Permalänk
Avstängd

Modda Fractal Design R4

Tjena!

Ska köpa ett Fractal Design r4 nu på mellandagsrean.

Jag tänkte om det går att fästa 2st 2,5" hårddiskar bakom moderkortet?

Och isåfall vill jag ta bort hela hårddiskburen, vet att man kan skruva bort några stycken men kan få bort hela på något smidigt sätt?

Mvh

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus M5A99FX PRO R2.0 | AMD FX-9590@ 5.092 GHz | Sapphire R9 290 | Corsair 750W | 8GB 1600Mhz | Samsung 120GB SSD |

Projekt: http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1268511-pr...

Permalänk

Hopp!

I min R4 har jag en SSD (av två möjliga) bakom moderkortsplåten och har tagit bort samtliga hårddiskburar. Det enda som är kvar (och som jag tvivlar på går att ta bort) är "buren" till de optiska enheterna. Vad jag vill minnas var resten ezpz att avlägsna

Så för min del blåser mina två 140mm fläktar helt obehindrat in luft till resterande komponenter

Permalänk

Observerar dock att du skruvar fast diskarna från "insidan" av chassit, så för att byta hdd behöver du ta bort moderkortet först.

Sen blir jag osäker på när du skriver hårddiskar. Menar du mekaniska diskar? Är osäker på om det är passande att montera dessa på detta vis. Men det kanske andra kan fylla i med.
Personligen föredrar jag dock 3,5" framför 2,5" när det kommer till mekaniska, samt att jag i så fall skulle använda nedre buren för både bättre kylning samt den vibrationsdämpande vaggan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemligarne:

Tjena!

Ska köpa ett Fractal Design r4 nu på mellandagsrean.

Jag tänkte om det går att fästa 2st 2,5" hårddiskar bakom moderkortet?

Och isåfall vill jag ta bort hela hårddiskburen, vet att man kan skruva bort några stycken men kan få bort hela på något smidigt sätt?

Mvh

Det finns två 2,5" platser för SSD på baksidan, bara att skruva dit svårare än så är det inte.

I mitt R4 har jag en SSD där + Alla hårddiskplatser i burarna fyllda, det minskar luftflödet mot övriga komponenter en del.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HippieDippie:

Observerar dock att du skruvar fast diskarna från "insidan" av chassit, så för att byta hdd behöver du ta bort moderkortet först.

Sen blir jag osäker på när du skriver hårddiskar. Menar du mekaniska diskar? Är osäker på om det är passande att montera dessa på detta vis. Men det kanske andra kan fylla i med.
Personligen föredrar jag dock 3,5" framför 2,5" när det kommer till mekaniska, samt att jag i så fall skulle använda nedre buren för både bättre kylning samt den vibrationsdämpande vaggan

Är två stycken SSD jag kommer köra på då.

Skrivet av HippieDippie:

Hopp!

I min R4 har jag en SSD (av två möjliga) bakom moderkortsplåten och har tagit bort samtliga hårddiskburar. Det enda som är kvar (och som jag tvivlar på går att ta bort) är "buren" till de optiska enheterna. Vad jag vill minnas var resten ezpz att avlägsna

Så för min del blåser mina två 140mm fläktar helt obehindrat in luft till resterande komponenter

Skulle du kunna skicka bild inuti ditt chassi?

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus M5A99FX PRO R2.0 | AMD FX-9590@ 5.092 GHz | Sapphire R9 290 | Corsair 750W | 8GB 1600Mhz | Samsung 120GB SSD |

Projekt: http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1268511-pr...

Permalänk

Jag har 2 SSD diskar bakom moderkortsplåten på mitt R4 dock skulle jag INTE rekommendera att skruva fast dem. Skitjobbigt att behöva ta bort moderkortsplåt + nätagg när du vill flytta/ta bort disken.
Jag har satt fast båda diskarna med självhäftande kardborreband, sitter bra och gör det enklare att koppla SATA data och ström vilket annars är svårt när disken sitter helt plant mot plåten.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |