag inte har fel men är för windows 8, tror du att det kan orsaka problem då jag har 8.1?

Permalänk
Medlem

Jag vill bara meddela att jag TROR att jag löste problemet genom att installera "Intel Rapid Storage Technology". Hittills så har ingenting dykt upp och vid flera tillfällen där datorn vanligtvis gått in i BSOD så har den klarat sig utan några som helst problem.

Uppskattar all hjälp jag fått vilket ledde in mig på rätt spår. Tack så mycket.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd flyttad*

Den här tråden hör hemma här.