Lätt att skaffa mobilabonnemang - svårt att bli av med det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Lätt att skaffa mobilabonnemang - svårt att bli av med det

Jag har ett abonnemang hos Tele2 där bindningstiden går ut i mars. För att inte bli uppbunden resten av livet ringde jag idag för att säga upp det. Telefonsamtalet:

Citat:

"Hej! Jag har ett abonnemang som jag vill säga upp."

"Vi har ingen personal på uppsägningsavdelningen idag så du får återkomma imorgon"

"Jaha, kan du lämna ett meddelande till dem så att de säger upp abonnemanget imorgon? Så att jag slipper ringa igen."

"Häng kvar så ska jag kolla"

*Väntar en minut*

"Hej igen, nej det går inte."

"Nehe, kan jag säga upp abonnemanget på nätet eller i butik?

"Nej, endast via telefon eller brev."

"Om jag vill köpa ett abonnemang idag, går det bra?"

"Absolut, det kan vi ordna!"

"Jaha, så ni har personal för att sälja abonnemang men inte för att hjälpa nuvarande kunder att säga upp abonnemang...?

Jag måste alltså återkomma någon annan dag för att säga upp mitt abonnemang, idag är det omöjligt. Jag blir så less när företag enbart riktar in sig på att sälja och inte hjälper befintliga kunder. Ytterligare ett exempel:

För något år sedan följde jag med en vän till en 3-butik för att hon skulle säga upp sitt abonnemang. Det visade sig vara omöjligt att göra i butik. "Hur skulle det se ut om vi sa upp andras abonnemang i butik?!" sa en snorkig säljare. Ja, ni binder ju upp folk i flera år så det vore inte så konstigt...

Fan vad less jag är... Är det någon av er som har upplevt samma sak?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2007

Jag har själv 3 och måste säga jag är nöjd, för jag hade tecknat abonnemang med en telefon jag inte gillade i 2år och 6mån senare betalade jag bara in en summa vilket täckte hela månadskostnaden för tiden som va kvar dvs 1,5år och så var bindningstiden helt borta jag kunde binda om det med en ny telefon.

Men tror att det blir svårt eller omöjligt att göra det om man hamnar hos fel person eller man har hos en särskild tele operatör som inte tillåter de.

Återkom du om ett par dagar när folk e tillbaka från ledigheten så löser de sig säkert.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av twk:

Jag har ett abonnemang hos Tele2 där bindningstiden går ut i mars. För att inte bli uppbunden resten av livet ringde jag idag för att säga upp det. Telefonsamtalet:

Jag måste alltså återkomma någon annan dag för att säga upp mitt abonnemang, idag är det omöjligt. Jag blir så less när företag enbart riktar in sig på att sälja och inte hjälper befintliga kunder. Ytterligare ett exempel:

För något år sedan följde jag med en vän till en 3-butik för att hon skulle säga upp sitt abonnemang. Det visade sig vara omöjligt att göra i butik. "Hur skulle det se ut om vi sa upp andras abonnemang i butik?!" sa en snorkig säljare. Ja, ni binder ju upp folk i flera år så det vore inte så konstigt...

Fan vad less jag är... Är det någon av er som har upplevt samma sak?

Jag förstår helt ärligt inte vad du gnäller för. Du ringer på Juldagen och är upprörd för att de inte har full bemanning medans du säkert satt hemma i soffan och var ledig själv.

EDIT: jaja, det är Annandagen och inte juldagen idag. same shit diffrent name, det är fortfarande helgdag och de flesta är lediga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av lanbonden:

Jag förstår helt ärligt inte vad du gnäller för. Du ringer på juldagen och är upprörd för att de inte har full bemanning medans du säkert satt hemma i soffan och var ledig själv.

Håller med att det är nog inte många som vill jobba idag, dock så har ändå TS rätt i det fallet att kan dom binda kan dom säga upp, proceduren bör vara densamma!

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av BaZZe:

Jag har själv 3 och måste säga jag är nöjd, för jag hade tecknat abonnemang med en telefon jag inte gillade i 2år och 6mån senare betalade jag bara in en summa vilket täckte hela månadskostnaden för tiden som va kvar dvs 1,5år och så var bindningstiden helt borta jag kunde binda om det med en ny telefon.

Men tror att det blir svårt eller omöjligt att göra det om man hamnar hos fel person eller man har hos en särskild tele operatör som inte tillåter de.

Återkom du om ett par dagar när folk e tillbaka från ledigheten så löser de sig säkert.

Det är inte direkt välgörenhet om du betalar alla resterande kostnader när du säger upp ett abonnemang, men bra att du är nöjd med din operatör

När det finns personal att ringa till bör de kunna hjälpa en att avsluta abonnemang, inte bara att starta abonnemang. Bor för övrigt bredvid en Tele2-butik som har öppet idag, men det är ingen anledning att går dit, enligt kundtjänst.

Skrivet av lanbonden:

Jag förstår helt ärligt inte vad du gnäller för. Du ringer på juldagen och är upprörd för att de inte har full bemanning medans du säkert satt hemma i soffan och var ledig själv.

Det är inte juldagen idag, du har missat en dag. Jag arbetar idag, inte för att det egentligen angår dig.

Det jag vänder mig emot är att jag idag utan problem kan ringa och beställa en iPhone 5S och binda upp mig 24 månader med en totalkostnad på 14 000kr. Inga problem, det fixar de på fem minuter. När jag däremot ringer och vill säga upp mitt abonnemang så är det omöjligt. De kan inte heller se till att det blir gjort imorgon när annan personal är på plats utan det hänger på att jag ringer upp även imorgon.

EDIT:

Skrivet av Yellowtown:

Håller med att det är nog inte många som vill jobba idag, dock så har ändå TS rätt i det fallet att kan dom binda kan dom säga upp, proceduren bör vara densamma!

Det är precis det jag menar. Det finns personal, men bara för att starta abonnemang, inte att avsluta abonnemang.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av twk:

Det är inte direkt välgörenhet om du betalar alla resterande kostnader när du säger upp ett abonnemang, men bra att du är nöjd med din operatör

När det finns personal att ringa till bör de kunna hjälpa en att avsluta abonnemang, inte bara att starta abonnemang. Bor för övrigt bredvid en Tele2-butik som har öppet idag, men det är ingen anledning att går dit, enligt kundtjänst.

Du har rätt är de verkligen inte välgörenhet, men finns dom operatörerna som inte ens har alternativet att göra så du får skriva över abonnemanget på någon annan eller blir sittande bindningstiden ut.

Jag hade ju väldigt låg månadskostnad dvs 69kr mån så slutsumman på allt blev ju 1600kr och sålde telefonen för 1600kr så gick +-0 egentligen.

Men somsagt så kan det ju vara man fokuserar ju alltid som företag på att tjäna pengar mindre på att förlora och det är ju just det dom gör när du går ur din bindnigstid och somsagt alltid runt semester tider är det ont om personal oavsett om det e teleoperatörer eller det är support hos svenska återförsäljare av saker.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

tyvärr funkar den mesta försäljningen av abbonemang så här, sälja går kvickt och lätt, säga upp blir problem...

bara jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003

Operatörerna har en egen churn/attrition avdelning vilket kanske inte jobbar nu.
De arbetar enbart med att övertyga en kund att stanna kvar, ofta får inte ordinarie support sköta detta då de inte har utbildningen.

Thats why

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Ring imorgon och bit i det sura äpplet, att det är mindre bemanning i juletider är nånting man får räkna med. Tyvärr.

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

Anledningen till att det är en speciell avdelning för just uppsägningar är att man gärna vill få in feedback på varför man vill säga upp abonnemanget. Det hjälper operatörernas förändringsarbete i framtiden.
Säljare jobbar på provision vilket leder till att det är relativt lätt att få personal som jobbar under julen då det generellt är hög försäljning.

Det du kan göra är att skriva en uppsägning och faxa/maila/brevduva in till rätt avdelning så slipper du tänka på det igen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Uppdatering: Ringde nyss för att säga upp mitt abonnemang. Säljaren övertygade mig om att byta till ett av deras andra abonnemang