Vanilla Wow igen till er som drömmer....

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av BlueFlux:

Svårt? Ingenting var "svårt" i vanilla. Det krävdes mycket tid och engagemang förvisso, men ingenting med raids/dungeons var svårt. Det du behövde var att tänka efter innan du pullade i en dungeon och såg till att du inte dpsade så mycket att tanken förlorade aggro.

Krävde djup förståelse i spelmekaniken? Jag var 12 år i vanilla och riktigt dålig på spelet, ändå lyckades jag sänka C'thun. Det räckte med att 15-20 personer visste vad de höll på med så kunde de andra 20 glida med. Det var inte svårt.

I förhållande till hur jag har uppfattat att det är nu, allt är relativt.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Fluf:

I förhållande till hur jag har uppfattat att det är nu, allt är relativt.

Spelet är mycket svårare nu än vad det var i vanilla om man sätter end-gamet i proportion till varandra. Det krävs mycket mer av varje enskild spelare. Idag belönas man om man är bra, då belönades man om man kunde lägga ned mycket tid. Men då fick man inte lika mycket gratis som man får idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fotbollsplanen
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av BlueFlux:

Spelet är mycket svårare nu än vad det var i vanilla om man sätter end-gamet i proportion till varandra. Det krävs mycket mer av varje enskild spelare. Idag belönas man om man är bra, då belönades man om man kunde lägga ned mycket tid. Men då fick man inte lika mycket gratis som man får idag.

Det krävs inte mycket tid i dag menar du? Tid har alltid varit den största faktorn för att cleara endgame snabbt, och detta gäller fortfarande. Bossmechanics är svårare idag ja, men overall var spelet på en helt annan nivå i början. Guilds i toppen på den tiden hade en del dåliga spelare i guilden, men det gäller idag med. Med 40 man hade man lite mer svängrum för att carrya folk dock. Hur skulle det sett ut om varje boss hade mechanics som Thaddius? Alla klasser hade inte massa escapes, heals osv på den tiden så det lär ha varit rätt svårt att införa boss-abilities som involverade alla utan att det blev för svårt.

Kan garantera att det var bra mycket svårare att cleara strat som nydingad 60 än vad det är att cleara en heroic dungeon som nydingad 100 idag. Sen att det finns 230 svårighetsgrader av allt idag gör inte saken bättre, snacka om att mjölka content. Då är det bättre att spelet tar mer tid och man håller sig till en svårighetsgrad ala Vanilla/TBC.

För att vara OnT: Givetvis har dom alla versioner av tidigare patcher. I ett så stort företag, helst när det handlar om spel så lär versionshanteringen vara rätt bra. Det hela handlar bara om pengar. Dom är nog mest rädd för att det blir en fluga och att folk lirar i början, sen slutar alla och servern är död. Detta tvivlar jag på dock, att köra på en server är nog ingen fara, lär vara fullt fart på den rätt länge, med tanke på hur poppis privata vanillaservrar är idag. Halvera månadskostnaden till 50 kr så är nog rätt många intresserad. Detta ger givetvis bara tillgång till vanilla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Jag har alltid varit skeptisk till att gå tillbaka i ett försök att återuppleva gamla klassiker. Varesig det handlar om WoW, Super Mario Bros, Metroid, <valfri speltitel>, etc. Det är sällan så fantastiskt och underbart som man vill minnas. Det betyder ju naturligtvis inte att det aldrig var det, men man måste tänka på att det har hänt mycket på 10år. Inte bara i spelen, utan även hos oss själva.

Jag vet t.ex att jag idag aldrig skulle sitta och vänta i en kö i över en timma för att komma in i AV.

Jag vet också att jag troligtvis aldrig skulle sitta och nöta hundratals Arathi Basin för exalted shoulders.

Min bror spelade Mage, han och hans Mage-kamrater var tvungna att fara till raid en halvtimma för alla andra. Så dem hade nog med tid att trolla fram tillräckligt med mat/vatten åt alla inför ett 4tim raid. Det skulle nog varken han eller jag göra idag, ens om vi fick betalt.

Jag skulle nog aldrig sitta och nöta battlegrounds +5tim om dagen ihopp om att gå upp i rank.

Listan kan göras lång, vi glömmer lätt bort dom där sakerna som man störde sig på när man spelade. Andra saker som man kanske inte störde sig på under tiden, men som ser helt galet ut såhär efteråt.

---

Sen om man bortser ifrån det, vi får heller inte glömma bort att mycket utav anledningen till att vi lade ner så mycket tid på spelet var på grund utav communityn. Folket, spelarna, vänner, fiender - Inget utav detta kommer att vara kvar, det är borta sedan väldigt länge. Det som skulle finnas kommer att vara något helt annat. Ett gäng spelare som alla vill ha tillbaka något från forna dagar, något annat än vad dom får här och nu i spelet.

För mig själv så är jag tveksam, men jag är åandrasidan övertygad om att det faktiskt finns en marknad för officiella Vanilla/progression-servrar. Är den stor? Till en början; ja. Folk kommer naturligtvis flocka i massor; men få kommer att stanna under en längre period. Jag tror dock att den skaran med spelare som kommer att stanna är tillräckligt stor för att finansiellt motivera utvecklingskostnaden samt upkeep för Blizzard.

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av MystiX:

Kan garantera att det var bra mycket svårare att cleara strat som nydingad 60 än vad det är att cleara en heroic dungeon som nydingad 100 idag. Sen att det finns 230 svårighetsgrader av allt idag gör inte saken bättre, snacka om att mjölka content. Då är det bättre att spelet tar mer tid och man håller sig till en svårighetsgrad ala Vanilla/TBC.

Klart det var svårare än heroics idag, heroics idag är dagis.

Skrivet av MystiX:

Det krävs inte mycket tid i dag menar du? Tid har alltid varit den största faktorn för att cleara endgame snabbt, och detta gäller fortfarande.

Jag tycker inte det krävs i närheten så mycket tid idag som det gjorde på den tiden. Idag kan du lvla till 100 och börja raida på en vecka (vilket kanske är skönt om man rerollar), i vanilla så tog det mycket mer tid. Jag personligen gillar när det tar mer tid.

Skrivet av MystiX:

Bossmechanics är svårare idag ja, men overall var spelet på en helt annan nivå i början. Guilds i toppen på den tiden hade en del dåliga spelare i guilden, men det gäller idag med. Med 40 man hade man lite mer svängrum för att carrya folk dock. Hur skulle det sett ut om varje boss hade mechanics som Thaddius? Alla klasser hade inte massa escapes, heals osv på den tiden så det lär ha varit rätt svårt att införa boss-abilities som involverade alla utan att det blev för svårt.

Folk tänker tillbaka till de gamla raidsen i nostalgi och tänker att "då var spelet svårt, idag är end-game så enkelt". Ville bara flika in att så är inte fallet. Spelet som helhet är enklare om man ser till vad det krävs av någon tidsmässigt att ta sig till max-level och komma in i raiding, men end-game är mer utmanande än någonsin förr.

Nu drar jag mig ur diskussionen, vi kommer ingen vart i alla fall och det är onödigt att bli ovänner över personliga åsikter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av BusterM:

1) Wow förbättras för varje expansion, det har aldrig varit bättre.
Absolut ingen jag känner som spelat från 2007 eller tidigare håller med om detta. Några tycker att Burning Crusade var en bra expansion och personligen håller jag med. Men alla jag människor jag diskuterat wow med tycker att spelet blivit sämre för varje expansion som släppts.

De allra flesta som har liknande åsikter kollar på de förra expansionerna med tjocka nostalgi-brillor.

Det är även skillnad på att ha spelat ett spel i ett år och ha spelet spelet i 5 år, spelet tappar sin charm med tiden.
Även om de flesta säkerligen tyckte mer om spelet i tidigare expansioner behöver inte det betyda att spelet var bättre.

Edit:
Personligen hade jag mest roligt under wrath of the lich king tiden, det var då jag hade min bästa guild

Dator 1: i7 5820k | Asus X99-S | 16GB DDR4 | GTX 1080ti SLI | NZXT H440
Dator 2: i7 5820k | Asrock X99M | 32GB DDR4 | GTX 970 | SC-512N1-L Capture Card | Fractal Design Node 804
Skärm:Philips BDM4065UC
Mixer: Behringer X2222USB
Mina bästa tider inom speedruns

Trädvy Permalänk
Medlem
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

@guineapig
De tillåts inte, det finns många exempel på servrar som har blivit nedstängda, personerna bakom har blivit stämda, och så vidare. Blizzard har pengar att tjäna på det här, exempelvis plocka upp den spelarbasen som sitter och spelar på privata servrar, jag skulle personligen älska att slippa private servers för att få uppleva den äldre delen av spelet. Jag skulle inte heller ha något som helst problem att betala månadsavgift för att spela det och hålla det uppe.

Förövrigt så pratades det i en Bluepost från Blizzard nyligen om Vanilla / legacy servrar, bild:

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 11.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Runescape satte ju upp "07" eller "osrs" servrar, och dom är mycket mer populära än vad RS3s servrar är atm. Ville bara säga att andra har lyckats med typ samma sak

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Loffemega:

Jag har alltid varit skeptisk till att gå tillbaka i ett försök att återuppleva gamla klassiker. Varesig det handlar om WoW, Super Mario Bros, Metroid, <valfri speltitel>, etc. Det är sällan så fantastiskt och underbart som man vill minnas. Det betyder ju naturligtvis inte att det aldrig var det, men man måste tänka på att det har hänt mycket på 10år. Inte bara i spelen, utan även hos oss själva.

Jag vet t.ex att jag idag aldrig skulle sitta och vänta i en kö i över en timma för att komma in i AV.

Jag vet också att jag troligtvis aldrig skulle sitta och nöta hundratals Arathi Basin för exalted shoulders.

Min bror spelade Mage, han och hans Mage-kamrater var tvungna att fara till raid en halvtimma för alla andra. Så dem hade nog med tid att trolla fram tillräckligt med mat/vatten åt alla inför ett 4tim raid. Det skulle nog varken han eller jag göra idag, ens om vi fick betalt.

Jag skulle nog aldrig sitta och nöta battlegrounds +5tim om dagen ihopp om att gå upp i rank.

Listan kan göras lång, vi glömmer lätt bort dom där sakerna som man störde sig på när man spelade. Andra saker som man kanske inte störde sig på under tiden, men som ser helt galet ut såhär efteråt.

---

Sen om man bortser ifrån det, vi får heller inte glömma bort att mycket utav anledningen till att vi lade ner så mycket tid på spelet var på grund utav communityn. Folket, spelarna, vänner, fiender - Inget utav detta kommer att vara kvar, det är borta sedan väldigt länge. Det som skulle finnas kommer att vara något helt annat. Ett gäng spelare som alla vill ha tillbaka något från forna dagar, något annat än vad dom får här och nu i spelet.

För mig själv så är jag tveksam, men jag är åandrasidan övertygad om att det faktiskt finns en marknad för officiella Vanilla/progression-servrar. Är den stor? Till en början; ja. Folk kommer naturligtvis flocka i massor; men få kommer att stanna under en längre period. Jag tror dock att den skaran med spelare som kommer att stanna är tillräckligt stor för att finansiellt motivera utvecklingskostnaden samt upkeep för Blizzard.

Du har en poäng med att det är folk som vill ha tillbaka något som inte finns längre som kör vanilla. Kollar jag i guildet jag landade i tex så har minst hälften en aktiv WoD sub där de flesta raidar 1 eller fler dagar i veckan och majoriteten av de som inte har en aktiv sub har den på paus fram tills 6.2 kommer då de inte är med i raid guild och det därmed inte finns något alls för dom att göra i WoD mer än att kolla till sin garrison 5min på morgonen..

Skulle även gissa på att det är runt 3/4 som kört Vanilla tidigare så det vet vad de väntar sig och vad de vill ha ut av det hela. Resultatet av dessa faktorer är att det är riktigt trevligt att lira då folk för det mesta är seriösa, trevliga och hjälpsamma.

Jag säger självklart inte att det är något för alla, men tycker själv det är ett trevligt komplement till WoD i dagsläget

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

WoW kommer aldrig bli detsamma som det var en gång i tiden under Vanilla och tBC. Det beror på att jag inte är samma person och mitt liv ser helt annorlunda ut idag. Jag har inte tid att leta instance grupper i flera timmar för att sedan köra igenom instancen på 2 timmar om man har tur.

Då bodde jag hemma var 17-20 år mellan de åren. Jag hade en mor som gjorde det mesta hemma vilket betydde att jag kunde lägga massivt med tid i WoW om jag ville så länge jag skötte skolan. Det gjorde jag också, raidade i stort sett varje kväll flera timmar. Några av de roligaste och underbaraste minnena ifrån min ungdom har jag inifrån WoW.

Men något vanilla skulle jag aldrig spela igen. Jag är en annan person med ett annat liv idag och skulle aldrig kunna uppleva det på det sättet igen.

Jag önskar dock att dagens ungdom får en liknande upplevelse för de var så stört fruktansvärt roligt och det värmer riktigt gott i magen när man tänker tillbaka på den tiden

//Toastmastern

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011

Vad som är "bäst" är otroligt subjektivt i detta fall..

WoW-veteran sedan 8 ½ år tillbaka här och kan säga att jag INTE saknar något expansion förutom WotLK.
Tror folk glömmer bort hur det faktiskt var att spela på "den gamla goa tiden", där man kunde få sitta i veckor utan att få loot från PvE-bossar, hur otroligt repetetiva och sega daily quests var, hur man endast kunde spela 1 spec per class för resten var i princip värdelösa just den patchen, osv.

Det är enkelt att försköna och bli nostalgisk, hade personlig mest kul under WotLK. Har dock testat att gå tillbaka, och bara något så simpelt som avsaknad av LFG för HC-dungeon farm var något som blev så pass jobbigt att jag genast gick tillbaka till 'äkta' WoW igen.

Sedan handlar spelet mest om att spela med människor man trivs men, du kan spela världens bästa spel, men med människor man inte trivs och det blir då en sketen spenderad tid.

---------

Sedan när vi ändå pratar nostalgi och försköning(och inte objektiva game mechanic changes), något som har reflekterats på MMO-Champion i många liknande trådar genom åren;

Man upplever alltid en ny sak - en gång!

-Kommer aldrig glömma när jag första gången fick min första Epic från Ragnaros.
-Kommer aldrig glömma första gången raiden totalt wipade på Kil'Jaeden och vi bara flabbade för att vi inte ens såg vad som dödade oss alla.
-Kommer aldrig glömma första LK killen, hur episk resan genom Northrend varit med alla karaktärs interaktioner och cutscenes som utvecklade lvling fasen till något helt nytt.

Man har idag blivit bortskämd med spel, man förväntar sig helt enkelt att få bli "woaaah" 'd bakom varje hörn. Men saken är den, ju mer du spelar (oavsett spel och genre), ju mindre spännande blir nästa. Detta är ingen garanti, men något som jag insett att många lider av, inkluderat mig själv.

Samma effekt kan man se på andra saker utöver spel. Ta som sport, spelade innebandy ett tag och varje mål kändes som en seger. Men efter ett tag så vart varje mål mindre tillfredsställande och helt plötsligt började glädjen dö ut sakta men säkert, vilket slutligen fick mig att sluta.

Laptop#1: Lenovo Legion Y720 | i7 7700HQ | 16Gb 2400Mhz | GTX 1060 6Gb |
Laptop#2: MSI GS73VR Stealth Pro | i7 6700HQ | 16Gb 2400Mhz | GTX 1060 6Gb |
Desktop | MSI X470 Pro Carbon AC | Ryzen 7 2700X - H100i Pro RGB | 16Gb 3200Mhz Pro RGB | 1080Ti STRIX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Toastmastern:

WoW kommer aldrig bli detsamma som det var en gång i tiden under Vanilla och tBC. Det beror på att jag inte är samma person och mitt liv ser helt annorlunda ut idag. Jag har inte tid att leta instance grupper i flera timmar för att sedan köra igenom instancen på 2 timmar om man har tur.

Då bodde jag hemma var 17-20 år mellan de åren. Jag hade en mor som gjorde det mesta hemma vilket betydde att jag kunde lägga massivt med tid i WoW om jag ville så länge jag skötte skolan. Det gjorde jag också, raidade i stort sett varje kväll flera timmar. Några av de roligaste och underbaraste minnena ifrån min ungdom har jag inifrån WoW.

