vilket nätagg är bäst beroende på pris/watt/funktioner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

vilket nätagg är bäst beroende på pris/watt/funktioner?

Hej Folk!

Jag funderar på att uppgradera moderkort, processor, chassi och nätagg till nästa generations processorer. chassi har jag redan bestämt mig for ett corsair Carbide air 540, processor och moderkort kommer ju sen, men nätagget jag har lite svårt för att bestämma mig över.
jag har kollat runt lite här o där men vet inte riktigt vilket man ska gå på beroende på pris/watt och funktionerna. men det måste vara modelärt, oavsett vad, jag är riktigt trött på kablar som bara ligger o dammar i chassit som inte ens används...

Önskningar:
måste vara modelärt.
det ska helst ligga på ca 750watt (kan gå ner på ett 650w upp till kanske 850w)
helst 80+platinum kan dock gå på Gold också

Jag kollade lite igår på nätagg och hittade corsair AX760, det är ett 760w med 80+platinum certifiering och technologi som stänger av fläkt totalt när behov till kylning ej är aktivt (när jag förbrukar så pass lite ström att kylning ej är nödvändigt).

jag hittade också ett Be Quiet nätagg på 750W vid namn Dark Power Pro 10 750w CM, det är ett agg på 750w med 80+Gold certifiering. hittade dock ingen ''speciel'' feature i detta agg, förutom att företaget lovar ett tyst nätagg med bra strömförsörjning.

mellan dessa 2 hade jag bjudit på ca 200kr och fått corsairs platinum certfiriering och funktionen med fläkten. Men som sagt så har jag knappast kollat på alla agg som finns där ute med mina specifikationer.

Jag är ingen expert precis på nätagg men jag lär mig varje dag, nu behöver jag ER hjälp med mitt val av nätaggregat, hoppas det finns folk där ute som är bra på nätagg och vet vilka agg som kan passa mig bäst.

Tack för svar, God Jul o Gott Nytt År på er alla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Vad ska du driva med det nätagg du tänkt köpa?
Frågar för 750w räcker till otroligt mycket.
Tex så drar (som mest) swec test dator detta med dessa kort.
2st 780ti i sli 690w
2st 7970ghz i cf 695w
2st R9 290x (i ubermode) i cf 735w
2st 770 i cf 570w
2st 760 i cf 485w
Enligt http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort...
Och enkel kort drar detta.
1st 780 ti 405w
R9 290x (i ubermode) 405w
6990 445w
gtx 690 445w
enligt http://www.sweclockers.com/recension/17844-nvidia-geforce-gtx...

Så med andra ord behöver man vid enbart ett enkelt kort inget kraftigt nätagg och även många sli,cf lösningar drar inte mycket dom heller.

Sen innan du köper så dra en googling på det kompletta namnet på nätagget och kolla in några tester tex https://www.google.com/search?q=Dark+Power+Pro+10+750w
Och då från sidor som faltiskt testar mer än om skiten startar datorn,vad det har för kablar och hur det ser ut (vilket tyvärr VÄLDIGT många sidor tycker räcker) som tex denna test http://www.insidehw.com/reviews/psu/7902-ocz-fatal1ty-750-w-p... den säger absolut inget om hur det är byggt och hur stabilt det ger ut ström,osv (dvs man får ut lika mycket av den testen som att titta på företagets egna hemsida,reklam).

BRA sidor är www.jonnyguru.com www.hardwaresecrets.com www.hardwareheaven.com www.tweaktown.com och ibland swec (tyvärr så är swe dom lite lata med att identifiera vad det är för kondingar och fläktar i en del av dessa tester och då oftas på dom nätagg som HAR sämre kondingar,fläktar men själva mätningarna är helt ok).

Tex så finns denna http://www.sweclockers.com/recension/15611-be-quiet-dark-powe... detta nätagg har panasonic och nippon kondingar vilket är japanska och är bra men har även solida capxon kondingar vilket inte är dåligt men samtidigt inte bra heller.
Detta för att solida kondingar håller betydliogt bättre än vanliga och det är ingen större fara med sämre kondingar där men visst vore det bättre med bättre.
Och när det kommer till elektrolytkondingar så är det japanska man ska titta efter vilka är nippon chemi-con,panasonic,hitachi,sanyo,rubycon

Tex cooler masters GX 750w har Teapo och Taicon kondingar vilka är hyfssade men inte mer dvs dom är varken bra heller dåliga och är det nåt du ska se upp med så är det CapXon kondingar dessa är det sämsta (och billigaste) skit dom kan använda http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Sen dom senaste 1,5-2åren så har corsair tappat en hel del i kvalitet även på deras toppmodeller och tyvärr så är det inget att rekomendera längre då det finns andra företag som har modeller som är byggda på samma oem modeller och då oftas har bättre kondingar,fläktar och är billigare heller en helt annan oem som är bättre på i stort sett alla punkter förutom tillverknings kostnaden (vilket kunderna inte får ta del av).
Samma sak med be-quiet dom billigare modellerna har skräp kondingar och sämre fläktar och när du går upp på dom dyrare som tex pro 10 så används bättre kondingar (förutom solida där det sparats in på i detta fallet) samt att dom är betydligt dyrare än liknande (med samma/bättre kondingar fläktar OCH bättre solida kondingar) från andra tillverkare.

Dom jag kan rek just nu är dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1964150,1955879,2272513,... där ALLA har bra kondingar och bra fläktar dom dyrare modellerna har något bättre fläktar (knappt märkbart) och alla är sesonic byggda vilka ÄR dom bäst byggda nätaggen idag och har varit under lååååång tid (enstaka modeller av andra oem tillverkare kan komma upp i samma klass någon gång ibland men oftas ligger dom snäppet efter).
Tex CM V700 är betydligt bättre val än be quiets dark pro 10 dels för att det skiljer 500:- men även för något bättre fläkt och bättre solida kondingar

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av grizzly666:

Vad ska du driva med det nätagg du tänkt köpa?
Frågar för 750w räcker till otroligt mycket.
Tex så drar (som mest) swec test dator detta med dessa kort.
2st 780ti i sli 690w
2st 7970ghz i cf 695w
2st R9 290x (i ubermode) i cf 735w
2st 770 i cf 570w
2st 760 i cf 485w
Enligt http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort...
Och enkel kort drar detta.
1st 780 ti 405w
R9 290x (i ubermode) 405w
6990 445w
gtx 690 445w
enligt http://www.sweclockers.com/recension/17844-nvidia-geforce-gtx...

Så med andra ord behöver man vid enbart ett enkelt kort inget kraftigt nätagg och även många sli,cf lösningar drar inte mycket dom heller.

Sen innan du köper så dra en googling på det kompletta namnet på nätagget och kolla in några tester tex https://www.google.com/search?q=Dark+Power+Pro+10+750w
Och då från sidor som faltiskt testar mer än om skiten startar datorn,vad det har för kablar och hur det ser ut (vilket tyvärr VÄLDIGT många sidor tycker räcker) som tex denna test http://www.insidehw.com/reviews/psu/7902-ocz-fatal1ty-750-w-p... den säger absolut inget om hur det är byggt och hur stabilt det ger ut ström,osv (dvs man får ut lika mycket av den testen som att titta på företagets egna hemsida,reklam).

BRA sidor är www.jonnyguru.com www.hardwaresecrets.com www.hardwareheaven.com www.tweaktown.com och ibland swec (tyvärr så är swe dom lite lata med att identifiera vad det är för kondingar och fläktar i en del av dessa tester och då oftas på dom nätagg som HAR sämre kondingar,fläktar men själva mätningarna är helt ok).

Tex så finns denna http://www.sweclockers.com/recension/15611-be-quiet-dark-powe... detta nätagg har panasonic och nippon kondingar vilket är japanska och är bra men har även solida capxon kondingar vilket inte är dåligt men samtidigt inte bra heller.
Detta för att solida kondingar håller betydliogt bättre än vanliga och det är ingen större fara med sämre kondingar där men visst vore det bättre med bättre.
Och när det kommer till elektrolytkondingar så är det japanska man ska titta efter vilka är nippon chemi-con,panasonic,hitachi,sanyo,rubycon

Tex cooler masters GX 750w har Teapo och Taicon kondingar vilka är hyfssade men inte mer dvs dom är varken bra heller dåliga och är det nåt du ska se upp med så är det CapXon kondingar dessa är det sämsta (och billigaste) skit dom kan använda http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Sen dom senaste 1,5-2åren så har corsair tappat en hel del i kvalitet även på deras toppmodeller och tyvärr så är det inget att rekomendera längre då det finns andra företag som har modeller som är byggda på samma oem modeller och då oftas har bättre kondingar,fläktar och är billigare heller en helt annan oem som är bättre på i stort sett alla punkter förutom tillverknings kostnaden (vilket kunderna inte får ta del av).
Samma sak med be-quiet dom billigare modellerna har skräp kondingar och sämre fläktar och när du går upp på dom dyrare som tex pro 10 så används bättre kondingar (förutom solida där det sparats in på i detta fallet) samt att dom är betydligt dyrare än liknande (med samma/bättre kondingar fläktar OCH bättre solida kondingar) från andra tillverkare.

