Analog telefon in delad över ethernet?

Permalänk
Medlem

Analog telefon in delad över ethernet?

Tja!

Tänkte bara höra om något pysslat med detta tidigare. Har lite funderingar på hur man skulle kunna dela en analog telefon uppkoppling via ethernet. antar det blir någon for av VoIP men vet inte i riktigt vilket enda man skulle börja gällande detta.
Antar det skulle innebära någon liten box för att ta in analoga telefon singnalen och där efter konverteras till VoIP som kan gå över nätverket och switchar till de VoIP telefoner eller "converters" som blivit registrerade.

Någon som har några ideer om detta?

Permalänk

Finns splitters för att patcha ut en analog telefonlinje till fler ethernetuttag. Dock behöver du inte konvertera till VoIP. Allt du behöver för att koppla in telefonen är en RJ11 - RJ45 kabel.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Allt du behöver för att koppla in telefonen är en RJ11 - RJ45 kabel.

Inte ens det behöver du då en RJ11-kontakt passar alldeles utmärkt i ett RJ45-uttag.

EDIT: Du kan dock komma att behöva någon slags telemodul för att kunna dela samma telenr. över flera telefoner....

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Inte ens det behöver du då en RJ11-kontakt passar alldeles utmärkt i ett RJ45-uttag.

EDIT: Du kan dock komma att behöva någon slags telemodul för att kunna dela samma telenr. över flera telefoner....

Åfan, det visste jag inte. Jag har typ två såna splitters över från Telia när jag hade fiber sist.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Ok, men detta kommer väl inte bli ethernet baserat? Hade hellre vilja haft en lösning som funkar över ett ethernet nätverk då jag har det i hela kåken där jag bor. Just för att slippa hålla ben koll på vilka uttag som är konfigurerade för att gälla för telefon förbindelse och vilka som gäller för det övriga nätverket, så min switch ner i källaren fortfarande kan få jobba som den gör gällande all kommunikation.

Permalänk

Vad du söker är ett ip-telefoniabonngemang och en ATA-adapter som t.ex. denna: http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/fast-te.... Är dock ytterst tveksam till att det går att använda flera stycken ATA-adaptrar till samma abonnemang. I så fall får du nog sätta upp en asterixserver.

Om du vill ha flera lurar i huset är nog den smidigaste lösningen att köpa en trådlös gigaset ip-telefon såsom denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=908886. Till denna kan du sedan koppla upp till 6 handenheter som du kan placera var du vill i huset. Ljudkvaliteten blir även bättre signalen är digital hela vägen.

Permalänk
Skrivet av SinSonic:

Ok, men detta kommer väl inte bli ethernet baserat? Hade hellre vilja haft en lösning som funkar över ett ethernet nätverk då jag har det i hela kåken där jag bor. Just för att slippa hålla ben koll på vilka uttag som är konfigurerade för att gälla för telefon förbindelse och vilka som gäller för det övriga nätverket, så min switch ner i källaren fortfarande kan få jobba som den gör gällande all kommunikation.

Om du har inkommande tele nere vid ditt patch-skåp så kan du splitta upp telefonen till dom uttagen du vill, eller går du och flyttar runt din hemtelefon så mycket att det är för jobbigt att genomföra? Du använder bara befintliga cat-sladdar som telefonkabel. Blir inte digitalt..

Visa signatur

Citera för lättare svar!