Men något vanilla skulle jag aldrig spela igen. Jag är en annan person med ett annat liv idag och skulle aldrig kunna uppleva det på det sättet igen.

Jag önskar dock att dagens ungdom får en liknande upplevelse för de var så stört fruktansvärt roligt och det värmer riktigt gott i magen när man tänker tillbaka på den tiden

//Toastmastern

Precis! Ofta är det minnen som är bra, och förstås spelet som det var då. Idag skulle man säkert inte tycka det var lika rolig som då. Som du säger, man förändras och man är inte i samma sits som då. Ibland ska man låta minnen förbli minnen.

MB: Asus Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K @ 4.60GHz/VCORE: 1.330V | CPU-Cooler: Noctua NH-D14 | Mem: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 2666MHz | GFX: MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB @ GPU: 1451MHz/Mem: 3758MHz | PSU: Corsair AX 850W | Disk1: Samsung 840 PRO 256GB | Disk2: Samsung 840 EVO 500GB | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R5 | OS: Win 10 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Samsung 2443BW | Corsair K70 Rapidfire RGB | Corsair Scimitar RGB | Glorious Extended Mouse Pad | Kingston HyperX Cloud Alpha | DXRacer Drifting

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2012

självklart var inte vanilla encounters i närheten av lika utmanande som dagens endgame är, folk var sjukt mycket sämre spelare i vanilla i allmänhet och upplevde då saker som svårare än de faktiskt var. Jag har raidat endgame i rätt så seriösa guilder sedan vanilla och på den tiden kunde 5-10 pers om inte mer stå afk och vänta på loot medan de övriga dödade bossen utan att man wipe:ade, idag fyller alla en roll på ett helt annat sätt, framförallt om man ligger i framkant tidigt i content innan folk är övergearade/encounters nerfas.

med det sagt saknar även jag till viss del svunna tider, men det beror snarare på att jag hade mycket roligare i wow då än nu, saknar gamla guildies som sedan länge slutat med allt vad både wow generellt och datorspel allmänt heter. folk man "växte upp med" och även om man aldrig setts IRL så pratade man om allt vitt och brett utanför spelet och hade förbannat kul i det, tillsammans. Det är det jag saknar, inte att grinda shadowresgear i timmar eller att lalla runt i en never ending AV.

▪ i7-3770 - P8Z77-I Deluxe - 8 GB DDR3 - MSI R9 290 Gaming 4 GB
▪ Acer Helios 300 - i5-7300HQ - GTX 1060 6gb - 8GB DDR4 - Galaxy S7

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Tannhäuser Gate
Registrerad
Sep 2003

Jag har raderat 1 st inlägg som bröt mot §7 samt två inlägg med svar. I detta fall handlade det om privata servrar för WoW.

Var god läs reglerna samt denna FAQ.

Mvh
Überklass
Moderator

|| SWECLOCKERS.COM || uberklass@sweclockers.com ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av phoenixdisciple:

Tror folk glömmer bort hur det faktiskt var att spela på "den gamla goa tiden", där man kunde få sitta i veckor utan att få loot från PvE-bossar,

Haha, veckor?! Vårat guild dödade Onyxia varje vecka i över två år. Jag hade 97% närvaro i våra raids 2005, min bror hade 100%. Jag hade lite sämre 2006, men fortfarande över 90%. Jag fick aldrig tag på 'Helm of Wrath' som på den tiden droppades utav Onyxia, jag tror vi såg den totalt 3 gånger under dom här två åren. Vi hade tre main-tanks, jag var förste off-tank. Warlock- och druid-hjälmar däremot hade vi så det sprutade, vi hade många många alts som blev fullt gearade före oss warriors. (Många i vårat guild som kan stärka detta uttalande, vi hade den s.k warrior- eller plate-cursen.)

Jag och min bror skrattar gott varje gång någon utav oss tar upp våran raid-närvaro, snacka om hängiven till ett spel. Jag tror att jag missade två raids under 2005, som tog mig ner till 97%. Min bror var en utav två i hela guildet som hade 100%, det är ju helt otroligt. De gamla goda dagarna som ung tonåring med inga bekymmer som helst i hela världen!

Om man visste hur bra man hade det..

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."