Powercolor 7870 ändrar volt som det vill

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2013

Powercolor 7870 ändrar volt som det vill

Hej, nu är det så att jag har nyss köpt ett Powercolor Radeon HD7870 GHz närmare bestämt detta: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/186337-powercolor_rad...

Efter att jag satt in det i maskinen så testade jag lite spel, inga problem så långt. Efter det tänkte jag att jag vill ha ut lita mer prestanda så jag bestämde mig för att överklocka kortet. Först testade jag att överklocka till 1150 MHz @ stock volt (1.219) sedan höjde jag till 1200 @ stock volt. Efter det så testade jag 1250 @ stock volt. Det failade dock 10 min msi kombustor burn-in test, jag fick alltså bluescreen och sedan testade jag att höja volten till 1.250, det var då jag började se artifacts. Jag fick halvt panik av att jag antagligen hade orsakat artifactsen och avslutade genast testet. Efter en kort stund testade jag att köra testet igen fast helt stock och jag fick samma artifacts.

Jag startade då om datorn och artifactsen var borta på stock. Jag testade då att köra lite Grid 2 som gick utan problem. När jag testade Battlefield 4 så fick jag dock crash efter ca 20 minuter campaign och det stog någonting om att felet var pga. directx crashade. Jag tänkte då gå in här på Swec och kolla om någon hade haft samma problem innan mig, men när jag öppnade chrome så började artifacterna komma där med (allting stock).

Jag har lite smått panik, är det fel på kortet eller har jag pajat det?
Använde driversweeper innan jag bytte kort och har senaste icke-beta drivers från AMD.
All hjälp uppskattas.

Macbook Air 13,3" (Early 2014) i7-4650U 1,7 GHz / 8 GB / 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av albindubech:

Hej, nu är det så att jag har nyss köpt ett Powercolor Radeon HD7870 GHz närmare bestämt detta: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/186337-powercolor_rad...

Efter att jag satt in det i maskinen så testade jag lite spel, inga problem så långt. Efter det tänkte jag att jag vill ha ut lita mer prestanda så jag bestämde mig för att överklocka kortet. Först testade jag att överklocka till 1150 MHz @ stock volt (1.219) sedan höjde jag till 1200 @ stock volt. Efter det så testade jag 1250 @ stock volt. Det failade dock 10 min msi kombustor burn-in test, jag fick alltså bluescreen och sedan testade jag att höja volten till 1.250, det var då jag började se artifacts. Jag fick halvt panik av att jag antagligen hade orsakat artifactsen och avslutade genast testet. Efter en kort stund testade jag att köra testet igen fast helt stock och jag fick samma artifacts.

Jag startade då om datorn och artifactsen var borta på stock. Jag testade då att köra lite Grid 2 som gick utan problem. När jag testade Battlefield 4 så fick jag dock crash efter ca 20 minuter campaign och det stog någonting om att felet var pga. directx crashade. Jag tänkte då gå in här på Swec och kolla om någon hade haft samma problem innan mig, men när jag öppnade chrome så började artifacterna komma där med (allting stock).

Jag har lite smått panik, är det fel på kortet eller har jag pajat det?
Använde driversweeper innan jag bytte kort och har senaste icke-beta drivers från AMD.
All hjälp uppskattas.

Installerat om drivrutinerna efter klockningen? Vet att det låter wacko men kan hjälpa...

Datorer - Macbook Pro 13" late 2013 / MacBook Air 13" late 2013
Hörlurssystem - DacMagic Plus > Sennheiser HD650 / NAD HP50
Ljudsystem - HRT Music Streamer II+ > NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 911 Carrera S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Jilted:

Installerat om drivrutinerna efter klockningen? Vet att det låter wacko men kan hjälpa...

Skall testa att installera om det första jag gör imorgon, eftersom att till och med en omstart hjälpte en stund så tycker jag att det inte låter så wacko ändå!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2013

Har nu tagit bort alla program som på något sätt hör ihop med överklockning och även ominstallerat drivers, felet är borta just nu men jag gissar på att om jag höjer klockfrekvenserna så kommer artifacterna tillbaka.. Är det helt enkelt så att jag bara får klara mig med stock även fast jag har 74% asic? Känns rätt kasst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2013

Okej så jag beslutade mig för att klocka lite ändå. Inga artifacts eller någonting än så länge. Dock kvarstår en fundering, enligt bilden nedan så ser man att GPU voltage har gått upp till 1.600 istället för 1.275 som MSI Afterburner skulle låsa volten till. Är det bara Afterburner som har fått dille eller är det verkligen den riktiga volten?

Bilden är från efter en runda Heaven Benchmark.