Permalänk

Lenovo R400 flimrande skärm

Skärmen på min Lenovo R400 (7439) verkar nu ha gett upp. Eller nåja, någonting starkt relaterat till den inbyggda skärmen verkar ha sjungit på sista versen. Hela flimmerspektaklet började "för länge sedan", någon gång under Q2 2013. På den tiden räckte det med att höja ljusstyrkan för att uppförandet skulle bli normalt igen. Problemet som fanns då var att datorn "vänjde sig" vid den nya ljusstyrkan och började flimra igen - tills jag åter höjt ljusstyrkan ännu ett snäpp. När man hade nått maximal ljusstyrka kom aldrig flimret tillbaka.

Nu flera månader senare flimrar den fortfarande vid låg ljusstyrka, men verkar inte alls tåla att den höjs. Med gradvis ökande ljusstyrka sker något som jag nästan kan likna vid en upp-/urladdning av något slag. Det dyker upp en grön färg på skärmen som intensifieras mer och mer (säg i 1sek) och sen blixtsnabbt slocknar och påbörjas igen. Vid maximal blir det svårt att se det gröna, då hela skärmen "laddas upp" och det blir vitt blandat med lite blått och grönt här och var. Det blir väldigt ljust och jag får en allmän känsla av att skärmen plågas.

Jag får också fördröjningar vilket gör att musen hackar sig fram (då med en periodtid motsvarande den ovan nämnda uppladdningstiden. Det kan förövrigt vara bra att notera att flimret börjar omedelbart vid boot. Skärmen goes bananas så fort datorn startar upp. Inget OS behöver laddas.

Det blev såklart ohållbart att fortsätta använda den inbyggda skärmen. Därför kopplade jag in en extern istället. På den externa fungerar allt utmärkt. Ingen musfördröjning, inget flimmer, ingenting! Allt fungerar som det skall.

Nu ställer jag fråga till er: Vad kan ha blivit kaputt? Tänker mig att grafikkretsen är okej med tanke på att det fungerar att koppla till en extern skärm.

Fångade spektaklet på film och laddade upp på YT:

Jag höjer gradvis ljusstyrkan. Det kan kanske noteras att laptopen hamnar efter den externa skärmen, detta känns i alla fall relaterat till musens hackande.

TL;DR: Skärmen på min R400 flimrar. Vad kan vara fel?