Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Wifi på Raspberry

Häromdagen fick jag hem en liten wifi-dongel till min Raspberry och glad i hågen googlade jag fram hur jag skulle få liv i den. Tyvärr läste jag inte riktigt hela beskrivningen utan pluggade i dongeln (hotplug) innan jag skred till verket i Putty och nu får jag det inte att fungera. Jag började med att följa den här guiden och provade sedan med denna. Routern är inställd på WPA-Personal TKIP+AES (default).

Kommandot "lsusb" ger följande resultat så dongeln verkar ju fungera:

Bus 001 Device 002: ID 0424:9512 Standard Microsystems Corp. Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. Bus 001 Device 004: ID 0bda:8176 Realtek Semiconductor Corp. RTL8188CUS 802.11n WLAN Adapter

/etc/network/interfaces ser ut så här:

auto lo eth0 wlan0 iface lo inet loopback iface eth0 inet static address 192.168.1.2 netmask 255.255.255.0 broadcast 192.168.1.255 network 192.168.1.0 iface wlan0 inet static address 192.168.1.3 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1 wpa-roam /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

Dold text

och wpa-supplicant:

ctrl_interface=DIR=/var/run/wpa_supplicant GROUP=netdev update_config=1 network={ ssid="network" proto=RSN key_mgmt=WPA-PSK pairwise=CCMP TKIP group=CCMP TKIP psk="passwd" }

Dold text

Jag vill helst ha ett fast IP-nummer på min Raspberry. Någon som har ett förslag på hur jag får liv i wifin?

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av zarkov:

vad har du för wifi ? ja har testat tp-link minsta nano wifi köpt på webhallen... funkade out of the box.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Jag tror jag kommit på det, efter ett par omstarter dök den upp och fungerade, efter nästa omstart var den borta igen. Jag misstänker att det är wifi-dongeln som drar för mycket ström och därför orkar inte Raspberryn alltid starta den. Jag skall byta nätadapter (använder en iPhone-laddare idag) och prova med ett annat, vad jag kunnat läsa mig till håller Apple rätt hårt på specen i sina laddare och det är därför inte helt säkert att de orkar lämna både tillräcklig ström och spänning vid uppstart.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av zarkov:

Jag tror jag kommit på det, efter ett par omstarter dök den upp och fungerade, efter nästa omstart var den borta igen. Jag misstänker att det är wifi-dongeln som drar för mycket ström och därför orkar inte Raspberryn alltid starta den. Jag skall byta nätadapter (använder en iPhone-laddare idag) och prova med ett annat, vad jag kunnat läsa mig till håller Apple rätt hårt på specen i sina laddare och det är därför inte helt säkert att de orkar lämna både tillräcklig ström och spänning vid uppstart.

om det är en wifi-nano så drar den inte många milliampere.
har du nåt annat inkopplat ?

iphone laddare är på 1A 5Watt samma som alla andra kör själv med en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Det är en billig nano-wifi baserad på ett Realtek RTL8188CUS-chip som jag köpte på ebay.

Det märkliga är att det verkar som om wifi bara sparkar igång om jag samtidigt har ett kabel-nätverk anslutet?! När den väl bootat med kabel ansluten kan jag plocka bort kabeln men det blir lite bökigt i längden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av zarkov:

Det är en billig nano-wifi baserad på ett Realtek RTL8188CUS-chip som jag köpte på ebay.

Det märkliga är att det verkar som om wifi bara sparkar igång om jag samtidigt har ett kabel-nätverk anslutet?! När den väl bootat med kabel ansluten kan jag plocka bort kabeln men det blir lite bökigt i längden.

ja har samma chip http://wikidevi.com/wiki/TP-LINK_TL-WN725N_v1 funkar perfekt..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Då är det i filerna problemen finns. Kan du klippa in din /etc/network/interfaces och wpa-companion (om du använder den)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Nähä, så enkelt var det inte. Wifin får ett ip-nummer när kabeln är ansluten och det fungerar utmärkt att ansluta till det ip-numret men så fort jag drar ur kabeln dör även det ip-numret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av zarkov:

Då är det i filerna problemen finns. Kan du klippa in din /etc/network/interfaces och wpa-companion (om du använder den)?

vet faktiskt inte hur man gör med /etc/network/interfaces ..ja stoppa in dongeln & vips 30sec senare så går det att surfa.

ja har testat den på jobbet. inget fel på vare sig wifi / trådlösa tangentbordet / eller kabel.
vilken distro använder du ? ja rätt ny på linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Jag kör raspbian (Debian-klon för RPi).

I värsta fall får jag väl installera om OS...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av zarkov:

Jag kör raspbian (Debian-klon för RPi).

I värsta fall får jag väl installera om OS...

om det är den man laddar ner från hemsidan så är det samma som ja testat,, har du raspbian pi model B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Japp, en RPi model B v2 köpt i början av december.