Dom jag kan rek just nu är dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1964150,1955879,2272513,... där ALLA har bra kondingar och bra fläktar dom dyrare modellerna har något bättre fläktar (knappt märkbart) och alla är sesonic byggda vilka ÄR dom bäst byggda nätaggen idag och har varit under lååååång tid (enstaka modeller av andra oem tillverkare kan komma upp i samma klass någon gång ibland men oftas ligger dom snäppet efter).
Tex CM V700 är betydligt bättre val än be quiets dark pro 10 dels för att det skiljer 500:- men även för något bättre fläkt och bättre solida kondingar

Just nu använder jag ett CM GX 750w. men får bara fråga, mellan CM V700 och CM G650M 650w är det ca hälften av priset som är skillnaden, varför/hur kan det vara det? jag gick in på Be Quiet's hemsida och använde deras ''program'' som man fyller i och som sen den räknar ut hur mycket ström du använder, jag kom upp i ca 505w, anledningen till jag vill ha ett CA 750w agg är för att jag ska vara säker för kanske senare uppgraderingar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

skillnaden mellan GX 750 o v700 är i stort sett allt.
Det är Enhance som är OEM tillverkare för GX och Seasonic för V och som sagt Seasonic ÄR den bästa OEM tillverkaren visserligen är Enhance inte dåliga men dom är en bit efter Seasonic.
Sämre (och billigare) kondingar i GX serien, sämre fläkt i GX, GX är inte modulärt, sämre effektivitet (silver istället för guld dock inget stort minus), och GX har en något äldre plattform.

Sen så är GX II 750w och GX 750w inte samma nätagg utan II är en "uppdaterad" version och då troligen "uppdaterad" för att kosta mindre att tillverka vilket i stort sett innebär billigare komponenter (som inte alltid=sämre men oftas så är det ju så).
GX 750w använder sig tex inte av teapo,taicon kondingar som II gör utan har su´scon kondingar istället och alla dessa tre är i stort sett i samma klass dvs hyffsade men inte mer.

Test av GX 750 http://www.hardwaresecrets.com/article/Cooler-Master-GX-750-W... som säger att det har en stor miss i på 3,3v o 5v linorna när mer än 600w används.

Test av GX II 750w http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6... som säger.
The Bad:

Don't crossload it
Over spec voltage spike on 5VSB max load when power is applied

The Mediocre:

Seriously... don't crossload it

Test av V700 http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6... som säger.
The Bad:

nothing

Alla olika psu räknare runt om på nätet kan skilja en hel del för exakt samma prylar plus att just en psucalc från en tillverkare som tjänar pengar på att sälja nätagg med mer watt är ju den jag skulle lita minst på.
Sen är problemet med "budget" nätagg känt för dessa psu räknare dvs att en hel del budget nätagg inte klarar av att leverera det utsatta watttalet i mer än nån min (om ens det ibland) så därför tar räknar i ordentligt så att även dessa sämre nätagg ska klara av att driva en dator.
Det som är bra med dom är att man får ett hum om hur mycket mer (i %) datorn skulle dra med ett 780 istället för tex ett 560.

Du kan även kolla denna psucalc http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp o se om du får samma resultat som be quiets!

Annars så får man betydligt bättre koll på hur mycket en dator drar genom att kolla in tester där dom har detta speccat som tex swec tester och i dessa tester används ju oftas dom snabbaste amd,intel cpuérna som även är dom som drar mest ström (så länge man inte tar med dom extrema 10k+ cpúerna vill säga men dessa är det ju inga vanliga svennsons som har).

