Nvidia drivrutinen kraschar vid webbsurfande (Asus-laptop)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Nvidia drivrutinen kraschar vid webbsurfande (Asus-laptop)

Hej,

Det är så att min drygt års gammla laptop i signaturen har haft problem sedan i sommras i form av att när jag sitter och surfar på nätet via Firefox så rätt som det är hänger sig hela datorn. Ibland lyckas den komma ur det frysta läget och säger att Nvidia-drivrutinen har kraschat och återställts. Andra gånger fastnar den helt, antingen med skärmen på eller så slocknar den med, då måste jag tvinga av den med strömknappen.

Nu är det så att jag tänkt att det skulle kunna vara antingen en bugg i Nvidias drivrutiner eller Firefox versionen, men då det inte alls blivit bättre de senaste månaderna börjar jag ana annat.

Någon som har några liknande erfarenheter eller kan ge råd?

Mvh

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2007

Testat andra drivrutiner? Annan webläsare? Formaterat datorn?

Main : Intel i7 6700K 4.5 Ghz [Fractal Design Kelvin S24 ] | 16 GB DDR4 HyperX 3000mhz | MSI Z170 Pro Carbon | EVGA GTX 1070 SLI | Samsung 840 250 GB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic | EVGA Supernova G2 850W | Dell u3415w + 2st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | AMD HD 6850 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brämhult
Registrerad
Aug 2011

Finns en uppsjö av trådar om detta på Nvidias forum. Jag har samma problem som dig och inget utav alla "expert" tips har fungerat förutom att gå tillbaka till drivrutinerna 314.22 men då kan man ju inte lira BF4 eller andra roliga spel.

Ser att du har ett 560 kort och jag får en känsla av att det är mest dessa kort som krånglar men läser man deras forum är det långt fler som har samma problem.

Har funderat på att byta till ett 780/780Ti kort men vågar inte riktigt innan jag vet om detta problemet finns där med, kanske dags att byta till det röda laget igen efter 15år+ i det gröna

@Maho
Jag och många andra har just försökt detta med att formatera om, byta drivrutiner, webbläsare. Många har provat att ändra klockfrekvenser osv men inget annat än att gå tillbaka till 314.22 ser ut att "hjälpa" men till vilken nytta när det inte går att spela?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Pincett:

Finns en uppsjö av trådar om detta på Nvidias forum. Jag har samma problem som dig och inget utav alla "expert" tips har fungerat förutom att gå tillbaka till drivrutinerna 314.22 men då kan man ju inte lira BF4 eller andra roliga spel.

Ser att du har ett 560 kort och jag får en känsla av att det är mest dessa kort som krånglar men läser man deras forum är det långt fler som har samma problem.

Har funderat på att byta till ett 780/780Ti kort men vågar inte riktigt innan jag vet om detta problemet finns där med, kanske dags att byta till det röda laget igen efter 15år+ i det gröna

@Maho
Jag och många andra har just försökt detta med att formatera om, byta drivrutiner, webbläsare. Många har provat att ändra klockfrekvenser osv men inget annat än att gå tillbaka till 314.22 ser ut att "hjälpa" men till vilken nytta när det inte går att spela?

Detta handlar om en laptop, ett 560m.

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brämhult
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Atlas Tasume:

Detta handlar om en laptop, ett 560m.

Samma problem vare sig det är laptop eller stationär.

Jag vet inte om det är samma drivrutiner men jag har kört på "331.93-desktop-win8-win7-winvista-64bit-english-beta" i 5 dagar nu utan något fel, kan bara hoppas det fortsätter vara så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Pincett:

Samma problem vare sig det är laptop eller stationär.

Jag vet inte om det är samma drivrutiner men jag har kört på "331.93-desktop-win8-win7-winvista-64bit-english-beta" i 5 dagar nu utan något fel, kan bara hoppas det fortsätter vara så.

Funkar med de drivisarna för mig med.
GTX 460

Första drivisarna sen 314.22 som inte har kokat GPU:n