Behöver hjälp med val av nätagg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Behöver hjälp med val av nätagg.

(Varning: För er som inte står ut med dålig grammatik måste jag förvarna er om att min grammatik är rätt så oslipad vilket ni kanske märker och jag vill be om ursäkt för det och påpeka att i denna tråd vill jag inte att fölk ska klaga över min dåliga svenska utan hellre diskutera vad titeln säger. Tack på förhand för att ni läser denna text. Uppskattas )

Tjenare alla Sweclockers. Jag är en "dator-amatör" så att säga. Jag har endast smått teoretiska kunskaper inom datorbygge och jag ska nämligen konstruera min första dator för hand efter denna julafton.

Nu lyder mina frågor så här:
Behöver jag ett 80+ Bronze eller 80+ Gold certifierat nättaggregat eller någonting emellan för att driva det här systemet i fråga?
Och i sådana fall hur mycket behöver jag?
Vilket hade ni själva valt?
Fördelar mellan Gold och Bronze?
(OBS! Ni behöver inte svara på alla frågor.)

Komponenterna jag vill använda:
Moderkort: Asrock Z87 Extreme 4
Processor: Intel Core i5-4570k
Lagring: Samsung 840 EVO Series SSD 500GB SATA3 Basic Kit
Minnen: Corsair Vengeangce low profile 8GB
Grafikkort: Msi Geforce GTX 780 Gaming (Om budget tillåter)
Chassi: Fractial Design R4.
Och det är väl typ det viktiga.

Om ni vill kommentera bygget får ni gärna göra det också men jag vädjar om att alla ska försöka hålla sig till ämnet.
Nämligen nätaggregatet. Och ännu en gång tackar jag på förhand för att ni läser denna text. All hjälp uppskattas väldigt mycket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2013

Häng inte upp dig på en massa certifieringar, läs lite reviews istället. Eftersom nätagget (enligt mig) är den viktigaste delen i en dator så skulle jag inte banta på den.
Jag skulle utan tvekan tagit denna då den fått väldigt bra kritik och håller bra kvalitet.

Om budgeten tillåter hade jag tagit denna eller något annat ur AX-serien då den är riktigt bra

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2004

För det första huruvida nätaggregatet är Bronze eller Gold spelar ingen som helst roll för hur bra det klarar att driva din dator. Det du behöver titta på är först att ta reda på ungefär hur mycket ström din dator drar, lägga på en bra buffert (kanske 200W) och sedan välja ett lämpligt nätaggregat med rätt effekt.

Angående hur mycket ditt system kommer dra så skulle jag säga (utan att titta på recensioner och liknande) ca 400W vid spelbelastning, kanske 450W vid maxbelastning på både processor och grafikkort. Så med lite marginaler så skulle något bra nätaggregat runt 650-750W passa bra.

Det Bronze och Gold certifieringarna visar på är hur effektivt ett nätaggregat är. Alltså säg att din dator drar 350W från nätaggregatet, då kommer nätaggregatet dra mer än det från vägguttaget då det alltid blir förluster i nätaggregatet. Om nätaggregatet har en effektivitet på 80% så kommer den att dra 437,5W från väggen, vid 85% effektivitet så drar det ~411,8W, vid 90% ~388,9W etc.

Så visst det är ju såklart bra att ett nätaggregat är så effektivt som möjligt men det är mycket viktigare att det är byggt med bra komponenter av en bra tillverkare. Så stirra dig inte blind på 80+ certifieringarna leta istället efter nätaggregat som får bra recensioner, är byggda av en bra tillverkare med bra komponenter (japanska kondensatorer).

Nu vet jag inte riktigt vad din budget är men den som Wille rekommenderade ovan, CoolerMaster Vanguard 700W, är ett mycket bra val. Seasonic bygge, mycket bra recension etc.

Om du vill komma lite billigare undan är även denna ett bra val.
XFX XXX Edition 750W 799kr
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | Asus GTX TITAN | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |