LG tillkännager "allt-i-ett"-dator med Chrome OS

Permalänk
Melding Plague

LG tillkännager "allt-i-ett"-dator med Chrome OS

Googles molnbaserade operativsystem Chrome OS kan användas till mer än bärbara datorer. Nu tillkännager LG "allt-i-ett"-datorn Chromebase med 21,5-tumsskärm.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär ju ta år innan denna produkten får en update det är ju LG afterall

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Ser ut som en iMac fast ful...

Permalänk

Med tanke på hårdvaran i en Imac så borde det väl kunna vara lite bättre i den här?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Skrivet av Anitramane:

Med tanke på hårdvaran i en Imac så borde det väl kunna vara lite bättre i den här?

Nja, andra företag verkar har problem. Men sen är den 21,5" skärm. Sjuk lite. Vet inte hur dem tänker, seriöst? Varför inte bara köra 27" 4k grym bra spec dator? Kanske inte 4k....men galet coolt om den hade...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Lär ju ta år innan denna produkten får en update det är ju LG afterall

Chrome os förstör ändå produkten, så spelar inte så stor roll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Med tanke på hårdvaran i en Imac så borde det väl kunna vara lite bättre i den här?

Skrivet av Swedishg33k95:

Nja, andra företag verkar har problem. Men sen är den 21,5" skärm. Sjuk lite. Vet inte hur dem tänker, seriöst? Varför inte bara köra 27" 4k grym bra spec dator? Kanske inte 4k....men galet coolt om den hade...

Det är ju chrome OS, behöver inte bra specs för att flyta på. En större skärm, =>24" hade ju inte varit helt fel dock.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja ha en desktop med ett så limiterat OS?

Permalänk
Medlem

Haha, denna dator är 99% inriktad till skolor, bibliotek, hotell, publika platser osv. Ganska klockrent och biliigt. Inte för vardaglige Svensson med andra ord.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Varför skulle man vilja ha en desktop med ett så limiterat OS?

Desktop känns ju rimligare än en laptop.

Permalänk
Medlem

Limiterat? Begränsat kanske? Nåväl, Det finns massor med folk som inte använder en dator till annat än webläsaren, skulle nästan säga majoriteten av konsumenterna idag. Marknaden ser inte ut som 1999 längre då en surfplatta och terminaltänkandet var absudum för de flesta datoranvändare, datoranvändandet har sjunkit i åldrarna och nått en mycket bredare massa. Idag är nästan alla datorer, telefoner och plattor mer eller mindre terminaler till olika nätbaserade tjänster. Det går i vågor, fram till persondatorvågen på 80talet så körde man det mesta via cloudtjänster (Oracle's definition av cloud) som senare blev omoderna pga av att den lokala processorkraften gjorde det möjligt att decentralisera. Den nya vågen av centralisering drivs av stater och stora företag som vill samla användandet så att de kan lagreglera eller göra större förtjänst då det lokaliserade internetanvändandet är i stort sett omöjligt att "äga" som Larry Ellison uttryckte det.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Den nya vågen av centralisering drivs av stater och stora företag som vill samla användandet så att de kan lagreglera eller göra större förtjänst då det lokaliserade internetanvändandet är i stort sett omöjligt att "äga" som Larry Ellison uttryckte det.

Precis därför, och för att det även mycket enkelt kan missbrukas (åsiktsregistrering och allmän kontroll över befolkningen är bara en delmängd), så vägrar jag i sten. Så få molntjänster som möjligt, och absolut inte ett helt "molnbaserat" operativsystem som detta.

Borde egentligen starta en protestgrupp som verkar för att upplysa allmänheten om riskerna, men folk får nog helt enkelt bara skylla sig själva.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag tror de som säger att denna är för begränsad för att vara en desktop glömmer bort att denna produkt inte är riktad till oss hårdvaruentusiaster utan till barnbarnet som skall köpa en enkel dator till mor- eller farföräldrarna för att skicka e-post och hålla koll på familjen.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Avstängd

Intressant koncept för skolor som gör Google Apps. Dock känns datorn för mycket budget för att passa mig.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Bra idé, känns vettigare än att springa runt med Ipads, och det är ändå ganska lätt för lärarna, bör fungera på samma sätt som det gjorde för typ 5-10 år sedan på skolorna, typ i en datorsal

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Touch screen?

Permalänk
Medlem

Jag ser inte användningsområdet, med tanke på vad som redan finns som är bättre.
Om priset är jättebilligt möjligtvis.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte tänkt på Chrome OS i detta sammanhang tidigare, men på många sätt så är det egentligen mer naturligt än på laptops. Eftersom det är så pass beroende av stabil internetanslutning så är ju en stationär terminal som ändå är värdelös utan nätanslutning en hand i Chrome OS-handsken. Det är ju närapå en tunn klient ur lådan, fast infrastrukturen är outsourcad till tredje part.

Passar givetvis inte alla, men för just de användningsområden som nämns (publika terminaler) så måste jag säga att det låter väldigt passande. En intressant vändning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Chrome OS alltså? Fattar fortfarande Inte vitsen med det....
Att dom är billliga ja, men vad exakt kan du göra med den? Vilka program stöds? Allt går väl genom internet om jag fattat de rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Limiterat? Begränsat kanske? Nåväl, Det finns massor med folk som inte använder en dator till annat än webläsaren, skulle nästan säga majoriteten av konsumenterna idag. Marknaden ser inte ut som 1999 längre då en surfplatta och terminaltänkandet var absudum för de flesta datoranvändare, datoranvändandet har sjunkit i åldrarna och nått en mycket bredare massa. Idag är nästan alla datorer, telefoner och plattor mer eller mindre terminaler till olika nätbaserade tjänster.

Skulle egentligen säga tvärt om.

Terminalkonceptet är ju 50 år gammalt och något som var dominerande för 30-50 år sedan (innan persondatorrevolutionen kom).

Jag tycker att just exemplet med plattor och andra mobila prylar som telefoner visar på att det är väldigt viktigt för användarna att kunna installera lokala applikationer på OS:et och att ha ett stort utbud av dessa att välja på.

Om de flesta användare inte hade brytt sig om annat än webbapplikationer så hade vi inte haft detta fokus på att både kunna köpa och installera appar.

Skrivet av lintto1:

Jag tror de som säger att denna är för begränsad för att vara en desktop glömmer bort att denna produkt inte är riktad till oss hårdvaruentusiaster utan till barnbarnet som skall köpa en enkel dator till mor- eller farföräldrarna för att skicka e-post och hålla koll på familjen.

Problemet kommer den dagen då farmor vill Skypa:a med sina barnbarn och upptäcker att det inte går att installera Skype på hennes "dator".

Vill de någon gång lyssna på musik så får farfar även en mindre bra upplevelse då han tvingas köra webversionen av Spotify, som även om den visserligen fungerar, ger en betydligt sämre upplelvelse och möjligheter än om han hade kunnat haft den riktiga Spotify-appen installerad på datorn.

På det sätter så hade en iPad gett pensionerärna betydligt mer flexibilitet och möjligheter än en maskin med enbart ChromeOS. Speciellt om man kombinerar plattan med ett bra tangentbord.

Skrivet av phz:

Har inte tänkt på Chrome OS i detta sammanhang tidigare, men på många sätt så är det egentligen mer naturligt än på laptops.

Passar givetvis inte alla, men för just de användningsområden som nämns (publika terminaler) så måste jag säga att det låter väldigt passande. En intressant vändning.

Håller med helt. Detta är klockrent användingsområde av ChromeOS; som en fast webklient på offentliga platser för att ge gästerna gratis nätåtkomst.

Här passar det perfekt.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Touch screen?

Troligvis ingen hit till Chrome OS

Permalänk
Medlem

till alla skeptiker vill jag bara säga att Chrome OS har varit den perfekta plattformen för mig som startar mitt första expansionsföretag. Att operativsystemet är mer begränsat fungerar till dess fördel som egenföretagare där man annars får för många valmöjligheter som enbart resulterar i att man hamnar i en situation där man använder vitt sprida program och plattformar för olika program som utför samma grundfunktioner men som är låsta till sina respektiva "ekosystem". När man använder Chrome OS så tvingar man sig själv att begränsa sig till ett och samma "ekosystem" och eftersom att alla program man använder, både egenutvecklade webbapplikationer och sådana som man använder för till exempel fakturering och kund loggningssystem blir helt integreringsbara per automatik har detta inneburit otroligt mycket tidsbesparing och har förenklat för mig och mina kollegor att samarbeta, sen är det ju dessutom extremt mycket billigare. den enda direkta nackdelen är ju det uppenbara att man låser all information till google och det är ibland svårt att avgöra hur mycket insikt google har i mina dokument. ;men som företagare i en uppstartsfas finns det ingenting jag inte kan göra i chrome OS som jag hade kunnat göra i ett "vanligt" operativsystem. otroligt nöjd!

Permalänk
Avstängd

Verkar rätt sämst.
Det går ju inte uppgradera den eller byta ut skärmen eller systemenheten.

Dom borde ha VESA fäste på skärmen som systemenheten/datorn som man sätter fast datorn i.

Sen om man vill uppgradera, så köper man bara ny dator och fäster den på skärmen.
Eller så byter man skärm till en nyare eller större.

Sämst om skärmen går sönder, då förlorar man ju hela datorn. Eller om datorn går sönder, då förlorar man skärmen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Verkar rätt sämst.
Det går ju inte uppgradera den eller byta ut skärmen eller systemenheten.

Dom borde ha VESA fäste på skärmen som systemenheten/datorn som man sätter fast datorn i.

Sen om man vill uppgradera, så köper man bara ny dator och fäster den på skärmen.
Eller så byter man skärm till en nyare eller större.

Sämst om skärmen går sönder, då förlorar man ju hela datorn. Eller om datorn går sönder, då förlorar man skärmen också.

Det går ju faktiskt att byta delar på laptops så ditt argument håller tyvärr inte. Uppgradera däremot handlar nog som mest om att byta lagringsenhet och minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

Bra idé, känns vettigare än att springa runt med Ipads, och det är ändå ganska lätt för lärarna, bör fungera på samma sätt som det gjorde för typ 5-10 år sedan på skolorna, typ i en datorsal

Varför? Räcker det inte med en platta/iPad så finns det ju många skolar som ger sina elever latops.

Att ha gammaldags datorsalar löser inga problem. Förmodligen blir det en mindre flexibel lösning för både elever (som inte kan anänvda datorn hemma) och skolan med stationära datorlösningar/terminallösningar. Då behöver man bygga, eller ta i anspråk, en massa lokaler och salar som kan användas till mycket annat. Ändå så kanske datorsalarna/terminalrummen blir fullbokade när alla elever skall jobba med uppfigter på datorn/terminalen.

Dessutom blir det förmodligen mycket dyrare för skolan/kommunen. Byggnader och lokaler är dyra och ont om (tomtpriseer höga, högre byggkostnader, och kostnader för drift och underhåll av byggnader kommmer till). Allt detta har ökat med tiden (mark, lönekostnader och energipriser). Samtidigt så har kostnaden för bärbara datorer gått ner kraftigt och kostar i dagsläget mycket mindre än vad stationära datorer gjorde förr i tiden.

Du kan inte jämföra dagens kostnader/business case med vad som var aktuellt för 30 år sedan.

Ser inte heller riktigt ekonomin i ChromeOS. Idag så kan du ju få en dator med Windows (både stationär och bärbar) som inte kostar mer. Då kan då fortfarande använda Google Apps och alla möjliga molntjänster, men har samtidigt flexibiliteten att tex installera appar för IP-telefoni, videokonferens, fotoredigering, etc, som faktiskt kan vara användbart för både skola och småföretagare.

Sedan om du har iPad (eller plattor med Android eller Windows) så kan du alltid lägga till ett bra tangentbord så har du för många en mycket fullgod lösning som är långt mer flexibel än vad ChromeOS någonsin kan bli. Då har du en nästan lika mångsidig lösning som en dator med fullstort desktopoperativ som Windows, OS X eller Linux, men samtidigt väldigt portabel och lätt att underhålla.

Sitter själv just nu och skriver detta på en iPad med retinaskärm och ett Filco BT-tangentbord som är riktigt kanon att skriva på. Ett mekaniskt tangentbord med Cherry-brytare (MX Brown) som förmodligen slår 90% av alla tangentbord till de flesta stationära och bärbara datorer/terminaler.

Däremot, för hotell, receptioner, flygplatser, som vill erbjuda gäster gratis åtkomst till nätet och inte klarar sig med gratis WIFi (för de som inte har med sig någon iPad eller ultrabook), så är detta med en stationär ChromeOS-terminal dock en klockren lösning tycker jag.

Enkel nerlåst miljö ifrån början (går ju att fixa även på desktop-OS med lite jobb) som kräver väldigt lite underhåll. Tycker LG gjort något riktigt bra här.

Förutom designen då. Tycker just denna modellen ser ut som kopia på en iMac, men mycket fulare på alla sätt. Men som koncept så är det inte fel, och kommer säkert fler tillverkare som hänger på som kan göra något snyggare (viktigt inte minst i många offentliga miljöer).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Snusfri

Kan tänka mig att om denna får ett väldigt attraktivt pris (2000-2500:-) samt rätt marknadsföring så kan denna enhet (och liknande AIO med ChromeOS) bli riktiga storsäljare.

