Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Permalänk
Medlem

Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Go jul på er sweclockers!

Har dock jullov men jag tänkte att jag skulle ta tag i detta då vårterminen kommer fortare än man tror. Det är så har att vi har en astronomi kurs på vår skola där jag och min polare har bestämt oss för att ta Lära sig hur man använder teknik för att analysera olika objekt på stjärnhimmeln. Ex ta ett spektra, foto osv.
Detta gäller dock astrofoto.

Kan börja med att skriva utrustningen vi kan ha till förfogande

aaltazimutmonterad(Går att göra om till ett ekvatorialt, genom att montera någon form av tallrik min lärare pratade om) CPC 925 9.25"
okular av diverse storlekar.
Neximage 5 av celestron. "webbkamera" Det är nog den här vi ska använda när vi gör våra undersökningar
Barlowlinser
Focalreducer
diverse filter(blå,röda,gröna,svarta,månfilter etc)
Och min egen D3000 Nikon kamera.

Det jag undrar är egentligen vilka sorts förberedelser vi bör göra. Eller är det helt enkelt trial and error som gäller? Det känns som att man får leka lite med kamera inställningar och sedan se "stacka" resultaten med diverse program för att få de här fina bilderna som cirkulerar på nätet. Är det något mer jag behöver tänka på? Sitter i nuläget och spenderar min tid med att försöka samla på mig så mycket kunskap som möjligt om ämnet i fråga.

Om jag har varit otydlig så säg gärna till så ska jag försöka förklara mig på bättre sätt.

Mvh
/N0iZE

GOD JUUUL!!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

För att ta någon form av spektra ta behöver du i regeln någon form av gitter, de säljer ett 1,25" filter på astrosweden, prata med Gunnar där.

Du måste ha monteringen ekvatoriell och polställd annars får du fält rotation i bilderna.

Se gärna mina bilder i astrofototråden på detta forum, om du inte redan har hittat till astronet.se så ta en titt där och ställ även frågan där. Jag tror jag är rätt ensam här på att syssla med astrofoto. astronomiguiden.se är ett annat forum dock inte lika aktivt som astronet.se

Nextimage kameran och en 2-3x barlow skulle funka fint för planetfilmning, stacka i registax 5 eller 6 och lite lätt efterbehandling i photoshop. Jupiter står bra till nu bara det är stjärnklart någon gång.

Skriv gärna i vilken stad du bor i så kan jag mer specifikt hjälpa dig vilka du ska kontakta för att få mer hjälp då detta är ett mycket svårt ämne. Det finns många astroföreningar i detta land och jag själv är medlem i UAA i Uppsala.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

För att ta någon form av spektra ta behöver du i regeln någon form av gitter, de säljer ett 1,25" filter på astrosweden, prata med Gunnar där.

Du måste ha monteringen ekvatoriell och polställd annars får du fält rotation i bilderna.

Se gärna mina bilder i astrofototråden på detta forum, om du inte redan har hittat till astronet.se så ta en titt där och ställ även frågan där. Jag tror jag är rätt ensam här på att syssla med astrofoto. astronomiguiden.se är ett annat forum dock inte lika aktivt som astronet.se

Nextimage kameran och en 2-3x barlow skulle funka fint för planetfilmning, stacka i registax 5 eller 6 och lite lätt efterbehandling i photoshop. Jupiter står bra till nu bara det är stjärnklart någon gång.

Skriv gärna i vilken stad du bor i så kan jag mer specifikt hjälpa dig vilka du ska kontakta för att få mer hjälp då detta är ett mycket svårt ämne. Det finns många astroföreningar i detta land och jag själv är medlem i UAA i Uppsala.

Oj juste visste att jag glömde något. Min lärare har kontakt med gunnar på astrosweden och vi har även hans mejl! Gitter har vi redan(glömde nämna det). Jo har hittat dit men väntar på att mitt konto ska aktiveras av en admin. Bor i Halmstad om det hjälper : ) Tänkte ta kontakt med HAS också (hastro kanske det heter nu)

Tack så mycket!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Något du kan öva dig med när det inte är stjärnklart är att sätta upp all utrustning och koppla ihop alla kablar, provfota inomhus och se att kamerorna fungerar som de ska, ladda hem alla extra drivrutiner först osv. När det väl är stjärnklart ska allt bara funka.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.