Behöver hjälp med fylld hårddisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Behöver hjälp med fylld hårddisk.

Jag har haft min dator (Asus G75V) i 2,5 år och har aldrig vetat hur man tar bra hand om en dator. Nu har jag fyllt 90% av min C-Disk samtidigt som den andra som är större nästan tom. På sista tiden har min dator blivit märkbart långsammare. Mina loadingscreens i Path of Exile har blivit otroligt långsamma och spelet slutar ofta svara i ett tag i loadingscreens. Det tar så lång tid att det är lönt att starta youtube videor på mobilen, och det kan inte vara bra. Jag har defragmenterat vid vissa tillfällen och nu är den ungefär 15% fragmenterad men Defraggler klagar på att jag har mindre än 10% plats kvar.

Jag antar att jag bör säkerhets kopiera och installera om allt, samt installera saker på den större hårddisken men vet inte hur jag gör det bäst och skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Låter som att en systemåterställning är lämplig dvs. att formatera om disken och återinstallera windows. Brukar liva upp de flesta datorer innan det är dags för ett byte.

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Tack, då tar jag och formaterar om under jullovet. Då har jag tid att göra det ordentligt.

Några tips på hur man bör dela upp sina program och filer över de två hårddiskarna sedan när jag installerar allt igen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2012

Vad har du på c-disken? Finns det inget du kan flytta över? Har du kollat vad du har i "mina dokument" och liknande mappar som kan ta utrymme? Visst en systemåtersällning kommer med största sannolikhet hjälpa men det kommer ju ta mycket tid att installera om allt du vill ha på den.

Alternativt så kan du prova att minska din nästan tomma disk och utöka c-disken för att komma run 10% problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

På C-disken har jag alla program jag någonsin installerat och ganska många spel. Jag har knappt någon musik eller film så spelen hade väl åkt först. Men jag tror nog jag tar tiden till att formatera om och allt det där, så kan jag sortera saker bättre än jag har gjort hittills.

När jag kollade runt bland manualer såg jag "Using Recovery Partition" och jag antar att det är det jag vill göra. Finns det någon anledning att ha det uppdelat i två delar för i beskrivningen verkar det som om jag skulle kunna ha alla GB i en C-disk (Antar att det är något i stil med detta som knkg skrev om).

Så: Säkerhetskopiering -> "Recovery Partition" -> installera smart och systematiskt i både C och D.
Blir detta rätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2012

Konstigt, jag trodde jag hade svarat på denna tråd. Använder du dig av Steam? för då kan du flytta spelen utan att behöva ladda ner dem igen. Skapa en ny biblioteksmapp på data-partitionen och kopiera spelen dit. Sedan behöver du tyvärr avinstallera dem och installera dem igen på den nya platsen, men eftersom alla filerna redan ligger där så borde det gå snabbare än att behöva ladda ner dem igen.