Så bygge jag supertyst luftkyld prestandamaskin i ett Bitfenix Outlaw

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2005

Så bygge jag supertyst luftkyld prestandamaskin i ett Bitfenix Outlaw

Abstract

Jag har byggt en bra dator i ett Bitfenix Outlaw-chassi. Jag hängde upp diskar och främre chassifläkt med resårband och ljuddämpade med 10 mm ljuddämparmatta från Biltema; kostnad för låda, resår och ljuddämpning blev under 500:–. Svårslaget, tycker jag. I lådan sitter en Intel Core i5 4670 på moderkort med Z87-chipset, 16 GB RAM, etc. etc. och datorn med kanonprestanda är supertyst. Nedan är en utförligare beskrivning för den som mot förmodan är intresserad av att läsa samma sak beskrivet med 1000 gånger fler ord; övriga kan scrolla ner, titta på bilderna och tänka "jaha, kul för honom!" eller så...

För den som gillar romaner och tonvis med ord:

Jag vill ha tysta datorer där man dock inte behöver kompromissa med prestanda. Och så får det inte bli dyrt. Lite av en "three options, pick two"-situation. Men som alla här vet så går det alldeles utmärkt att få ihop den ekvationen bara man pysslar lite. Det finns en anledning till att jag är så hysterisk med datorbuller:

En gång i tiden, på 1900-talet (och lite i början av detta sekel), så hade jag en Digital AlphaStation 200. Det var en på många sätt fantastisk dator(arkitektur) som skänkte mig mycket glädje. Och buller. Bl.a. satt där en 7200 RPM- och en 10000 RPM SCSI-disk i den, vilka väsnades något ohyggligt. Något som alla vänner kommenterade men som inte störde mig alls (datorn fick ju spela musik som maskerade bullret!) tills plötsligt en dag då det helt enkelt blev för mycket och jag blev tokig på oväsendet.

Sedan dess vill jag bara ha så tysta datorer som möjligt, men inte tumma på prestanda. Samtidigt ska det vara till vettigt pris, luftkylt så att jag inte behöver vara rörmokare, enkelt och simplistiskt. Jag överklockar inte. (Och jag är jätteglad över teknikutvecklingen med trenden mot strömsnåla och lättkylda komponenter!)

Nu hösten 2013 så var det dags att bygga ny dator enligt ovanstående recept.

Komponentlista:

M/B: MSI Z87 MPOWER MAX
CPU: Intel Core i5 4670
Chassi: BitFenix Outlaw
RAM: Corsair XMS3 Vengeance 16 GB DDR3 PC-15000 (2×8 GB)
SSD: Intel 525 series 120 GB SSD mSATA
HDD: 2 st. Hitachi Deskstar 7K3000 på vardera 2 TB
CPU-kylare: Arctic Cooling Alpine 11 Rev.2
Främre chassifläkt: Arctic Cooling ARCTIC F12 PWM
Bakre chassifläkt: Standardfläkten som följer med Bitfenix Outlaw
PSU: Seasonic G-360

Moderkortet är det enda jag inte har valt själv, men det är samtidigt anledningen till att jag byggde en ny dator just nu och inte om något år. (Jag vann det.) Det är ett väldigt fint moderkort med bra komponenter.

Jag överklockar som sagt inte; jag har inte gjort det de senaste 20 åren och ser ingen anledning att börja nu heller. Så jag valde 4670 framför 4670K och får Intel® vPro, Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d), Intel® TSX-NI och Trusted Execution Technology i stället (funktioner som ju saknas i K-modellen). Priset för i7 är alltför högt för att jag skulle motivera det bara för att få HyperThreading, och jag valde i5 framför i3 för att få fyra riktiga kärnor. Jag använder den i mitt tycke utmärkta interna Intel-grafiken (nej, jag spelar inte spel).

