Asus VG248QE med Nvidia G-Sync på väg till svenska återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

Asus VG248QE med Nvidia G-Sync på väg till svenska återförsäljare

Inom kort inleds säljstarten för den första skärmen med tekniken G-Sync. Dessutom ska fler modeller presenteras på mässan CES 2014 i början av januari.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att de vad priset landar på till slut när fler får ut skärmar, 5.5k är ju lite saftigt. Skulle vara kul att se G-Sync med egna ögon..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

5500 kr för TN 1080p? Tyckte Eizo skärmen var dyr men då får man iaf en vettig panel.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Schluug:

Ska bli intressant att de vad priset landar på till slut när fler får ut skärmar, 5.5k är ju lite saftigt. Skulle vara kul att se G-Sync med egna ögon..

Jag gjorde det på dreamhack och det va fett nice

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

äckilgt dåligt av dom att först gå ut med att sälja korten sen skiter dom i de jösses va dåligt alltså

Permalänk
Medlem
Citat:

Några separata instickskort kommer inte att säljas i EU, åtminstone inte i de officiella försäljningskanalerna.

Surt angående DIY-kittet :/ Får väl hålla ögonen öppna för de kommer säkert dyka upp någonstans ändå.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Är riktigt häftigt men inte värt 5500kr.. Men kommer det ner runt 4000k så då blir det mer intressant

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ja 2500kr för denna "finess" är lite overkill.

Nice to have, men inte mer.
Sedan Adaptiv V-Sync kom fungerar det relativt bra.

Lägre pris och större tillgång så kanske G-Sync kan vara intressant.
Alt. som mellanliggande filter så man kan nyttja vilken skärm man vill.

Sålänge grafikkortet pratar med skärmen på digital väg borde det vara möjligt imo.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Jag gjorde det på dreamhack och det va fett nice

Missade dig i montern :/ de var en hel del folk som snurrade runt där så inte så konstigt kanske. Hade varit trevligt att snacka lite

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Bara DisplayPort och external ac adapter tar i mot lite för ett köp.

Permalänk
Medlem

Tycker priset är ok met tanke på att det är helt ny teknik som inte kommit ner i pris än. Vissa klagar på att det inte är IPS men jag tycker det är logiskt, ips är inte helt moget för den kräsne gamern än. Och detta är ju en skärm som är riktad mot gamers. Det kommer säkert komma 120hz ips med G-sync i framtiden

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fluf:

Missade dig i montern :/ de var en hel del folk som snurrade runt där så inte så konstigt kanske. Hade varit trevligt att snacka lite

Ja det hade varit trevligt annars va ju min plats inte så svår att missa

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har inte problem med tearing nu, är det verkligen så stor skillnad på v-sync och g-sync??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reap:

5500 kr för TN 1080p? Tyckte Eizo skärmen var dyr men då får man iaf en vettig panel.

Den här skärmen ger det absolut bästa bildflytet som finns på bekostnad av andra parametrar, ja. Men det är ju upp till var och en vad som är viktigast.

Permalänk
Medlem

Haha vad var det jag sa, ni betalar 2000-3000 kr extra för att låsa er till nvidia i all framtid. "Nää, kommer bara kosta max 1000 mer!" Såg detta på DH, märkte ingen skillnad för att vara helt ärlig. PR trick bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Har inte problem med tearing nu, är det verkligen så stor skillnad på v-sync och g-sync??

Jajamen det är det

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av celoz:

Haha vad var det jag sa, ni betalar 2000-3000 kr extra för att låsa er till nvidia i all framtid. "Nää, kommer bara kosta max 1000 mer!" Såg detta på DH, märkte ingen skillnad för att vara helt ärlig. PR trick bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst känns det lite kasst att det är proprietärt och (än så länge) dyrt, men tekniken är ju extremt lovande enligt alla teknikproffs som testat det (från John Carmack och Tim Sweeney till Anand på anandtech). PR-trick skulle jag knappast kalla det.

Det kostar att vara först ut, helt enkelt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artixera:

Jajamen det är det

Efter att ha sett denna video ser jag fortfarande inte poängen med g-sync.
http://www.youtube.com/watch?v=WiZ9l3I26ec

Permalänk

Tråkigt att de verkar låsa denna teknik till highend gamers

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Visst känns det lite kasst att det är proprietärt och (än så länge) dyrt, men tekniken är ju extremt lovande enligt alla teknikproffs som testat det (från John Carmack och Tim Sweeney till Anand på anandtech). PR-trick skulle jag knappast kalla det.

Det kostar att vara först ut, helt enkelt.

Svårt att ta Carmack och Sweeney på allvar när de talade för nvidia på just det evenet.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Dyrt som vanligt när det gäller Nvidia..Men än en gång är dom först ut med en ny teknik och klart dom ska ta betalt med annat vore ju dumt..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Asså what, max 1000 kr mer än standardvarianten får det kosta, annars no deal.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Svårt att ta Carmack och Sweeney på allvar när de talade för nvidia på just det evenet.

Fast DICE pratade väl sig varma om Mantle på samma event, så tror knappast att nVidia "styrde" vad de skulle säga. Eller blandar jag ihop dem?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Hjälpsam

Jag inväntar AMD:s svar till G-sync, räknar med en öppen lösning betydligt lägre prissatt.

edit Eftersom bara Asus är med på tåget med G-Sync än så länge, filar nog även andra skärmtillverkare på en egen lösning.
Samsung kommer nog inte nöja sig med att stå vid sidan av och applådera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Vore intressant med ett DIY-kit.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Detta är ju en dyr speciallösning för early adopters, men säger man att G-sync rent allmänt bara är en pr-grej så har man inte förstått sig på tekniken.

I åratal har man varit tvungen att välja:
Vsync på = ingen tearing men extra input lag och sämre FPS i vissa lägen
Vsync av = tearing och störiga linjer
Adaptive Vsync = en hybridlösning men dras fortfarande med de grundläggande problemen ovan.
Dessutom ger alla dessa lägen i praktiken mer eller mindre "ryckighet" vid rörelser.

G-Sync ger en helt dynamiskt sync hårdvarumässigt i skärmen vilket tar bort ALLA problemen ovan. Ingen extra input lag och ingen tearing.

Permalänk
Medlem

På tok för dyrt. Kul för återförsäljarna att behöva ha dessa skärmarna på hylla för att samla damm till Nvidia subventionerar ned priserna i mån om att få ut tekniken.

Permalänk
Medlem

Jag är en som vill ha 0 motionblur,inputlag etc.
Men 5500 är för högt.

Eizo skärmen kostar 4500 med en Va panel och eliminerar motionblur rätt bra.
Det är inte g-sync men det är en betydligt bättre panel för 1000kr mindre.

Max 4000:- om det ska vara intressant för 24" asusen, får väl se vad som händer prismässigt om några månader.

Detta är ju en första instegs så kommer ju ändras med tiden.
'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag inväntar AMD:s svar till G-sync, räknar med en öppen lösning betydligt lägre prissatt.

edit Eftersom bara Asus är med på tåget med G-Sync än så länge, filar nog även andra skärmtillverkare på en egen lösning.
Samsung kommer nog inte nöja sig med att stå vid sidan av och applådera.

Varför skulle de göra en öppen lösning, det är ju bara korkat. Nvidia och dess samarbetspartners har förmodligen lagt ner ganska mycket pengar på detta och vill tjäna pengar på det, samma sak skulle gälla AMD. Enda anledningen att Mantle är "öppet" är att de vet att det inte skulle fungera lika bra på GeForce ändå.

Om AMD är villiga att betala en slant så tror jag säkert att Nvidia är villiga att licensera ut tekniken.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Discokungen

Trist. Får väl se om tekniken blir användbar eller om det bara blir en ny PhysX.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Jay-C:

Asså what, max 1000 kr mer än standardvarianten får det kosta, annars no deal.

Fast DICE pratade väl sig varma om Mantle på samma event, så tror knappast att nVidia "styrde" vad de skulle säga. Eller blandar jag ihop dem?

Samma där, när ett event talar för något märke så tar jag allt med en nypa salt. Bättre marknadsföring blir det inte när legendarer säger saker.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH