Bygga eget chassi. Stort eller tunnelaktigt?

Permalänk

Bygga eget chassi. Stort eller tunnelaktigt?

Ska bygga ett eget chassi. Främst för att få ner temperaturen och kunna ljuddämpa ordentligt. Är två mining riggar. Vad tror ni är bäst? Planen var att sätta två 200 mm fläktar i botten.
Och moderkorten på bakre inre vägen. Med grafikkorten blåsande uppåt. En 200 mm fläkt på varje par grafikkort som blåser underifrån. Två stycken 200 fläktar i toppen som blåser ut varmluften. Allt byggs i trä och isoleras invändigt med något bra material. Ska det vara separata kammare till varje dator eller är det effektivast med en stor? Tänker att en stor kanske ger bättre kylning men separata kammare kanske ger bättre genomströmning vilket borde kunna leda till bättre temperatur. Eller blir det för tight?

Permalänk
Medlem

ja...,jag tänkte de också en gång men diametern på chassit kommer att vara mer än 200mm så om du verkligen vill att luften ska fara igenom modda en bra fläkt me när du ändå har gjort ett chassi

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha för kylare på Processor och Grafikkort?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av 007onex:

ja...,jag tänkte de också en gång men diametern på chassit kommer att vara mer än 200mm så om du verkligen vill att luften ska fara igenom modda en bra fläkt me när du ändå har gjort ett chassi

Vad menar du med modda en bra fläkt? Ha så det täcker en cylinders hela diameter. Funderade i å för sig på fyrkantig tunnel så då kan man ju göra så att man gör den 200x400 mm så får precis 2 fläktar plats.

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Vad ska du ha för kylare på Processor och Grafikkort?

Asus r9 280x dc2t är grafikkorten så jag använder original kylarna och processorn är en original standard kylare.

Permalänk
Medlem

då bör du byta ut din Processorkylare så fort som möjligt innan du bygger nått och sen inte får plats med den kylaren du vill ha.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

då bör du byta ut din Processorkylare så fort som möjligt innan du bygger nått och sen inte får plats med den kylaren du vill ha.

Tror jag inte ska behövas. Är ju en mining rig där enbart grafikkorten skall jobba.

Har fixat material till ett provbygge i helgen. Blir separata kammare.