Folk glömmer bort att vi här på swec är en relativt liten grupp som skulle bli väldigt begränsade med en sådan här produkt medans medelsvensson enbart surfar, mailar och lyssnar på spotify, iaf i stora drag.

För dem är detta en utomordentligt bra produkt och jag skulle lätt kunna rekommendera denna till min syster då det är det enda hon använder sin laptop till (som numera sjunger på sista versen).

Folk måste lära sig att se utanför sin egen lilla bubbla och inse att alla inte har samma behov som dem med en egentligen alldeles för kraftfull och dyr dator för deras användningsområde.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Det går ju faktiskt att byta delar på laptops så ditt argument håller tyvärr inte. Uppgradera däremot handlar nog som mest om att byta lagringsenhet och minne.

Men det här ju inte en laptop. Det här är en stationär allt-i-ett-dator. Den ser inte ut att ha några utbytbara komponenter eller på någotvis kunna uppgraderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kan tänka mig att om denna får ett väldigt attraktivt pris (2000-2500:-) samt rätt marknadsföring så kan denna enhet (och liknande AIO med ChromeOS) bli riktiga storsäljare.

Folk glömmer bort att vi här på swec är en relativt liten grupp som skulle bli väldigt begränsade med en sådan här produkt medans medelsvensson enbart surfar, mailar och lyssnar på spotify, iaf i stora drag.

För dem är detta en utomordentligt bra produkt och jag skulle lätt kunna rekommendera denna till min syster då det är det enda hon använder sin laptop till (som numera sjunger på sista versen).

Folk måste lära sig att se utanför sin egen lilla bubbla och inse att alla inte har samma behov som dem med en egentligen alldeles för kraftfull och dyr dator för deras användningsområde.

Personligen så tänkter jag inte alls i SweC-termer, eller att det skall vara någon form av spelmaskin, etc. Tänker att för de flesta så tillför ChromeOS väldigt lite, men begränsar flexibilteten en hel del.

Tänk dig om din Android-telefon eller iPad bara gick att surfa på, inte installera några som helst appar på? Inte speciellt flexibelt system då.

Samma sak gäller i stort om du har en dator med ChromeOS.

Håller med att priset måste vara en nyckelfaktor här för att lyckas. I dagsläget så är problemet att de inte är speciellt mycket billigare än vad bärbara med Windows kostar. Då ser jag ingen större ekonomisk vinst eller fördel, inte ens för de med lite pengar/budget.

Då tappar de användarna tex möjligheten att köra "native" klienter/appar som tex Spotify och Skype. Har du dessutom inte ens tjänat på att begränsa dig så har du ju då som ChromeOS-användare kanske inte alltid gjort det bästa köpet givet de alternativ som du eventuellt kunde fått istället.

Däremot så ser jag en lite större poäng med de stationära varianterna av ChromeOS. Då har man oftast en hyfsad fast och permanent anslutning till nätet och de passar bra som gästdatorer (där gästerna ändå inte skall tillåtas att installera lokala applikationer på datorn).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Personligen så tänkter jag inte alls i SweC-termer, eller att det skall vara någon form av spelmaskin, etc. Tänker att för de flesta så tillför ChromeOS väldigt lite, men begränsar flexibilteten en hel del.

Tänk dig om din Android-telefon eller iPad bara gick att surfa på, inte installera några som helst appar på? Inte speciellt flexibelt system då.

Samma sak gäller i stort om du har en dator med ChromeOS.

Håller med att priset måste vara en nyckelfaktor här för att lyckas. I dagsläget så är problemet att de inte är speciellt mycket billigare än vad bärbara med Windows kostar. Då ser jag ingen större ekonomisk vinst eller fördel, inte ens för de med lite pengar/budget.

Då tappar de användarna tex möjligheten att köra "native" klienter/appar som tex Spotify och Skype. Har du dessutom inte ens tjänat på att begränsa dig så har du ju då som ChromeOS-användare kanske inte alltid gjort det bästa köpet givet de alternativ som du eventuellt kunde fått istället.

Däremot så ser jag en lite större poäng med de stationära varianterna av ChromeOS. Då har man oftast en hyfsad fast och permanent anslutning till nätet och de passar bra som gästdatorer (där gästerna ändå inte skall tillåtas att installera lokala applikationer på datorn).

mvh,
martin

Tycker absolut du har en poäng i det här du säger
Jag funderar på en sådan här maskin till min mamma, frågan är ju bara hur det skulle funka med modem då min kära mor inte har chans till adsl, man bör kanske köpa en 3/4g router isåfall till henne

Även gästdator är en toppenide faktiskt, en sådan där fast liten och nätt i ett hörn ståendes, mycket smart ide, eller t e x för folk i butiker för besökare osv som vill låna för att surfa och kanske betala räkningar, blir ju en billig investering isf

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Varför? Räcker det inte med en platta/iPad så finns det ju många skolar som ger sina elever latops.

Att ha gammaldags datorsalar löser inga problem. Förmodligen blir det en mindre flexibel lösning för både elever (som inte kan anänvda datorn hemma) och skolan med stationära datorlösningar/terminallösningar. Då behöver man bygga, eller ta i anspråk, en massa lokaler och salar som kan användas till mycket annat. Ändå så kanske datorsalarna/terminalrummen blir fullbokade när alla elever skall jobba med uppfigter på datorn/terminalen.

Dessutom blir det förmodligen mycket dyrare för skolan/kommunen. Byggnader och lokaler är dyra och ont om (tomtpriseer höga, högre byggkostnader, och kostnader för drift och underhåll av byggnader kommmer till). Allt detta har ökat med tiden (mark, lönekostnader och energipriser). Samtidigt så har kostnaden för bärbara datorer gått ner kraftigt och kostar i dagsläget mycket mindre än vad stationära datorer gjorde förr i tiden.

Du kan inte jämföra dagens kostnader/business case med vad som var aktuellt för 30 år sedan.

Ser inte heller riktigt ekonomin i ChromeOS. Idag så kan du ju få en dator med Windows (både stationär och bärbar) som inte kostar mer. Då kan då fortfarande använda Google Apps och alla möjliga molntjänster, men har samtidigt flexibiliteten att tex installera appar för IP-telefoni, videokonferens, fotoredigering, etc, som faktiskt kan vara användbart för både skola och småföretagare.

Sedan om du har iPad (eller plattor med Android eller Windows) så kan du alltid lägga till ett bra tangentbord så har du för många en mycket fullgod lösning som är långt mer flexibel än vad ChromeOS någonsin kan bli. Då har du en nästan lika mångsidig lösning som en dator med fullstort desktopoperativ som Windows, OS X eller Linux, men samtidigt väldigt portabel och lätt att underhålla.

Sitter själv just nu och skriver detta på en iPad med retinaskärm och ett Filco BT-tangentbord som är riktigt kanon att skriva på. Ett mekaniskt tangentbord med Cherry-brytare (MX Brown) som förmodligen slår 90% av alla tangentbord till de flesta stationära och bärbara datorer/terminaler.

Däremot, för hotell, receptioner, flygplatser, som vill erbjuda gäster gratis åtkomst till nätet och inte klarar sig med gratis WIFi (för de som inte har med sig någon iPad eller ultrabook), så är detta med en stationär ChromeOS-terminal dock en klockren lösning tycker jag.

Enkel nerlåst miljö ifrån början (går ju att fixa även på desktop-OS med lite jobb) som kräver väldigt lite underhåll. Tycker LG gjort något riktigt bra här.

Förutom designen då. Tycker just denna modellen ser ut som kopia på en iMac, men mycket fulare på alla sätt. Men som koncept så är det inte fel, och kommer säkert fler tillverkare som hänger på som kan göra något snyggare (viktigt inte minst i många offentliga miljöer).

mvh,
martin

Som en som ser hur ungarna hanterar sina surfplattor i skolorna så påstår jag att hans ide är BRA
För de jäkla bortskämda skitungarna (ursäkta uttrycket!) tappar dem alltid golvet, sabbar skärmarna på bärbara osv heeeela tiden, nej det här är ett bättre alternativ faktiskt
Du säger att han är fast i 30 år bakåt i tiden och att det är oekonomiskt, hm, ja jag undrar om du sett priserna man får pröjsa för att få en skärm bytt på en surfplatta på sistone

Du kommer säkert hävda här att försäkringarna täcker det, mm, sure det gör de, men vad kostar inte det, hur eller hur så tror jag kostnaden skulle bli mindre men folk är fast i det här bärbara träsket, alla "ska bara ha en laptop-stuket" är "modernt" i dagens samhälle tyvärr

Sure, man måste ha datasalar kanske, men de här borde gå att göra såpass små att de inte tar upp mycket plats, och inte nog med det, skitungarna får uppsikt över sig och vad de gör, absolut inte fel och så kanske de lär sig nåt på kuppen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(