Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2009

svt favoriserar google

Jag har kikat en del på SVT nu under julhelgen och jag har lagt märke till hur ofta personer på SVT använder sig av uttrycken "Googla" och "söka på google", och jag stör mig lite på det.

Vad jag vet så är sökmotormarknaden en hårt konkurenssatt marknad med både större och mindre aktörer som kämpar hårt om marknadsandelarna.

Ligger det verkligen på SVTs bord att marknadsföra Google som sökmotor?

Jag kan tycka att man rimligtvis borde använda sig av lite mer neutrala uttryck som tex "söka på internet"
eller bara "sök på" när det är uppenbart om att det handlar om internet.

(använder själv mestadels google och Bing lite då och då) men för mig är det mer en principsak om vad SVT bör göra med mina licenspengar

Skickades från m.sweclockers.com

Fractal design R4 | Asus Sabertooth z87 | Intel Core i5 4670K @ 4.4 GHz | Corsair vengeance LP 1600 MHz | Asus GTX 1060 STRIX | Intel 335 240 GB | be quiet! 630W modular

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

För att det är en svenskt ord?!?

Från SAOL!

"googla" -söka på nätet med hjälp av sökmotorn Google

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Att googla har ju mer eller mindre blivit ett accepterat verb så det är svårt att komma runt. Vad tycker du om att säga andra varumärken som fått representera en hel produktkategori? Vore det fel att säga gladpack, post-it, inlines, festis, filofax, jacuzzi, jeep, plexi, keso, maizena, vespa, eternit, polaroidkamera, freon, teflon, mack, tippex, bankomat, tops eller något av alla de andra exemplen i svenska?

Jag tycker snarare att det ibland blir löjligt åt andra hållet då vissa program inom public service måste säga att de även finns på sociala media för de får inte säga Twitter och Facebook trots att det är just där de finns.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Zotamedu:

Att googla har ju mer eller mindre blivit ett accepterat verb så det är svårt att komma runt. Vad tycker du om att säga andra varumärken som fått representera en hel produktkategori? Vore det fel att säga gladpack, post-it, inlines, festis, filofax, jacuzzi, jeep, plexi, keso, maizena, vespa, eternit, polaroidkamera, freon, teflon, mack, tippex, bankomat, tops eller något av alla de andra exemplen i svenska?

Jag tycker snarare att det ibland blir löjligt åt andra hållet då vissa program inom public service måste säga att de även finns på sociala media för de får inte säga Twitter och Facebook trots att det är just där de finns.

Jag är med på ditt resonemang, men skillnaden här är väl att i de flesta av fallen ovan så använder sig även konkurrenter av namnet i fråga.

Jag hade if satt kaffet i halsen om M$ hade marknadsfört Bing med "visste du att du kan googla snabbare med Bing?"

Dessutom är väl inget av dessa ursprungliga företag direkt marknadsledande på sitt område? (har inte riktigt energi att sätta mig in i dom varumärken/företag jag inte radan har bra koll på, rätta mig gärna om jag har fel).

Sen ska man såklart sätta en gräns för hur mkt PK-trams man ska följa och detta kanske är något som faller innanför gränsen, men jag tänkte att det skulle vara intressant att få höra folks åsikter

Skickades från m.sweclockers.com

Fractal design R4 | Asus Sabertooth z87 | Intel Core i5 4670K @ 4.4 GHz | Corsair vengeance LP 1600 MHz | Asus GTX 1060 STRIX | Intel 335 240 GB | be quiet! 630W modular

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Erikn911:

Jag är med på ditt resonemang, men skillnaden här är väl att i de flesta av fallen ovan så använder sig även konkurrenter av namnet i fråga.

Jag hade if satt kaffet i halsen om M$ hade marknadsfört Bing med "visste du att du kan googla snabbare med Bing?"

Dessutom är väl inget av dessa ursprungliga företag direkt marknadsledande på sitt område? (har inte riktigt energi att sätta mig in i dom varumärken/företag jag inte radan har bra koll på, rätta mig gärna om jag har fel).

Sen ska man såklart sätta en gräns för hur mkt PK-trams man ska följa och detta kanske är något som faller innanför gränsen, men jag tänkte att det skulle vara intressant att få höra folks åsikter

Skickades från m.sweclockers.com

Nej ingen annan som tillverkar cottage cheese använder sig av Keso. Det står inte Post-it på några andra klisterlappar än just Post-it. Det är olagligt att använda andras varumärken. Till exempel försökte ett företag använda Bostongurka vilket ledde till en lång rättsprocess. Idag använder det företaget namnet "hackad gurka" på samma produkt. Det kallas varumärkesintrång eller i lindriga fall, renommésnyltning. Det finns många material som har namn som liknar Gore-Tex, jag har ett par gitarrfodral av Rock-Tex men ingen annan kan använda Gore-Tex. Samma sak med Teflon. Det finns en uppsjö av olika non-stick-behandlingar men om det inte är tillverkat av DuPont så kallas det inte teflon i marknadsföringen. Om de försökte hade de hamnat i domstol.

Här har du Tipp-Ex:
http://www.officedepot.se/ecommerce/sortiment/kontorsmaterial...
Här har du en annan korrigeringsvätska:
http://www.officedepot.se/ecommerce/sortiment/kontorsmaterial...

Här är Post-it:
http://www.officedepot.se/ecommerce/sortiment/kontorsmaterial...
Här är samma produkt från en annan tillverkare:
http://www.officedepot.se/ecommerce/sortiment/kontorsmaterial...

Sen finns det exempel på varumärken som tillslut tappat rätten till sitt varumärke. Saker som biograf, dynamit, heroin margarin och så vidare började som varumärke men tappade tillslut varumärkesstatus eftersom de anses vara så vanliga.

Google verkar vara rädda för att det ska hända då de faktiskt kämpar för att ordet googla enbart ska vara kopplat till deras egna tjänst.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Maj 2011

Hörde på radion för några dagar sedan där de pratade om hur man festar i olika delar av Sverige, då frågade de en bartender vad som är det vanligaste som beställs, det var en Redbull-Vodka, då var reportern snabb med att säga att det finns många andra energidrickor att blanda vodkan med...
Precis som folk säger Vespa när de menar en skoter moped, stats-jeep för en Suv, Eller varför inte Tops när de menar bomull på en liten pinne? Eller min favorit Thermos AG som idag har förlorat sin status helt för ordet termos uppkom ur deras namn, det heter egentligen isoleringskanna
Finns många sådana exempel.
Jag kan tänka mig att SVT förhåller sig till vad folk i vardagen använder bara

**Inget värt att skryta om**

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmdö
Registrerad
Aug 2006

Finns värre saker att irritera sig på när det gäller statliga medier.
Socialistisk propaganda är ett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Zotamedu:

Nej ingen annan som tillverkar cottage cheese använder sig av Keso. Det står inte Post-it på några andra klisterlappar än just Post-it. Det är olagligt att använda andras varumärken. Till exempel försökte ett företag använda Bostongurka vilket ledde till en lång rättsprocess. Idag använder det företaget namnet "hackad gurka" på samma produkt. Det kallas varumärkesintrång eller i lindriga fall, renommésnyltning. Det finns många material som har namn som liknar Gore-Tex, jag har ett par gitarrfodral av Rock-Tex men ingen annan kan använda Gore-Tex. Samma sak med Teflon. Det finns en uppsjö av olika non-stick-behandlingar men om det inte är tillverkat av DuPont så kallas det inte teflon i marknadsföringen. Om de försökte hade de hamnat i domstol.

Här har du Tipp-Ex:
http://www.officedepot.se/ecommerce/sortiment/kontorsmaterial...
Här har du en annan korrigeringsvätska:
http://www.officedepot.se/ecommerce/sortiment/kontorsmaterial...

Här är Post-it:
http://www.officedepot.se/ecommerce/sortiment/kontorsmaterial...
Här är samma produkt från en annan tillverkare:
http://www.officedepot.se/ecommerce/sortiment/kontorsmaterial...

Sen finns det exempel på varumärken som tillslut tappat rätten till sitt varumärke. Saker som biograf, dynamit, heroin margarin och så vidare började som varumärke men tappade tillslut varumärkesstatus eftersom de anses vara så vanliga.

Google verkar vara rädda för att det ska hända då de faktiskt kämpar för att ordet googla enbart ska vara kopplat till deras egna tjänst.

För det är faktiskt, ur varumärkessynpunkt riktigt illa när ens produktnamn blir synonymt med en grupp produkter. Säg Post-IT. Där merparten av de "klisterlappar" som säljs inte är från Post-it, men folk säger "post-it".

De har sitt varumärke, men de tjänar ingenting på det.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Såklart att statliga verksamheter ska vara produktneutrala och inte framföra någon produkt framför någon annan. Detta är ett dilemma som statliga verksamheter har och de får tänka på, det är dock lätt hänt att säga fel någon enstaka gång, men lite mänskliga misstag får vi räkna med och acceptera.

Grundproblemet med SVT är dock att de sysslar med saker som ej ska vara någon statlig verksamhet, d.v.s. ej bara sänder oberoende granskningar och nyhetsinformation, utan sysslar med så mycket dritt(nöjesprogram) så att det inte ens räcker med en tvkanal utan de måste ha två st, detsamma gäller radiokanaler.
Så om public service drog ner på all skit och bara gjorde det som de ska göra så blir arbetet med att göra public service mycket enklare.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av bud_bundy:

Såklart att statliga verksamheter ska vara produktneutrala och inte framföra någon produkt framför någon annan. Detta är ett dilemma som statliga verksamheter har och de får tänka på, det är dock lätt hänt att säga fel någon enstaka gång, men lite mänskliga misstag får vi räkna med och acceptera.

Grundproblemet med SVT är dock att de sysslar med saker som ej ska vara någon statlig verksamhet, d.v.s. ej bara sänder oberoende granskningar och nyhetsinformation, utan sysslar med så mycket dritt(nöjesprogram) så att det inte ens räcker med en tvkanal utan de måste ha två st, detsamma gäller radiokanaler.
Så om public service drog ner på all skit och bara gjorde det som de ska göra så blir arbetet med att göra public service mycket enklare.

Jag tror du har missuppfattat vad SVTs uppdrag är. Deras uppdrag har aldrig varit att bara sända nyheter och granskningar. Underhållning har alltid varit en del av deras uppdrag. Frågesporten Kvitt eller dubbelt började sändas innan Aktuellt. Så aldrig har det bara varit tänkt för UR, Aktuellt och Uppdrag granskning.

Deras uppdrag är att visa bred TV som passar så många som möjligt och även ge plats åt smalare produktioner som inte hade visats i kommersiell TV.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24