Rekommenderat Antivirus-program. Behöver råd.

Permalänk
Medlem

Rekommenderat Antivirus-program. Behöver råd.

Jag hoppas jag postar denna fråga i rätt del av forumet, om det finns en mer rätt del att posta denna fråga i så ber jag om urssäkt.
Jag undrar vilket antivirus-program som är bäst och smidigast för Widnows 7 och Windows 8? Just nu kör jag Windows 7 men kommer nog uppgradera snart till Windows 8. Vilka antivirus-program är det som gäller idag som är säkrast, snabbast, enklast osv? Vilka tillverkare av skydd ska man satsa på i första hand tycker ni? Kan man köra på samma skydd i Windows 7 som i Windows 8 så att jag t.ex kan köra med ett visst program nu i Windows 7 och sen även använda de programmet när jag uppgraderar till Windows 8?

Hör av er så snart ni har möjlighet, jättetack ska ni ha!

/ Jonas

Permalänk
Medlem

windows har ett eget antivirus skydd numera. i win7 heter det essentials och till 8'an så är det inbakat i windows defender. det är gratis och vad jag har hört så ska det funka bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyrider:

Jag hoppas jag postar denna fråga i rätt del av forumet, om det finns en mer rätt del att posta denna fråga i så ber jag om urssäkt.
Jag undrar vilket antivirus-program som är bäst och smidigast för Widnows 7 och Windows 8? Just nu kör jag Windows 7 men kommer nog uppgradera snart till Windows 8. Vilka antivirus-program är det som gäller idag som är säkrast, snabbast, enklast osv? Vilka tillverkare av skydd ska man satsa på i första hand tycker ni? Kan man köra på samma skydd i Windows 7 som i Windows 8 så att jag t.ex kan köra med ett visst program nu i Windows 7 och sen även använda de programmet när jag uppgraderar till Windows 8?

/ Jonas

Avast kör jag och tycker det funkar prima, det finns egentligen inget antivirus som är säkrast utan det beror på vilket man själv tycker funkar bäst beroende på behov. Jag väljer att komplettera med Malwarebytes Anti-Malware och SuperAntiSpyware för att vara extra säker

Permalänk
Medlem

Du lär få en massa olika svar för alla har sina favoriter. Är du ute efter betalprogram eller gratis? Bara antivirus eller hela säkerhetspaket med brandvägg o allt?

Själv kör jag Kaspersky Internet Security och övriga här hemma Nortons motsvarande och båda funkar bra.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jag kör med Win8 och kör helt utan antivirus. Hade Comodo ett tag men då blev hela nätverket blockerat. Så jag tog bort skiten.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Största problemet idag är inte virus och trojaner, utan adware och oönskade program, som på olika snillrika sätt nästlar sig in på datorn, dom gör ingen direkt skada med är grymt irriterande, exempel kan vara prov på div program, toolbars, sökmotorer som gärna utan lov ställer till ens webbläsare, download managers osv, och kan ibland vara lite knepiga att bli av med, eller ta tid, rensade min sons dator nyligen på sånt här, MBAM hittade ca 1000 entrys med sånt här elände, + att jag fick återställa Firefox och Chrome manuellt.

Tror inte ett enda av dom vanliga säkerhetspaketen/AV skyddar mot detta, så ett OK AV + tex MBAM är vad som behövs.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Största problemet idag är inte virus och trojaner, utan adware och oönskade program, som på olika snillrika sätt nästlar sig in på datorn, dom gör ingen direkt skada med är grymt irriterande, exempel kan vara prov på div program, toolbars, sökmotorer som gärna utan lov ställer till ens webbläsare, download managers osv, och kan ibland vara lite knepiga att bli av med, eller ta tid, rensade min sons dator nyligen på sånt här, MBAM hittade ca 1000 entrys med sånt här elände, + att jag fick återställa Firefox och Chrome manuellt.

Tror inte ett enda av dom vanliga säkerhetspaketen/AV skyddar mot detta, så ett OK AV + tex MBAM är vad som behövs.

Avast kan upptäcka en del adware och annat oönskat om man konfigurerar det på flera ställen för att detektera PUP (Potentially Unwanted Programs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyrider:

/ Jonas

1: I princip nästan alla program som fungerar för W7 fungerar även för 8.1 så länge inte programmet är allt för gammalt(från 90-talet)

2: Alla betal varianter har en trial period. Det innebär att användaren kan testa under en viss begränsad period. Lusläs reglerna för alla har sina egna regler om vad som gäller och inte gäller. Vilket gör det lättare för dig eftersom då kan du välja det som passar dig bäst.

3: Vad som är snabbast är olika eftersom det har mer att göra med hur snabb är ens egen dator och så liknande. Nästan alla använder mindre än 10 megabyte. Det som varierar är hur lång tid en utförlig scan av alla filerna på ens dator tar att genomföra.

4: MSE aka defender i "Windows 8" är no no no. Vill du köra gratis så är AVAST och Bitdefender Free flera gånger bättre. Dem två jag nämnde inom gratis alternativen är en avskalad variant av dess betal variant.

5: Störst på marknaden är Bitdefender däremot är Bitdefender:s betal variant full med false/positives. Dess motor används även i många andra program.

6: AV-Comparatives lista över alla antivirusprogram http://www.av-comparatives.org/av-vendors/

Permalänk
Medlem

Panda cloud free är intressant. Du borde kolla på det också.

Permalänk
Medlem

Har kört med Avast free version i 3 år och har aldrig fått problem

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Måste varna för AVAST, jag installerade de på 2 olika datorer och fick genast bekymmer, specielt på den ena som jag kör lite speciella program på för min amatöradiohobby på den sluta de vissa av programen att fungera då jag la in AVAST då bestämde jag mig för att avinstallera AVAST, då försvann flera program helt hela katalogerna med programen raderades som tur var så hade jag backupp på allt viktigt, bland annat officepacketet försvann. Tänkte de var skumt så installerade om allt och la in AVAST igen, samma sak igen.
Avinstallerade då AVAST från den andra datorn också och där tog de bort Nero, Officepaketet och ett par andra program och några drivrutiner fick jag intstallera om på den, så aldrig mera AVAST för min del.

Så ska ni installera AVAST på era datorer så gör en backupp innan.