Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Han skrev det lite längre upp ska ligga på $60 nu vilket är sjukt bra med tanke på hur mycket metall det är som ska skickas från Kalifornien

Det måste jag ha missat!

Det är verkligen inte mycket! Dessutom paketerar de chassina mycket bra. Då blir det kanske ett Caselabs-chassi snart då.

Permalänk
Medlem

Ser grymt ut, ska definitivt följas!

Visa signatur

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Roses are red, My screen is blue

I sit here wondering, WTF did I do

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dod 12:

Det måste jag ha missat!

Det är verkligen inte mycket! Dessutom paketerar de chassina mycket bra. Då blir det kanske ett Caselabs-chassi snart då.

Jag sitter också och dagdrömmer haha Vet inte om jag ska vara förnuftig och köpa ett SM8 eller köpa min favorit STH10, skiljer bara 1100kr. När man är i de här summorna för ett chassi blir 1100kr inte så mycket hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dod 12:

I övrigt ett mycket fint bygge och färgschema.
Helt klart 5/5 stjärnor om det hade varit ett galleri.

Tackar!
Jag ska absolut göra ett galleri när bygget är klart!

Skrivet av Melle345:

Ser grymt ut, ska definitivt följas!

Tack så mycket!

Skrivet av BennyZ:

Jag sitter också och dagdrömmer haha Vet inte om jag ska vara förnuftig och köpa ett SM8 eller köpa min favorit STH10, skiljer bara 1100kr. När man är i de här summorna för ett chassi blir 1100kr inte så mycket hehe

Kan inte göra annat än rekommendera vilket du än väljer!
Värt att tänka på är att kostnaden för ett STH10 lätt drar iväg då man behöver ett par MAC-210 för att montera radiatorer. Om man ska luftkyla så spelar det ju ingen roll men då är ett STH10 lite överdrivet
Båda chassin är nog grymma, det finns liksom inget fel val på så sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Tackar!
Kan inte göra annat än rekommendera vilket du än väljer!
Värt att tänka på är att kostnaden för ett STH10 lätt drar iväg då man behöver ett par MAC-210 för att montera radiatorer. Om man ska luftkyla så spelar det ju ingen roll men då är ett STH10 lite överdrivet
Båda chassin är nog grymma, det finns liksom inget fel val på så sätt.

Jag tror jag ska satsa på det nya S8 Kollar lite på bilder och det ser helt perfekt ut för mitt behov Tror det räcker med 2st 360 60mm och en 240 80mm rad för att kyla vad jag än har nu och i framtiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får man fråga hur mycket kalaset gick/kommer gå på?

Visa signatur

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag tror jag ska satsa på det nya S8 Kollar lite på bilder och det ser helt perfekt ut för mitt behov Tror det räcker med 2st 360 60mm och en 240 80mm rad för att kyla vad jag än har nu och i framtiden

Håller med, S8 ser riktigt bra ut hittills. Ska bli roligt med fler bilder!

Skrivet av Melle345:

Får man fråga hur mycket kalaset gick/kommer gå på?

Hittills har jag spenderat ungefär 28k och jag räknar med att behöva spendera ungefär lika mycket till. Så det blir väl ~56k när allt är färdigt om det går som planerat. Har en inkomst på ~4k/månad (genomsnitt, beror på hur mycket jag jobbar) och i princip allt går till projektet. Det kanske ger en aning om hur lång tid det tar innan det är klart också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Hittills har jag spenderat ungefär 28k och jag räknar med att behöva spendera ungefär lika mycket till. Så det blir väl ~56k när allt är färdigt om det går som planerat. Har en inkomst på ~4k/månad (genomsnitt, beror på hur mycket jag jobbar) och i princip allt går till projektet. Det kanske ger en aning om hur lång tid det tar innan det är klart också.

Ah, blir att leva på nudlar då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melle345:

Ah, blir att leva på nudlar då

Bor som tur är hemma, annars hade det nog blivit problem om hela inkomsten går till bygget...

Permalänk
Medlem

Dags för en update!

Moderkortet har anlänt och med det kan jag börja göra ett flertal kablar såsom 8 + 4 pin till CPU, 24 pin, SATA till SSDn och USB till aquaeroerna.
En ny radiator är på väg för att ersätta den skadade och bör anlända på måndag (27/1).

Här har vi Rampage IV Black Edition.
De kablar som är gjorda är 8 pin EPS, 4 pin molex som ger extra ström till PCI-Express, 2x USB 2.0 till aquaero och SATA kabeln. Jag gjorde även om kablarna till start/reset knapp då layouten på RIVBE inte var samma som moderkortet jag designade kablarna för.
Det jag har kvar att göra är 24 pin och 4 pin till CPU.

Här är ett par bilder på moderkortet. Jag hade tänkt polera alla caps och ta bort ett par klistermärken men först vill jag veta att moderkortet funkar som det ska, så det dröjer tills jag har köpt processorn.

Grymt med en moderkortsplåt som går att ta bort så att man enkelt kan montera alla vattenblock och ansluta dem utan att de sitter i chassit. Oerhört praktiskt.
Just nu är jag rätt säker på att jag ska köpa vattenblock från EK, men jag har inte riktigt bestämt mig om det blir acetal eller akryltoppar. Jag tycker "egentligen" att acetal är snyggare, men jag tycker att RAM-blocken blir lite tråkiga då med tanke på att de bara är svarta rektanglar.
Jag kommer nog ändå köpa acetal då det är snyggare på alla andra block med undantag för CPU där full nickel gäller, men idéer eller tankar som ni kan tänkas ha uppskattas!

RAMet jag ska använda är 8x4GB Dominator GT 1866Mhz CL9. Jag tänkte ett tag måla kylflänsarna gula men efter att ha satt i dem i moderkortet för att få en aning om hur det skulle se ut så tycker jag att de ser för aggressiva ut. Därför är min nuvarande plan vattenblock. Kanske ändrar mig, vi får se.

Här är 8 pin EPS kabeln, buntbandet är temporärt och kommer tas bort när kablarna stannar i position.

Här är en mojäng jag gjorde för att underlätta kabeldragning, det är en bit svarttonad akryl som jag har borrat 8 hål i för kablar. Utan denna skulle det vara mycket svårare att få kablarna raka och organiserade. Målet är att radiatorn ska täcka den röriga delen och att den raka delen är det enda som syns. Samma sak med 4 pin som kommer sitta bredvid.

Baksidan av bygget. 8 pin går upp på höger sida, det behövs riktigt långa kablar för ett så stort chassi.

Än har jag inte gjort så mycket på frontpanelen, men jag har ett par bilder som kanske ger er en aning om vad det är.

Det var allt för idag, tackar för att ni kollade in min logg!

Permalänk
Medlem

grymt bygge! keep it up!

Permalänk
Medlem

Ser grymt ut!

Vill du se hur det ser ut med full nickel (csq) på cpu och acetal på mobo kan du kolla min bygglogg. Har dock inte GT minnen.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

grymt bygge! keep it up!

Tack så mycket!

Skrivet av Cigge88:

Ser grymt ut!

Vill du se hur det ser ut med full nickel (csq) på cpu och acetal på mobo kan du kolla min bygglogg. Har dock inte GT minnen.

Tack så mycket!
Har följt din logg ett tag, tycker det ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Tack så mycket!

Tack så mycket!
Har följt din logg ett tag, tycker det ser bra ut.

Kul! 😊
Tack. Önskar dock att mitt chassi hade uttagbar moderkortsplåt.
Är asjobbigt nu när jag bygger att behöva skruva loss en radiator för att få ut den.
Har ett till lass med bitspower på ingång sen ska jag väl kunna få ihop anslutningarna och inte behöva plocka ut kortet på ett tag.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Kul! 😊
Tack. Önskar dock att mitt chassi hade uttagbar moderkortsplåt.
Är asjobbigt nu när jag bygger att behöva skruva loss en radiator för att få ut den.
Har ett till lass med bitspower på ingång sen ska jag väl kunna få ihop anslutningarna och inte behöva plocka ut kortet på ett tag.

Känner igen mig i den situationen. Riktigt nöjd med den uttagbara moderkortsplåten. Om man pysslar med luftkylning kvittar det väl, men som du säger så är det ju mycket skönare att ansluta allt utanför chassit, särskilt om man har många block.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande, och än mer imponerande med tanke på att du bara är 17. Kommer definitivt följas, gillar särskilt akrylfronten. Tror aldrig jag sett något liknande den lösningen.
Får man fråga hur fläktarna är? Jag köpte en (1500 rpm pwm har jag för mig att det var) för att testa, och den ger ifrån sig något konstigt missljud, skulle vilja likna det lite med att motorn tjuter. Visserligen har jag bara kört på 5 och 18 v (av misstag), så det kanske släpper vid 12...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Riktigt imponerande, och än mer imponerande med tanke på att du bara är 17. Kommer definitivt följas, gillar särskilt akrylfronten. Tror aldrig jag sett något liknande den lösningen.
Får man fråga hur fläktarna är? Jag köpte en (1500 rpm pwm har jag för mig att det var) för att testa, och den ger ifrån sig något konstigt missljud, skulle vilja likna det lite med att motorn tjuter. Visserligen har jag bara kört på 5 och 18 v (av misstag), så det kanske släpper vid 12...

Tack så mycket! Akrylfronten kommer bli grym när den är klar, iallafall om det blir som jag har tänkt.
Jag har testat fläktarna lite och det uppstod inga missljud, jag hörde bara vanliga fläktljud så att säga. Jag vet att det kan låta skumt om man kör dem för nära något i pull, dvs att bladen är rätt upp emot något såsom en radiator eller chassit. Helst ska de trycka luft genom saker istället för att suga. Annars kanske du har fått ett måndagsexemplar, hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Ser grymt snyggt ut, kommer verkligen följas

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Proffsmoddare

Kör med acetal block som du tänkte. Klart snyggast IMO:)

Permalänk
Medlem

Haha va fan, det där ST10-X chassit är ju ap stort
Förut tyckte man att mitt Obsidian 800D var stort som ett hus, numera är det rätt trångt där inne.
Har kollat till och från på caselabs chassin, dock kollar jag mer på M8.

