Permalänk
Medlem

Pci-Ex hastighet.

Hmm, hur funkar de där egentligen?

Jag sitter med ett Maximus V Gene, som har två 16x platser, kopplar jag kort till båda dessa, så står det x16 3.0@x8 1.1 på båda korten i Gpu-z.
i 1100/1700 får jag 3605 i Valley benchmark, och det övre kortet går upp emot 90+ grader... Detta kan dock bero på att jag fick ta de korta skruvarna från min övre WF3a för och sätta på DC2 kortet som hade för långa skruvar, de tar i fläktarna annars.

Kopplar istället det undre kortet på min x4 plats och kör med den övre i 16x så går korten i 16x3.0@16x3.0(eller 1.1, tror jag, inte hemma atm) resp. x4 3.0@ x4 1.1
Och med samma klock får jag ~3535 i valley. dvs ingen större prestandaförlust, och det övre kortet går betydligt svalare.

Problemet här är ju att det ska definitivt inte gå i x8 1.1, utan snarare x8 3.0, så det känns som att jag tappar prestanda redan där, och att det förvärras när jag kör x16/x4

Någon som har kört CFX på samma kort eller likande och har lite förslag?

Permalänk
Hedersmedlem

Kollar du PCIexpresshastigheten medan du kör benchmarken? För med mitt moderkort/grafikkort så växlar datorn ner länkhastigheten när det inte är någon belastning. Kollar man medan man spelar så kör den 16x3.0 men utan belastning 16x1.1

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!