Är min mors Acer Extensa 5430 verkligen slut?

Permalänk

Är min mors Acer Extensa 5430 verkligen slut?

Hejsan.

Jo, det är så att när jag började i gymnasiet fick jag en laptop, en Acer Extensa 5430, som min nu ärvt som surfdator när jag blev klar i skolan. Hur som haver, nu har den fått helfnatt.

Det började med att hon sa att hon hade någon konstig ruta i skärmen när jag vaknade. Det var rutan med reparationsalternativ, d.v.s. återställ etc. Jag tänkte att jag skulle start om den innan jag börjar med reparationer, eftersom det funkat för mig ett par gånger innan. Nehepp. När jag nu försöker starta den hålls den vid liv i ca. 3 sekunder, oberoende om jag väljer att starta Windows normalt eller reparationsalternativ.

Datorn i sig är väldigt gammal. Jag skulle säga 6 år såhär på rak arm.

Jag har märkt att datorn blir någorlunda varm vid vissa tillfällen, så jag tänker problem med överhettning, men jag förstår inte riktigt hur det bara skulle börja nu helt plötsligt. Vore det damm, hade ju detta hänt mer och mer successivt, eller hur?

Så nu undrar jag vad tror ni det skulle kunna vara?

Jag hoppas verkligen att det är något som går att fixa, eftersom det är lite knapert med pengarna nu efter julhandlande o.s.v. Tror heller inte jag / vi kommer ha råd med en ny dator någon gång snart. Hjälp mottages gärna!

God jul på er!

mvh. Finlandssvensken

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Virus ?

Mjukvaran går inte sönder sådär bara och hårdvarufel ger knappast det resultatet.

Gör rent alla lufthål och installera om os helt rent skulle ja gjort..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Virus ?

Mjukvaran går inte sönder sådär bara och hårdvarufel ger knappast det resultatet.

Ingen aning. Kan inte riktigt söka igenom den på något sätt heller, då den bara hålls igång i 3-5 sek.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Rensa damm och om det inte räcker, installera om OS (byta till linux kan vara värt på så gamla datorer).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Rensa damm och om det inte räcker, installera om OS (byta till linux kan vara värt på så gamla datorer).

Hmm kanske får försöka få tag i en burk med högtrycksluft imorgon då. Det är bara det att jag vet inte om hon klarar av Linux. Jag vet själv hur enkelt det är i slutändan, men hon är av den gamla skolan. Nåväl, får se vad det blir till. Men om inte annat dyker upp, ska jag se om jag får tag i en burk med högtrycksluft imorgon

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Stänger datorn av sig helt och hållet, eller är det bara en vanlig omstart? I fall det sistnämnda så är det troligtvis hårddisken som spökar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Obligatorisk:

Stänger datorn av sig helt och hållet, eller är det bara en vanlig omstart? I fall det sistnämnda så är det troligtvis hårddisken som spökar.

vettigast svar hitils !! virus kan göra så att hårdisken töms bara i ett poff. därför hade jag rekomenderat att köra ett dosbaserat program om du botar med. som testar hårdisken. annars är väl frågan mer... är hon rädd om det som fanns på datorn? om inte så blås datorn och instalera om, menar man bör nästan instalera om datorn minst 1 gång per år för att datorn skall vara fräsh. gör man inte detta så är i allfall min rekomendation att du kör CCclearner minst varje vecka. Detta program rensar datorn från addware som åxå kan utvecklas till virus. Dock inte med säkerhet, Men datorn är som en bil som måste underhållas. man kan inte bara köra på utan att underhålla den och updatera virusprogram,Och kolla skit osv. Datorn håller inte i all evenelig tid.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.