Snabbtitt: Tv-belysning med Lightpack

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Snabbtitt: Tv-belysning med Lightpack

Dynamisk bakgrundsbelsyning blir allt populärare och marknaden fylls snabbt av alternativ för såväl skärmar som tv-apparater. SweClockers tar en titt på Kickstarter-finansierade Lightpack.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Laholm
Registrerad
Sep 2010

Vill ha!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2008

helvete va kablar

Eller kort och gott använda argument som "för att det är roligt" eller "för att jag kan", alternativt "alltid retar det någon". Det motiverar det mesta i livet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tamriel
Registrerad
Jul 2011

Shit., scenen ur Avatar var ju galet bra att dema med Såg bra ut.

Stationär: Bitfenix Prodigy Vit || Asus P8Z77-I Deluxe || i5 3570K + ArcticSilver + Noctua NH-D15 || KFA2 1080 EXOC || Vengeance LP 8GB || SSD MX300 525GB || WD Caviar Black 1TB || FD Newton R3 600W Ljud: STR-DN1050 Dynavoice LCR-5 FX-4 SW-10EX || Sony MDR-1A || SoundMAGIC E30

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002

Kan tipsa om http://www.adafruit.com/products/461 . Inte för att det är billigast men deras guide är riktigt bra och alla delar finns på eBay till en billigare peng om man inte kan/vill stötta dem ekonomiskt. Kräver en Arduino och lite pyssel men resultatet är riktigt bra och fungerar till alla operativ, tom OpenElec.

Edit:
Länk till guiden: http://learn.adafruit.com/adalight-diy-ambient-tv-lighting

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Okt 2004

Har för mig att dom sagt att man kan ladda ner programvaran för att testa ifall ens dator orkar med att driva film+lightpack. Minns jag fel eller stämmer det?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2012

omg! måste ha!

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007

allt för omständigt

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Okt 2001

Sneglat på många av dessa lösningar, men när dom är så cpu krävande funkar det ju inte på min atom330 eller t.ex RaspberryPI dvs rena HTPC lösningar. Väldigt najs effekt dock

Spelas just nu: Björne - Somna inte riktigt än.mp3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

Riktigt snyggt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Lightpack på ramen också så..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av paradoxy:

Har för mig att dom sagt att man kan ladda ner programvaran för att testa ifall ens dator orkar med att driva film+lightpack. Minns jag fel eller stämmer det?

Låter konstigt om de tagit något utav tekniken från de open source-projekt som finns. Jag har kört ambilight genom boblight på en raspberry pi utan problem. Kör det för närvarande på ett gammalt AT5IONT-I (Atom och ION) med OpenElec.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

+ Ser ballt ut

- Sjukt mkt kablar
- Behöver mjukvara (fungerar inte för BD, DVD spelare osv)
- Kanske mer störande än bra i längden?

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Skulle satsa på en Philips TV om jag vill ha detta, saftigt påslag men inget krångel.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 Super | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av paradoxy:

Det fungerar att ladda ner programmet och köra med virtuella lampor.

Till er som vill lira spel och ha bättre prestanda så kolla på AmbiBox. Den använder Playclaw 5 för att hämta Dx11 ström fårn spel och fungerar betydligt bättre för mig i spel, Detta med virtuella lampor, har inte vågat köpa några lampor än då prestandanförlusten har varit stor.

/S

Projekt 360rad mITX ,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Corsair SF600, Crucial MX500 1TB, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Maj 2007

Vem tusan kom på iden att max storleken skulle va 50"?

"To protect the sheep you gotta catch the wolf and it takes a wolf to catch a wolf"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av SvalaSnubben:

Låter konstigt om de tagit något utav tekniken från de open source-projekt som finns. Jag har kört ambilight genom boblight på en raspberry pi utan problem. Kör det för närvarande på ett gammalt AT5IONT-I (Atom och ION) med OpenElec.

ohh jag kör det moderkortet också... dock med XBMCbuntu, trodde det var kört

Spelas just nu: Björne - Somna inte riktigt än.mp3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Okt 2008

om detta funkar med 3x skärmar kommer jag köpa så fort det kommer om det inte kommer kosta alt för mycket

CPU: Intel Core i7 3930K 4.8GHz | GPU: ASUS GTXTITAN-6GD5 | Mobo: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair XMS3 Vengeance Red DDR3 PC15000/1866MHz CL9 4x4GB | SSD: 2x Corsair Force GT Series 120GB | PSU: Corsair CMPSU-1200AX | Chassi: Cooler Master Cosmos II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av silentpower:

om detta funkar med 3x skärmar kommer jag köpa så fort det kommer om det inte kommer kosta alt för mycket

Verkar ju väldigt prestandatungt.

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Ceogar:

har gö en 3930k använder bara ca 50% i bf4 det är nog lungt

CPU: Intel Core i7 3930K 4.8GHz | GPU: ASUS GTXTITAN-6GD5 | Mobo: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair XMS3 Vengeance Red DDR3 PC15000/1866MHz CL9 4x4GB | SSD: 2x Corsair Force GT Series 120GB | PSU: Corsair CMPSU-1200AX | Chassi: Cooler Master Cosmos II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Okt 2002

Ser fränt ut men jag som varken har HTPC eller nån liknande spelare kan inte nyttja denna?

Skulle varit en usb in i tv'n bara så visar den allt som visas på tv'n...

Hur får man t.ex en PS4 att funka med denna?

Asus A8N-E , AMD64 3200+ , ATI X1950XT , 1GB Corsair , Antec Sonata II , Zalman: ZM-7000B-CU , VF700-CU , ZM-NB47J.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Dec 2011

Med lite tur kanske Sweclockers kan lotta ut sina test-exemplar till mig?

Nya Datorn:M/B:Asus 9990FX|GPU:AMD 8-core fx8350|RAM16GB|Disk:SSD+HD 10TB|GPU:XFX Radeon RX480 8GB|Chassie:Fractal Design Define R4|Skärm:40"4K SwedX|Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2011

Har kollat på detta länge men tyvärr är utvecklarna patetiskt långsamma..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Dec 2007

Efter detta så är det rätt skönt att jag köpte mig en PhilipsTV

Skickades från m.sweclockers.com

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Har redan haft detta i cirkus ett år. Går utan större problem att fixa med XBMC+raspberry pi. Man får koppla lite sladdar själv och så men inte allt för klurigt, och på köpet får man ju också XBMC! Väldigt värt!

Sen Phillpis tv:n som jag har sett har aldeles får få led-lampor så rekommenderar verkligen XBMC valet istället!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogarna runt katrineholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Ceogar:

Dom använde en 5800k till testerna så inte så extremt tungdraget

EVGA GTX 1080 / i7 4790k / Msi Z97 Krait / 16gb HyperX Fury 1600mhz / SuperFlower Leadex 1000w / ASUS PB278Q / Acer 34" Predator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

KABLAR... SÅ MYCKET KABLAR!
Aldrig i livet jag köper något som ger mig ännu mer kablar bakom tvn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm/Västervik
Registrerad
Maj 2006

Bra artikel!
Väntar själv på min Lightpack, ser fram emot att sätta mig och leka lite med den

Skickades från m.sweclockers.com

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Spawnbadboy:

KABLAR... SÅ MYCKET KABLAR!
Aldrig i livet jag köper något som ger mig ännu mer kablar bakom tvn

Köp den inte då.

Du kan ju göra en trådlös version om du vill

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Tre sådana skärmar, va läckert det skulle vara.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K | 32GB RAM | RTX 2080