Riktigt grymt bygge iaf, och dom där reservoarerna *drool*...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emakcin:

Ser grymt snyggt ut, kommer verkligen följas

Tackar! Undrade om du skulle hitta hit.

Skrivet av MisterX:

Kör med acetal block som du tänkte. Klart snyggast IMO:)

Det blir nog så, verkar så just nu iallafall!

Skrivet av {SWEC}Rool82:

Haha va fan, det där ST10-X chassit är ju ap stort
Förut tyckte man att mitt Obsidian 800D var stort som ett hus, numera är det rätt trångt där inne.
Har kollat till och från på caselabs chassin, dock kollar jag mer på M8.

Riktigt grymt bygge iaf, och dom där reservoarerna *drool*...

Tack så mycket!

Kan inget annat än rekommendera caselabs, om man väl köper ett så behöver man inte nytt på ett bra tag.
800D är ju inte direkt ett litet chassi, men i ett caselabs kan man verkligen utnyttja allt utrymme också!

Permalänk
Medlem

Åh en bygglogg med galen hårdvara och foton tagna med en riktig kamera. Detta ska följas

Permalänk
Medlem

Det här blir bara bättre för varje uppdatering som kommer!

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att följa! 5/5 hittills!

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Åh en bygglogg med galen hårdvara och foton tagna med en riktig kamera. Detta ska följas

Skrivet av Dod 12:

Det här blir bara bättre för varje uppdatering som kommer!

Skrivet av didde31:

Ser fram emot att följa! 5/5 hittills!

Tack så mycket, det uppskattas!

Permalänk
Medlem

Liten update!

Har fått tillbaks radiatorn till CPU-loopen, den är hel den här gången! Jag har även gjort klart 4-pin till CPU och pysslar just nu med 24-pin.

Strömförsörjning till CPUn här då!

Här är alltså radiatorn, Alphacool XT45 480mm.

Jag kan lägga till att e-loopen i bakkant garanterat åker ut. Efter att jag slopade radiatorn i fronten så var jag tvungen att vända på den för att få positivt tryck i lådan och som jag befarade så uppstod det beryktade missljudet när fläkten var för nära något som skapar turbulens. När jag köpte fläktarna så trodde jag ju inte att det skulle vara ett problem då de bara skulle köras i push, men det förändrades ju. Planen är nu att antingen helt enkelt skippa bakmonterad fläkt och helt enkelt städa lite oftare i datorn eller köpa en noiseblocker M12 S1 och sätta i bakkant. Vi får se.

Så här ser kanten på akrylskivan ut i dagsläget, det är det jag jobbar med just nu.
Projektet kring den andra skivan står still temporärt tills jag har en ny nyckel till solidworks.

Tack för att ni kollade in loggen.

Permalänk
Proffsmoddare

Ser bra ut!:) Tänker du köra extrem överklockning? Jag tänkte eftersom du ansluter 4-pins strömmen till cpu'n. Själv brukar jag lämna den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Ser bra ut!:) Tänker du köra extrem överklockning? Jag tänkte eftersom du ansluter 4-pins strömmen till cpu'n. Själv brukar jag lämna den.

Tack!
Jag ska absolut överklocka men verkligen inte någon extremöverklockning. 4-pins kabeln är alltså onödig men jag tycker att det ser mer enhetligt ut om man inte lämnar den och då jag hade en plats över på nätagget så fick den vara med!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Luiyt:

Tack!
Jag ska absolut överklocka men verkligen inte någon extremöverklockning. 4-pins kabeln är alltså onödig men jag tycker att det ser mer enhetligt ut om man inte lämnar den och då jag hade en plats över på nätagget så fick den vara med!

I hear you:) Snyggt blir det iaf!

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Fått tag på en CPU nu. Mer specifikt en 4930k, känns som det enda vettiga valet för X79. Blir dock inte många nya bilder.

Sökt runt lite och det verkar som att batchen ska vara grym baserad på det jag har läst, men det känns osäkert då jag inte har hittat tillräckligt många för att se en tydlig trend. Vi får se hur den klockar helt enkelt.
Då när jag hade CPUn så ville jag ju såklart starta upp och se till att allt fungerade! Fick dock inte ens igång systemet på något vis, det var helt dött.
Efter lite sökande så kom jag fram till att det troligtvis är moderkortet som är defekt. Har dock igen möjlighet att prova en annan CPU, så det skulle kunna vara den. Har i vilket fall som helst felanmält moderkortet så det ska in till inet. I annat fall hade jag kunnat polera lite caps på moderkortet nu om allt hade funkat som det skulle, men icke. Borde dock inte vara något större problem att få det fixat! Får ursäkta att det inte har blivit nån riktig update på ett tag, det kommer i sinom tid.