Garantitidsproblem HP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Garantitidsproblem HP

Tänkte höra om det är fler HP-ägare som har problem med att få rätt angiven garantitid i datorn.
Har försökt nu i ca tre och en halv månad att få rätt angiven garantitids-status i min dator när man kollar på HP support assistent. Men det tycks vart stört omöjligt.
Har försökt nästan allt ringt supporten mailat med supporten, mailat produktchefen men efter tre och en halv månads intensiva kontakter har jag bara lyckats få garantitiden att starta vid köptillfället och inte produktionsdatumet (3 mån tidigare) och ett år framåt.
Nu ingick en HP Care Pack med ett extra års garanti i köpet dvs 1 år + 1 år = 2 års garanti. Och trots att jag för ca tre månaders sedan fick mail och svarade HP Care Pack om registrering är det tydligen omöjligt att uppdatera garantistatusen i datorn med det extra året.
HP påstår att de har rätt angivet garanti internt men varför syns det då inte hos mig kan man fråga särskilt som de samtidigt juridiskt har en friskrivningsklausul där de anger att man måste kontakta HP för att få rätt garantistatus-tid för att den ska gälla. Dessutom fungerar inte online supporten för uppdateringar och annat utanför den garantitids-staus som anges.

Tycker det verkar väldigt märkligt att ett så stort och som man tror seriöst företag agerar på ett så dubiöst sätt. Som om de försökte luras.
Så nu undrar jag om det är systematiskt eller är det bara jag som har de här problemen med HP? Köpte datorn i HP store.

Är det fler här som har samma typ av HP-problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

Vad spelar det för roll vad som står i datorn?
du bör ju ändå spara kvitto för datorn. De kan ju ha rätt info också men programmet är dåligt skrivet.

Har de ingen hemsida du kan logga in och kolla garantistatus på kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskrona
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av pjb:

Tänkte höra om det är fler HP-ägare som har problem med att få rätt angiven garantitid i datorn.

Verkar som HP har problem med att deras system inte kopplar garanti mot serienummer online på rätt många produkter. Jag felanmäler en hel del på jobbet och det är inte sällan som det saknas uppgifter om gällande garanti i deras portal. Det kommer även upp en varning från HP om att det kan vara problem med detta, men att man ändå skall fullfölja felanmälningen. Ibland hittar de själva information om carepack, ibland får man rota fram faktura.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Vad spelar det för roll vad som står i datorn?
du bör ju ändå spara kvitto för datorn. De kan ju ha rätt info också men programmet är dåligt skrivet.

Har de ingen hemsida du kan logga in och kolla garantistatus på kanske?

Det spelar den rollen att du inte får onlinesupport i datorn utanför den garantistatustid som anges. Så det spelar en väldigt stor roll om garantitiden är ett år mindre än vad som ska gälla enl köpet. Dessutom har de en friskrivningsklausul som juridiskt innebär att om jag inte genom att kontakta HP lyckas få rätt garantistatustid så gäller den felaktiga.

Det finns ingen hemsida som man loggar in på utan man ansluter till HP support assistents garantisida som anger garantistatusen för min specifika dator modellnr och serienr. En slags egen hemsida utan annan inloggning än datorns egna idnr så att säga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Efter ett besök innan jul i Frösunda och sympatiska vakter i receptionen talade jag med en hjälpsam ansvarig som skickade ärendet till en annan direkt ansvarig för HP Care Pack på HP Store och nu är problemet äntligen löst.
Verkar som det är något fel i deras automatiska registreringssystem som kräver mänsklig engagerad handläggning för att det ska fungera.