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Jag har den första versionen av GX750, som är bronze.

jag har inga sådär speciella specs på min dator, just nu har jag en i5 2550k och ett sabertooth p67 och ett asus gtx 760. har tänkt att uppgradera till nästa generationens i5 och nästa generations sabertooth också vilket jag är ganska säker på kommer finnas annars får det bli något annat men jag har inte tänkt uppgradera till någon Xeon processor på 20k och moderkort på 5k med funktioner jag ej behöver...

ok, jag kollade på PSUcalc sajten jag har satt allt enligt mina specs, jag satte ''Capacitor Aging'' på 20% pga att det är bättre att jag får en siffra som är lite mer än det rätta antalet än att få en lite för liten siffra än det rätta. (Capacitor Aging är att PSUn tappar effectivitet vid åldrande)

synd att inte Cooler Master's V-serie finns i lägre än 700W, från vad jag har läst o hört så har den ganska bra kodning och kvalitet. men jag vet inte riktigt var jag ska hitta ett 600W med bra kodning, modelärt och samtidigt 80+guld/platinum.

men jag ska checka in lite på seasonic's PSUer, du verkar ha ganska bra koll på nätagg, med kodningar o så och du verkar rekommendera seasonic, har jag fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2002

Mitt nätagg i signaturen tycker jag var prisvärt. 999kr och det är seasonic innanför skalet. Enda minuset är att den inte har silent mode, dvs att fläktarna alltid går trots minimal belastning. Väldigt tyst dock... Kan rekommenderas.

Skickades från m.sweclockers.com

core i7-4770k@4.4 med fd celsius s24 aio | asus z87-a| 2x8 crucial vlp 1600mhz | msi gtx 980ti | crucial mx300 525gb | aoc g2460pg gsync | xfx pro 850w | fractal design r6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Jag har be quiet dark power pro 10 750w 80+ gold och är supernöjd. Det är tyst, generös mängd kablar, känns väldigt gediget byggt + att det följer med kablar med kontakter så att du kan koppla in fläktar direkt till agget, som den sedan styr. Köpte det för 1500:- och det är värt varenda krona!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

CM silent power pro gold 600w och 700w är bra nätagg dom med det mest märkbara jämfört med V700 är en något sämre fläkt i övrigt väldigt bra.
Men samtidigt är det inga stora skillnader i pris så man kan i stort sett ta viket som.

Handla själv ett nytt agg plus gigabytes 780 ghz edition till min spel burk med en 2500k och det vart ett V700 och jag valde mellan V700,pro gold 600w och seasonics G-serie (550w,650w) hade även seasonics X-serie med i början men då blev det lite för dyrt.

Att det blev just V700 var främst för att jag handlade 780 kortet på dustin redan så kunde lika gärna ta nätagget från samma ställe annars hade det nog blivit G-serie 550w (som dustin inte har).
Pro gold var sista valet dels för lite sämre fläkt än dom övriga men mestadels för att det inte fanns några "bra" butiker att handla ifrån visst kan man handla från proshop men leveranser från dom går ju inte till sverige dagligen utan 1-2 gånger i veckan och dom kan vara slöa,svåra att ha att göra med vid garanti,etc så är inte så pigg på att handla därifrån.

Och största anledningen till att jag rekomenderar just seasonic just nu är dels för att jag har ju läst på en del om just dom inför mitt köp men även för att jag har dålig koll på be-quite och xfx (corsair börjar ju bli riktigt dåliga så är inget jag vill rek nu mera tyvärr).
Att jag har dålig koll på be-quite o xfx är för att väldigt många av deras nätagg använder sig av skräp kondingar och har gjort under lång tid därav har jag tappat orken att hålla mig uppdaterad på deras nätagg för det kräver rätt mycket för att hänga med.

Tex (OBS nu vet jag inte alls om det är så på just DP 10 serien detta är bara ett exempel!!!) så kan dark power 10 (heller en xfx modell) 750w ha bra kondingar men 550w använder skräp och sen släpps en version 2 och då har 750w bytt till skräp och 550 kan ha bra istället (men oftas så går det bara i en riktning dvs från bra till skräp).
Cooler master är det ungefär samma sak med tyvärr bara det att just V700 råkade jag se johnnygurus test av strax innan jag började leta och sen forskade runt lite om deras andra med och pro gold var bra men andra var dåliga osv (och jag kollade inte upp så mycket mer då jag hittat två från dom som var bra redan).
Corsair har ju bettet sig på liknande sätt (bara det att dom är betydligt jävligare då dom gör v1,v2,v3 och inga är samma som den första versionen som INTE hade något V nummer alls) nu under 2-3år bara det att dom även börjar få andra problem med.

Det finns som sagt guld korn från dom flesta tillverkare men det gäller att forska en hel del i det så du inte råkar köpa en V2 av en modll som visar sig ha bytt till skräp kondingar,sämre fläkt,annan OEM som är sämre,osv,osv.