Det enda komponent som inte var helt solklar för mig var chassit. Jag är väldigt förtjust i Antec, men tyckte inte att de hade något riktigt intressant just nu. När jag byggde min förra maskin 2008 var Sonata III ett gjutet val, men nu fanns inget sådant val för mig. Att köpa Sonata III igen för en ny dator lockade inte. I början av året (2013) skulle vi ha en ny dator till min fru. Det blev väldigt bra till en trevlig prislapp, men jag kände mig inte nöjd med det Fractal Design Define Mini som jag valde som chassi till det bygget. Define Mini har många förtjänster, men eftersom man betalar en god slant för att det är ljuddämpat och har tjusig upphängning av hårddiskarna så är jag (uppenbarligen) fortfarande ganska bitter över att jag var tvungen att riva ut hårddiskupphängingen och hänga upp den datorns enda mekaniska disk i resårband för att få bukt med det konstanta och störande ljud som resonans i lådan orsakade med standardupphängningen hur jag än gjorde. Med resårbanden blev det till sist bra, och lådan är snygg och har bra premiumkänsla. Men jag kunde ju lika gärna ha köpt en billigare låda utan de där gejerna som ändå inte gick att använda.

Vad jag nu ville ha var ett chassi med nätaggregatet i botten och plats för ett ATX-moderkort eftersom ett sådant ju skulle i. Ganska modesta krav. Sedan också gärna så litet ytterformat som möjligt eftersom jag inte ska ha i några expansionskort och en massa tomrum känns meningslöst. Och så ville jag inte betala för sådana där fancy features som kanske inte skulle gå att använda. Recensioner som sa "chassit är fint, men hårddiskupphängingen usel" strök annars vettiga kandidater i och med att datorn har två mekaniska 7200 RPM-diskar. Valet föll slutligen på Bitfenix Outlaw efter rekommendationer och dess goda vitsord. Anledningar:

• En väl genomtänkt chassi-design

• Bra ytterformat, och dessutom rätt snyggt

• Ett fantastiskt lågt pris

Jag tänkte att om chassit är riktigt billigt, så behöver man inte bli bitter om det inte är perfekt och man själv måste modifiera lite. (För ett dyrt chassi tycker jag inte att det är ok.) I det Antec 300 jag har på jobbet finns varken ljudisolering eller vibrationsdämpad hårddiskupphängning, men den datorn är jättetyst ändå (Sandy Bridge-grejer som arbetar svalt och behöver fläktas ganska lite). Antec Three Hundred är en rätt gammal produkt, så det kändes lite mossigt att köpa en sådan att ha hemma och jag tänkte att antagligenen skulle det funka på samma sätt i det något billigare och nyare Outlaw, men om inte så skulle jag hänga upp diskarna i resår på 5,25"-platserna och eventuellt klistra in lite ljuddämpningsmattor om så skulle behövas.

Moderkortet, ska även sägas, har utmärkta möjligheter att styra chassifläktarna från BIOS. Jag tycker inte att fläktstyrning har uppe i operativsystemet att göra utan ska skötas av hårdvaran själv så att den beter sig likadant oavsett vad jag väljer att boota på maskinen för stunden. En eloge till MSI här som har gjort detta på ett vettigt sätt. (Ja, både på ASUS-moderkort och tidigare även Intel-moderkort hittar man också bra fläktstyrning i BIOS.)

Till sist blev det, kan man säga, fyra iterationssteg tills jag kände mig färdig och fullständigt nöjd med datorn.

Iteration 1: montera ihop och testkör

Jag satte ihop allt och körde igång för att se hur allting fungerade ihop i praktiken. Det är ju onödigt att justera något om det inte behövs; bättre då att testa och se var man behöver göra en insats och inte.
Bitfenix Outlaw är, tycker jag, väldigt genomtänkt och välkonstruerat. Allt onödigt är bortskalat av kostnadsskäl, och kvar blir då den genomtänkta konstruktionen. Lätt att bygga i, lätt att gömma undan och trolla bort kablar.

Fläktarna vevade på rätt så bra, men med lite injusteringar för lämpliga temperaturer (fullständigt onödigt att kyla mer än vad nöden kräver; det blir bara en massa oväsen) blev det väsentligen bättre. Däremot fortplantades hårddiskarnas sökljud genom lådan och hördes på tok för mycket. (Inte alls oväntat, och ändå väsentligen bättre än i Fractal Design Define Mini, eftersom diskarna bara väsnades vid aktivitet i Bitfenix Outlaw.)

Iteration 2: montera hårddiskarna med resår i 5,25"-utrymmet

Jag gjorde den i forumen välkända gamla goda resårbandsupphängningen av diskarna i 5,25"-utrymmet, vilket jag hade förmodat att jag skulle behöva göra. Jag har inga 5,25"-enheter i maskinen, så där var gott om plats. Det eliminerade effektivt allt sökljud och även förstås eventuella vibrationer från hårddiskarna. Men hårddisktemperaturerna var aningen höga, runt 40° C och strax över. Jag vill ha dem mellan 30–40° C för att statistiskt sett (enligt Googles rapport om hur konsumenthårddiskar uppför sig i deras diskfarmer) ge dem så bra levnadsförhållanden som möjligt.

Iteration 3: montera främre chassifläkt framför hårddiskarna

Det finns lite infästningar för chassifläktarna i den främre plåten bakom lådans front, men de liknar mest ett slappt skämt i tunn tunn plåt. En fläkt där skulle nog bara skramla en massa, så jag brydde mig inte ens om att prova. I stället plockade jag bara bort all löstagbar plåt därifrån och hängde upp fläkten i resår i stället. Om man tar av de tre plastinsatserna för 5,25"-platserna så sitter fläkten centrerat i det hål som då blir. När man sätter tillbaka insatserna är det lite utrymme mellan dem så att fläkten hänger fritt mellan fronten och diskarna. Med lite injustering till strax under 800 RPM ligger diskarna på c:a 35–37° C, vilket är precis vad jag ville. Fläkten hörs inte. Den bakre fläkten ligger på c:a 800 RPM också, och hörs inte den heller. Men nu hörde man fortfarande vindsus från den luft som flyttades genom lådan, tillräckligt mycket för att jag skulle tycka att det var störande.

Iteration 4: ljudisolering

Efter att ha frågat runt lite här i forumen och fått en del goda råd och tips så åkte jag till Biltema och köpte en kvadratmeter 10 mm tjock självhäftande ljuddämpningsmatta. Den klippte jag till och klistade in i botten (täppte till bottenhålet som jag inte behöver), på högra insidan (där jag täppte till båda fläkthålen), på den del av vänstra insidan som är jämte hårddiskarna och 5,25"-platserna, i taket (och täckte den främre av de båda hålen; det bakre är fullt tillräckligt som takventil för mina behov) samt på insidan av fronten. Resultatet blev väsentligen bättre än jag hade vågat hoppas på, och maskinen blev riktigt, riktigt tyst.

Nu justerade jag även in CPU-kylaren så att den ligger på strax under 1000 RPM (den hörs inte förrän den kommer strax över 1000 RPM) ända tills processorn når 80° C. Då ska den öka fläkten successivt för att köra på max vid 90° C (och över). Vid stresstest blir aldrig processorn varmare än 75° C, vilket innebär att datorn är jättetyst oavsett vad jag kör för applikationer och tillämpningar.

Sammanfattningsvis är jag jättenöjd med att valet av Bitfenix Outlaw blev så bra som jag hade hoppats att det skulle kunna bli.
Och datorn i sig, som system, är toppen.
(Om nu någon orkade läsa ända hit...)

/Joakim

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2009

Bra och informativt skrivet. Fick lite ideer av dig där.

Det jag reagerar lite på är den konstant höga CPU-tempen som värmer. Du har inte funderat på att vätskekyla den? Med en radiator på chassit borde du bli av med en massa värme direkt ut ur lådan. Det kanske inte finns någon bra plats att montera radiatorn på i din låda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av ZippZopp:

Det jag reagerar lite på är den konstant höga CPU-tempen som värmer.

Jag glömde skriva att idle-temperaturen för CPU:n ligger mellan 35–40° C beroende på vilken kärna man tittar på.
Det är alltså under stresstest som den efter en god stund letar sig upp mot 75° C. Då kör jag alltså H.264-rendering på 4 trådar, fyra instanser av burnP6 samt en virtuell maskin i VirtualBox som får lov att använda 3 virtuella CPU:er (vilket blir som att den ockuperar så mycket den får av tre kärnor) och där får Windows 7 köra benchmarkingprogramvara. Allt för att försöka värma upp processorn så mycket som möjligt.

Under normalanvändning är den sällan eller aldrig över 50° C. (Och det är egentligen bara när jag renderar eller kodar om film som CPU:n verkligen får jobba så att det märks på temperaturen. Alla andra grejer som filserver, webserver, DLNA-server, FTP-server, desktop-maskin för kontorstillämpningar, bildbehandling och sådant som datorn också gör kräver ju rätt lite CPU-kraft i sammanhanget.)

Jag tror nog faktiskt att jag skrev att det var just under stresstest som den låg på 75° C. Men så skrev jag aldrig idle-temperatur.
Lådan har annars goda möjligheter att montera radiatorer, för den som har behov av vätskekylning.

/Joakim

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av d97jro:

datorn är jättetyst oavsett vad jag kör för applikationer och tillämpningar.

Låter som ett lyckat projekt i så fall (från en annan ljud nazzi ) så hoppas du håller dig nöjd med ljudnivån även i fortsättningen!

Just detta med ljud från datorn har blivit dyrt för mig då jag vill ha ett prestanda grafikkort också (sitter på ett gtx 580). Har gått från Luftkylning -> tystare luftkylning -> Custom vattenkylning -> större Custom vattenkylning -> Fläktlös vattenkylning bestående av en 360*360 mm radiator som är uppsatt på väggen samt serikopplad med 2x Zalman reserator torn

Resultatet av detta blev att jag började störa mig på Kyl och frys i rummet bredvid istället!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av lanbonden:

Resultatet av detta blev att jag började störa mig på Kyl och frys i rummet bredvid istället!

/Joakim

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2003

Stort tack för tipset om dämpmattan! Att jag aldrig tänkte så långt!

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013

Nice!

Byggde själv för ett tag sedan ett helt tyst system (utom när jag spelar). Nu när jag sitter och surfar kan jag inte höra datorn alls, helt ljudlös, inte så illa med tanke på att det sitter 13st fläktar i burken. Precis som lanbonden skrev så retar jag mig på kylen och frysen i rummet intill.

För att få min kraftfulla gamingmaskin helt ljudlös så började jag med ett bra chassi nämligen Nanoxia Deep Silence 1 som är väl ljuddämpat men med bra luftflöde se: http://www.anandtech.com/show/6479/nanoxia-deep-silence-1-case-review-you-asked-for-it-you-got-it

Sedan valde jag att skippa vanliga hårddiskar till fördel för 2st Samsung SSD 840 Evo. Nätagget Corsair RM850 startar inte fläkten förrän vid 40% belastning och CPU-kylaren Noctua NH-U14S och en extra Noctua NF-A15 140mm fläkt som är pwm-styrd från moderklortet varvar bara fläktarna runt 300 rpm vid lägre belastning.

I kombination med 5st Nanoxia Deep Silence 140mm 1100rpm chassiefläktar och 1st 120mm av samma märke som är helt steglöst justerbara tack vare chassits inbyggda fläkkontroller och 2st MSI MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming grafikkort är datorn löjligt tyst.

När jag spelar något krävande spel kör jag upp fläktkontrollen på max och öppnar "skorstenen" som chassit har i toppen och visst då hörs datorn men då kör jag med headset eller högtalare på hög volym så då är ljudnivån inget problem.

Bygget finns här: http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

Har dock kompletterat med en 140mm och en 120mm fläkt sedan dess (för att få ner värmen på det översta grafikkortet vid tunga spel).

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO