Fråga gällande Mantle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.167.?.!
Registrerad
Feb 2012

Fråga gällande Mantle.

Tjena.
Har läst lite här och där om mantle som ska släppas.
Det skulle göra en massa gott prestandamässigt om jag fattat det rätt.
Mina frågor är:
När släpps mantle?
Kommer det via en uppdatering via Drivers till grafikkorten?

Mvh

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jun 2012

Ge dig till tåls... å vänta som alla andra gör Det är ett eget program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klyktattarland
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Al3xswe:

Det är ett eget program.

Nej. Mantle är inget eget program. Mantle är ett API utvecklat för att jobba närmre hårdvaran än DirectX och på så sätt minska overhead för CPU samtidigt som det ökar antalet ritanrop som en applikation kan skicka till en GPU med Graphics Core Next-arkitektur.

Mantle kommer att implementeras i framtida drivrutiner av AMD, och eventuellt av andra företag som hänger på tåget.
Spel med Mantle kommer att inkludera API:t själv, mest troligt, och man kommer att kunna välja DirectX eller Mantle.

Insert funny joke here

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Slaktardej:

och man kommer att kunna välja DirectX eller Mantle.

Känns som den gamla goda tiden:

Renderer:
Software
DirectX
Glide

Och i flera fall så fanns även OpenGL med i listan.

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klyktattarland
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Veni:

Renderer:
Software
DirectX
Glide

Man får bara hoppas att fler hänger på Mantle än glide!

Jag tror verkligen att detta kan bli något, särskilt om Nvidia för en gångs skull struntar i att maximera vinsterna på kort sikt och ser till utvecklingen på lång sikt istället, och hoppar på tåget.

Insert funny joke here

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Slaktardej:

Man får bara hoppas att fler hänger på Mantle än glide!

Jag tror verkligen att detta kan bli något, särskilt om Nvidia för en gångs skull struntar i att maximera vinsterna på kort sikt och ser till utvecklingen på lång sikt istället, och hoppar på tåget.

Jag tror många eller troligen alla kommer hänga med, eftersom mantle kommer till XboxONE och PS4. Mantle kommer göra det enklare att utveckla spel som ska fungera på alla plattformar.

Moderkort: MSI Z270 M3 Gaming CPU: I7 7700K (4,9)
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair H100i Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: NZXT H440 Rött Monitor: Acer XB271H G-Sync
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Intel3770:

Tjena.
Har läst lite här och där om mantle som ska släppas.
Det skulle göra en massa gott prestandamässigt om jag fattat det rätt.
Mina frågor är:
När släpps mantle?
Kommer det via en uppdatering via Drivers till grafikkorten?

Mvh

Det sades i December, eftersom månaden ännu inte är slut hoppas jag att det stämmer.
Kommer antagligen som uppdatering av drivrutinerna och en patch i de spel som stödjer Mantle, närmast är BF4.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Veni:

Renderer:
Software
DirectX
Glide

Half Life 1 Vilka minnen

Acer Predator XB271HU | Define S | Asus P8P67 Pro | i5 2500K | 8GB RAM | Asus GTX1070 Strix OC | EVGA Supernova G2 750W | Intel 330 120GB | Intel 530 240GB | Intel 530 480GB | Windows 7 Ultimate 64
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2013

Jag köpte ett Riva TNT (hette det va?) för Half Life - 32bitars färg ftw! Hah, det var länge sen nu

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av robbankentor:

Jag tror många eller troligen alla kommer hänga med, eftersom mantle kommer till XboxONE och PS4. Mantle kommer göra det enklare att utveckla spel som ska fungera på alla plattformar.

Xbone och PS4 använder ett annat API än mantle. Dock ska det API:t som används i PS4an vara mycket likt mantle, vad jag hört.

Xbone kör väl någon variant på DirectX? Men det borde i teorin kunna köra mantle men det sätter väl MS stopp för.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av jonasies:

Xbone och PS4 använder ett annat API än mantle. Dock ska det API:t som används i PS4an vara mycket likt mantle, vad jag hört.

Xbone kör väl någon variant på DirectX? Men det borde i teorin kunna köra mantle men det sätter väl MS stopp för.

Har för mig att det är så. Xbone kör med DirectX för att.. Ja, Microsoft är så tjuriga att det inte förvånar mig. De tror ju fortfarande att DirectX är framtiden.. PS4 kör med sin egen API som tydligen ska påminna om Mantle.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2004

Bf4 har väl redan förberett för mantle har jag för mig?

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av 100mbit:

Bf4 har väl redan förberett för mantle har jag för mig?

Mantle är väl tekniskt sett ute, bara det att inget använder det och de alla väntar på är att BF4 ska släppa en update med Mantle vilket ska visa hur väl Mantle avbelastar CPUn vilket och minska bottlenecks för grafikkortet. Som jag förstått det.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood