Strul med trådlöst nätverk i min Asus U38N-C4010H

Permalänk
Medlem

Strul med trådlöst nätverk i min Asus U38N-C4010H

Hej!

Jag funderar på att skicka in min Asus U38N, men eftersom det idag sitter en SSD i den, så tänkte jag kolla här innan jag tar och skruvar ut SSDn och skickar tillbaka datorn till Webhallen/Asus.
Det gäller denna dator:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163527-asus_u38n-c401...

Jag har stora problem med det trådlösa nätverkskortet i datorn. Jag sitter och skriver från den just nu i vardagsrummet, samtidigt som jag försöker få ner en Windows 8 image från min server som befinner sig på ett gigabit nätverk(jag maxar gbit nätverket genom sladd).
Jag sitter ungefär 3 meter från routern(en dyr Asus router som inte har några som helst problem med någon annan enhet) och jag maxar nere på runt 350 KB/s.
Sitter jag i rummet bredvid får jag ingen eller väldigt liten signal och kan knappt jobba på datorn.
Värt att nämna är att jag hade samma problem med hårddisken som kom med, men den var så otroligt långsam att det tog runt 10 minuter att starta datorn.
Jag får även ut maximal hastighet genom den USB->100/100 mbit/s usb modulen jag fick med datorn. Runt 10MB/s. Jag får dock en hel del drops där nedladdningshastigheten går ner till 0KB/s i runt 10-20 sekunder och sedan fortsätter.

Jag skulle lämna in datorn till Asus för någon månad sedan, då jag satte tillbaka orginaldisken och resettade windows. Då kunde jag sitta i vardagsrummet och få ut ungefär 5-6 MB/s. Jag sitter idag på en Samsung Evo 120GB SSD med ett "riktigt" Windows 8, det vill säga, inte det som följde med datorn.

Kan SSD:n ge ut störningar? Orginaldisken kommer ju med en skyddande film som jag antar är till för att inte skicka ut störningar?

Ett alternativ till att skicka in den är att jag kör med en wifi sticka jag har idag, vilket fungerar bra. Men det tar upp en av tre USB 3.0 portar jag har idag, vilket är långt från optimalt.

All form av hjälp i detta område uppskattas enormt!
Mvh,
Daniel

Permalänk
Inaktiv

jag hade en U38N och bytte ut till SSD i den och jag hade inga problem med Wlan hastigheten, fick cirka ~5MB/s nästan jämt.
Prova att uppdatera drivrutinerna, annars hör av dig till kundtjänsten om de inte funkar ändå. men byt tillbaka till original disken innan du skickar in datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

jag hade en U38N och bytte ut till SSD i den och jag hade inga problem med Wlan hastigheten, fick cirka ~5MB/s nästan jämt.
Prova att uppdatera drivrutinerna, annars hör av dig till kundtjänsten om de inte funkar ändå. men byt tillbaka till original disken innan du skickar in datorn.

Hej David!

Hårddisken har lyckats åka i golvet, och nu verkar jag inte få liv i den, men jag behöver fortfarande hjälp med det trådlösa nätverket i datorn.
Har du något tips hur jag ska göra?

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n0m0ney:

Hej David!

Hårddisken har lyckats åka i golvet, och nu verkar jag inte få liv i den, men jag behöver fortfarande hjälp med det trådlösa nätverket i datorn.
Har du något tips hur jag ska göra?

Tack!

Kontakta företaget och kom överens om hur ni ska göra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro