Misstänker att någon vill ha ihjäl mina fiskar. Hur övervaka?

Permalänk

Dags för ättestupa!

Finns det ingenting harmlöst som du kan stoppa i matförpackningar, och lura gubben att det faktiskt är mat? Så häller han istället i nånting som inte påverkar det hela.
Som en tillfällig lösning då, medans du jagar rätt på lås till akvariet, eller en lösning för att permanent porta gubben.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt att folk försvarar gubbens beteende.

Hoppas gubben åker på en riktigt bränna och att du får ha dina fiskar ifred.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Men gud vad sjukt detta var...
Jag hade sagt att inga anhöriga får visats på platsen och ändrat den policyn.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Trodde seriöst att detta var ett troll inlägg, men lol sicken rolig tråd.

Hoppas allt löser sig. Jag skulle nog försöka göra något för att låsa akvariet,vet att du sagt att det är svårt, men tror inte annat kommer att fungera om han nu verkligen skiter i det som sägs honom.

Han kanske är senil??

Permalänk
Medlem

Jag inser att det är väldigt många som svarar på saker du inte ens bett om eller på annat sätt inte är det minsta sakliga och jag kanske inte är bättre själv i det jag skriver nu. Men har du funderat på om det här akvariet verkligen är värt alla potentiella bekymmer det kan ställa till med? Vem har pröjsat för det? Kan du ta hem det eller ställa det på ditt kontor? Kan du anlita en firma som sköter det? Då kanske (jag vet, kanske är väldigt lite hjälp) personen förstår att det inte är någon som får röra?

Permalänk
Rekordmedlem

Du får tala om att du ska börja filma akvariet och lägga upp videon online.
http://www.ustream.tv/channel/aquarium-livestream
Det kanske funkar att tala om att hela världen kan se allt som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Konfrontera gubben eller prata med hans son, din kollega att han ska be sin far sluta mata fiskarna eller så får du köpa lås till akvariet. Tror inte gubben får för sig och dyrka.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem

Nu när du är säker på att han matar dina fiskar kan du lägga upp en skylt ovanför akvariet som indikerar att den är under videoövervakning. Då slipper du konfrontera honom och han kommer antagligen inte mata fiskarna igen.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

sätt upp en skylt fint inramad med info om fiskarna jämte akvariet och skriv under att de ska bara matas 1-2 gång / dygn och endast med för fisken specialanpassad mat och se om det hjälper.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Råd:
Alt 1: Ta hem fiskarna och akvariet till dig där du har full kontroll.
Alt 2: Sälj fiskarna till någon som har vett att sköta dem.
Alt 3: Avliva fiskarna på skonsammast möjliga sätt.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Råd:
Alt 1: Ta hem fiskarna och akvariet till dig där du har full kontroll.
Alt 2: Sälj fiskarna till någon som har vett att sköta den.
Alt 3: Avliva fiskarna på skonsammast möjliga sätt.

Bättre råd när inte folk kan betee sig kan vara (i mitt tycke)

1. Sätt gubben på hem där dem kan ha full kontroll
2. Sälj gubben till någon som har vett på att sköta dem
3. Avliva gubben på skonsammast möjliga vis.

Mer seriöst:
Tycker det verkar dags att konfrontera gubben nu, inte bra att fiskarna ska fortsätta ta skada. Väntar du längre kommer dem väl börja må dåligt vad jag förstått det som (kan inget om fiskars miljö men chokladkakor låter inte som deras basföda).

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Sötast

Alltså, jag har inte mycket mer att tillföra än min åsikt...

Fan vad sjuk situation O_O

Permalänk

Ställer en fråga här av ren nyfikenhet, ifall någon juridiskt insatt råkar sitta på svaret.

Får man kameraövervaka en arbetsplats, ifall det är tydligt skyltat, och det sker på en sådan plats så att anställda aldrig måste eller borde vara inom det övervakade området?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ställer en fråga här av ren nyfikenhet, ifall någon juridiskt insatt råkar sitta på svaret.

Får man kameraövervaka en arbetsplats, ifall det är tydligt skyltat, och det sker på en sådan plats så att anställda aldrig måste eller borde vara inom det övervakade området?

Kanske.
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervak...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Filma din arbetsplats om du vill de! alla filmar ju varann ändå, o du verkar har en legitim anledning till att vilja bevaka fiskarna då de är dyra. köp en HD webcam så kan du säga att de för allmän bevakning då du har mycket pengar investerat i dem

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Hm. Min personliga tolkning av dom skrifterna säger att detta scenario lätt kan täcka upp vartenda punkt.
Sitter denna kamera nu på ett vettigt sett så är det ju inget som helst tveksamheter om att det är ok.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hm. Min personliga tolkning av dom skrifterna säger att detta scenario lätt kan täcka upp vartenda punkt.
Sitter denna kamera nu på ett vettigt sett så är det ju inget som helst tveksamheter om att det är ok.

Menar du akvariet i tråden så är det väl inte tydligt informerat om att det övervakas, men även annars så är det ju inte fritt fram heller utan man bör ju förhandla om det innan man ger sig på att sätta upp kameror, de är ju tex uttryckligen förbjudna att använda för att göra prestationsbedömningar, dessutom kan det finnas andra regler tex kollektivavtal.

Några exempel på vad kameraövervakning inte får användas till:
Det är normalt sett inte tillåtet att:
Använda kameror som inte syns. Utgångspunkten är att personalen ska veta om att de är kameraövervakade.
Kameraövervaka för att mäta anställdas arbetsprestationer eftersom det anses vara en så pass ingripande åtgärd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Menar du akvariet i tråden så är det väl inte tydligt informerat om att det övervakas, men även annars så är det ju inte fritt fram heller utan man bör ju förhandla om det innan man ger sig på att sätta upp kameror, de är ju tex uttryckligen förbjudna att använda för att göra prestationsbedömningar, dessutom kan det finnas andra regler tex kollektivavtal.

Några exempel på vad kameraövervakning inte får användas till:
Det är normalt sett inte tillåtet att:
Använda kameror som inte syns. Utgångspunkten är att personalen ska veta om att de är kameraövervakade.
Kameraövervaka för att mäta anställdas arbetsprestationer eftersom det anses vara en så pass ingripande åtgärd.

Med vettigt så menar jag dels att det är uppenbart att den sitter där, och dels att bevakningsområdet täcker det som behövs, dvs akvariet, och inte övervakar personalen som jobbar. jag har inte läst tråden ingående nog för att avgöra om fallet är så nu eller ej.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Om TS är säker på att övermatningen är uppsåtligt illamenat så är ett förslag att sätta en skylt under locket där det står "Vi är bara oskyldiga fiskar, vill du verkligen få oss att lida för något vi inte har med att göra?". Om övermatningen fortsätter "Snälla, vi ber dig.", därefter kanske något i stil med "har du inget hjärta?" och slutligen, om fiskarna dör "Denna vattenyta är blott en spegel för själen - skåda föruttnelsen!"

Hur långt karln går med fiskplågeriet torde säga en del om honom som person.

Edit: det sista kanske blev lite för poetiskt. "Nöjd?" borde räcka. Jag tycker att du borde ta hem fiskarna innan de dör, kanske ersätta med döda fiskar.

Håller för övrigt med nedan

Skrivet av stimy09:

Jag säger som föregående person i tråden, "riv av plåstret snabbt". Men gör det på ett schyst sätt. Uppenbarligen verkar inte herren i fråga vilja döda dina fiskar, däremot mata dom, det har du ju bildbevis på i varje fall. Jag tänker då på att du nämnde att ni har starka ämnen i er verksamhet. Det krävs ju ofta väldigt lite giftiga kemikalier för att slå ut ett helt akvarium. Finns ju exempel på folk som fått sina burkar förstörda av en snäll sambo som i all välmening tvättat framrutan med fönsterputs och på så sätt dödat både fisk och andra djur. Och en person som inte menar väl tar ju ganska lätt livet av dina fiskar, så då borde det kanske redan ha hänt?

I vilket fall som helst avråder jag dig verkligen att konfrontera med olagligen inspelat videomaterial. Jag har sett det hända på en arbetsplats och det blev MYCKET infekterat och ledde till polisanmälningar etc. Om någon fortfarande undrar, det ÄR olagligt att utan tillstånd bedriva videoövervakning på en arbetsplats. Jag ansvarar själv för en hyffsat stor övervakningslösning inom ramen för ett av mina jobbuppdrag så jag har pysslat en del med tillstånd etc.

Jag tycker du borde ta ett öppet snack med din partner i firman. Du kan ju säga att både du och andra sett pappan mata fiskarna trots att du ett flertal gånger bett hans pappa att inte göra så. Börja så och se vad du får för reaktion. Vem vet, kanske kan din partner hjälpa dig att konfrontera pappan istället?

Lycka till, men ta det väldigt, VÄLDIGT försiktigt med övervakningen.

Skrivet av Gibbe:

Har följt den här tråden från och till. I början fick jag bilden av en hämndlysten man/gubbe som ville jävlas. Nu får jag istället bilden av en gammal smådement bitter man, som egentligen bara försöker hitta små ljusglimtar i tillvaron. Detta beteende låter mycket likt min egen fars, som är drygt 70.

Jag tror att han nånstans känner att hans liv inte blev som han tänkt sig och hoppats på, och är mest missnöjd över det mesta. Så han blir oerhört frustrerad och låst när man försöker säga till honom om nånting, hur snällt och försiktigt man än lägger fram det.

T ex om jag håller på och meckar med en dator om jag är hos päronen, och han kommer fram nyfiket och glatt och undrar vad det är för nåt och vad jag gör, och pekar lite väl närgånget, så säger jag till honom lugnt och snällt att inte röra något, för det kan gå sönder då. Då tänder han till och börjar ilsket gestikulera med händer och medvetet och rent demonstrativt låtsaspetar på allt som en 5-åring, för att visa att han inte tänker låta sig bli tillsagd. I hasten så råkar han såklart peta på elektroniken på riktigt också.

Han förnekar och viftar bort allt som man försöker förklara för att inte göra en viss sak, fnyser och säger nåt i stil med "det är inte så farligt" eller "spelar ingen roll". Egentligen vill han bara väl, men efter att ha levt med ett låst sinne i hela sitt liv och blivit missnöjd så klarar han över huvud taget inte att bli tillsagd om något, hur litet och obetydligt det än han. Man måste skala bort samtalen till viss del, för han kan inte ta till sig andra människors situation, eller synsätt som viker av från det han lärt sig. Helt svarvitt är det inte, nånstans lyssnar han lite ändå. Inte i stunden, men på sikt. Men då slår istället åldern in, han glömde bort det, och kommer kanske på det precis när det är för sent, men många med demens skäms över det och försöker förneka det i det längsta, och då min far är väldigt skuldbeläggande av sig blir det att han blir arg istället om någon kommer på honom.

Som slutsats säger jag att du har nog mer att förlora än vinna på att konfrontera honom. Mitt tips är att undvika situationer som kan leda till konflikt. Han kanske aldrig kommer lära sig. Ta ut fiskarna, ha dem hemma istället eller nåt, och sätt i några billiga fiskar istället som han kan gulla med. Du slipper oroa dig, och han slipper känna sig (alltför) uthängd och missnöjd.

Skrivet av Lars Celander:

Enklaste först, skippa alla olaglig övervakning. Faller bara tillbaka på dig själv. Du vet redan vad som hände, folk har berättat det för dig. Det enda du kan ha nytta av är bevis men då pratar vi rättsliga åtgärder och där vill du inte vara rent allmänt, speciellt inte om du har gjort dig skyldig till något fånigt.

Så här lite på distans, det verkar grymt otaktiskt och odiplomatiskt att sätta på spel så stora värden som finns relationen till en delägare, eller dennes anhörig, för något så banalt som akvariefiskar. Hur mycket pengar ligger det i firrarna och hur mycket pengar ligger det i firman? Hur mycket har du investerat i relationerna med firrarna och hur mycket har du investerat i relationerna med folk runt ikring firman?

Glöm firrarna. Ointressant i sammanhanget. Om dom dör, än sen då? Någon gaggig gubbe kanske till slut inser att han har gjort bort sig. Offentligt.

Sätt honom på att regelbundet kolla nitrit/nitrat-halt. Skaffa lite käcka kits för att hålla koll på sådant och sedan när han ser hur dåliga mätvärden ser ut, kanske han inser den problematiken du ser.

Jag tror inte han är ute efter att förgifta, hade han velat det så hade han lyckats för länge sedan. Oljehinnan du ser är troligen ett resultat av obalans och/eller övermatning. Jag har sett liknande fenomen när det varit dålig stil på mitt akvarium.

Jag skulle bara låtsas som det regnar, pilla vidare med mitt och ägna mig åt sådant som jag tjänar på att ägna mig åt. Vissa problem skall inte lösas. Bara släppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Helt fantastiskt att folk försvarar gubbens beteende.

Hoppas gubben åker på en riktigt bränna
och att du får ha dina fiskar ifred.

Han ska få sina fiskar varma!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Han ska få sina fiskar varma!

Ba-dum-tiss!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Prova sätt upp en kamera attrapp fullt synlig riktad mot akvariet, gärna nån stor gammal klumpig sak som ser ut som en "riktig" kamera ska göra.

Permalänk
Medlem

Lägg typ en vattentålig gopro i akvariet, och koppla upp den till datorn på något trådlöst sätt. Så var 5e timme så laddas footage upp!

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobunge:

Lägg typ en vattentålig gopro i akvariet, och koppla upp den till datorn på något trådlöst sätt. Så var 5e timme så laddas footage upp!

Har du ens läst tråden?
Om inte, har du ens letat efter någon update?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorgo_:

Har du ens läst tråden?
Om inte, har du ens letat efter någon update?

Tycker det är dags att olåsa tråden menar du har fått dina svar, du har fått dina bevis. Så hur mycket mer har denna att ge? Mer en missförstånd och OT.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Aspekter gällande nätverksövervakning har väl behandlats ett par gånger var nu. Huvuddelen av diskussionen verkar snarare handla om sociala problem, vilket må vara intressant, men "Internet, uppkoppling och nätverk" är inte rätt plats för detta.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.